R-däck 2009
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Blir Toyo R888 och Michelin Pilot Sport
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Jag går bara rakt av på vad Toyo själva rekommenderar för bredd till däcken. Troligvis behövs den extra bredden då däcket är så styvt i stommen att med en smalare fälg kommer mönstret peka uppåt i mitten= mindre greppyta.Little Elk skrev:Jag ahr trippelåttor i 205/40 17 (RF dvs.) som sitter på org fälg (7" dvs.) Det var vad jag blev rekomenderad av däckkillen som skulle kränga på dem åt mig...
Skotte, varför är det inte optimalt?
Om någon är intresserad att köpa däcken är det bara hojta till De har gått en vända på gottland ring och då vart det inte många varv då alla andra var tokigt mycket snabbare så det vart bara läskigt... :zipped:
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Fan va lattjo...
Har du möjligtvis nån sida man kan kolla detta själv på? Skulle vara kul att få läsa om detta, Man kan kanske ställa däck killen mot vägen och få lite bättre pris nästa gång
Har du möjligtvis nån sida man kan kolla detta själv på? Skulle vara kul att få läsa om detta, Man kan kanske ställa däck killen mot vägen och få lite bättre pris nästa gång
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
- David Lundin
- Namn: David Lundin
<a href="http://www.toyo.com/docs/tires/tires.as ... egory=comp" target="_blank">http://www.toyo.com/docs/tires/tires.as ... ry=comp</a>
Klicka på "Get the sizes and tech specs" så får du upp en PDF där du har alla rekommendationer. Där kan man se att 7.0, 7.5 och 8.0 är godkända fälgbredder, och att 7.5" är den rekommenderade bredden (för 205/40R17).
EDIT: Skall väl sägas att jag åkte på 205/40R17 förra året på 7" fälgar, mina däck slets väldigt jämnt och snyggt så det är nog ingen fara att köra på 7" heller, även om 7.5" skulle vara det optimala.
Klicka på "Get the sizes and tech specs" så får du upp en PDF där du har alla rekommendationer. Där kan man se att 7.0, 7.5 och 8.0 är godkända fälgbredder, och att 7.5" är den rekommenderade bredden (för 205/40R17).
EDIT: Skall väl sägas att jag åkte på 205/40R17 förra året på 7" fälgar, mina däck slets väldigt jämnt och snyggt så det är nog ingen fara att köra på 7" heller, även om 7.5" skulle vara det optimala.
Senast redigerad av David Lundin den 6 februari 2009, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
-
Little Elk
Sweet!
Jag har själv kollat på dem och det blir välldigt jämt slitet på de få varven dom gått så det verkar itne vara någe mysko där i alla fall.
Dock har jag hört att pappa laggt ut dem i kall garaget (ska alldrig bli mindre än 3 grader) i måndags så nu jävlar blir det att åka dit och lägga tillbaka dom under sängen!!! :annoyed: :ranting:
David:
Vad kommer du köra på i år om man får fråga?
Jag har själv kollat på dem och det blir välldigt jämt slitet på de få varven dom gått så det verkar itne vara någe mysko där i alla fall.
Dock har jag hört att pappa laggt ut dem i kall garaget (ska alldrig bli mindre än 3 grader) i måndags så nu jävlar blir det att åka dit och lägga tillbaka dom under sängen!!! :annoyed: :ranting:
David:
Senast redigerad av Little Elk den 7 februari 2009, 16:39, redigerad totalt 1 gånger.
Ordförande
- David Lundin
Så länge det inte blir mindre än 3 grader borde de klara sig om jag tolkat Toyo's riktlinjer rätt.Little Elk skrev:Sweet!
David:
Vad jag skall köra? Ja säg det! Det lutar åt 225/45 men vi får se...
Senast redigerad av David Lundin den 8 februari 2009, 03:01, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har idag lagt en förfrågan på Pris på 22st Michelin pilot cup sport 205 50 15,
är där fler som är intresserade ???
Tror man kan få ner priser ytterligare om man beställer fler
Jag får priset på däcken nästa vecka, men han trodde att det kommer ligga på ungefär samma som förra året ca 1500Kr däcket
är där fler som är intresserade ???
Tror man kan få ner priser ytterligare om man beställer fler
Jag får priset på däcken nästa vecka, men han trodde att det kommer ligga på ungefär samma som förra året ca 1500Kr däcket
Mattias Israelsson
www.sodervidinge.se
www.sodervidinge.se
lite sugen på att pröva ett par Michelin fram iaf! Men ska ni ha både bak å fram! Vi har inte lyckats speciellt bra med dem bak! Fick inte upp temp i dem bak. Har du upplevt samma sak eller har du åkt med dem fram och bak med bra resultat?
Jeremia Gadd
Jag körde dem föra året o är super nöjd, det ända är att de slits fort.
jag körde dock inte SS med dem för det tar för lång tid att få upp temperatur i dem.
jag körde dock inte SS med dem för det tar för lång tid att få upp temperatur i dem.
Mattias Israelsson
www.sodervidinge.se
www.sodervidinge.se
Körde bl.a. MPSC 205-50-15 förra åretjeremia skrev:lite sugen på att pröva ett par Michelin fram iaf! Men ska ni ha både bak å fram! Vi har inte lyckats speciellt bra med dem bak! Fick inte upp temp i dem bak. Har du upplevt samma sak eller har du åkt med dem fram och bak med bra resultat?
Fram var dem OK, men bak fick jag alldrig temp i däcken.
En kille på rejsa.nu, som håller på med däck, tipsade mig i höstas att köra lite mer camber och mer toe-in där bak så får man lättare upp tempen,
men har ej provat.
Det står på rejsa att den är känslig för att bromsa sönder dem fram, lätt hänt att man gör en bromsplatta.
Och det kan jag intyga det efter att ha lånat ut bilen till Alec Havren på Gotland Ring. :ranting:
Mvh Benci_Hovanyi
-
M Scotte
- Kontakt:
Detta med bromsplattor är ett problem så fort man lånar ut bilen till någon som kör med handikap(ABS)
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- \/ision
- Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
- Namn: Calle Berletin
håller med :thumbup:Asse skrev:Jo, jag kör med abs just för att förhindra bromsplattor.
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
-
M Scotte
- Kontakt:
Och jag föredrar utan ABS när det är torrt, har aldrig riktigt fått tag i en bil som är konsekvent och som bromsar likadant med abs varenda gång. De nyare är mycket bättre men de äldre är jag inte så glad för.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- David Lundin
Fast så länge du inte bromsar så hårt att du "låser" hjulen så kvittar det väl om du har ABS eller inte? Skulle du däemot råka "låsa" så slipper du en flatspot för ABSen går in istället...
Eller missar jag något?
Eller missar jag något?
-
M Scotte
- Kontakt:
Problemet med de flesta äldre ABS-system pre 01(hondawise) är att moduleringen när abs ska gå in är inte konsekvent och jag personligen bromsar med mer känsla i min fot än vad systemet kan bidra med. Endast på torrt före alltså, på vått piskar ett gammalt ALB-system från 88 mig alla dagar på året.
Enkelt förklarat är inte ABS-systemet lika känsligt när det ska gå in (upplåsning) som min lilla högerfot.
Enkelt förklarat är inte ABS-systemet lika känsligt när det ska gå in (upplåsning) som min lilla högerfot.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Problemet är att ABS-systemet och jag har inte samma uppfattning när hjulen inte snurrar lika fort på alla hörnen. Ett äldre ABS-system kan slå på ABS långt tidigare än det ens är nära att låsa upp. Fördelen med att ha ABS är att man kan slå på fullt alltid utan att låsa upp, man kan vara mer digital i foten helt enkelt, inte så noga om man stampar pedalen genom golvet inför varje kurva, ABS:en reder upp det utan låsta bromsar.David Lundin skrev:Fast så länge du inte bromsar så hårt att du "låser" hjulen så kvittar det väl om du har ABS eller inte? Skulle du däemot råka "låsa" så slipper du en flatspot för ABSen går in istället...
Eller missar jag något?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- David Lundin
Ah ok då är jag med! Måste säga att det uppför sig jäkligt fint på CTRen 
Nån som vet nåt om följande däck?
HANKOOK RS2 Z 212

