Sida 2 av 3

Postat: 17 oktober 2006, 19:56
av YASH
Johan: Vet du vad Bilsport körde för hårdhet på fjädrarna till den gamle Kadetten de byggde nåt år sedan med Öhlins chassi.

Postat: 18 oktober 2006, 18:07
av Johan
Nix, men det borde gå att kolla.
Vad jag minns är dock att bilens set up med Öhlins är/var stressad för mjukaste eller näst mjukaste Yoko 032 och torr asfalt. Inställd på Kinnekulle innan nya asfalten där.
Passade Emmaboda ok så länge det var torrt, men blev ruskigt lömsk om det började skvätta. Rätt styvt fjädrad ...

Postat: 18 oktober 2006, 19:23
av Mattias
Inga problem med att ha DC2 LCAs på en EG.

Been there - Done that.

Postat: 19 oktober 2006, 13:22
av Mooseman
Kände du nån skillnad? Anledningen till bytet? Mer info tack! <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->

Postat: 23 oktober 2006, 20:41
av Boomi
Köpte Skunk2 coilover kit av trixxie för 6750:-, återkommer med hur dom känns när jag monterat dom, dom ser fina ut iaf <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->.

Postat: 27 oktober 2006, 18:36
av M Scotte
Rent spontant tror jag aldrig Erik skulle sätta någon budgetcoilover på sin bil, speciellt inte efter dagens diskusion med honom via telefon. De kiten vi pratade om ligger ungefär tre gånger priset på skunk2. Alla gatorienterade kit går därmed bort.

Postat: 27 oktober 2006, 19:25
av Martin_M
HEHE det vore nått om erik satte på malaysiska dämpare på sitt projekt.

Postat: 27 oktober 2006, 21:47
av Mooseman
<!--QuoteBegin-Boomi+23 Oct 2006, 20:41:05--><div class='quotetop'>QUOTE(Boomi 4 23 Oct 2006, 20:41:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Köpte Skunk2 coilover kit av trixxie för 6750:-, återkommer med hur dom känns när jag monterat dom, dom ser fina ut iaf <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->.
[right][snapback]341742[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

De flesta ser flashiga ut i lådan, men det känns som att jag hellre köper coilovers som ser ut att ha legat på havetsbotten men som är bra till funktion (läs: utprovade för avsedd bil med r-däck för banbruk) än ett tokflashigt kit som inte är avstämt för övriga chassit.

Men hoppas att du blir nöjd, och själklart vill alla läsa feedback på hur du tycker de funkar. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Postat: 19 december 2006, 16:46
av Jimmy
Function And Forms Type 2 Coilovers
har ju fått jäkligt bra feedback i USA
nått för nån å testa kanske?

<a href='http://www.f2autolife.com/storefront/pr ... ucts_id=50' target='_blank'>http://www.f2autolife.com/storefront/pr ... s_id=50</a>

<a href='http://nwp4life.com' target='_blank'>http://nwp4life.com</a> finns en recention där åxå

Postat: 21 februari 2007, 22:48
av and1
nå? boomi har du fått nån uppfattning på skunk2 nu då?

jag ska sätta på coilisarna på min delsol Vti. behöver lite tips, jag vill bara får ner den lite mer <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->, vill har nått som e både bra på gatan/banan. kom med tips tack <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->

Postat: 22 februari 2007, 11:09
av stiivN
Okey. Nu har jag ingen Honda mer. Men eftersom kunskapen är hög här ifrån vissa på coilovers så tänkte jag höra hur det är med Apexi Coilovers. Vet dock inte riktiga vilka det är som sitter på bilen.

Tänkte höra om någon har erfarenhet om dom. Vill ju gärna att dom duger för bankörning <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

*Edit* Här är bilden, någon som kan tyda vad för Apexi det är ?

Postat: 11 mars 2007, 10:14
av Malkolm
Nu är jag i inköpsskedet på coilovers till min EG, men jag ska köra mestadels GATA, men visst en hel del bankörning kommer det oxå bli. Så här ser min rangordnade inköpslista ut, nu måste ni hjälpa mig om jag är på rätt spår grabbar!

1:a val: Tein Bacis
2:a val: Skunk2 Full Coilover Kit, Pro Series
3:e val: Buddy Club N+ Damper Kit ( w/o Mount )
4:e val: A'PEXi ExV N1 Damper


Snälla hjälp mig nu!

Postat: 14 mars 2007, 14:39
av Mooseman
Varför inte ett tyskt alternativ? Själv handlade jag H&R Grupp N. Visserligen lite dyrare än du tänkt, men bara som parentes. I staterna åker de med konis på så gott som varenda bil. Här i landet åker flera H&R med bra resultat. Jag har lite för dålig koll på de dämpare du listat, men Tein hade jag iaf strukit direkt, de ÄR inte kvalitétsgrejer oavsett att många vill få det till det.

