Högprofil eller lågprofil vinterdäck?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
MariusF
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Accord -91
Namn: Marius Franzén

12 november 2019, 13:24

Börjar bli dags att köpa några nya vinterdäck till min Honda Accord -91, men vill man ha lågprofil eller högprofil på däcken? Eller i detta fall 14 eller 15 tum? Får gärna tips från säkerhets synpunkt, grepp synpunkt, bekvämlighets synpunkt, hastighets synpunkt et.c. Börjar precis intressera mig för bil världen så jag är en nybörjare.
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

12 november 2019, 14:03

Hej.

I den mån den går så brukar man ha lite smalare och högre däck på vintern för bättre framkomlighet.
Om du tittar på t.ex en rallybil så har den jäääääääättesmala vinterdäck som är högprofil men däremot breda "vanliga" däck som är lågprofil.
Tumstorleken spelar ingen större roll, se bara till att rullomkretsen är så nära original som möjligt, det kan du jämföra här: http://rullomkrets.se/
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 47 times
Been thanked: 22 times

12 november 2019, 15:48

Japp, precis som Dani säger. Rullomkretsen är det viktiga, annars kommer din hastighetsmätare läsa fel, bl.a.

Högprofildäck medför ju en bättre komfort, så det föredrar jag på brukisen, speciellt på vintern. Lite smalare däck ska ju "komma ner" i snön bättre än breda däck också.

Dubb/dubbfritt är ännu en samtalspunkt. Jag (som bor i Göteborg och sällan kör upp i fjällen/norrut) har blivit rekommenderad att köra dubbat på mina äldre, lätta bilar (Civic 1992) och odubbat på tyngre, nyare bilar (Civic 2008).

Om du även tittar på fälgar så ska du komma ihåg att titta på
bultcirkel
navhål
offset
för att se att de passar.
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

15 november 2019, 16:06

Hög profil samt smala däck gäller för bästa grepp på vintern. Speciellt om det är riktig vinterväg med mycket spår och ojämnheter som det lätt blir på vägar med mycket snö/is.

Jag är uppvuxen i jämtland å har kört mycket vinterväglag där uppe. Nu bor jag i trollhättan så här är det ju sällan riktig vinterväg. utan det blir mest slask eller ishinna om det inte är blöt saltad väg.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Skriv svar