Coiloverdiskussion i allmänhet,

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

11 oktober 2006, 09:50

Coilovers till seriöst banprojekt.

Jag har läst massor med trådar om coiloverkit här på HPC, dock har ingen av dem gått på djupet tillräckligt, så nu är det dax!

Jag skall ha en coiloversetup för mellan 10-15.000 kr, med så goda justermöjligheter som möjligt. Jag har undersökt KW, H&R, Bilstein, Koni och Tein hittills. Av alla dessa så finns det bara en modell inom rätt prisbild som har höjdjusterbarhet utan att ändra förspänningen på fjädrarna. För att kunna cornerweighta så måste man ha denna funktion. För att kunna sänka bilen till andra höjder än den som anges på kittet så behövs denna funktion. Jag är av tron att det är ett måste att ha denna funktion, därav diskussionsämne 1 här i tråden.

Vidare så har de allra flesta dämpare "bara" en justeringsmöjlighet, där man justerar både bump och rebound med samma ratt, och i dämparen så bestäms ration mellan hur mkt hårdare bump blir relativt rebound för varje "klick" på justeringsratten. Jag känner inget behov av separat justering för bump och rebound, åsikter om detta kan vara diskussionsämne 2.

Fjädrarna är nästa diskussionsämne. De allra flesta kit kommer med förbestämda uttestade fjädrar. Bör man gå ifrån dessa rekommenderade fjädrar utan att ha provat ut dem först? Vilka fjädrar kan vara lämpliga på en EG? Detta är diskussionsämne 3.

Mitt val i dagsläget ligger på en uppsättning Tein Flex. De kommer med 9kg fjädrar fram och 4 kg bak och de kan justeras i höjd utan att ändra förspänningen.

Åsikter välkomnas, men påståenden som görs får mer än gärna backas upp med fakta eller egna erfarenheter, tror gör man i kyrkan!
Team Kalmar
YASH
Påläst
Påläst
Kontakt:

11 oktober 2006, 10:37

Jag går i samma funderingar som du Moose <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Det är en jungel med olika coilovers.
Omnipower har även med justerbara lower collar, för att inte påverka fjäderspänningen. Deras nya system har även med 6vägs ställbara stötisar, samt att du får med 6stycken fjädrar (12K, 10K, 8K)
Jag upplever mina Weitec 8K fram och 6K bak som på gränsen på för snälla med mina Toyo 205-50-15 R888 däck och energysuspention bussningarna och ITR 22mm kränghämmaren. Men då har jag ifs inte labbbat med hårdheten på stötarna.

Hur kändes Omni racechassit 12K - 10K på Asses bil jämfört med mitt Weitec, då du kört båda. <!--emo&:hmm:-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av 1 YASH, redigerad totalt 11 gånger.
Only M Matters
Mooseman
Kunnig
Kunnig

11 oktober 2006, 11:31

Hans kändes mer "racebil" om du förstår vad jag menar. Det var lite distinktare, fäljde styrutslagen lite bättre. Din kändes inte mjuk i fjädringen, men mindre responsiv i sitt beteende. Mer peka och skjut med Asses medans din krävde mer jobb att få att styra in rätt. Hans dämpare kändes som att de jobbade i mer rätt område också, dina kändes lite odistinkta, mer diffus gräns på fästet helt enkelt.
Team Kalmar
YASH
Påläst
Påläst
Kontakt:

11 oktober 2006, 12:14

Som jag tänkte då. Upplever EG'n som lättare och få rövsläpp än med ITR samt svårare o köra riktigt fort med. Men jag ska labba mer lite bättre och exaktare hjulvinklar och annorlunda chassi så får vi se.

Åter till topic för o inte balla ur din tråd då.

