Olja bankörning

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Ja teorier går att läsa tills hjärtat inte längre slår men det jag menade var att alla dessa tillägg som vi dödliga inte kan hålla koll på måste ju innebära att det finns oljor som har samma "värden" men är olika tjocka ifall man "känner" på dem.. ? för jag menar att det måste ju finnas en "Grund tjocklek" och att siffrorna bara är ett värde på hur de grundvärdet reagerar på temperatur...
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Grundtjockleken du pratar om ÄR viskositeten, dvs en 60 olja är tjockare än en 50.

Hur en olja "känns" kall är inte relevant för hur den fungerar vid arbetstemperatur. Det ju värdet före W som dikterar hur tjock den är då, och kall skall den ju vara så tunn som bara möjligt för att smörja så bra som möjligt innan motorn är varm. Det är ju vid temperatur det är viktigt att den har rätt egenskaper. Skall du "känna" får du isåfall värma oljan till arbetstemperatur först, men jag tror knappast du kan avgöra något av värde på det sättet.
larsa86
Styrelsen Gold
Inlägg: 240
Blev medlem: 7 september 2014, 21:28
Bil: Civic VTi EK4
Namn: Lars-Jörgen Wigertz
Ort: Frillesås
Has thanked: 56 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Motul 300V Power 5W-40
Motul 300V Power 5W-30

Jag har kollat på dessa,egentligen bara för att jag vill ha samma märke som på bromsvätskan så jag kan dekaltrimma bilen med Motul :lol:

Dessa var dock dyra..Har ingen provat Agrol oljor?
http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/ ... tra_sv.pdf

Nu har jag iaf läst på om kvalitet klasserna på oljorna..märke kvittar..
Det som avgör är API och ACEA
ska leta efter API-SL eller ACEA-A5B5 alt ACEA A3/B3/B4..
I staterna kör de 10W60 har jag läst på deras forum av anledningen att de har varmare klimat och luftfuktighet.
ska fråga en jag haft kontakt med i Japan som kör en fet EF (vit,oranga fälgar) som säkert några av er har sett
på youtube ovetandes :)
Sen kör jag från typ Maj till September med bilen..små sträckor i samhället,lite "lek" körning på krogia vägar och tänkt lära mig köra bana..därav ska jag testa 0W40 och 5W40 och ha lite koll på olje temp-tryck mätarna för att se om man märke skillnad där. Tror på att man får köra på de som passar bäst för klimat och hur du själv använder bilen och hur hårt du klarar att pressa den på bandagarna, logiskt tänk helt enkelt :)
Lars-Jörgen Wigertz
Sekreterare

Bilen På Instagram: larsa_honda
Skriv svar