Knackljud S2000

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Oyvind
Bil: S2000
Namn: Øyvind Norheim

Jag har en original ap1 med ca 130 000km. Köpte bilen för ungefär ett år sedan. Holder til i Göteborg.

Jag hör ett knackande ljud från motorn under acceleration och konstant körning runt 3500-5000 rpm. Kanske är ljuden fortfarande kvar efter 5000 rpm, men motorljudet är för högt för att höra det. Ljudet är riktigt högt speciellt när man kör intill en vägg eller något ljudet kan studsa av. Jag är inte säker på att det här ljudet var där när jag köpte bilen, men jag blev medveten om det inte alltför långt tid efter.

Ljudet är bara närvarande när man trycker på gasen. Så fort jag släpper gasen försvinner ljudet. Om jag hör ljudet och accelererar hårdare försvinner också ljudet. Hör inget vid tomgång, även om ljudet kan finnas när man gasar och inte är i växel. Bifogade ett par filmer som referens.

Efter otaliga sök på s2ki är de vanligaste problemen som dyker upp ventiljustering, sviktande kedjespännare, dåliga löphjulslager och det jag fruktar mest med kolvknäck.

Jag började med att göra en ventiljustering på Hondaverkstad, sedan bytte jag kamkedjespännaren till en Toda eftermarknad. Ingen av dessa gjorde någon skillnad. Jag läste att s2000 bränsleinsprutare kan vara högljudda. Jag bytte dem också till nya oem, men gjorde ingen skillnad på ljudet. Jag tycker att ljudet är för högt för att vara bränsleinsprutare. Jag försökte köra motorn utan serpentinremmen och ge lite gas och ljudet var kvar.

Är detta ljud normalt? Har andra som har S2000 upplevt liknande? När jag hade bilen till verkstaden frågade jag dem om ljudet och även om de kunde göra ventiljusteringen för att se om det skulle förändra ljudet. De kunde inte diagnostisera vart ljudet kom ifrån och det slutade med att jag tog tillbaka bilen efter ventiljusteringen.
Bilagor
3b532c7d-4e18-40eb-8650-9c66d4cc148a.mov
(3.45 MiB) Nerladdad 52 gånger
AFD18988-5C6B-4031-9829-C4AD86BBB181.mov
(2.34 MiB) Nerladdad 110 gånger
Användarvisningsbild
fonzeka
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Oj det där låter definitivt inte normalt.
Har du lokaliserat vart någonstans det kommer från, är det inifrån motorn? Toppen eller längre ner?
I och med att det inte verkar vara konstant och varierar lite beroende på varv och last så känns det spontant som något skulle vara löst.
En klassiker är att locket till oljepåfyllningen ramlar ner bakom motorn och ligger och skramlar mot torpedväggen, men detta låter som ett mer mekaniskt knackande :?
Användarvisningsbild
Samwest
HPC Medlem
Bil: Accord Type-S
Namn: Saman Mottaghy
Has thanked: 33 times
Been thanked: 12 times

Vill inte skrämma upp dig. Men det där låter som lagerras. Men det borde ju verktsaden hittat i sånna fall iofs..
Oyvind

Nei tror heller inte det er normalt. Har kollat och känt om något skulle väre löst, men inte hittat nåt. Om det er lagerras, måste isåfall motoren byggas om? Vad är konsekvensene av lagerras?
Användarvisningsbild
fonzeka
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Om det är nåt vevlager så borde det inte försvinna sådär men man vet ju aldrig.
Har du bytt olja och sett om det är nåt glitter i den? Skär gärna upp oljefiltret och titta där i också.
Skulle nog lägga upp de där filmklippen på s2ki också och se vad de säger där, Billman har säkert en pålitlig diagnos.
Oyvind

Skal byta olja och prova en annan tjockare olja och samtidig kolla om det finns metall bitar. Har tidigare använt Hondas 5w30. Låter som om ljudet kommer nede från motorn. Mistenker at det kan vara vevlager och at det finns et lite glapp.
Användarvisningsbild
Broman
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman

Gissar på vevlager..

Anders Broman
S2000 vortech E85
cx-5 2,5
Skriv svar