Olja bankörning
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Vet inte om denna tråd finns men:
Kör K20A2 med steg 3 kammar m.m... Ingen oljekyl men det kommer till nästa säsong.
Ska jag köra Castrol Edge 0W-40 eller Castrol EDGE TWS 10W-60 på bana?
Andreas
Kör K20A2 med steg 3 kammar m.m... Ingen oljekyl men det kommer till nästa säsong.
Ska jag köra Castrol Edge 0W-40 eller Castrol EDGE TWS 10W-60 på bana?
Andreas
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
- Pirro
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 17 juni 2006, 01:16
- Bil: S2000 Turbo
- Namn: Pierre S
- Ort: Borås
- Kontakt:
Jag har 2x5 liter NY plomberad 10/60 Castrol Edge till salu, 100 kr / liter halva priset mot sverige... kan skickas köparen betalar frakten... skicka pm om du e sugen.
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Mapodo är riktigt smidiga att handla från också... brukar ta 3 arbetsdagar sen är grejorna hemma.
- Fixxe
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
beror på hur mycket man beställer..
http://mapodo.de/motoroele/viskositaete ... 0w-60.html
gå in där.
Välj vilken olja, luckan o jag beställde TWS 10w60.
klicka i hur många liter, och gå till kassen så ser du frakten med en gång.
Sedan kan du klicka i mer liter, uppdatera, och se hur mycket frakten blir då.
http://mapodo.de/motoroele/viskositaete ... 0w-60.html
gå in där.
Välj vilken olja, luckan o jag beställde TWS 10w60.
klicka i hur många liter, och gå till kassen så ser du frakten med en gång.
Sedan kan du klicka i mer liter, uppdatera, och se hur mycket frakten blir då.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Eller också kollar man prislistan:
http://mapodo.de/shippingcosts/?___store=english
http://mapodo.de/shippingcosts/?___store=english
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Fixxe
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
fiffigt elin
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
10W60 oljan är bra för den tål väldigt höga temperaturer innan den blir för tunn för att du skall kunna behålla oljetryck. Men om din olja blir varmare än 120-130 grader så skulle inte jag vara bekväm med det ändå utan skaffa oljekyl illa kvickt. Du kan köpa 5W50 olja från Biltema som är typ 10 klassningar högre än vad som existerade B-serien byggdes och det finns många rävar här som kört med den stenhårt i flera år utan problem. Självklart byter man motorolja och växellådsolja ofta när man kör bana oavsett vad man kör. Kör man bilen till vardags mycket hade jag nog funderat starkt på en 5W olja som högst, då 10W är ganska tjock vid kallstart. Värt att veta är att t.o.m. 0W är för tjockt vid kallstart för att smörja motorn ordentligt...
Jag har lagt alldeles för många timmar på att läsa om motorolja
Jag har lagt alldeles för många timmar på att läsa om motorolja
- Mordiiax
- Inlägg: 4014
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Ju mindre man vet ju lyckligare är man, motorerna håller för det mesta ändå
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Lite så är det faktiskt, det viktigaste är att hålla koll på tempen och att byta regelbundet...
EDIT: Och bafflat oljetråg på Anderstorp för bövelen!
Det kvittar hur bra oljan är om den inte når motorn
EDIT: Och bafflat oljetråg på Anderstorp för bövelen!
Det kvittar hur bra oljan är om den inte når motorn
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
"Håller" med dig Johan!Mordiiax skrev:Ju mindre man vet ju lyckligare är man, motorerna håller för det mesta ändå
Ska köpa oljetempgivare samt mätare idag.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Köp en oljekylare direkt, kör ni mycket bana under varma sommardagar kommer ni lätt upp i 130 grader efter några hårda varv, speciellt om ni varvar mkt
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Jag håller inte riktigt med dig Scotte.M Scotte skrev:Köp en oljekylare direkt, kör ni mycket bana under varma sommardagar kommer ni lätt upp i 130 grader efter några hårda varv, speciellt om ni varvar mkt
Jag tillhör den skaran på HPC som kör ganska mycket bana och jag har ingen extra oljekylare.
Har aldrg haft oljetemp över 120 grader samt vattentemp över 90-95 grader.
Och har kört 30-40 miuters pass på Gotland Ring i värsta sommarhettan.
Så nej, jag kommer inte att skaffa mig extra problem med vad en extra oljekyl innebär.
Se till att ha bra 10-60 olja samt en fräsch fullsize vattenkyl.
Om man kör långlopp kan det vara en annan sak men till vår hobby-körning som sagt behövs ingen extra oljekylare.
Obs! Ovanstående påståenden gäller endast N/A motorer.
Mvh Benci_Hovanyi
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Du får inte glömma en viktig parameter, du kör en motor som är har gått långt, dvs stort lagerspel, detta ger mindre friktion och värme.
Sedan undrar jag vilken givare du använder dig av för att mäta temperaturen och vart den är placerad.
Jag säger inte att det är fel för dig, men värt att nämna för andra.