Tein Flex åker Maxx med på sin ITR, han kanske borde säga vad tycker om det.
Only M Matters
Mooseman
Kunnig
Kunnig

12 oktober 2006, 13:08

Vad är det frågan om? Halva klubben åker ju med coilovers, är det ingen som tänkt till innan? Har alla bara köpt "det andra tyckt var bra"? Efter mer efterforskningar så finns det anledning att inte köpa de fjäderhårdheter som jag angivit i första inlägget. 6 kg bör vara lägstagräns på en EG, trots att den är så lätt i baken. Det finns ett tein flex kit för usa-marknaden som är till EH, det bör passa bolt om på EG också. Där är fjädrarna på 10 respektive 7 kg. Det är bättre än att byta fjädrar på en "4kg-dämpare" då de är shimsade för 7 kg från början.
Team Kalmar
Lillen
Användare
Användare

12 oktober 2006, 13:43

monterde KW steg 2 på min ctr, chassi fick det som den saknade, kunde lita mer på bilen men vilka hårdheter kändes som lite svårt då, hann inte testa olika instäningar p.g.a att en 240 kom vägen en dag. men nu vet man mer och ska bli interssant att testa på s2k när den kommer ut med den setupen som jag har tänkt
Daniel "<!--coloro:#00FFFF--><span style="color:#00FFFF"><!--/coloro-->Lillen<!--colorc--></span><!--/colorc-->" Nilsson #985
Skåne-Malmö-Anderslöv
Den är alltid på 0709-11 40 46
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Kör: Honda S2000(R2000) snart till salu<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->medlemsregistret@hondaklubben.com<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#00FFFF--><span style="color:#00FFFF"><!--/coloro-->För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

12 oktober 2006, 17:00

Letar efter coilovers till min EF/EE.

Har fått lite tips och råd men det skadar ju inte att fråga här med, trixet är bara att det får max kosta en ca 10 000:-

alla tips är hjärtligt välkommna och utveckla gärna svaren.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

12 oktober 2006, 17:05

<!--QuoteBegin-Mooseman+11 Oct 2006, 09:50:45--><div class='quotetop'>QUOTE(Mooseman @ 11 Oct 2006, 09:50:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Av alla dessa så finns det bara en modell inom rätt prisbild som har höjdjusterbarhet utan att ändra förspänningen på fjädrarna.  För att kunna cornerweighta så måste man ha denna funktion. För att kunna sänka bilen till andra höjder än den som anges på kittet så behövs denna funktion. Jag är av tron att det är ett måste att ha denna funktion, därav diskussionsämne 1 här i tråden.

Vidare så har de allra flesta dämpare "bara" en justeringsmöjlighet, där man justerar både bump och rebound med samma ratt, och i dämparen så bestäms ration mellan hur mkt hårdare bump blir relativt rebound för varje "klick" på justeringsratten. Jag känner inget behov av separat justering för bump och rebound, åsikter om detta kan vara diskussionsämne 2.

Fjädrarna är nästa diskussionsämne. De allra flesta kit kommer med förbestämda uttestade fjädrar. Bör man gå ifrån dessa rekommenderade fjädrar utan att ha provat ut dem först? Vilka fjädrar kan vara lämpliga på en EG? Detta är diskussionsämne 3.

Mitt val i dagsläget ligger på en uppsättning Tein Flex. De kommer med 9kg fjädrar fram och 4 kg bak och de kan justeras i höjd utan att ändra förspänningen.

Åsikter välkomnas, men påståenden som görs får mer än gärna backas upp med fakta eller egna erfarenheter, tror gör man i kyrkan!
[right][snapback]337264[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
1. Första påståendet är inte korrekt, varför skulle du inte kunna hörnvikta bilen med coilovers som inte har separat hylsa för höjdjustering?
Höjden som anges på kiten du kan köpa utan nedre hylsa oftast höjden de är TUV:ade för. Ändrad du försvinner TUV. Dämpare som är gjorde med justeringen utan nedre hylsa är konstruerade för detta. Visst är det bättre med nedre hylsa som justerar höjden, men det är oftast där de briser också om dämparen går sönder. Finns bra exempel på både Tein och Omni samt D2 som kollapsat i hylsan, och det kanske man bör beakta.

2. Desto färre saker du kan skruva på, ju mindre risk att något går snett och du skruvar bort dig är min teori.

3. Nej du kan inte gissa vilka fjädrar du ska ha till din bil. Bästa är så klart som alltid att köpa ett kit du spetsat in dig på och utgå från grundinställningen i detta med angivna fjädrar, det är först när du testat som du vet vad du vill ändra på.

Lämpligast fjäderkonstant kan du räkna ut, men en riktlinje kan vara runt 80-140N/mm fram och 40-120N/mm bak, allt beroende på hjulvikter, samt sammanlagd vikt på bilen. Välj hellre mjukare än för hårt. Finns inget hemskare än en bil som studsar runt på gränsen.

Hade stått i valet och kvalet vilka coilovers jag skulle köpt i dag med den kunskap och erfarenhet jag har av EG-chassi hade jag köpt ett Clubsportkit till EG från H&R, kostar 15 500kr och det verkar mycket lovande. Mitt H&R har gått nästan 15 000mil på i princip lägsta läget och det slår aldrig igenom eller läcker. Det kallar jag superkvalitet! Det är säkerligen lockande för många att köpa saker gjorda i Alu, i en vass flourocerande färg, men jag tror dessa kit har betydligt kortare livslängd i justeringar etc än ett mer konventionellt material.

P.S Oftast kan man se på en dämpares kurvor hur hårda fjädrar de tål.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Kontakt:

12 oktober 2006, 17:06

<!--QuoteBegin-YASH+11 Oct 2006, 10:37:17--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH 4 11 Oct 2006, 10:37:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag går i samma funderingar som du Moose  <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->  Det är en jungel med olika coilovers.
Omnipower har även med justerbara lower collar, för att inte påverka fjäderspänningen. Deras nya system har även med 6vägs ställbara stötisar, samt att du får med 6stycken fjädrar (12K, 10K, 8K)
Jag upplever mina Weitec 8K fram och 6K bak som på gränsen på för snälla med mina Toyo 205-50-15 R888 däck och energysuspention bussningarna och ITR 22mm kränghämmaren. Men då har jag ifs inte labbbat med hårdheten på stötarna.

Hur kändes Omni racechassit 12K - 10K på Asses bil jämfört med mitt Weitec, då du kört båda.  <!--emo&:hmm:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]337286[/snapback][/right]
Sedan ska man betänka att Yashar åker på ett gammalt Weiteckit, de nya kitet efter -05 har nya fjädrar och dämpkurvor jämfört med de som gjordes innan.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Mooseman
Kunnig
Kunnig

12 oktober 2006, 18:18

<!--QuoteBegin-M Scotte+12 Oct 2006, 17:05:28--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 12 Oct 2006, 17:05:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->1. Första påståendet är inte korrekt, varför skulle du inte kunna hörnvikta bilen med coilovers som inte har separat hylsa för höjdjustering?
Höjden som anges på kiten du kan köpa utan nedre hylsa oftast höjden de är TUV:ade för. Ändrad du försvinner TUV. Dämpare som är gjorde med justeringen utan nedre hylsa är konstruerade för detta. Visst är det bättre med nedre hylsa som justerar höjden, men det är oftast där de briser också om dämparen går sönder. Finns bra exempel på både Tein och Omni samt D2 som kollapsat i hylsan, och det kanske man bör beakta.

2. Desto färre saker du kan skruva på, ju mindre risk att något går snett och du skruvar bort dig är min teori.

3. Nej du kan inte gissa vilka fjädrar du ska ha till din bil. Bästa är så klart som alltid att köpa ett kit du spetsat in dig på och utgå från grundinställningen i detta med angivna fjädrar, det är först när du testat som du vet vad du vill ändra på.

Lämpligast fjäderkonstant kan du räkna ut, men en riktlinje kan vara runt 80-140N/mm fram och 40-120N/mm bak, allt beroende på hjulvikter, samt sammanlagd vikt på bilen. Välj hellre mjukare än för hårt. Finns inget hemskare än en bil som studsar runt på gränsen.

