Problem med att starta en S2000 efter överladd
- berni med stort B
- Bil: S2000
- Namn: Bernardo Feinstein
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 50 times
- Kontakt:
Har i sommar kört med turbo och E85 på min s2000.
Nu är det dags för besiktning så jag har återställt allt förutom bränslepumpen (Walbro 450GST) men nu vägrar den starta.
Den hostar till och vill starta men dör direkt. Gjorde precis likadant förra hösten och det fungerade kanon, men enda skillnaden var att pumpen då var en grams 340L.
Ska inte original styrsystem kompensera för den större pumpen?
Tack för svar!
Nu är det dags för besiktning så jag har återställt allt förutom bränslepumpen (Walbro 450GST) men nu vägrar den starta.
Den hostar till och vill starta men dör direkt. Gjorde precis likadant förra hösten och det fungerade kanon, men enda skillnaden var att pumpen då var en grams 340L.
Ska inte original styrsystem kompensera för den större pumpen?
Tack för svar!
No retreat No surrender!
Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
- berni med stort B
- Kontakt:
Nope, körde med oem btr även överladdat..
No retreat No surrender!
- fonzeka
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Har du original spridare i alla fall?
OEM BTR orkar nog inte med det högre flödet från den pumpen så du har säkert högre soppatryck än original vilket gör att den går för fett.
Borde åtminstone starta tycker man men man vet ju aldrig.
OEM BTR orkar nog inte med det högre flödet från den pumpen så du har säkert högre soppatryck än original vilket gör att den går för fett.
Borde åtminstone starta tycker man men man vet ju aldrig.
- berni med stort B
- Kontakt:
Original BTR orkade med trycket från 450L pumpen utan problem när jag körde överladd. Körde ca 30 pulls i bänken plus nästan varje helg och vissa vardagar under hela sommaren utan problem.
Då körde jag med Haltech, DW1200 spridare, oem fuelrail moddad med uttag för bränsletrycksmätare.
Nu är bilen återställd med oem ECU, oem spridare och oem fuelrail. Det enda som inte är oem är pumpen. Som jag skrev tidigare, gjorde precis samma sak förra året med skillnaden att pumpen var en 340L pump och då startade den direkt utan problem och jag åkte och besiktade bilen.
Det var ca 5L E85 i tanken när jag tankade den full den här gången med ca 35L 98oktan så det borde inte ha spelat någon roll tycker jag..
Den vill ju starta och hostar till, ibland startar den i ca 3-4swk för att sen dö. Spelar ingen roll om jag håller gas eller inte..
Då körde jag med Haltech, DW1200 spridare, oem fuelrail moddad med uttag för bränsletrycksmätare.
Nu är bilen återställd med oem ECU, oem spridare och oem fuelrail. Det enda som inte är oem är pumpen. Som jag skrev tidigare, gjorde precis samma sak förra året med skillnaden att pumpen var en 340L pump och då startade den direkt utan problem och jag åkte och besiktade bilen.
Det var ca 5L E85 i tanken när jag tankade den full den här gången med ca 35L 98oktan så det borde inte ha spelat någon roll tycker jag..
Den vill ju starta och hostar till, ibland startar den i ca 3-4swk för att sen dö. Spelar ingen roll om jag håller gas eller inte..
No retreat No surrender!
- berni med stort B
- Kontakt:
- berni med stort B
- Kontakt:
- fonzeka
Org ska väl soppatrycket ligga på 3 bar.
Nu när du kör på bensin istället för sprit så behöver du rejält mycket mindre soppa vilket också eskalerar problemet.
Nu när du kör på bensin istället för sprit så behöver du rejält mycket mindre soppa vilket också eskalerar problemet.
- berni med stort B
- Kontakt:
Fast det är ju oem BTR?
Samma setup fungerade ju med den mindre pumpen?
Ska prova att byta till oem pump eller den 340 pumpen jag hade förra gången jag hade återställt för besiktning.
Den 340 pumpen hade jag på min förra turbo setup. Fungerade både överladdat och med originalprylarna.
No retreat No surrender!
- fonzeka
Bränsletrycksregulatorn ska hålla ett konstant tryck men den klarar bara att reglera ett visst flöde.
Passerar man vad original regulatorn klarar att reglera så kommer trycket bli högre ju kraftigare pump man kör med.
En justerbar eftermarknadsregulator kan vara en annan lösning om man inte vill mecka med pumpbyte.
Passerar man vad original regulatorn klarar att reglera så kommer trycket bli högre ju kraftigare pump man kör med.
En justerbar eftermarknadsregulator kan vara en annan lösning om man inte vill mecka med pumpbyte.
- {BÅGEN}
- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Been thanked: 30 times
Pumpbyte på en s2k är ju såååå segt.
Skaffa en ställbar BTR istället.
Skaffa en ställbar BTR istället.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.

