Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Ban prepning
-
Defeatist
- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Christoffer Strömberg
Tjenare!
Tänkte jobba en hel del på väghållningen i min CTR - 02 nu i vinter och skulle vilja ha lite tips på till exempel:
Krängningshämmare
Sänknings satser
Däckbredd (tänkte sätta i spacers men vet inte riktigt vilken bredd som funkar)
Ja etc etc allt som bättrar på väghållningen och styvar upp chassit
MVH
Lilleman
Tänkte jobba en hel del på väghållningen i min CTR - 02 nu i vinter och skulle vilja ha lite tips på till exempel:
Krängningshämmare
Sänknings satser
Däckbredd (tänkte sätta i spacers men vet inte riktigt vilken bredd som funkar)
Ja etc etc allt som bättrar på väghållningen och styvar upp chassit
MVH
Lilleman
Captain Howdy - We must all go through a rite of passage, and it must be physical, it must be painful, and it must leave a mark.
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Hej!
Kul att du är intresserad av banåka!
Om bilen är helt omoddad för bana så rekomenderar jag i följande ordning:
1. Bromsbelägg typ Carbotec xp8 eller liknande, samt bra bromsolja typ Motul RBF 600
2. R-däck typ toyo r888 eller bättre
3. Racestol av sitta still typ, tex Sparco evo eller liknande
4. Coilovers höjdsjuterbara, eventuellt fler inställnings möjligheter (absolut inget måste ) av känt fabrikat typ HR, Bilstein m.m.
Punkt 1 och 2 är de punkter som gör störst skillnad på orginal bilen på bana, sedan får vi inte glömma att det viktigaste och bästa sättet att bli snabbare på bana är att bli bättre förare!
Lycka till / Richard
Kul att du är intresserad av banåka!
Om bilen är helt omoddad för bana så rekomenderar jag i följande ordning:
1. Bromsbelägg typ Carbotec xp8 eller liknande, samt bra bromsolja typ Motul RBF 600
2. R-däck typ toyo r888 eller bättre
3. Racestol av sitta still typ, tex Sparco evo eller liknande
4. Coilovers höjdsjuterbara, eventuellt fler inställnings möjligheter (absolut inget måste ) av känt fabrikat typ HR, Bilstein m.m.
Punkt 1 och 2 är de punkter som gör störst skillnad på orginal bilen på bana, sedan får vi inte glömma att det viktigaste och bästa sättet att bli snabbare på bana är att bli bättre förare!
Lycka till / Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
-
Defeatist
Ok
tänkte på det med coilovers, har hört lite att fasta coilovers är snäppet bättre än justerbara... Vilket kan vara bäst?... kommer som sagt att kköra bilen på gata också men dock så lite som möjligt 
Absolut så är bromsarna väldigt viktiga men den biten är avklarad snart
kommer en uppgradering på skivor, ok och belägg
ska juh i med en kompressor också så bilen måste kunna stanna ordentligt 
Absolut så är bromsarna väldigt viktiga men den biten är avklarad snart
Captain Howdy - We must all go through a rite of passage, and it must be physical, it must be painful, and it must leave a mark.
- David Lundin
- Namn: David Lundin
JDM bakre krängningshämmare (alltså krängaren från japanska versionen av EP3) brukar vara en standarduppgradering för att få med baken lite bättre i kurvorna.
Finns inget direkt negativt med ställbara coilovers... köper du fasta så måste de ju stämma precis med hur du vill ha bilen annars är det byte som gäller, med ställbara kan du köra bilen och justera efter behag. Sen kan man väl alltid justera bort sig om man köper 3-vägs ställbara übercoils och inte riktigt vet vad man gör
Har du inte kört på bana innan räcker 205 breda R-däck utmärkt, annars är nog 225 en bra bredd (som inte kräver en massa arbete för att få plats med heller). Du bör ha minst 8" breda fälgar för det dock, 205or går fint på 7-7,5". Gatdäck funkar nog 225 fint på 7,5" om de inte är väldigt breda.
Finns inget direkt negativt med ställbara coilovers... köper du fasta så måste de ju stämma precis med hur du vill ha bilen annars är det byte som gäller, med ställbara kan du köra bilen och justera efter behag. Sen kan man väl alltid justera bort sig om man köper 3-vägs ställbara übercoils och inte riktigt vet vad man gör
Har du inte kört på bana innan räcker 205 breda R-däck utmärkt, annars är nog 225 en bra bredd (som inte kräver en massa arbete för att få plats med heller). Du bör ha minst 8" breda fälgar för det dock, 205or går fint på 7-7,5". Gatdäck funkar nog 225 fint på 7,5" om de inte är väldigt breda.
