Krängningshämnare

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
xzbatt

En av dom inbitna banåkarna på Ep3forum har börjat laborera med att köra utan krängningshämnare och påstår att dom gör mer onytta än nytta på en banbil som jag tolkar det. Vore kul att testa bara för att få en uppfattning av vad han egentligen menar.

Kul att läsa för dom som finner det intressant, själv har jag lite svårt att förstå allt men det mesta sjunker in iaf.

<a href="http://forums.clubep3.net/showthread.php?t=656400" target="_blank">http://forums.clubep3.net/showthread.php?t=656400</a>
Kan en bil någonsin bli perfekt?
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Detta är ingen nyhet.

Men att plocka bort dem på en setup som är gjord för att åka med kränghämmare kommer inte ge någon positiv effekt.

För att kompensera för bortfallet av kränghämmare tex bak måste du gå upp i fjäderkonstant.

Det man egentligen använder kränghämmarna till är att balansera bilen vid kurvtagning, och fortfarande ha en relativt mjuk bil när den går rakt fram.

Allt är en kompromiss.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
xzbatt

Jo jag förstår också att allt är en kompromiss och att man måste kompensera med styvare fjädrar för att köra utan krängningshämnare. Frågan är ju egentligen om man kommer få ett bättre chassi om man nu skulle få till fjäderhårdheten bra så man i slutändan kan tabort krängningshämnarna?

Jag hängde väl upp mej endel på teorin om att innerhjulet lyfter vid krängning i sväng och att det är ju egentligen inget positivt, framförallt inte på drivhjulen då du tappar drivet ut ur kurvan.

Sen skriver ju också killen att han upplever bilen som mycket mjukare när han tog bort krängningshämmarna på sin bil, dock tror jag inte han kommer uppfatta den så mjuk längre när han byter bakfädjrar från 12k till 20k för att kompensera den bortplockade krängaren.

Poängen är iaf att det vore kul att testa tex 10k fram och 20k bak på min ctr utan krängare för att se hur bilen beter sej.
AndersL

Precis som Martin skriver så är krängare en komfort-pryl men på riktiga racingbilar används ställbara krängare (innefrån bilen) också för att balansera bilen under rejset. Lite svårare/dyrare med ställbara fjädrar innefrån bilen.

I ditt fall så har du en FWD-bil som behöver allt grepp du kan få fram, bak spelar ju ingen större roll. Att plocka krängaren bak och köpa dämpare som pallar 25kg+ kommer bli väldigt dyrt och bilen kommer studsa. Däremot att ta bort den fram är gammalt och väl beprövat sätt på FWD. Börja där om du vill prova.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
M Scotte
Kontakt:

En viktig punkt i resonemanget är att trådskaparens referens endast använder bilen på bana, och behöver inte göra några kompromisser för gatbruk. En bil med 25k fjädrar bak är inget jag hade velat köra direkt på gatan.

Edit:

Chassists inverkan på väghållningen är betydligt viktigare på en McPhersonbil än en med triangellänkar, det är viktigare att en Mcphersonbil håller sig någorlunda plan för att bibehålla hjulvinklar och inte få positiv camber kurva i svängarna.
Senast redigerad av M Scotte den 22 oktober 2009, 09:00, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
xzbatt

Det kanske kan vara vettigt att testa utan fram först innan man köper en JDM krängare bak som alla andra gör för att få bilen att understyra mindre?

Jag har iaf tänkt att köra 10k fram och 16k bak och det ska tydligen vara för mjukt för att köra utan krängaren bak men det är lagom hårt för att testa utan fram iaf.

Visst är det mycket viktigare att ha ett styvt chassie på en McPherson bil med tanke på hur allt rör sej vid komprission. Det är ju även löjligt viktigt att inte sänka en type-r med vinklar på LCAs och vinkel på styrstag. Så det tänkte jag också hålla mej ifrån.
M Scotte
Kontakt:

Du kan säkerligen hitta en gammal tråd där jag skrev vad maxsänkning på en CTR 02-05 är. Men runt 30 mm från org är nog att föredra.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Skriv svar