100-200 tider med olika bilar

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
Micke 16v
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

Så ni menar att bara för man har platt tv idag gillar man andra typer av filmer? ;)
Nej jag pallnitar inte! det var ironi...

Jag har ej mätt upp tid med dagens teknik utan enbart stoppur, och ja nämde det enbart för jag skrev ett inlägg om tillvägagångsättet.
Inte för att påvisa vad min bil presterar.
0736316013
YASH
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

Vem sa nåt om Porsche nu igen ? =)
Vi har snabba bilar även i klubben.
Sams Civic 0-223km/h på ~10,9sek
Säg att det tar minst 1sek ifrån 200-223 då är vi nere i 10sek 0-200 och säg att 0-100 tar högst 4sek på den repan. Då borde hans bil gjort 100-200 på under 6sek =)

Micke16V din bil gör 0-190 på ca 12.5 sek säg 13sek till 200km/h och 0-100 på 4sek det blir ca 8,5sek +-0,5sek uträknat 100-200km/h.
Only M Matters
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Yash: om vi ska gissa så vill jag oxå vara med:)

Jag tror att om jag fullasväxlar och kör med 18" så är jag nere på en hög 8, runt 8.8 eller 8,9s. Och om micke lär sig fullgasväxla så kör han lätt en 11s på strippen. Så han bör köra 100-200kmh med flygande start på 7sek. Du är välkommen till Västerås om du vill utmana oss ;)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5581
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 89 times

förstod oxå att du inte pallnitar..

men, faktum kvarstår att det är en "stenålders" version att göra så.
och PB/RC funkar inte att ligga o hålla 100 och sedan gasa.

man kör svep från låg hastighet till över 200.

Prova en PB eller RC så kommer du oxå förstå.
ninja edit: menar inte att du ska prova för att få tid, utan för att förstå hur tillvägagångssättet är.

om vi ändå är inne på gissningar m.m polaren gör 200-300 på 5 sekunder...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

[quote]om vi ändå är inne på gissningar m.m polaren gör 200-300 på 5 sekunder...[/quote]

Satan i gatan, det var en snabb polare du har Fixxe, går han på nåt :lol:
Är det hoj vi pratar om här?

På tal om polare.

600 sl (carlsson CK60) drygt 600 hk och över 1000 nm, vikt 2100kg med förare gjorde 100-200 8,x sek. Jag körde denna på emmaboda 12,1 sek 193 km/h.
Nu har samma polare köpt en SL65 amg med VÄTH väss och skall ligga på nästan 700hk och snabbare låda, ej uppmätt ännu. Kommer testa denna på strippen nästa år :)
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5581
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 89 times

sukka gsxr 1100 från 86... (nu 1260cc och turbo..)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

Var tvungen o testa med del solen innan vinterdvalan, racechrono 5hz puck, körde två gånger (ett åt vardera håll) : 14,5 sek båda gångerna. Slog i alla fall Benci :D

Vikt 1080 kg med mej i
Vässad B18c5, effekt ej uppmätt

Körde även strippen på mantorp i somras (actionmeet)
bästa tid 13,6 sek
60 fot 2,2 sek
sluthast 164km/h.
Körde på r-däck med 1,1 bar (hade ingen pump), räckte i alla fall till o vinna klassen :mrgreen:

Men nu skall bettan in o vila samt ses över..
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Honda4ever
Inlägg: 28
Blev medlem: 6 februari 2006, 22:42

Gatbil med full inredning och gatdäck. Självklart med en propeller i fronten och drivning på rätt ställe.
100-200: 5,4 sek
100-150: 3,0 sek
150-200: 2.4 sek!!
Tiderna är mätta med Racelogic på vanlig asfalt, ca 8 grader i luften.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

[quote="Honda4ever"]Gatbil med full inredning och gatdäck. Självklart med en propeller i fronten och drivning på rätt ställe.
100-200: 5,4 sek
100-150: 3,0 sek
150-200: 2.4 sek!!
Tiderna är mätta med Racelogic på vanlig asfalt, ca 8 grader i luften.[/quote]

WOW, vilka tider, vad för bil?
Snabbare 150-200 än 100-150, problem med fästet?
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Honda4ever
Inlägg: 28
Blev medlem: 6 februari 2006, 22:42

Jalle skrev: WOW, vilka tider, vad för bil?
Snabbare 150-200 än 100-150, problem med fästet?
M3 turbo med standard optik. Ja det spann mellan 100-150. Kördes vid mätningstillfället med 770 rwhp, bilen är bromsad till 912 rwhp hos PPF.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

Mycket snack om tillvägagångssätt om hur 100-200km/h skall mätas i denna tråden.