Sedan undrar jag vilken givare du använder dig av för att mäta temperaturen och vart den är placerad.
Jag säger inte att det är fel för dig, men värt att nämna för andra.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Jalle
- Inlägg: 631
- Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
- Ort: Paradis, Eksjö
B16 kanske klarar sej utan (hade ingen oljetemp då) men trimmad b18 klarar sej definitivt inte utan extra oljekyl. Jag kör med helkyl och har inga problem med vattentempen men oljetempen bara steg o steg när jag körde utan oljekyl. Borde bero på det längre slaget som ger mer friktion o värme (högre kolvhastighet).
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Då har du tur Benci, Anders Lundgren kör också vässd B16 och hann fem varv på knutan förra året i 35 graders värme gav 140 grader med oljekylare.
Jag körde B16 utan kyla i 5 år, inga problem, vad jag vet, ingen mätare. Monterade B18, mätare och körde en runda på SS med 120 grader direkt.
Jag körde B16 utan kyla i 5 år, inga problem, vad jag vet, ingen mätare. Monterade B18, mätare och körde en runda på SS med 120 grader direkt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Brox
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
- Ort: Halmstad
benci skrev:Jag håller inte riktigt med dig Scotte.M Scotte skrev:Köp en oljekylare direkt, kör ni mycket bana under varma sommardagar kommer ni lätt upp i 130 grader efter några hårda varv, speciellt om ni varvar mkt
Jag tillhör den skaran på HPC som kör ganska mycket bana och jag har ingen extra oljekylare.
Har aldrg haft oljetemp över 120 grader samt vattentemp över 90-95 grader.
Och har kört 30-40 miuters pass på Gotland Ring i värsta sommarhettan.
Så nej, jag kommer inte att skaffa mig extra problem med vad en extra oljekyl innebär.
Se till att ha bra 10-60 olja samt en fräsch fullsize vattenkyl.
Om man kör långlopp kan det vara en annan sak men till vår hobby-körning som sagt behövs ingen extra oljekylare.
Obs! Ovanstående påståenden gäller endast N/A motorer.
Du kör för sakta
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
- Fixxe
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
^^ Gilla.
bdw, så tycker jag att ett oljekyl är ett måste på en banbil.
Billigare olje-försäkring går inte att köpa... ~2500 för ett kit.
bdw, så tycker jag att ett oljekyl är ett måste på en banbil.
Billigare olje-försäkring går inte att köpa... ~2500 för ett kit.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Har du kört med oljan runt 140 grader på din S2000 alltså? Vilken olja använde du?
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Det är en grymt smidig lösning får man ju säga
Jag antar att det användes minst xW50 olja iaf, annars är det nog lite väl on the edge.
Jag antar att det användes minst xW50 olja iaf, annars är det nog lite väl on the edge.
- Brox
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
- Ort: Halmstad
Har kört biltemas 5W-40 och 5w-50 i alla mina bilar, plågat rätt mycket bana innan dock utan oljekyl.. inte haft några problem, men det känns ändå som att den sortens helsyntare är alldeles för tunna på något vis, kör en 20w-50 racingmineral i min bmw turbo och den både låter och känns bättre, samt så verkar oljetempen hålla sig väldigt fint. Så jag funderar på ifall man kanske skulle testa den oljan i den nybyggda b16 turbo motorn? Eller vad tror ni?
Ps. slängde in castrols dyraste 10w-60 olja i en orginal bmw m50b25 sugis med hydraliska lyftare orginal, motorn började ticka och kändes allmänt risig trotts att den var fräsch, så jag bytte tillbaka till biltemas halvsyntare och då slutade tickandet och den kändes piggare!
Antar att oljan var alldeles för tunn? d.s
Ps. slängde in castrols dyraste 10w-60 olja i en orginal bmw m50b25 sugis med hydraliska lyftare orginal, motorn började ticka och kändes allmänt risig trotts att den var fräsch, så jag bytte tillbaka till biltemas halvsyntare och då slutade tickandet och den kändes piggare!
Antar att oljan var alldeles för tunn? d.s
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Tunn? En 60-olja kan knappast beskyllas för det nej
- Brox
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
- Ort: Halmstad
det du menar med 60 är väl bara att han håller sig i samma tjocklek i en högre temperatur men om man redan är tunn kall så är han aldrig tjock?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Siffran efter W är ju viskositeten på oljan, en "rak" 60 är tjockare än en rak 50 i alla lägen. Sen trollar de lite och får 0W 5W 10W etc, det är med hjälp av tillsatser för att oljan inte skall vara så tjock att motorn inte får smörjning vid kallstart. Det kan skilja lite mellan olika tillverkare, men det är nog inte speciellt vanligt att en 50 är tjockare än en 60...
EDIT: Här kan du läsa tills ögonen blöder om du är sugen: http://www.ferrarichat.com/forum/faq.ph ... s_articles
EDIT: Här kan du läsa tills ögonen blöder om du är sugen: http://www.ferrarichat.com/forum/faq.ph ... s_articles