Hade stått i valet och kvalet vilka coilovers jag skulle köpt i dag med den kunskap och erfarenhet jag har av EG-chassi hade jag köpt ett Clubsportkit till EG från H&R, kostar 15 500kr och det verkar mycket lovande. Mitt H&R har gått nästan 15 000mil på i princip lägsta läget och det slår aldrig igenom eller läcker. Det kallar jag superkvalitet! Det är säkerligen lockande för många att köpa saker gjorda i Alu, i en vass flourocerande färg, men jag tror dessa kit har betydligt kortare livslängd i justeringar etc än ett mer konventionellt material.

P.S Oftast kan man se på en dämpares kurvor hur hårda fjädrar de tål.
[right][snapback]337895[/snapback][/right]

1. Ja givetvis KAN man hörnvikta bilen utan justerbart undre, men då ändrar du ju förspänningen på fjädrarna. Hur mkt det påverkar vet jag ej, men om möjligheten finns så är iaf jag villig att betala lite extra för det. TÜV är ju helt meningslöst i Sverige då det inte är någon norm som är gångbar öht här, men visst är det trevligt med normerade värden man vet är hållbara.

2. Så resonerar jag ocks¨, lite justermån är ju bra, men massor att skruva på blir bara fel.

3. Det skumma är att man provat bilar med helt olika fjäderseytuper som ändå inte känts som att de skulle ha de fjädrarna som satt på. Det har nog massor med själva dämparen att göra hur bilen upplevs styvhetsmässigt, inte bara fjädrarna. Som du säger så får man ju prova sig fram, inom vissa gränser.

Det är lite roligt att du nämner häftiga färger o sånt i en tråd som denna. Har jag verkligen gjort sken av att jag bryr mig om utseendet öht på grejerna. Funktion före form är ALLTID mottot. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo--> På tal om H&Rs Cupkit, vart hittar man det för 15500:-? Vart hittar man mer info om det. H&Rs hemsida suger ju, det står ju varken hur justermånen är, om det är klickjustering eller inte eller vad de använder för fjädrar. Det tycker inte jag ger ett så seriöst intryck alls, men jag kan ju ha missat den infon. <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo-->
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Johan
Användare
Användare
Namn: Johan Eriksson

12 oktober 2006, 18:40

Gällande huruvida man kan/bör/ska byta fjädrar som levereras med ett kit.
Det säger sig självt såklart, men om en fjäder är väldigt off spec ska den bytas. Även om ett kit kommer från en välrenommerad tillverkare kan det ske misstag vid märkning eller packning/sammansättning. Därför bör fjädrar alltid provtryckas innan montering.

Tillägg till Tein (Flex).
Jag hade svårt att på begäran få fram data för att avvika från grundsetup. Alla svar hänvisade till medlevererade instruktionsblad (på japanska) där endast grundinställningen behandlades. Vilken man i och för sig alltid kan falla tillbaka på för att få en känd funktion som är utprovad. (Keep it simple-metoden)

Detta var visserligen innan Stötdämparverkstan började ta in dem. Nu kanske det är lite enklare att samla data och setup-teori med Tein-dämpare som bas.

<a href='http://www.stotdamparverkstan.se/' target='_blank'>www.stotdamparverkstan.se/</a>

Tein fanns inte på hemsidan sist jag kollade, men i de allra flesta fall brukar telefon fortfarande vara den kontaktmetod som gäller om man har frågor som går över den genomsnittlige konsumentens kunskapstörst.