Postat: 1 augusti 2007, 08:03
av Andreas Lundgren
Tänkte bara höra om någon vet vad det är för KG på fjädrarna till det nya Weitec Hicon TX kittet?

Postat: 1 augusti 2007, 09:35
av LinusE
Mooseman skrev:Varför inte ett tyskt alternativ? Själv handlade jag H&R Grupp N. Visserligen lite dyrare än du tänkt, men bara som parentes. I staterna åker de med konis på så gott som varenda bil. Här i landet åker flera H&R med bra resultat. Jag har lite för dålig koll på de dämpare du listat, men Tein hade jag iaf strukit direkt, de ÄR inte kvalitétsgrejer oavsett att många vill få det till det.
hur gick det med dina grupp N H&R saker ?
berätta gära om många som är intresserade ...

Postat: 2 augusti 2007, 11:39
av jeremia
LinusE skrev:<!--quoteo(post=384204:date=14 Mar 2007, 15:39:45:name=Mooseman)--><div class='quotetop'>CITERA(Mooseman 4 14 Mar 2007, 15:39:45) [snapback]384204[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Varför inte ett tyskt alternativ? Själv handlade jag H&R Grupp N. Visserligen lite dyrare än du tänkt, men bara som parentes. I staterna åker de med konis på så gott som varenda bil. Här i landet åker flera H&R med bra resultat. Jag har lite för dålig koll på de dämpare du listat, men Tein hade jag iaf strukit direkt, de ÄR inte kvalitétsgrejer oavsett att många vill få det till det.
hur gick det med dina grupp N H&R saker ?
berätta gära om många som är intresserade ...
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Står lite om dem i hans projekttråd!

Postat: 2 augusti 2007, 12:18
av M@nge
Har nån av er prövat märket Stance? E ett relativt nytt märke.. Bra dämpare till ett hyffsat pris!
Tantgrön här på forumet åker med sådana på sin CTR... :)

Här kommer en länk ifall någon e intresserad...

<a href="http://www.stance-usa.com/" target="_blank">http://www.stance-usa.com/</a>

Postat: 16 januari 2008, 03:27
av Mordiiax
Uppar den här diskussionen då jag vill ha något att åka på.
Är det HR Clubsport som är bäst för slanten nu också? HR Grupp N, vilken prisklass är det i?
Har kollat på lite kit i usa för runt 10k men istället för att pynta ut med 3000 spänn i frakt så känns det bättre att lägga dom pengarna på en bättre produkt i Sverige istället.

Banåka + lite raggarkörning + körning till och från banan (10mil bort). Vad tycks för 10-15'000 pistoler?

Postat: 16 januari 2008, 08:58
av Mooseman
Gr N som jag har kostar 20k ca, så de är lite dyrare. De är inte bra till gatkörning, det får man nog erkänna, men funkar kanon på bana.

Ska du åka mestadels gata så bör du välja något annat än Gr N iaf.

Postat: 16 januari 2008, 11:47
av Mordiiax
På vilket sätt funkar dom inte så bra för gata? Något underhåll på kitet?

Postat: 16 januari 2008, 15:09
av benci
Mordiiax skrev:På vilket sätt funkar dom inte så bra för gata? Något underhåll på kitet?
Skulle gissa på att det blir som att åka Epa-traktor.
För hårt mao.

Postat: 16 januari 2008, 16:53
av Mooseman
Helt rätt!

Postat: 16 januari 2008, 20:02
av Mordiiax
För hårt känns som ett ganska relativt begrepp :P Pappa åker merca, han tycker allt är för hårt ;)
Nä, skämt åsido. Vad tror ni om det här? <a href="http://www.bilmodecenter.se/sv/article/ ... onda_civic" target="_blank">http://www.bilmodecenter.se/sv/article/ ... a_civic</a>
Ganska torftig information.
"Civic 91- 95 Coupé+CRX 5DR EG2-6 8 9 EH6+9 EJ1 2 6 8 9 EK1 3 4 Sänker Fram 30-70mm Bak 20-60mm Anm.17"
Vad anm. 17 innebär verkar inte webbplatsen förtälja. http://www.h-r.se finns det på.

Generellt om deras coilovers:
"Topp produkten från H&R, det absolut bästa chassipaketet som Du kan välja till Din bil.
Med enkelrörs högtryck-stötdämpare med (upside-down) teknologi och sportfjädrar av hög hållfasthetsstål.

