Körteknik FWD - bromsteknik, sent- hårt vs. tidigt-mjukt
Bromsteknik
Här tänkte jag diskutera de olika bromstekniker och dess för och nackdelar.
Det finns en utbredd uppfattning, bland folk som kört lite bana, att "bromsar bäst som bromsar sist".
==========================================================================
Att alltid sträva efter att bromsa så sent som möjligt har inte bara fördelar.
Fördelarna känns ganska uppenbara:
- kortare bromssträcka medför att man hinner åka fort/bygga fart en längre sträcka
- minskar utveckling av bromsvärme
- passar bra i race-situation, då man har bilar tätt bakom sig
- kan användas till att hjälpa bilen att rotera i snäva svängar sk. "trailbraking" (man bromsar ut rumpan)
Nackdelar
- Tiden minskar för att hinna förbereda "turn in" för kurvtagningen, man missar optimal "turn in"
- Risken att låsa upp hjul ökar
- Man blir sen på gasen, som påverkar hastigheten negativt
- Marginalen minskar för oförutsedda händelser
======================================================================
Att bromsa tidigt eller snarare bromsa lite tidigare
Fördelar
- Hinner förbereda sig för kurvan "turn in" i god tid
- Mjukare inbromsning sliter mindre på däck (och broms ?)
- Risken att låsa upp hjul minskar
- Kan gå på gas tidigt
Nackdelar
- Längre bromssträcka bygger mer bromsvärme
- passar inte alltid i race om man har bilar tätt bakom sig, man blir ombromsad
- kräver en bil som roterar bra, även när man gått på gas
=========================================================================
Som ni ser, finns det inget exakt svar på vad som är bäst.
Det är upp till situationen och materialet.
Det gäller att känna sin bil och kunna använda olika bromstekniker vid olika tillfällen.
Här tänkte jag diskutera de olika bromstekniker och dess för och nackdelar.
Det finns en utbredd uppfattning, bland folk som kört lite bana, att "bromsar bäst som bromsar sist".
==========================================================================
Att alltid sträva efter att bromsa så sent som möjligt har inte bara fördelar.
Fördelarna känns ganska uppenbara:
- kortare bromssträcka medför att man hinner åka fort/bygga fart en längre sträcka
- minskar utveckling av bromsvärme
- passar bra i race-situation, då man har bilar tätt bakom sig
- kan användas till att hjälpa bilen att rotera i snäva svängar sk. "trailbraking" (man bromsar ut rumpan)
Nackdelar
- Tiden minskar för att hinna förbereda "turn in" för kurvtagningen, man missar optimal "turn in"
- Risken att låsa upp hjul ökar
- Man blir sen på gasen, som påverkar hastigheten negativt
- Marginalen minskar för oförutsedda händelser
======================================================================
Att bromsa tidigt eller snarare bromsa lite tidigare
Fördelar
- Hinner förbereda sig för kurvan "turn in" i god tid
- Mjukare inbromsning sliter mindre på däck (och broms ?)
- Risken att låsa upp hjul minskar
- Kan gå på gas tidigt
Nackdelar
- Längre bromssträcka bygger mer bromsvärme
- passar inte alltid i race om man har bilar tätt bakom sig, man blir ombromsad
- kräver en bil som roterar bra, även när man gått på gas
=========================================================================
Som ni ser, finns det inget exakt svar på vad som är bäst.
Det är upp till situationen och materialet.
Det gäller att känna sin bil och kunna använda olika bromstekniker vid olika tillfällen.
Mvh Benci_Hovanyi
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Bra tråd initiativ Benci!
Här är några reflektioner från mig...
Hårt o sent
Fördelar
Man kan bromsa om för bättre position.... inte att rekomendera på våra träffar.
Man kan nyttja sina fördelar maximalt med hondan (generellt) med lågvikt och stora bromsar, jämnfört med många andra bilar.
Hyffsat lätt att bli ganska snabba med en potent bil.
Nackdelar
Sliter otroligt mycket på däcken.
Lastväxlingen plötslig o tung.