Diff vore inte heller en dum uppgradering iom att du ska köra mer mos också. Diffen gör att du styr bättre ut ur kurvorna istället för att bara gå rakt fram som det ofta blir med framhjulsdrivet med mycket effekt.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Jag hade gjort följande saker i denna ordning på en EP3:
1. Diff
2. Bromsbelägg
3. Stol
4. R-däck
6. väghållning
Inget av följande om jag inte får körtid md bilen på bana.
1. Diff
2. Bromsbelägg
3. Stol
4. R-däck
6. väghållning
Inget av följande om jag inte får körtid md bilen på bana.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
Defeatist
Vart kan jag hitta en diff och JDM bakre krängningshämmare?
har inte full koll på vart jag kan få tag i dom delar jag vill ha 
- David Lundin
Krängningshämmaren är ju Honda original så det borde du kunna köpa hos Honda. Ring Rosenholtz i Stockholm om du inte har någon bra handlare nära dig.
Diff brukar folk antingen skaffa genom att köpa en växellåda från samma JDM EP3a (som har det original) alternativt sätta i t ex en Quaife eller MFactory i originallådan. Kolla med våra samarbetspartners, t ex Welen (XLR8 Performance) m.m. Bra läge att sätta i en annan koppling också som du lär behöva ifall du sätter på en kompressor.
Sök även i projekttrådarna då det är många som gjort sånt här innan så där kan du få en hel del tips.
Diff brukar folk antingen skaffa genom att köpa en växellåda från samma JDM EP3a (som har det original) alternativt sätta i t ex en Quaife eller MFactory i originallådan. Kolla med våra samarbetspartners, t ex Welen (XLR8 Performance) m.m. Bra läge att sätta i en annan koppling också som du lär behöva ifall du sätter på en kompressor.
Sök även i projekttrådarna då det är många som gjort sånt här innan så där kan du få en hel del tips.
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Bankörning utan diffbroms är som en porrfilm utan bukkake.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Hahaha! Mordiiax
Att diffen skulle motverka understyrning håller jag inte riktigt med om. Ju mer jag gasar desto mer understyr det, precis som utan diff. Men vid torrt väglag så skjuter det på bra mycket bättre ut ur svängarna.
Första mod för att åka bana och ha kul är uppgradering av bromsarna i mitt tycke.
Därefter R-däck och möjligen den grövre krängningshämmaren bak som kostar billigt.
Sedan coilovers eller diff vilket som. Tidsmässigt tjänar man nog mer på coilovers oim att man minskar krängandet och får bättre grepp på innerhjulet ändå. Men att köra med diff är rätt gött det med.
Att diffen skulle motverka understyrning håller jag inte riktigt med om. Ju mer jag gasar desto mer understyr det, precis som utan diff. Men vid torrt väglag så skjuter det på bra mycket bättre ut ur svängarna.
Första mod för att åka bana och ha kul är uppgradering av bromsarna i mitt tycke.
Därefter R-däck och möjligen den grövre krängningshämmaren bak som kostar billigt.
Sedan coilovers eller diff vilket som. Tidsmässigt tjänar man nog mer på coilovers oim att man minskar krängandet och får bättre grepp på innerhjulet ändå. Men att köra med diff är rätt gött det med.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Zahak
- Bil: BMW E46 320Ci
- Namn: Johannes Henrysson
- Kontakt:
Klart att det understyr, men inte lika mycket som utan (du får ju precis som du säger bättre fart ur kurvorna, vilket vore ganska svårt om du bara kasar runt). Sen vill jag verkligen inte begränsa det till torrt väglag. Var ju helt underbart att ha på Sturup när det började bli lite blöttSteffo skrev:Hahaha! Mordiiax
[url=http://johannes.leafstudios.se]Johannes Henrysson | Antingen är det åt det ena hållet, eller det andra.[/url]
Enligt erfarenhet skulle jag säga att diff är den bästa uppgradering man kan göra på CTR. Efter bromsar förstås.
Orginal stötdämpare och krängare räcker gott och väl för en kul bil.
Börja med stålomspunna bromsslangar och vassare belägg så bromsar det riktigt bra.
Sedan diff om du har råd. Det gör sån sjuk skillnad, till det bättre, både i väghållning och slitage på framdäcken.
Orginal stötdämpare och krängare räcker gott och väl för en kul bil.
Börja med stålomspunna bromsslangar och vassare belägg så bromsar det riktigt bra.
Sedan diff om du har råd. Det gör sån sjuk skillnad, till det bättre, både i väghållning och slitage på framdäcken.
