Inbjudan Sturup 28 Augusti 2011
Välkommen till PSC:s banträff den 28:e Augusti på Sturup Raceway!
Detta arrangemang ger dig möjlighet att få prova på bankörning. http://www.sturupraceway.com/ Arrangör för denna banträff är Peugeot Sport Club (PSC)
För allas säkerhet och trevnad bör/ska du vara insatt i nedanstående information.
Överträdelse kan resultera i avstängning från banan.
Kontaktperson under dagen:
• Veiko Sveen 070-5853847
Inpassage till depån:
• Varje klubb kommer att ha två funktionärer som tar hand om sina respektive medlemmar. Av dessa får du mer information, samt har möjlighet att betala eventuella avgifter. Följ eventuell skyltning till rätt kö för respektive klubb.
Regler, rekommendationer och uppmaningar:
OBS! För att få behålla förmånen att köra på banan måste du respektera alla de regler fastställt nedan.
För att få beträda banan måste du uppfylla följande krav:
• Inneha körkort utfärdat av vägverket/transportstyrelsen.
• Betalat eventuella avgifter.
• Inneha en giltig SMA förarförsäkring.
• Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången klockan 09:00.
• Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass (tilldelas vid besiktning).
• Bruka en enligt PSC:s regler (förar och fordon) godkänd bil.
• Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder.
Fordonet:
• Bilen skall ”vara gatgodkänd” dvs. den ska vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning. (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktigad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
• Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är ”gatgodkänd” måste då kunna uppvisas.
• ”Racebilar” (bilar med vagnbok) är ej tillåtna.
• Tak/suffle uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar. Så kallade ”open wheelers” är inte tillåtna!
• I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis.
• Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud!
• Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200grader.
• Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
• Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda.
• Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (tex lösa burkar, reservhjul, cd-skivor etc). Filmutrustning är tillåten att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka föraren och/eller passageraren på något sätt.
• All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan!
• Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass.
• Endast ”gatgodkända” däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck!
• Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie "gattryck".
Passagerare:
• Passageraren skall ha fyllt 15 år.
• Passageraren skall inneha en personlig SMA-försäkring.
• Om passageraren är under 18 år så krävs målsmans närvaro eller fullmakt som godkänner tecknande av försäkringen. bortsett från eventuella medåkande instruktörer, är endast tillåtet i grupp A1 och A2.
• Passagerare ska delta i förarmöte som hålls klockan 09:00.
• Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren, dvs. godkänd hjälm och
På banan:
• Detta är INTE en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass B.
• Dina standard bromsar är oftast dåliga. Dessa orkar endast behålla en jämn bromskraft under ett par varv. Märker du av nedsatt bromsförmåga, kör då av banan och kyl av bromsarna genom ett par kilometers lugn landsvägskörning.
• Dina standarddäck är oftast dåliga! Dessa överhettar snabbt vid hårdare körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dem på samma sätt som vid bromskylning (se ovan).
• Bevaka vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck (för de bilar som har denna möjlighet) under körning. Avbryt pågående körning om något verkar onormalt.
• Bilen ska minst ha sina positionsljus tända ute på banan.
• Blinkers skall alltid användas för att signalera att bakomvarande bil kan köra om!
• Använd insidan av huvudet! Utsätt inte dina vänner för o nödig fara. Var tydlig i din körning, dvs. använd blinkers och släpp förbi snabbare bilar. Gör säkra omkörningar, helst på raksträckorna. Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll då förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
• Använda dina backspeglar!
• Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av. Signalera minst 2 kurvor innan avfarten till depån.
• Respektera alla flaggsignaler! GUL = fara/hinder, RÖD = avsluta pågående körpass, SVART = Du ska/måste köra av banan omedelbart och kontakta huvudpostering för information.
Flaggvakter:
• Du måste infinna dig vid utpekad plats i depån minst 10 minuter innan ditt pass börjar. Vi ser mycket strängt på att du ”missar” ditt flaggpass. Kan du inte komma i tid så är det DITT ansvar att se till att det finns en ersättare tillgänglig.
• Försäkra dig om komradions funktion.
• Svartflagga de bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt
• Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
• Vid olycka, stå kvar och varna andra bilar med rätt flagga. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.
OBS! Depåvakt har rätt att vägra bilar tillträde om det anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå!
Klassindelning:
A-Nybörjare,medåkning tillåten,tidtagning ej tillåten
B-Erfarna, medåkning tillåten, tidtagning ej tillåten
C-Erfarna, medåkning ej tillåten, tidtagning tillåten
• Under förmiddagen (klockan 10:00 – 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Grupp Intro, på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp A/B för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
• I Grupp A och Grupp B så är en passagerare tillåten, men tidtagning är förbjudet.
Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken passagerare.
Din grupptillhörighet (A eller B) tilldelas i samband med morgonens incheckning /besiktning.
• I Grupp C så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sittordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling. Eventuellt ”race-beteende” kommer att resultera i svartflagg.
• Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse.
Program:
07:45 – 08:45 => Incheckning/besiktning (kom i tid för att undvika köer)
09:00 – 09:30 => Förarmöte/säkerhetsgenomgång (obligatorisk närvaro för alla förare och passagerare)
09:30 – 09.50 => Följevarv (omkörning förbjuden, håll ihop ledet).
