Låg tomgång Honda cr v 2007

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Peter68
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 juni 2020, 20:03
Bil: Honda cr v 07
Namn: peter sthålberg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Om nån har nåt, eller möjligen flera, förslag på lösning på min fråga så uppskattas det mycket.
Jag har som rubriken säger en crv 2007, bensin och automat. Gått ca 15000mil, typ. Redan när jag köpte den så gick tomgången ner mycket när ACn kopplades in. Oerfaren om detta for jag på en Hondaverkstad och frågade. Där sa dom att det är helt normalt, speciellt på en bensinare, men att den judterar upp tomgången själv ganska snabbt. Det gör den ju förstås. Men tomgång blir ju så låg, typ 550 varv, så hela bilen skakar. Nu har jag lärt mig leva med det. Fast nu är det lika utan ACn inkopplad. Det är inga problem när jag kör, men kommer jag till en korsning eller rödljus och måsta stanna så droppar varvtalet ner under 600 och bilskrället börjar skaka som om det skulle stanna. Den justerar upp sig på nån sekund men blir ändå ganska låg, runt 700 eller strax under. Jag tror mig märka att det blir sämre när det är hett ute. Annars går den bra. Skulle dock vara roligt att känna sig trygg med både ACn på och av. När jag kör och ACn är på så märker jag inget, men vid tomgångskörning. Brukar stänga av ACn när jag närmar mig ett stopp i förebyggande.
Jag har googlat så klart och mest utländska forum och Youtube-klipp med olika lösningar. Ett jag inte provat är, om jag översätter ordagrant, tomgångsinlärning. Det låter ju så enkelt att en mupp som jag borde klara det, men samtidigt verkar proceduren löjlig. Som att stå på ett ben i motvind och hålla andan i 5 min för att bli av med hicka.... Vad tror ni/vet ni om det? Att starta bilen och plåga den på 3000varv i 5 min och sedan på med ACn och sedan låta den gå ytterligare 5 min utan gas. Vips så är allt löst. Kommer prova det nån dag snart. Men kom gärna med förslag. Kan man justera upp tomgången på nåt vis själv på nån liten lättåtkomlig skruv eller måste man byta nån flertusenkronors grej? =)
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3733
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Jag hade gjort som beskrivs i denna tråd.
https://honda-tech.com/forums/honda-acc ... d-2627350/

Rengör IACV (tomgångsventilen) och spjällhuset.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Skriv svar