- Zahak
- Kontakt:
Med risk för att låta dum..:
Varför stålomspunna bromsslangar? Nu vet jag inte om bilen kommer användas på vintern, men annars låter väl koppar som en bättre idé? Eller är stålet märkbart styvare?
Varför stålomspunna bromsslangar? Nu vet jag inte om bilen kommer användas på vintern, men annars låter väl koppar som en bättre idé? Eller är stålet märkbart styvare?
[url=http://johannes.leafstudios.se]Johannes Henrysson | Antingen är det åt det ena hållet, eller det andra.[/url]
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Bromsslangarna sitter dom sista 20cm (eller nå sånt) till bromsoket. T.ex för att följa med hjulets rörelser upp, ner och vid vridning. Att ha stumt monterade kopparrör skulle snabbt leda till katastrof 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Zahak
- Kontakt:
Doh... jag tänkte ju på bromsrör och inte slangarna. Skyller på "tidig" morgon...
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
ibland på rejsbilar har jag sett stålrör istället för kopparrör.
problemet med dom är att det lättare sätter sig rost på dom.
för oss dödliga kommer man märka noll skillnad mellan koppar o stålrör, förutom att kopparrören får lite längre livsländs, sedan är kopparrören lättare att forma än stålrören.
problemet med dom är att det lättare sätter sig rost på dom.
för oss dödliga kommer man märka noll skillnad mellan koppar o stålrör, förutom att kopparrören får lite längre livsländs, sedan är kopparrören lättare att forma än stålrören.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Suzuki Swift Sport -14
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Vilken tur att Honda inte har kopparrör standard då, lite rejs!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Fixxe

standard på bilar brukar väl vara en mix av koppar och stål?
Därför de kan rosta och sbp brukar bli kinkiga...
medans de man köper på feltema är i koppar...
Därför de kan rosta och sbp brukar bli kinkiga...
medans de man köper på feltema är i koppar...
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14
- David Lundin
Så länge man byter bromsvätska regelbundet borde det väl vara ett mindre problem antar jag? Antar att det är vattenhalten i gammal bromsvätska som är boven?
David Lundin skrev:Så länge man byter bromsvätska regelbundet borde det väl vara ett mindre problem antar jag? Antar att det är vattenhalten i gammal bromsvätska som är boven?
Du tror inte att det kan vara att det ofta är mycket fukt, salt slitage och smuts som gör att dom rostar?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
- David Lundin
Mja, men de sitter väl inte så utsatta för salt och stenskott direkt? För jag antar att det inte är bar plåt som börjar rosta från fabrik? Låter ju korkat isåfall 
- Fixxe

bromsrör rostar ju på utsidan, inte insidan..
bilprovningen kollar ju så de inte rostat, utsides sett, för att inte rosta hål och läcka ut vätska och sedan tappa bromsarna...
bilprovningen kollar ju så de inte rostat, utsides sett, för att inte rosta hål och läcka ut vätska och sedan tappa bromsarna...
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14
- David Lundin
Ok, har aldrig haft problem med rostiga bromsrör ens på gamla franska brukisar så jag hade ingen aning 
- Zahak
- Kontakt:
Gamla volvo s40 hade ju ett favoritställe framför ena bakhjulet där bromsrören gärna rostade (utifrån).
Kommer även ihåg att på fars gamla 144 från -69 så rostade rören också. Men det känns kanske rätt okej på en bil som då var ca 25 år
Minns att vi bytte till kopparrör på den. Trodde faktiskt att tillverkarna hade kopparrör fram tills besiktningen gnällde på min gamla s40 -96. Fast det kanske är volvo-specifikt? Har inget minne av att någon av släktens Passater (eller övriga folkvagnar) har haft kassa bromsrör.
Ang japaner (tex Honda) så har jag ingen direkt erfarenhet. Tror nästan att jag är första Honda-ägaren i släkten
Kommer även ihåg att på fars gamla 144 från -69 så rostade rören också. Men det känns kanske rätt okej på en bil som då var ca 25 år
Ang japaner (tex Honda) så har jag ingen direkt erfarenhet. Tror nästan att jag är första Honda-ägaren i släkten
Zahak:Jag tror det är ålderspecifikt, VW Golfar ifrån samma årmodell dvs -96 har stålrör som gärna rostar.
Men bara nästa modell ifrån -98 och framåt har vi nog aldrig bytt ett bromsrör på, så de måste ha bytt till någon legering som inte rostat lika lätt.
Men bara nästa modell ifrån -98 och framåt har vi nog aldrig bytt ett bromsrör på, så de måste ha bytt till någon legering som inte rostat lika lätt.
Nuvarande Hondor:
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95