Utan att behöva demontera stötdämparen kan Du enkelt justera höjden mellan 40-70mm med ett H&R ställbart chassi för att få exakt rätt höjd på Din bil för att få det perfekta utseendet, och möjligheten att optimera däck och fälg kombinationer."


EDIT: Det finns fanimej på tok för mycket. Finns det något märke/modell man INTE ska välja? Annars får man nog köra på det som verkar enklast att få hem för bra penning.

Postat: 17 januari 2008, 18:35
av Mordiiax
Lite mer alternativ för den som är intresserad av vad som finns där ute på marknaden och ytterligare ett alternativ som sätter griller i skallen på mig:

<!--QuoteBegin-"Stötdämparexperten AB+--><div class='quotetop'>CITERA("Stötdämparexperten AB)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->4 st koni sport med utvändigt justerbar dämpkraft både fram och bak kostar
5,798 kr klubbpris. Med dessa stötdämpare kan du sänka 30mm fram och 20mm
bak.

H&R fjädrar som sänker 30mm kostar 1,756 kr klubbpris .

Med H&R och koni dämparna kan du sänka 30-60mm fram och 30-50mm bak.

Koni Ride-height adjustable Coil Over kit inkl. fjädrar med justerbar höjd
samt utvändigt justerbar dämpkraft kostar 11,078 kr klubbpris.

Frakt kostar 300 kr


Hälsningar !
Pelle Jungebeck<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Postat: 18 januari 2008, 01:24
av NilsG
jag hade koni coilovers på min vti, tyckte de fungerade bra
snacka med carl på http://www.car-engineering.se, trevlig kille som ger bra rabatt (jag fick 25% på mitt kit)

Postat: 18 januari 2008, 07:52
av Mooseman
NilsG skrev:jag hade koni coilovers på min vti, tyckte de fungerade bra
snacka med carl på http://www.car-engineering.se, trevlig kille som ger bra rabatt (jag fick 25% på mitt kit)
Den firman kan jag också rekommendera. Har köpt chassi av honom till tidigare bil. Funkade mkt bra då också samt bra och snabb service! Han är dessutom sponsor på rejsa.nu. Trevlig kille!

Postat: 18 januari 2008, 07:54
av Mooseman
Mordiiax skrev:"Topp produkten från H&R, det absolut bästa chassipaketet som Du kan välja till Din bil.
Med enkelrörs högtryck-stötdämpare med (upside-down) teknologi och sportfjädrar av hög hållfasthetsstål.


Inte för att vara sådan, men en försäljade som svänger sig med den terminologin om ett par coilovers för 11k skulle inte jag köpa av iaf. Skriver man sådant har man uppenbarligen ingen koll öht på denna sorts produkter. :hmm:

Postat: 6 mars 2008, 12:46
av Andy63
Jag uppar denna tråd lite då. Jag är på jaht efter coilovers till min EG. Jag har kollat på massor av coilovers, men efter att kollat lite vad andra tycker så är det skit svårt och välja :S Men jag vill ha coilovers som är height, stroke, damping ställningsbara. Vet inte vad detta kan kosta, men minsta möjliga med bra kvalité :)
Edit: Kommer köra mycket gata också!

är super tacksam för svar :)

Postat: 7 mars 2008, 12:04
av Mooseman
Om du nu ska köra mest gata och är oerfaren på banåka så är det väl inte läge att köpa fullt justerbara coilovers? Vad skall du har för nytta av separat ställbara bump och rebound? Detta klarar knappt STCC-stallen att ställa in. Köp ett par KW variant 1, eller i värsta fall variant 2 som är justerbara, dock inte separat för bump och rebound. Se till användningsområde när du köper grejer. Ju mer man kan justera desto mer kan man justera bort sig. Om du trots detta insisterar på fullt justerbart så är det ju KW variant 3 som är ett trevligt alternativ, dock dyrt.

Postat: 7 mars 2008, 12:41
av Andy63
vad kostar ett KW variant 2? hittade inga priser där jag kollade. Är dessa bra för gata då? Och är kvalitén bra? Är lite inne på H&R coilovers. Jag har en del erfarnhet av racing, men inte kört någon. har varit racing mekaniker i Picko´s JTCC stall. Detta var över en sommar som projekt i skolan. Men jag håller med dig om att ha för mycket att skruva på kan man skruva bort sig :P aldrig hänt mig dock, men många jag känner som kört en del bana har gjort det så det blev katastrof :P Men är nog mer sugen på Variant 1 eller 2 som sagt. Men H&R kvalitén verkar också vara bra för någon på forumet hade kört 15.000 mil med sina. det tycker jag låter ruggigt bra kvalité.

Ha de gött alla!