[Edit:] Kontaktuppgift kanske ...[Slut Edit]
Senast redigerad av 1 Johan, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
Johan
Användare
Användare

12 oktober 2006, 18:52

<!--QuoteBegin-Mooseman+12 Oct 2006, 17:18:00--><div class='quotetop'>QUOTE(Mooseman 4 12 Oct 2006, 17:18:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->På tal om H&Rs Cupkit, vart hittar man det för 15500:-? Vart hittar man mer info om det. H&Rs hemsida suger ju, det står ju varken hur justermånen är, om det är klickjustering eller inte eller vad de använder för fjädrar. Det tycker inte jag ger ett så seriöst intryck alls, men jag kan ju ha missat den infon.  <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]337946[/snapback][/right]

Att H&R inte specificerar sina fjädrar till sina gat-kit är inte en indikation på hur seriösa de är som tillverkare av väghållningspaket. De håller hög klass, men visst hade mer information underlättat.
Kontakta importören/distributören/verkstaden/tillverkaren mer direkt och diskutera vad "ditt" kit har för egenskaper och möjligheter.
För H&R: prova Bilmodecenter eller Forza.

<a href='http://www.bilmodecenter.se/' target='_blank'>www.bilmodecenter.se/</a>
<a href='http://www.forza.se' target='_blank'>www.forza.se</a>
Du lär inte få alla svar du söker på deras hemsidor heller så ring gärna.

[Edit:] Kontaktuppgifter hjälper ibland ...[Slut Edit]
Senast redigerad av 1 Johan, redigerad totalt 12 gånger.
M Scotte
Kontakt:

12 oktober 2006, 20:12

<!--QuoteBegin-Mooseman+12 Oct 2006, 18:18:00--><div class='quotetop'>QUOTE(Mooseman 4 12 Oct 2006, 18:18:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-M Scotte+12 Oct 2006, 17:05:28--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 12 Oct 2006, 17:05:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
[right][snapback]337895[/snapback][/right]

1. Ja givetvis KAN man hörnvikta bilen utan justerbart undre, men då ändrar du ju förspänningen på fjädrarna. Hur mkt det påverkar vet jag ej, men om möjligheten finns så är iaf jag villig att betala lite extra för det. TÜV är ju helt meningslöst i Sverige då det inte är någon norm som är gångbar öht här, men visst är det trevligt med normerade värden man vet är hållbara.

2. Så resonerar jag ocks¨, lite justermån är ju bra, men massor att skruva på blir bara fel.

3. Det skumma är att man provat bilar med helt olika fjäderseytuper som ändå inte känts som att de skulle ha de fjädrarna som satt på. Det har nog massor med själva dämparen att göra hur bilen upplevs styvhetsmässigt, inte bara fjädrarna. Som du säger så får man ju prova sig fram, inom vissa gränser.

Det är lite roligt att du nämner häftiga färger o sånt i en tråd som denna. Har jag verkligen gjort sken av att jag bryr mig om utseendet öht på grejerna. Funktion före form är ALLTID mottot. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo--> På tal om H&Rs Cupkit, vart hittar man det för 15500:-? Vart hittar man mer info om det. H&Rs hemsida suger ju, det står ju varken hur justermånen är, om det är klickjustering eller inte eller vad de använder för fjädrar. Det tycker inte jag ger ett så seriöst intryck alls, men jag kan ju ha missat den infon. <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]337946[/snapback][/right]

1. Förspänningen ändras marginellt. Det är först när du sträcker ut dämparen fullt som förspänningen ändras på allvar. Innan dess flyttar du bara fjädern upp och ned.

3. Kan bero på att alla kit som finns på marknaden i den lägre prisskalan >15 000kr är gjorda för gatbruk med gatdäck.

4. H&R:s sida suger men som tur är representerar inte sidan hur produkterna är i verkligheten. Jag listar H&R bland de absolut bästa vad det gäller kvalitet och prestanda för pengarna. H&R har inga hårdhetsjusterbara kit till EG, men vad gör det när du kan köpa detta kit som ändå piskar det mesta i sin prisklass.
H&R Clubsport EG:
Bild
Detta kit kan du byta ut de medföljande 60mm racefjädarna till +-4N/mm
De leveraras med 12N/mm fram och 10N/mm.

det fina med H&R:s dämpare är att de redan i grunkitet som jag har accepterar väldigt stor spridning på vilka fjädrar du kan montera efterhand, det är offast det som skiljer en kvalitetsdämpare mot lägre prisade.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
M Scotte
Kontakt:

12 oktober 2006, 20:13

Nästa steg är custombyggda H&R för 18 000kr. Då kan du få det exakt till den setup du kör.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Användarvisningsbild
Johan
Användare
Användare

12 oktober 2006, 20:29

<!--QuoteBegin-M Scotte+12 Oct 2006, 19:13:53--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 12 Oct 2006, 19:13:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nästa steg är custombyggda H&R för 18 000kr. Då kan du få det exakt till den setup du kör.
[right][snapback]338008[/snapback][/right]

Custom för 18.000? Men det är med dämparhus ur H&R:s standardsortiment i alla fall? Bara fjädrar och shimsning och så?
Spontant känns ju det rätt så prisvärt ändå, om man vet vad man behöver.
M Scotte
Kontakt:

12 oktober 2006, 20:38

Jag kommer köra custom på mina befintliga H&R då jag ändå vill ge dem en översyn. Dock beror allt på hur illa tilltygad min motor är när jag öppnar den.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

12 oktober 2006, 22:40

Jag kör själv på KW variant 2 till min EG civic och dom fungerar alldeles utmärkt. Inget läckage ingen genomslagning (kör på näst entill lägsta läget bak) Efter en ordentlig renspolning så ser dom ut som nya.
Har kört med dom kanske 3-4000 mil. Mycket nöjd med kvaliten.

På dom finna justering för bump/rebound ihop och mer än så känns inte som man behöver, dock tycker jag det är bra att ha en viss justermån för att justera över/understyrning för olika banor.

Nu i denna sommaren, då jag lärt mig pressa bilen mer så tycker jag att bilen börjar kännas mer understyrd, tror jag har 6kg fram å 3 bak.

Jag tycker oxå att bilen käns aningen mjuk att köra på bana, men inget som stör mig jätte mycket.

Så nu i efterhand skulle jag vilja ha stötdämpare med fjädrar som är något hårdare i fram å ganska mycket hårdare i bak för att få ut bakvagnen lite. så dra till med 8k fram å 6-7k bak! :-) hehe

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Mooseman
Kunnig
Kunnig

13 oktober 2006, 00:26

Lite halvt OT, vet någon om ett coiloverkit till itr dc2 passar rakt på en EG, förutsatt att man bytt bakre länkarmarna?
Team Kalmar
M Scotte
Kontakt:

13 oktober 2006, 09:49

Passar gör det men bilen kommer bli väldigt hög.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Mooseman
Kunnig
Kunnig

13 oktober 2006, 09:54

Men då passar det ju inte alls. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo--> Mao så är coilovers längre till itr än eg. Vad beror detta på? Har detta något med de undre bärarmarna att göra eller är det fjädertornen som är annorlunda utformade?

Passar bärarmar resp trailingarms mellan modellerna?
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

13 oktober 2006, 10:38

<!--QuoteBegin-Mooseman+13 Oct 2006, 09:54:32--><div class='quotetop'>QUOTE(Mooseman 4 13 Oct 2006, 09:54:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men då passar det ju inte alls.  <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->  Mao så är coilovers längre till itr än eg. Vad beror detta på? Har detta något med de undre bärarmarna att göra eller är det fjädertornen som är annorlunda utformade?

[right][snapback]338203[/snapback][/right]

Har du läst detta? Annars så är det riktigt lärorikt! <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo--> (Va welen som hittad den sidan har jag för mig <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo--> )
<a href='http://www.ef-honda.com/ben/EFhybridsus.php' target='_blank'>http://www.ef-honda.com/ben/EFhybridsus.php</a>
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Mooseman
Kunnig
Kunnig

13 oktober 2006, 13:10

<!--QuoteBegin-malkolm666+13 Oct 2006, 10:38:10--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 13 Oct 2006, 10:38:10)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Mooseman+13 Oct 2006, 09:54:32--><div class='quotetop'>QUOTE(Mooseman 4 13 Oct 2006, 09:54:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men då passar det ju inte alls.  <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->  Mao så är coilovers längre till itr än eg. Vad beror detta på? Har detta något med de undre bärarmarna att göra eller är det fjädertornen som är annorlunda utformade?

