Problem med att starta en S2000 efter överladd

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Har i sommar kört med turbo och E85 på min s2000.
Nu är det dags för besiktning så jag har återställt allt förutom bränslepumpen (Walbro 450GST) men nu vägrar den starta.
Den hostar till och vill starta men dör direkt. Gjorde precis likadant förra hösten och det fungerade kanon, men enda skillnaden var att pumpen då var en grams 340L.

Ska inte original styrsystem kompensera för den större pumpen?

Tack för svar!
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5388
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 155 times

Har du höge bränsletryck än förut?
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Nope, körde med oem btr även överladdat..
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3488
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Har du original spridare i alla fall?
OEM BTR orkar nog inte med det högre flödet från den pumpen så du har säkert högre soppatryck än original vilket gör att den går för fett.
Borde åtminstone starta tycker man men man vet ju aldrig.
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2486
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 60 times

Intressant, hur mycket flödar oem pumpen?
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3488
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

190l/h har jag sett vilket verkar rätt så rimligt.
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Original BTR orkade med trycket från 450L pumpen utan problem när jag körde överladd. Körde ca 30 pulls i bänken plus nästan varje helg och vissa vardagar under hela sommaren utan problem.

Då körde jag med Haltech, DW1200 spridare, oem fuelrail moddad med uttag för bränsletrycksmätare.

Nu är bilen återställd med oem ECU, oem spridare och oem fuelrail. Det enda som inte är oem är pumpen. Som jag skrev tidigare, gjorde precis samma sak förra året med skillnaden att pumpen var en 340L pump och då startade den direkt utan problem och jag åkte och besiktade bilen.

Det var ca 5L E85 i tanken när jag tankade den full den här gången med ca 35L 98oktan så det borde inte ha spelat någon roll tycker jag..

Den vill ju starta och hostar till, ibland startar den i ca 3-4swk för att sen dö. Spelar ingen roll om jag håller gas eller inte..
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3488
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Tänkte du på vad du hade för bränsletryck tidigare när du kunde se det?
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

fonzeka skrev: 26 oktober 2021, 07:09 Tänkte du på vad du hade för bränsletryck tidigare när du kunde se det?

Hade Grundtryck på 3,5bar
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Welen skrev: 26 oktober 2021, 20:05 Är vacuum slangen till BTR kopplad lika?

Yes, kopplad från BTR direkt till insuget.
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3488
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Org ska väl soppatrycket ligga på 3 bar.
Nu när du kör på bensin istället för sprit så behöver du rejält mycket mindre soppa vilket också eskalerar problemet.
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

fonzeka skrev: 26 oktober 2021, 22:36 Org ska väl soppatrycket ligga på 3 bar.
Nu när du kör på bensin istället för sprit så behöver du rejält mycket mindre soppa vilket också eskalerar problemet.

Fast det är ju oem BTR?
Samma setup fungerade ju med den mindre pumpen?

Ska prova att byta till oem pump eller den 340 pumpen jag hade förra gången jag hade återställt för besiktning.
Den 340 pumpen hade jag på min förra turbo setup. Fungerade både överladdat och med originalprylarna.
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3488
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Bränsletrycksregulatorn ska hålla ett konstant tryck men den klarar bara att reglera ett visst flöde.
Passerar man vad original regulatorn klarar att reglera så kommer trycket bli högre ju kraftigare pump man kör med.
En justerbar eftermarknadsregulator kan vara en annan lösning om man inte vill mecka med pumpbyte.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Pumpbyte på en s2k är ju såååå segt.
Skaffa en ställbar BTR istället.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

{BÅGEN} skrev: 27 oktober 2021, 08:25 Pumpbyte på en s2k är ju såååå segt.
Skaffa en ställbar BTR istället.
Har gjort det typ 20 gånger så det tar Max 30min att byta 🙃
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

fonzeka skrev: 27 oktober 2021, 07:44 Bränsletrycksregulatorn ska hålla ett konstant tryck men den klarar bara att reglera ett visst flöde.
Passerar man vad original regulatorn klarar att reglera så kommer trycket bli högre ju kraftigare pump man kör med.
En justerbar eftermarknadsregulator kan vara en annan lösning om man inte vill mecka med pumpbyte.
Jo, förstår precis vad du menar. Tyckte bara att det var konstigt att oem BTR fungerade förra säsongen med 340 pump och både större spridare samt oem spridare. Men fungerade kanon med stora spridare och 450pump MEN inte med 450pump och oem spridare..