Hur svårt ska det vara? Snabbast i intervallet var väl frågan. Gör hur du vill tolkar jag det som. Bara korrekt utrustning används!

Civic VTI-T MB6 1100kg+ 85kg förare (typ) :D

100-200km/h = 6.9sek med 205/40/17 R888 och en utetemp på tp 6-8 grader.

Laddtryck = 1,3bar. Effekt ? Ingen aning, men tacksam om någon vågar uppskatta utifrån dessa siffror. Gissar på mellan 450-480hk.

Racelogics Performancebox användes som mätutrustning.
/Wissen
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Användarvisningsbild
Semir
Inlägg: 328
Blev medlem: 26 juli 2004, 16:37
Bil: Civic 1.6d -16
Namn: Semir Daifallah
Ort: Göteborg

Var ute o testa jag med..

Civic Vt k20 med 215 hk på hjulen "bänkad" och bilen väger ca 960 kg med halvtank + mig på ca 110 kg så ca 1070 kg sammanlagt!!!

Tog tid med mobilen med Racechrono och tiden blev 14.0 sekunder blankt...

Når 200 km/h precis innan femmans växel varvar ut...

195/50/15 däck på bilen.
Semir Daifallah Göteborg
Civic 2016
I love my Honda :)
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

Har nu skaffat Performancebox så jag körde två repor 100-200
Del sol med B20
246 hk
1070 inkl mej o halvtank.
100-200 13,2 sek

Skall se om det blir bättre med annat insug/spjäll och moddad kona efter kollektorn. Får se om jag hinner i år.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

Jalle skrev:Har nu skaffat Performancebox så jag körde två repor 100-200
Del sol med B20
246 hk
1070 inkl mej o halvtank.
100-200 13,2 sek

Skall se om det blir bättre med annat insug/spjäll och moddad kona efter kollektorn. Får se om jag hinner i år.
Gött, men vart var du idag ?!?. var ju heldag på Sviestad ;)
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Kan uppdatera mina tider lite då jag rört lite i mappen. Det enda jag ändrat är tändningen då den låg på låga 23 grader. Flyttade upp den till 28 grader och snyggade till kurvan lite för bränsle, samt justerade vtec nedåt.

Laddar 0.45 enligt min mätare.
(Tredje året i rad jag kör med min kompressorbil utan ett enda strul)
Tiderna tagna med Racechrono och 5hz puck, 9 st satelliter vid mättillfället.
100-200

11,2 sek.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Junior
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

Snygg tid scotte :) bra tid med tanke på lilla laddet.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

Låter som en driftsäker liten raket :D
Väldigt bra tid det där!
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

M Scotte skrev:100-200: 11,2 sek.
Lägger in min tid från den gamla tråden:
100-200: 14,8 sek (utan vingen som sagt :lol: , mätt med P.Box)

-----------------------------------------------------

Martin, det vore intressant att få fram en tid på din bil, efter att den är riktig varm, typ vatten 90 C och olja 110 C.

Då bör även insugstempen ha gått upp och tiden borde försämras.
En sådan mätning skulle visa vad din bil, med kompressor som höjer insugstempet, presterar på bana efter några varv!

Malkolm berättade att Bongos CRX med kompressor tappade 1 sek efter varje repa! :shock:
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

100-197km/h på Gelleråsen = 11,6s
Nivåskillnad, -2m nedförsbacke.
Ger en hyffsad bild av bilens acc iaf, vill inte köra i 200 på allmän väg...
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

benci skrev:
M Scotte skrev:100-200: 11,2 sek.
Lägger in min tid från den gamla tråden:
100-200: 14,8 sek (utan vingen som sagt :lol: , mätt med P.Box)

-----------------------------------------------------

Martin, det vore intressant att få fram en tid på din bil, efter att den är riktig varm, typ vatten 90 C och olja 110 C.