FEDERAL SS595RS

HANKOOK RS2 Z 212

FEDERAL SS595RS

Only M Matters
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Hancock rs2 är billigare än R888 men ta mig fan bättre.
Första man märker är att däcken är tysta jämförelse med R888, sedan överhettar de inte lika lätt.
Greppet på torrt/ lätt fuktigt är bättre. Jag har en bättre körkänsla med Hankocken än R888.
Det finns nog en stor risk att däcken inte kommer att hålla lika länge som R888, men va fan :whatever:
Första man märker är att däcken är tysta jämförelse med R888, sedan överhettar de inte lika lätt.
Greppet på torrt/ lätt fuktigt är bättre. Jag har en bättre körkänsla med Hankocken än R888.
Det finns nog en stor risk att däcken inte kommer att hålla lika länge som R888, men va fan :whatever:
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Räknas inte hankook212 som ett vassare gatdäck? Typ i klass med falken azenis.
Många verkar tycka det är helt ok iallafall. Finns några kommentarer på rejsa om däcket.
Det nya ser intressant ut..
Många verkar tycka det är helt ok iallafall. Finns några kommentarer på rejsa om däcket.
Det nya ser intressant ut..
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Yash, båda däcken är såkallade "semi r-däck".
MVH
MVH
http://www.fotoi.se
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
My bad... :ranting:
missade att det var Z212 och inte Z211, som jag kör på!! :whistling:
Sorry!
missade att det var Z212 och inte Z211, som jag kör på!! :whistling:
Sorry!
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- \/ision
- Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
- Namn: Calle Berletin
pris på Hankook Z221 i 15/205/50
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
-
Little Elk
Åter till ABS och bromsplattor. 
Jag har själv alldrig kört en bil utan ABS med mindre än halkbanan och Motorevents där man stängde av ABSen och det gick, milt uttryckt, åt skogen för mig så ABS är en billigt eftergift för att både jag och bilen ska leva längre samt att det ska kännas bätter tillmods (hornen växer som bekant ut på banan för de flesta...)
Jag har själv alldrig kört en bil utan ABS med mindre än halkbanan och Motorevents där man stängde av ABSen och det gick, milt uttryckt, åt skogen för mig så ABS är en billigt eftergift för att både jag och bilen ska leva längre samt att det ska kännas bätter tillmods (hornen växer som bekant ut på banan för de flesta...)
Ordförande
- David Lundin
Åtminstone när man tar körkort, kör halkbana m.m. så lär man sig ju bara tvärnita och trycka ner kopplingen, då tappar man förstås kontrollen, försöker man bromsa på gränsen för fästet istället och ger fan i kopplingen tills man stannar är det inte alls lika läskigt utan ABS 
Men visst, när det är halt ute och framför allt vid vardagskörning när man kanske inte är lika koncentrerad på det hela och förberedd för en snygg inbromsning är ABS grymt trevligt!
Men visst, när det är halt ute och framför allt vid vardagskörning när man kanske inte är lika koncentrerad på det hela och förberedd för en snygg inbromsning är ABS grymt trevligt!