[right][snapback]338203[/snapback][/right]

Har du läst detta? Annars så är det riktigt lärorikt! <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo--> (Va welen som hittad den sidan har jag för mig <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo--> )
<a href='http://www.ef-honda.com/ben/EFhybridsus.php' target='_blank'>http://www.ef-honda.com/ben/EFhybridsus.php</a>
[right][snapback]338217[/snapback][/right]

Om jag läste den texten rätt så har eg och dc2 exakt samma dämparlänger men länkarmarna är längre på dc2 samt att dämparinfästningen bak i LCAn är av ögletyp på dc2 medans det är gaffel på eg. Man får mao mer camber gratis med dc2 LCAs på en eg, samma även fram. Dock passar dämparna bå+de fram och bak oavsett modd och de höjer EJ bilen.
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Martin_M
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: del Sol K24 Turbo
Namn: Martin Mogren

13 oktober 2006, 14:05

Men som scotte sa, va inte ITR dämparen längre.

iof har jag hört det innan av just honom också.
Senast redigerad av 1 Martin_M, redigerad totalt 13 gånger.
Bil:
Honda del Sol K24 Turbo -95
Honda Jazz 1.4i -09

Fd: Martin_P
Mooseman
Kunnig
Kunnig

13 oktober 2006, 14:29

Iofs finns det ju flera sätt att tolka herr Scottes svar. Jag tolkade den ökade höjden som att dämparkroppen var något längre. Men en annan tolkning skulle ju kunna vara att den högre vikten på integran gör att eg:n kommer bli högre. MEn så stor är ju knappast viktskillnaden att det bör spela nån större roll. Time will tell!
Team Kalmar
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Per Axblom

13 oktober 2006, 15:33

det står ju såhär angående dämparen bak. "The Civic lengths though are still about an inch shorter than the Integra pieces. Thanks for writing."
Skulle tro att hela stötdämparen är 1 " längre totalt när man har den lös.
I fram står det "(EG shocks are exactly the same as DC shocks)"

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Mooseman
Kunnig
Kunnig

13 oktober 2006, 18:20

Ja, men det är ju kolvstången som är längre isf, dämparen är ju samma längd. Och jag tycker isf att det är skumt att han skriver eg/dc på bilden med dämparna. Jag tror det syftas på att eg/dc är 1" längre än EF isf.
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

16 oktober 2006, 10:26

Vad är det för fjäderspänning i Koni´s coilover-kit till EG?
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 16 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
M Scotte
Kontakt:

16 oktober 2006, 10:38

Får återkomma med konstanterna på Konis coilover, har bara de gamla kiten i huvudet och de var 70N/mm fram och 40N/mm bak, vet att de ändrat detta på de kiten som är blanka, dvs de kiten som pappous och Fresa har.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
haffy
Wannabe
Wannabe

17 oktober 2006, 18:09

Om man kollar på lite annat än H&R, vad tycker ni som vet om Omni Power Adjustable Damping Coil-Overs?
De verkar vara lagom mycket justeringsmöjligheter på dom, så som höjd utan att spänna fjöder, fjäderspänning och något 6-way sak uppe på. Antar att det är hårdheten i dämparen.
Man får också med 12, 10 och 8K fjädrar.
Är dom något som rekomenderas, eller tvärt om?
Senast redigerad av 1 haffy, redigerad totalt 17 gånger.
<!--coloro:#808000--><span style="color:#808000"><!--/coloro-->[b]Audi a4 1,8 TQ[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Johan
Användare
Användare

17 oktober 2006, 18:36

Ingen kommentar till just Omni, men en av fördelarna med att köpa ett stort väletablerat varumärke är bättre/enklare möjligheter till service, ombestyckning, reservdelar et c.
Senast redigerad av 1 Johan, redigerad totalt 17 gånger.
Skriv svar