Vad rekommenderar ni? Honda EP3 Type-R

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
nikoliner
Inlägg: 27
Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
Bil: Honda EP3 Type-R
Namn: Niclas Berndtson
Ort: Göteborg
Been thanked: 1 time

Hej,
Skulle behöva lite tips er som är duktiga på bankörning och kunniga på EP3:or.
Vi är ett gäng gubbar som kör Race4Fun Eontyre Cup och hållt på med detta ett tag (skrotbilsrejset dess för innan).
Skaffade oss en ganska sliten EP3:a (som det är alltid är något fel på - och vi tycker inte att den går riktigt så bra som den borde).
Vi är ganska vana förare, men flera av de andra Hondorna tar oss med flera sekunder per varv. Blir både omkörd på rakor, och har svårt att få bra grepp ur kurvorna, trots bra R-däck.
Nu senast under racet på Anderstorp så fastnade växeln i fyrans läge och går inte få ur, ens med våld.
Håller på att skruva ned lådan, men kan inte få den att lossna från motorn (lossat de 7 skruvarna, vickat, tiltat och bankat, men den sitter som berget...).

Fråga 1: Kan något typ ha ärgat fast eller har vi ändå missat någon skruv? Vad tror ni?

När lådan väl är nere och vi kan se vad det är för fel, så får vi se vad som behöver åtgärdas (förhoppningsvis syncringarna, men magkänslan är nog något värre).

Fråga 2: Sätta in en diff när lådan ändå är nere. Är det värt pengarna tycker ni? Jag tror personligen att det kan köra en hel del för kurvutgångarna men är lite osäker.

Tror nog att det är lika bra att även byta koppling när allt ändå är nere.

Fråga 3: Tips på en bra koppling som inte är horribelt dyr.

Fråga 4: Är det värt att byta till ett lättviktsvänghjul? Borde kanske bidra till en lite snabbare bil med ett sådant?

Drömmen hade varit att få tag i en fräsch JDM motor, koppling och låda, men såna hittar man väl inte överhuvudtaget?

Mycket tacksam för input.

//Niclas
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Sitter med 8skruvar, lätt att missa den bakom främre motorfästet eller den yttre på startmotorn. Sen sitter det 2st styrpinnar som är tighta från fabrik och kan ärga o jävlas rätt bra med tiden. När man vet vart de sitter o köttar in en stor skruvmejsel i närheten av dem och bänder ut lådan så brukar lådan börja röra på sig.


Om ni inte får ur 4:an så är sleeven helt slut, det blir grader på insidan när den blir sliten och till slut så hakar den fast. Så hubben som sleeven glider på är nog oxå slut. Och givetvis synkringarna på 4:an, och gissningsvis även till 3:an.

Sähär brukar det gå till:
1, kopplingen är kass och hinner inte friläggas vid höga varvtal, kopplingen på en k20 slirar aldrig när den blir dålig, den bara hinner inte med vid höga varvtal. Men växelslådan är så lättväxlad så det går fint att få i växlarna ändå.
2, växlarna går lätt att få i en liten stund, men nu börjar synkringarna att ta stryk. Brukar märkas att de ibland skrapar till lite vid höga varvtal när man lägger i växlar. Oftast är det 2:an eller 3:an på ep3 som körs på gatan, eller 3:an o 4:an på EP3 som körs på bana.
3, nu börjar även sleevsen att slitas ut, och växlarna börjar kärva, svåra att få. Och till slut kan de tom fastna.
4, om man kommer till detta stadium när kopplingen inte tar, synkringarna är slut och sleevsen börjar kärva, om man fortsätter köra och börjar att ta i, ja då går växelgafflarna åt skogen.

EP3 har problem med framvagnen, om ni får ordning på den så kommer ni få en fin bil som är lättkörd och som går att köra riktigt fort med, en av grunderna är diffbroms, bästa är en lamelldiff. (Lamelldiff är rätt hardcore att köra till vardags på gatan med, men perfekt vid bankörning). Rak vinkel på styrstagen är en annan punkt, mycket Camber och rätt ET på fälgarna krävs oxå. Hårdare motorfästen och ledlager till nedre bärarmen gör oxå stor skillnad.

Angående motoreffekt så bör ni mäta upp dn i en bromsbänk för att få svar om det är motorn eller nått annat fel på bilen som eventuellt gör att den går sakta.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5581
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 89 times

Malkolm skrev: 5 maj 2021, 22:03 Angående motoreffekt så bör ni mäta upp dn i en bromsbänk för att få svar om det är motorn eller nått annat fel på bilen som eventuellt gör att den går sakta.
Min EK går i samma klass :wink:

Kul att ni hittat hit!
Är det den silvriga ni kör?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
nikoliner
Inlägg: 27
Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
Bil: Honda EP3 Type-R
Namn: Niclas Berndtson
Ort: Göteborg
Been thanked: 1 time

Stort tack Malkolm! - återkopplar när vi fått isär lådan och koll på läget.

Fixxe - nej, en röd med ful vit vinge på taket (vingen gör nog mer skada än nytta, men man ser lätt var vi håller hus;-)
nikoliner
Inlägg: 27
Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
Bil: Honda EP3 Type-R
Namn: Niclas Berndtson
Ort: Göteborg
Been thanked: 1 time

Så - då var växellådan ner och isärplockad.
Hade stora problem att få loss den från motorn, då en bult var väl gömd vid startmotorn.
Fick lossa den med en fast nyckel ett varv i taget och samtidigt jucka ur växellådan.
(Ett svart stag upp mot insuget som gjorde att man knappt kom åt den - än mindre såg den. Troligtvis behöver man skruva bort kylaren först och lossa det svarta staget. Det lustiga är att jag inte sett någon youtube video som haft detta problem).
DSC_0690.JPG

Anledningen till att det inte gick att få ur växeln. En gaffel var trasig.
DSC_0692.JPG
Foto på syncringar - ingen aning om att de är bra eller dåliga.
DSC_0697.JPG
Bild på ena axeln - man ser att varje växel drev har ett litet jack i sig. Förmodar att det blir så med åren - men är inte förstörda för den sakens skull?
DSC_0688.JPG
Den andra axeln. I mitten av axeln - precis mellan 4:ans växel och kjolen - så tycker jag det ser lite skumt ut på bilden.
Är liksom som omvänt L formade kuggar. Är det normalt eller är det slitage?
IMG_2271.jpg
IMG_2274.jpg
IMG_2275.jpg
IMG_2276.jpg
IMG_2277.jpg
"Kjolen" mellan 3:an och 4:an. Här var det ordentligt trögt. Misstänker att det är här grundorsaken är till att gaffeln gick sönder.
Alla andra "kjolar" gick lätt att dra upp och ned - men den här kärvade ordentligt.

Vad tycker ni att nästa steg för oss är?

Och till sist - vad är det för hylsa man skall använda för att ta bort kopplingsplattan med ser ut som en 10 mm XZN hylsa, men är inte säker.
I så fall - var får man tag i en sådan? Har letat överallt på nätet utan framgång.

Niclas
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Vanliga "multi" hylsor brukar passa bra till de där skruvarna, tror att Biltema har ett set bla.
Jag har slipat ner mina så de får maximal anläggningsyta då skruvarna till svänghjulen har väldigt låg skalle och det är superlätt att de glider av annars.
Dessa är till S2000 men skulle tro att det är likadant till er bil.
20180314_160905_HDR.jpg
nikoliner
Inlägg: 27
Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
Bil: Honda EP3 Type-R
Namn: Niclas Berndtson
Ort: Göteborg
Been thanked: 1 time

Smart idé - tack!
Skriv svar