- berni med stort B
- Kontakt:
- berni med stort B
- Kontakt:
Jo, förstår precis vad du menar. Tyckte bara att det var konstigt att oem BTR fungerade förra säsongen med 340 pump och både större spridare samt oem spridare. Men fungerade kanon med stora spridare och 450pump MEN inte med 450pump och oem spridare..fonzeka skrev: ↑27 oktober 2021, 07:44 Bränsletrycksregulatorn ska hålla ett konstant tryck men den klarar bara att reglera ett visst flöde.
Jag har en justerbar AEM liggandes som jag tänkte ha ihop med fuelrailen jag har när jag kör överladdat. Vill inte att något ska sticka ut i motorutrymmet när jag ska besikta bara..
Men ska prova att byta pumpen för att se om det hjälper.
No retreat No surrender!
- Daugaard
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Has thanked: 123 times
- Been thanked: 297 times
Hoppas det är felet. Känns som att det inte kan vara så mycket annat.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
- NitraM
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 84 times
kom igen snygging, du löser detta!
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
- fonzeka
Är väl drygt 30% mer flöde i Walbron, kanske ännu mer mellan dina exemplar.berni med stort B skrev: ↑27 oktober 2021, 11:13 Jo, förstår precis vad du menar. Tyckte bara att det var konstigt att oem BTR fungerade förra säsongen med 340 pump och både större spridare samt oem spridare. Men fungerade kanon med stora spridare och 450pump MEN inte med 450pump och oem spridare..
Jag har en justerbar AEM liggandes som jag tänkte ha ihop med fuelrailen jag har när jag kör överladdat. Vill inte att något ska sticka ut i motorutrymmet när jag ska besikta bara..
Men ska prova att byta pumpen för att se om det hjälper.
Enklast är väl att bara byta regulatorn och justera in trycket, har nyss bytt pump på min och så jäkla skoj är det fan inte

- berni med stort B
- Kontakt:
Äh, jag har ingen cab på min, bara hardtoppen. Den lyfter man av på ca 5-6sekunder, sen 7st clips till ”hatthyllan”, bort med hatthyllan, sen är man vid pumpluckan som sitter med 3skruvar, sen pumpringen med 7st( har jag för mig) småbultar, det som tar längst tid är ju oem-soppaslangarna i plast, strular de att få isär kan man ju få hjärnblödning och börja fundera på säljesannonsen för bilen, går de smidigt att få isär så är det bra, sen clips och buntband sen har man pumpen i handen..
Att byta pumpen tar max 30min från det att man kört in bilen i garaget (i alla fall för mig)
Att byta pumpen tar max 30min från det att man kört in bilen i garaget (i alla fall för mig)
No retreat No surrender!
- berni med stort B
- Kontakt:
Hej. Nej då. Då jag ska besikta så har jag återställt bilen, sitter original ECU och original spridare. Tanken är tömd på E85 och tankad med 98.
Det enda som inte är original är 450L pumpen i tanken.
När jag gjorde samma sak förra året satt det en 340L pump i tanken och då klarade original ECU att kompensera för det och bilen startade som den skulle och gick igenom besiktningen.
Men i år verkar det som att original ECU inte klarar av att kompensera för 450L pumpen.
Ska prova att byta den mot original pumpen för att se om det är därför den inte startar…
No retreat No surrender!
- berni med stort B
- Kontakt:
Tog ca 1h att byta pumpen då jag fick byta kontakt på Grand pumpen. Bytte pump till Grams 340L pumpen jag körde NA med förra året och bilen startade utan problem, verkar som att original ECU inte kunde kompensera för den större 450L pumpen…
No retreat No surrender!
- fonzeka
Skönt att det löste sig 
Den enda kompenseringen org ecun gör är vid tomgång och låglast då den reglerar mot lambdan.
Kika vad du har för STFT och LTFT sen när du kört ett tag, kan tänka mig att den får dra ner en hel del på soppan även med 340 pumpen.

Den enda kompenseringen org ecun gör är vid tomgång och låglast då den reglerar mot lambdan.
Kika vad du har för STFT och LTFT sen när du kört ett tag, kan tänka mig att den får dra ner en hel del på soppan även med 340 pumpen.
- berni med stort B
- Kontakt:
Yes, ska kolla det vid tillfälle, ska ju bara köra så här till och från besiktningen är tanken..
Nu fungerar startar bilen och går bra MEN motorlampan lyser. Felkod P0135. “ O2 sensor bank 1 sensor 1, heater circuit”
Har provat att byta sensorn mot en annan och släcka felkoden men felet kvarstår… får mäta härvan till sensorn då allt ser helt ut.
Nu fungerar startar bilen och går bra MEN motorlampan lyser. Felkod P0135. “ O2 sensor bank 1 sensor 1, heater circuit”
Har provat att byta sensorn mot en annan och släcka felkoden men felet kvarstår… får mäta härvan till sensorn då allt ser helt ut.
No retreat No surrender!
- fonzeka
Tror det är de två vita kablarna som är till förvärmningen, bör ha batterispänning där med tändningen på.
Går även att mäta motstånden där på sensorn och se så det inte är kortis, det bör vara några ohm åtminstone.
Går även att mäta motstånden där på sensorn och se så det inte är kortis, det bör vara några ohm åtminstone.
-
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Vad löste problemet?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)