Jag har en justerbar AEM liggandes som jag tänkte ha ihop med fuelrailen jag har när jag kör överladdat. Vill inte att något ska sticka ut i motorutrymmet när jag ska besikta bara..

Men ska prova att byta pumpen för att se om det hjälper.
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3919
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 123 times
Been thanked: 297 times

Hoppas det är felet. Känns som att det inte kan vara så mycket annat.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
NitraM
HPC Medlem
Inlägg: 2975
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 132 times
Been thanked: 84 times

kom igen snygging, du löser detta!
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3488
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

berni med stort B skrev: 27 oktober 2021, 11:13 Jo, förstår precis vad du menar. Tyckte bara att det var konstigt att oem BTR fungerade förra säsongen med 340 pump och både större spridare samt oem spridare. Men fungerade kanon med stora spridare och 450pump MEN inte med 450pump och oem spridare..

Jag har en justerbar AEM liggandes som jag tänkte ha ihop med fuelrailen jag har när jag kör överladdat. Vill inte att något ska sticka ut i motorutrymmet när jag ska besikta bara..

Men ska prova att byta pumpen för att se om det hjälper.
Är väl drygt 30% mer flöde i Walbron, kanske ännu mer mellan dina exemplar.
Enklast är väl att bara byta regulatorn och justera in trycket, har nyss bytt pump på min och så jäkla skoj är det fan inte :D
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Äh, jag har ingen cab på min, bara hardtoppen. Den lyfter man av på ca 5-6sekunder, sen 7st clips till ”hatthyllan”, bort med hatthyllan, sen är man vid pumpluckan som sitter med 3skruvar, sen pumpringen med 7st( har jag för mig) småbultar, det som tar längst tid är ju oem-soppaslangarna i plast, strular de att få isär kan man ju få hjärnblödning och börja fundera på säljesannonsen för bilen, går de smidigt att få isär så är det bra, sen clips och buntband sen har man pumpen i handen..

Att byta pumpen tar max 30min från det att man kört in bilen i garaget (i alla fall för mig)
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Viinikka
Inlägg: 742
Blev medlem: 6 maj 2013, 23:03
Bil: Honda Civic EG
Namn: Markus Viinikka
Ort: Trollhättan
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Vet inte om jag missat detta, men antar att du kör e85 utan turbon med eller försöker du starta den med bensin på en e85 mapp? 🤔
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Viinikka skrev: 31 oktober 2021, 17:54 Vet inte om jag missat detta, men antar att du kör e85 utan turbon med eller försöker du starta den med bensin på en e85 mapp? 🤔
Hej. Nej då. Då jag ska besikta så har jag återställt bilen, sitter original ECU och original spridare. Tanken är tömd på E85 och tankad med 98.
Det enda som inte är original är 450L pumpen i tanken.
När jag gjorde samma sak förra året satt det en 340L pump i tanken och då klarade original ECU att kompensera för det och bilen startade som den skulle och gick igenom besiktningen.

Men i år verkar det som att original ECU inte klarar av att kompensera för 450L pumpen.
Ska prova att byta den mot original pumpen för att se om det är därför den inte startar…
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Tog ca 1h att byta pumpen då jag fick byta kontakt på Grand pumpen. Bytte pump till Grams 340L pumpen jag körde NA med förra året och bilen startade utan problem, verkar som att original ECU inte kunde kompensera för den större 450L pumpen…
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3488
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Skönt att det löste sig :)
Den enda kompenseringen org ecun gör är vid tomgång och låglast då den reglerar mot lambdan.
Kika vad du har för STFT och LTFT sen när du kört ett tag, kan tänka mig att den får dra ner en hel del på soppan även med 340 pumpen.
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Yes, ska kolla det vid tillfälle, ska ju bara köra så här till och från besiktningen är tanken..

Nu fungerar startar bilen och går bra MEN motorlampan lyser. Felkod P0135. “ O2 sensor bank 1 sensor 1, heater circuit”

Har provat att byta sensorn mot en annan och släcka felkoden men felet kvarstår… får mäta härvan till sensorn då allt ser helt ut.
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3488
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Tror det är de två vita kablarna som är till förvärmningen, bör ha batterispänning där med tändningen på.
Går även att mäta motstånden där på sensorn och se så det inte är kortis, det bör vara några ohm åtminstone.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vad löste problemet?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3919
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 123 times
Been thanked: 297 times

M Scotte skrev: 6 november 2021, 07:58 Vad löste problemet?
Han bytte till 320L pumpen.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Skriv svar