Bilen hinner troligtvis inte sätta sig ordentligt, vilket påverkar väghållningen negativt och blir svårt att få till bra spårval.
Du får svårt att få ner kraften i backen i ingången av kurvan då bilen lättar onödigt mycket på innerhjulen.
Blir väldigt inkonsekvent i körningen, och det blir svårt att lära sig av misstagen samt lära sig hur bilen faktiskt beter sig.
Stor risk att man krashar.
Mjukt o tidigt
Allt i motsats till tidigare inlägg
Här är några reflektioner från mig...
Hårt o sent
Fördelar
Man kan bromsa om för bättre position.... inte att rekomendera på våra träffar.
Man kan nyttja sina fördelar maximalt med hondan (generellt) med lågvikt och stora bromsar, jämnfört med många andra bilar.
Hyffsat lätt att bli ganska snabba med en potent bil.
Nackdelar
Sliter otroligt mycket på däcken.
Lastväxlingen plötslig o tung.
Bilen hinner troligtvis inte sätta sig ordentligt, vilket påverkar väghållningen negativt och blir svårt att få till bra spårval.
Du får svårt att få ner kraften i backen i ingången av kurvan då bilen lättar onödigt mycket på innerhjulen.
Blir väldigt inkonsekvent i körningen, och det blir svårt att lära sig av misstagen samt lära sig hur bilen faktiskt beter sig.
Stor risk att man krashar.
Mjukt o tidigt
Allt i motsats till tidigare inlägg
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Bra tråd! Det där med mjuk inbromsning eller sent på broms och hur bromsbeläggen slits. Har funderat ett tag på Hur tillverkarna testar fram beläggen. Är med alla faktorer så som tung - och lättbil, kort - och lång inbromsning, väder, storleksytan mot skivan, fwd, awd, rwd m.m. Vad säger tillverkarna själva?
För visst slits beläggen fortare vid sen inbromsning, eller?
Ja nu blev nog lite off topic..
För visst slits beläggen fortare vid sen inbromsning, eller?
Ja nu blev nog lite off topic..
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 3 mars 2012, 10:27
- Bil: SAAB 9-3 1,8t BioPower 2008
- Namn: Jonny Sandström
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Många goda tankar.
Vi kör ju några timmar med våra bilar, med ganska standardbetonade bromsbelägg, tex Textar, Skruvat.se, osv.
Vi har nog upplevt att mjuk inbromsning sliter mer.
Det blir lätt en del småduttande, havlbromsande, som jag tror sliter mer på beläggen.
Bättre en kort och bestämd inbromsning.
Det tror jag genererar mindre värme och mindre slitage.
Jag tar dock gärna en lite för tidig inbromsning har jag märkt.
Jag har lätt för att bli lite nervös om jag bromsar för sent och jag tycker att även bilen blir nervös, något jag inte uppskattar.
Bättre att ta en lite tidigare inbromsning och sedan kunna gå på gas tidigare, hellre klara kurvan med lite för låg fart än att inte klara den alls.
Det är min filosofi.
Å andra sidan kör vi i 24 timmar, det är inte halvsekunden vi kunde sparat på en senare inbromsning mot Mjölbykurvan vi vinner tävlingen på, det är att unvika att förlora 10 varv pga besök i lecakulorna.
Blir vi omkörda ena varvet tar vi igen det senare genom snabbare depåstopp:
Kör man ett "sprintlopp" utan depåstopp så kan man naturligtvis inte tänka på det sätt vi tänker.
Vi kör ju några timmar med våra bilar, med ganska standardbetonade bromsbelägg, tex Textar, Skruvat.se, osv.
Vi har nog upplevt att mjuk inbromsning sliter mer.
Det blir lätt en del småduttande, havlbromsande, som jag tror sliter mer på beläggen.
Bättre en kort och bestämd inbromsning.
Det tror jag genererar mindre värme och mindre slitage.
Jag tar dock gärna en lite för tidig inbromsning har jag märkt.