Då bör även insugstempen ha gått upp och tiden borde försämras.
En sådan mätning skulle visa vad din bil, med kompressor som höjer insugstempet, presterar på bana efter några varv!

Malkolm berättade att Bongos CRX med kompressor tappade 1 sek efter varje repa! :shock:
Senaste tiden som är angiven är efter 7 försök att få en fri repa, mina tider skiljer knappt något oavsett temp, kan man tacka etanolen för som kyler något grymt.

Temp vid testtillfället:

Utetemp: 12 grader
Oljetemp: 89 grader
Vattentemp 92 grader
Insugstemp: 52 grader



Alla angivelser från Hondatesterns datalista utom oljetemp, och utetemp
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

benci skrev:
M Scotte skrev:100-200: 11,2 sek.
Lägger in min tid från den gamla tråden:
100-200: 14,8 sek (utan vingen som sagt :lol: , mätt med P.Box)

-----------------------------------------------------

Martin, det vore intressant att få fram en tid på din bil, efter att den är riktig varm, typ vatten 90 C och olja 110 C.

Då bör även insugstempen ha gått upp och tiden borde försämras.
En sådan mätning skulle visa vad din bil, med kompressor som höjer insugstempet, presterar på bana efter några varv!

Malkolm berättade att Bongos CRX med kompressor tappade 1 sek efter varje repa! :shock:
Bongo laddade 0.7 bar, vilket ger massivt med

Vattentempen kan jag komma upp i men oljetemp på 110 grader får jag endast om utetempen är över 25 grader och det är en kort bana som sturup, annars måaste utetempen upp i 30-35 grader för tex knutstorp.

Som mest har jag följande temp:

Superstage 2010:
Utetemp: 32 grader
Asfalt: 59 grader
Insugstemp: 91 grader
Vattentemp: 94 grader
Oljetemp 110 grader
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

blir mer o mer sugen på etanol när man hör dess kylegenskaper. Måste utforskas vidare... Tar tacksamt emot tips från dig Martin. (eller ni andra med erfarenheter :))
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Eller så har man kylning på skiten ;).
Aldrig över 60 grader hur hårt man kör och hur varmt de är.
Och sällan över 55 grader.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Fast för mitt laddtryck känns det overkill med IC när E85 gör så pass bra jobb rakt ur tanken.

När vi körde knutan 2010 så hade jag knappt 120 grader olljetemp efter 24 varv på knutan, vi hade då noll vind och 36 grader i skuggan hela dagen.

Anders Lundgren med sin bensin B16 hade över 140, ER-cup B18 hade nästan 150.
Alla org-BMW M3 E46 hade för länge sedan passerat 140 grader. Mängder av bilar i org-skick stod och kokade.

Min hade aldrig över 120 grader trots kompressor, och tiderna var konstanta.

E85 är verkligen melodin mot varma motorer.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

{BÅGEN} skrev:Eller så har man kylning på skiten ;).
Aldrig över 60 grader hur hårt man kör och hur varmt de är.
Och sällan över 55 grader.
Antar att det är insugstemp du pratar om bågen. För egen del så är det "bara" vattnet som jag har problem med.
Alla andra kylare gör sitt jobb. Aldrig över 120 på oljan. Och då sitter ju oljekylen som den gör UTAN att jag tagit upp hål i huven än.
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Scotte - jo de e klart.
Wissen - japp
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Junior
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

Testat ctr 100-150 3,9 sek på 1 försök, 5 hz puck.

Ska försöka köra till 200km/h nån dag, men detta säger en del om kapaciteten.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

Junior skrev:Testat ctr 100-150 3,9 sek på 1 försök, 5 hz puck.

Ska försöka köra till 200km/h nån dag, men detta säger en del om kapaciteten.
Snyggt Junior!
Ser lovande ut, väntar med spänning på resultat över hela intervallet.
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

Testade min bil
S2000 med comptech kompressor maxladd 0,67 bar

100-200km/h på 9,9 sek på 1 försök, 5 hz puck och racechrono.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Sjukt snabbt!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar