Sida 1 av 1
Seg och nu lite ryckig...
Postat: 25 juli 2021, 00:08
av Peter68
Man hoppas och håller tummarna så länge det går, men till slut spricker det. Jag har en cr v 2007 automat, bensin. Det är ingen rallybil men den är pålitlig och tar sig fram över allt. Lite vinglig på landsväg, speciellt vintertid.
Sen en tid tillbaka har den blivit riktigt slö. Är det lite motlut och det ligger en epatraktor före så är det med hjärtat i halsgropen jag vågar köra om. Alltså riktigt seg! Det blir som att gasa utan att bilen växlar inte ner. Det låter lite mer men inget händer. Det finns inget kvar att ge, helt enkelt.
Idag var jag på en liten tur runt i fjällvärlden på drygt 42 mil och då kom det som små ryck plötsligt. Det började när jag körde på farthållaren i nedförsbacke. Som nån feltändning typ. Men det fortsatte lite då och då till vi kom hem. Som om motorn dör en microsekund och sen fortsätter som inget hänt. Ska tilläggas att den börjat dra mer soppa åxå. Men det kanske beror på segheten. Att den får jobba mer.
Någon med idéer om dessa saker, den otroliga segheten och dom där rycken? Kan det höra ihop? Förslag på vad jag bör kolla upp?
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 25 juli 2021, 12:38
av Blitzwing
När servade du bilen senast?
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 26 juli 2021, 23:04
av Peter68
Det var i april/maj nån gång, så det är inte länge sedan. Jag köpte nån stp rengörningshistoria och hällde i tanken. Vet inte hur dom brukar funka men det lär väl inte bli sämre.
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 28 juli 2021, 22:26
av Lärfors
Är motorn låg på kraft och du inte har några varningslampor så är det troligtvis bränsle eller luft. Luft brukar inte vara några problem om du inte har blockage i systemet någonstans (kolla det). När byttes bränslefilter sist?
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 16 februari 2022, 18:57
av Peter68
Jag har lyckats förtränga problemet ett tag och det har funkat hyfsat. Nu fungerar det inte längre dock. Det har varit rejäla ryck nu i några dagar. Tomgången är det inget fel på. Eller jag märker inget då jag sitter med tomgång och väntar på ett ryck. Jämnt och fint. Det kommer när jag kör. Jag är ju helt noll på bilar men nånting säger mig att det kan vara nåt med dom där sakerna som sitter på tändstiften. Eller tändstiften själva. Verkar det som nåt som inte är omöjligt? Sist jag servade bilen bytte jag tändstift och istället för dom jag brukar köpa, ngk och nåt zfi... dyra saker i allafall, så köpte jag nån budgethistoria från bosch. Kan det påverka styrkan på motorn och ryckigheten tro? Det började efter det, nu när jag tänker efter. Kan ju vara en slump. Men ryckigheten är så kraftig. Som små blixtsnabba stopp. Dom kommer inte efter varandra utan det kommer ett ryck, sen kan det gå ett tag innan nästa. Livet kan vara tungt men jag brukar härda ut. Men när bilen strular sjunker verkligen allt. Är så beroende av den. =(
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 16 februari 2022, 20:50
av Daugaard
Var i landet håller du hus?
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 16 februari 2022, 21:16
av pasen
Budgetstift eller inte, är det fel stift så kan det såklart uppstå problem. Jag tror det ska vara exempelvis IZFR 6K 11S (NGK) i din motor, och iridiumstift brukar vara rätt dyra men de håller å andra sidan extremt länge. Bytesintervallen i boken är nog i rejäl underkant. Jag körde 19000 mil med mina i min R20 (Accord) och de var fortfarande inom spec. Jag bytte för att slippa mäta dem varje service...
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 17 februari 2022, 15:09
av Peter68
Jag bor i Östersund. Bränslefilter har jag aldrig bytt. Frågade på verkstad om detta och dom sa att det behöver inte bytas på denna. Sitter i tanken och ska klara bilens livslängd. Jag har litat på det, men det kanske e fel? Jag hittar inget Bränslefilter nånstans i allafall. Jag byter tändstift vartannat år och kör ca 1000 mil/år. Kanske e onödigt att byta så ofta. Ja det är dom tändstiften jag brukar köpa, izfr...... Nu blev det nån bosch som var betydligt billigare. Jag hoppas det ska vara så simpelt men det lär det väl inte vara. =(
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 17 februari 2022, 17:39
av fonzeka
Plocka ur stiften och kolla hur de ser ut, lägg gärna upp bild här också.
Om du har kvar de gamla stiften så prova stoppa tillbaka dem, de håller lätt mångdubbelt fler mil.
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 18 februari 2022, 00:20
av pasen
De dyra fina iridiumstiften ska du definitivt inte byta vartannat år och absolut inte byta mot "fel stift" bara för att de är billiga. Kör du tusen mil om året och du stoppar i nya iridiumstift av rätt modell idag så kan du byta dem igen nån gång år 2034 typ... Finns en anledning till att de är så dyra som de är.
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 18 februari 2022, 06:38
av T-Eriksson
Felaktigt gnistgap kan ge ryckig gång så det kan ju vara bra att kolla. Jag har inte något mått att ge dig men det har säkert någon annan här på forumet.
En dålig lambdasond kan också göra bilen ryckig, slö och ge högre bränsleförbrukning men har aldrig hört att den skulle bli så slö att man inte vågar köra om.
Jag hade också börjat med att montera rätt stift igen innan jag gjorde någon mer felsökning på bilen.
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 8 mars 2022, 17:04
av Peter68
Jag tankade i 98 oktan och det blev genast bättre. Köpte en tripak och hällde i en stor skvätt och nu är bilen 8 år yngra. Kan till och med öka farten fast jag kör i motlut! =)
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 8 mars 2022, 20:50
av Daugaard
Härligt

Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 9 mars 2022, 10:37
av pasen
Låter ju som att bilen av någon anledning "knackar" då. Det borde generera en felkod kan jag tycka och man mycket väl vara relaterat till tändstiften. Har du kollat dem än?
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 9 mars 2022, 15:50
av Peter68
pasen skrev: ↑9 mars 2022, 10:37
Låter ju som att bilen av någon anledning "knackar" då. Det borde generera en felkod kan jag tycka och man mycket väl vara relaterat till tändstiften. Har du kollat dem än?
Nä jag kom inte så långt. Men ska kika på dom när jag servar den snart.
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 4 maj 2022, 19:39
av Peter68
Nu har jag gjort en liten service på bilen, olja och filter och lite sånt. Bytte Bosch-tändstiften mot dom jag haft förut, NGK, och bilen blev helt annorlunda. Vet inte om jag inbillar mig att allt känns bättre med service och byte till sommardäck men bättre och lugnare tomgång, starkare motor, mer drag i bilen. Fortfarande ingen rallybil, men en otrolig skillnad. Jag hoppas det var tändstiften. Kanske e viktiga dom där små sakerna.... =)
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 4 maj 2022, 20:29
av Daugaard
Ngk är ju sjukt bra grejer.
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 4 maj 2022, 21:37
av pasen
Brukar vara bra med rätt tändstift istället för fel, oavsett fabrikat. Gött att det blev bättre

Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 5 maj 2022, 08:59
av robin_civic
Inte ovanligt fenomen på Bosch stiften.... jag köper aldrig något annat än NGK till mig själv

Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 11 maj 2022, 10:44
av Simonhurtig
robin_civic skrev: ↑5 maj 2022, 08:59
Inte ovanligt fenomen på Bosch stiften.... jag köper aldrig något annat än NGK till mig själv
Håller med samtliga föregående talare, NGK stift är ett säkert kort!

Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 18 maj 2022, 20:18
av Peter68
Det får inte vara bra för länge. Märkte idag att jag hade en liten fläck under bilen. Körde in huvudet under motorn och kollade runt. Jag ser att det är olja under motorn. En kompis kör in sitt huvud och kikar runt och konstaterar att nåt e knas. Han tycker och tror att det möjligen kommer från den svarta saken bakom oljefiltret. Det är svårt att se då det är ganska lite olja och att det dessutom är utblåst över hela undersidan. Ser inget direkt läckage men nånstans kommer det ju ifrån så jag måste väl leta vidare. Men den där svarta platta saken bakom oljefiltret, vad är det? Oljeutsmetet synd på bilden åxå... =(
Re: Seg och nu lite ryckig...
Postat: 18 maj 2022, 22:25
av fonzeka
Spreja på bromsrengöring och torka rent allt, sen kollar du igen efter nån dag då bör du lättare se vart läckaget kommer ifrån.