Vandrande Varvtal 2015 Civic 1.6 diesel

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
BananSkal
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Hej på er!
Jag har en fråga angående varvtal på motorn i tomgång.
Motorn har ett varvtal runt 800 rpm I tomgång väl? Men ibland så varvar den upp till 1000 och håller sig där i några sekunder, sedan ner till 800 igen... Är det någon som kan förklara varför?
Trodde det var på grund av ac:n men det var läder inte.

Sedan en annan sak som jag reagerar över. När man motorbromsar, speciellt i lägre hastigheter, då märker jag emellanåt att motorn "bromsar" mera emellanåt, inte alltid såklart, men märker skillnad lite då och då... Någon som kan förklara det? 😊
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
BananSkal
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Igen som har förklaring för ovanstående ämne om varför motorn går upp till 1000 varv ibland i tomgång, sen ner igen till 800? Har det med reningen att göra, för ibland när jag kör i lägre hastigheter så kan även då kännas hur det hugger till lite i motorn... inte mycket såklart, ytterst lite, jag känner det... förklaring tack!! :)
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Jag har uppdaterat trådens rubrik för att ge lite mer information om vad det är för information som sökes!
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Har en likadan, men dock inte några sådana symptom som du beskriver.
Jag tycker Honda däremot generellt alltid är lite hackiga på lågvarv i låga hastigheter, typ krypkörning, men jag vet inte riktigt om det är vad du beskriver.
Miltal på bilen?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Kan känna själv att min Accord motorbromsar "lite mer" eller "hugger till" nån gång vid gaspådrag då och då helt "utan anledning". Jag antar att det är pga VTC/ivtec som gör nåt hyss för att jag ligger och kör runt på tomgång/extremt låga varv eller så. Trots det så skulle jag påstå att min egen bil är felfri, den har inte ändrat sitt beteende på 16000 mil iaf.

Skall tilläggas att jag kör bensin då. Kan nog mycket väl vara något med DPF-rengörning som spelar dig spratt...
BananSkal
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Tack till er som har skrivit....
Mordiiax: Jag kan inte påstå att min hackar i långa hastigheter faktiskt, kan faktiskt påstå att bilen går som en klocka både i lågfart och högfart, enda som jag tycker jag upplever är som jag skrev tidigare. Att helt plötsligt så går varvtalet upp när jag står i tomgång (speciellt när jag parkerat bilen direkt efter körning, eller stadstrafik så kan den göra så) och bilen "motorbromsar" ibland kraftigare vid låga hastigheter... förmodligen ska det vara så... men jag är bara nyfiken till varför den gör så... :)
Miltalet är: 4 800 :)
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Bilen reglerar tomgångsvarvtalet hela tiden, ibland kompenserar den lite för mycket och du märker att varvtalet ökar.
Det är inget fel, det är en funktion ;)
BananSkal
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Nu har jag kört med bilen ett tag, och det där med att varvtalet går upp till 1000 varv vid tomgång så har jag faktiskt märkt att den gör så bara när jag trycker ner kopplingen och är på väg till att växla... gör inte så varje gång, men ofta. nästan som att motorn varvar upp för att förbereda sig till att sticka iväg.. :D
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

När du trampar ner kopplingen så tar du ju samtidigt bort den lilla belastningen det går åt för att snurra runt växellådan.
Så det är ganska naturligt att motorn varvar upp lite när det går lättare för den :)
Skriv svar