10:00 -10.20 => Pass 1 ” Grupp intro”
10:20 -10:40 => Pass 2 "Grupp A/B
10:40 -11:00 => Pass 3 "Grupp C
11:00 -11.20 => Pass 4 "Grupp Intro"
11:40 -12:00 => Pass 6 "Grupp C"
12:00 -12:20 => Pass 7 "Grupp Intro"
12:20 -12:40 => Pass 8 "Grupp A/B"
12:40 -13:00 => Pass 9 "Grupp C"
13:00 -13:20 => Pass 10"Grupp A"
13:20 -13:40 => Pass 11"Grupp B"
13:40 -14:00 => Pass 12"Grupp C"
14:00 -14:20 => Pass 13"Grupp A"
14:20 -14:40 => Pass 14"Grupp B"
14:40 -15:00 => Pass 15"Grupp C"
15:00 -15:20 => Pass 16"Grupp A"
15:20 -15:40 => Pass 17"Grupp B"
15:40 -16:00 => Pass 18"Grupp C"
16:00 -16:20 => Pass 19"Grupp A"
16:20 -16:40 => Pass 20"Grupp B"
16:40 -17:00 => Pass 21"Grupp C"
Vi i Peugeot Sport Club hoppas att dagen ska ge mycket körning och erfarenhet!
OBS Pressening eller liknande på minst 1x1 meter måste finnas med. Vi kommer kolla detta vid besiktning.
Det är Sturup Raceway som kräver detta, så att det inte blir något spill i depån.
OBS! Glöm ej 100kr till banavgiften för körningen, den skall betalas vid ankomst.
Inbjudan till sturup raceway 28/8 med psc som arrangör
-
Bongo
- Inlägg: 397
- Blev medlem: 24 april 2005, 12:15
- Bil: Crx/Civic
- Namn: Daniel Fernerö
- Ort: västerås
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
här kommer besiktnings protokoll!
- Bilagor
-
- besiktningsprotokoll2011.pdf
- (75.04 KiB) Nerladdad 97 gånger
*Regionsombud mitt*
--Daniel Fernerö--
070-2662372
HONDA CRX VT 91 (B20c4)
HONDA CIVIC 78 1200 Sbc GEN1 ;)
--Daniel Fernerö--
070-2662372
HONDA CRX VT 91 (B20c4)
HONDA CIVIC 78 1200 Sbc GEN1 ;)
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
"OBS Pressening eller liknande på minst 1x1 meter måste finnas med. Vi kommer kolla detta vid besiktning.
Det är Sturup Raceway som kräver detta, så att det inte blir något spill i depån."
Verkar inte bättre
Det är Sturup Raceway som kräver detta, så att det inte blir något spill i depån."
Verkar inte bättre
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Finns för en femtilapp på Biltema som täcker under hela bilen (lika bra då en del kräver detta)... http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pr ... esenning1/
- Karlhakan

- Inlägg: 742
- Blev medlem: 30 november 2010, 19:58
- Bil: S2000 AP1 2008
- Namn: Håkan Nilsson
- Ort: Göteborg, Hisingen
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Besikningsprotokollet är för Ford Klubbens träff på Gälleråsen. Ska vi använda detta eller kommer det en PSC/Sturup version?
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Ingen föranmälan krävs, däremot måste du vara betalande medlem i Hondaklubben samt skaffa SMA-licens.bambamm skrev:Hur anmäler man sig?
SMA kostar 350kr för ett år (12 månader från dagen du skaffar licensen) och fixas här: http://www.svenskamotorsportalliansen.se/ ("Förarlicens")
Medlemsskap på klubben skaffar du här: applys.php?mode=post&f=52 det kostar 300kr för ett år (kalenderår).
Man brukar även kunna skaffa "Prova på" licens för SMA på plats, men det kostar som en halv helårslicens nästan så det är knappt lönt.
Du kommer inte hinna få ditt SMA licenskort, men skriv ut och ta med dig försäkringsbeviset som du får mailat som PDF och ta med dig för att visa att du har licensen.
- bambamm
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 18 juli 2011, 15:53
- Bil: Honda Civic Type-R
- Namn: Nina Gabrielsson
- Ort: Kyrkhult
Se där ja, tack så mycket.David Lundin skrev:Ingen föranmälan krävs, däremot måste du vara betalande medlem i Hondaklubben samt skaffa SMA-licens.bambamm skrev:Hur anmäler man sig?
SMA kostar 350kr för ett år (12 månader från dagen du skaffar licensen) och fixas här: http://www.svenskamotorsportalliansen.se/ ("Förarlicens")
Medlemsskap på klubben skaffar du här: applys.php?mode=post&f=52 det kostar 300kr för ett år (kalenderår).
Man brukar även kunna skaffa "Prova på" licens för SMA på plats, men det kostar som en halv helårslicens nästan så det är knappt lönt.
Du kommer inte hinna få ditt SMA licenskort, men skriv ut och ta med dig försäkringsbeviset som du får mailat som PDF och ta med dig för att visa att du har licensen.
Medlemskap i Hondaklubben är fixat, men inte fått något nummer ännu. Ska skaffa SMA, sen är det good to go
Hur är det med övriga bilar som inte är med i klubben/arna, får de köra också om de finns plats?
-
VMT
- Inlägg: 1219
- Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Ort: Ängelholm
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
Var finns besiktnings protokoll så man kan skriva ut?
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Andra posten i denna tråden... det står fel klubb och bana, men protokollen är ju identiska i övrigt så det kvittar nog.
-
Bongo
- Inlägg: 397
- Blev medlem: 24 april 2005, 12:15
- Bil: Crx/Civic
- Namn: Daniel Fernerö
- Ort: västerås
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Huvudsak de är ett besiktnings protokoll så kvittar de vilken klubb som står på. Skriv ut de som finns i tråden så blir de bra!! 
*Regionsombud mitt*
--Daniel Fernerö--
070-2662372
HONDA CRX VT 91 (B20c4)
HONDA CIVIC 78 1200 Sbc GEN1 ;)
--Daniel Fernerö--
070-2662372
HONDA CRX VT 91 (B20c4)
HONDA CIVIC 78 1200 Sbc GEN1 ;)