Jag har lätt för att bli lite nervös om jag bromsar för sent och jag tycker att även bilen blir nervös, något jag inte uppskattar.
Bättre att ta en lite tidigare inbromsning och sedan kunna gå på gas tidigare, hellre klara kurvan med lite för låg fart än att inte klara den alls.
Det är min filosofi.
Å andra sidan kör vi i 24 timmar, det är inte halvsekunden vi kunde sparat på en senare inbromsning mot Mjölbykurvan vi vinner tävlingen på, det är att unvika att förlora 10 varv pga besök i lecakulorna.
Blir vi omkörda ena varvet tar vi igen det senare genom snabbare depåstopp:
Kör man ett "sprintlopp" utan depåstopp så kan man naturligtvis inte tänka på det sätt vi tänker.
Honda Civic CRX D16z5 Skrotbilsrejs Edition
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- StockholmsJOCKE
- Inlägg: 711
- Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Ort: Södermalm
- Been thanked: 3 times
Riktig trevligt att du delar med dig av din kunskap Benci, ska hem och mysläsa dina poster ikväll !
/J
/J
Som du skriver Benci, är lite förenkelat att välja antingen eller.
Tex med en framhjulsdriven och 4hjulsdriven bil kan man ta hjälp att rotera genom sen inbromsning tex esset på Gelleråsen, eller parisen på Mantorp.
Medans när utgångshastigheten är det viktigaste så är det viktigare att plasera bilen i lungn och ro för att få med sig farten ut tex start och mål på Gelleråsen eller mjölby på Mantorp.
Det är tiden på pedalen som bygger värme, så man ska alltid bromsa så kort tid (hårt) som möjligt, därimot får man justera bromspunkten beroende på kurva.
Ökat däckslitage beroende på sen inbromsning ställer jag mig frågande till, om man inte låser hjulen. Det har ju mer att göra med teknik eller brist på ABS.
Bra trådar du skapar Benci
Tex med en framhjulsdriven och 4hjulsdriven bil kan man ta hjälp att rotera genom sen inbromsning tex esset på Gelleråsen, eller parisen på Mantorp.
Medans när utgångshastigheten är det viktigaste så är det viktigare att plasera bilen i lungn och ro för att få med sig farten ut tex start och mål på Gelleråsen eller mjölby på Mantorp.
Det är tiden på pedalen som bygger värme, så man ska alltid bromsa så kort tid (hårt) som möjligt, därimot får man justera bromspunkten beroende på kurva.
Ökat däckslitage beroende på sen inbromsning ställer jag mig frågande till, om man inte låser hjulen. Det har ju mer att göra med teknik eller brist på ABS.
Bra trådar du skapar Benci
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
Jag skrev faktiskt så här:Kraft skrev:Som du skriver Benci, är lite förenkelat att välja antingen eller.
Tex med en framhjulsdriven och 4hjulsdriven bil kan man ta hjälp att rotera genom sen inbromsning tex esset på Gelleråsen, eller parisen på Mantorp.
Det viktigaste är dock att inte stirra sig blind på att, bromsa så sent som möjligt.benci skrev:Som ni ser, finns det inget exakt svar på vad som är bäst.
Det är upp till situationen och materialet.
Det gäller att känna sin bil och kunna använda olika bromstekniker vid olika tillfällen.
Det är mycket viktigare att lyckas sätta "turn in" med en bil i balans.
Satsar man på att bromsa sent, kan man också faktiskt råka ut för att man tar ner farten för mycket!
-------------------------------------------
Att lära sig rotera bilen runt skarpa kurvor, med hjälp av bromsteknik, kräver en hel del övning.
Det är kul när man behärska det, men det är inte det snabbaste sättet att ta kurvan.
Med det nya hårdare chassie-setupen jag hade på Mantorp, så var det helt underbart att köra i Parisern.
För första gången slapp jag göra gasuppsläpp mitt i kurvan eller vänsterbromsa, för att kunna komma runt.
Jag skall nog starta en tråd om chassie setup också.
Mvh Benci_Hovanyi