Blev med Integra i höstas, har några blandade frågor...

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
shaftish
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2014, 15:48
Bil: Integra Type R
Namn: Lars Östman
Ort: Dalarna

Hej,
Ska bli kul att släpa sig ut på några banträffar till sommaren.
Känner inte bilen alls än då jag köpte den sent i höstas och nu står den inhyrd på en loge i närheten utan möjlighet till mek dessvärre.

Ni känner troligtvis till mer om bilen i fråga än jag. Det är Peter Alfredssons bil.
Jag har även köpt väghållningsgrejerna som han hade på innan.
Intrax coilovers och lite annat pyssel.
Kommer köra med original ok men med Ferodo 3000 fram och 2500 bak till att börja med.
Vet inte hur mycket originalbromsarna fixar, någon som har synpunkter på dessa?

Vet inte riktigt vad som sitter på bilen vad gäller möjlighet till hjulinställning, men det kanske någon här vet?

Bilen är ju även ommappad, där vet jag inte heller så mycket, om någon här vet mer så vore det fantastiskt! Jag vet inte ens vad det sitter för styrsystem i dessvärre. Bilen går fint men det vore förträffligt att ha lite mer kött på benen om den skulle börja strula av någon anledning.

Funderar på en till uppsättning fälgar, sitter 15" på nu som är i fint skick men inte superkul att titta på men det spelar mindre roll. Ang en ny uppsättning, inte finns det väl någon vinst med att gå upp i fälgdiameter? Så vida inte det kommer behövas större bromsar på sikt men där vet jag ju som sagt inte vad de jag har fixar och inte.
Känns som om r-däcken bara blir dyrare om jag går upp till 16" utan att funktionen blir nå bättre, eller tänker jag fel?

Hur som, kul att vara här, och är det någon som vet mer om min bil än jag så skriv gärna!..
God fortsättning å gott nytt år
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Hej och välkommen! Grattis till en underbar bil.
Är du du som är kompis med de där stollarna från Karlskoga som kör långlopp med en golf?
Isf är det jag som tipsade dig om bilen live från en banträff i höstas :)

Orgbromsarna räcker hyfsat till en början, iaf med bromskylning.
Sen finns det rätt billiga uppgraderingar mha honda oem delar (nsx/legend).
Org går det bara att ställa toe. Men jag har för mig att Peter monterat camberkit.
Men det kanske inte satt på när du köpte den?
Annars får man helt ok camber med orggrejjer bara man sänker lite.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
shaftish
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2014, 15:48
Bil: Integra Type R
Namn: Lars Östman
Ort: Dalarna

Hahaha, jo det är mina kompisar.

Jag har inte ens tagit av hjulen för att se vad som sitter där. Han jag köpte bilen av visste inte så mycket om den så det blev lite grisen i säcken. Tror att det sittercamberjustering på. Det visar sig när Intraxdämparna kommer på.
Men bilen känns fin, pendlar lite på tomgång innan den är varm men det är det ända märkliga med den. Det har nog med mappningen att göra. Den går mycket bra i övrigt, drar ingen olja vad jag sett på ca 200 mil.

Jag är rätt lång så en djup ratt har införskaffats nu letar jag efte en högre växelspak, typ Fastline men vissa sägger att den är sladdrig andra hyllar den. Har du testat någon?
Det sitter en extremt kort shortshift på nu som jag måste sträcka mig för att nå.
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Hej och välkommen! Grattis till en fantastisk bil!

Fixxe säljer en variant av spak här: http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... =7&t=71149

Annars har exempelvis Tegiwa ett par olika varianter:

http://www.tegiwaimports.com/select-car ... 0x1-5.html

http://www.tegiwaimports.com/select-car ... honda.html

http://www.tegiwaimports.com/select-car ... a-dc2.html
Robin Persson |
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

K-tuned spak är guld!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Välkommen Lars..

Den fixxe säljer är slutsåld om han inte bestämmer sig för att göra fler..

Sen bilen i sig är gatmappad av AndersL som var med för i tiden men väldigt duktig så det är inget fel på mappen..
Det är originalboxen som är mappad så de sitter inget annat styrsystem på den..
Peter sköt motorn pga materialfel i motorn 2013 tror jag det var så den motorn du har är helt nybyggd så den skall vara riktigt fräsch.
Den förra motorn gav 216hk på civincos bänk.

Peter är enväldigt seriös person så han tog väl hand om bilen och den gick fint som fana på banan..

Fortsätt med 15" finns ingen anledning att ändra det..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
shaftish
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2014, 15:48
Bil: Integra Type R
Namn: Lars Östman
Ort: Dalarna

Tack!
Tycker det verkar vara en bra bil!

Fixxe's spak ser ju lysande ut, har tittat på K' variant också. Om Fixxas är slut så blir det ev en K eller Fastline även om den senare är lite dyr. 2200:- plus ev tull å moms.

Funderar på att testa en uppsättning lite budget R-däck, Får se vad plånboken säger.

Hur mappar man originalboxen? Är det mjukvara som finns tillgänglig?
Hittade info här på sidan där min är bänkad till 192whk. Låter ju bra.
shaftish
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2014, 15:48
Bil: Integra Type R
Namn: Lars Östman
Ort: Dalarna

shaftish
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2014, 15:48
Bil: Integra Type R
Namn: Lars Östman
Ort: Dalarna

shaftish
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2014, 15:48
Bil: Integra Type R
Namn: Lars Östman
Ort: Dalarna

Angående bromsar.
Prelude eller NS säger ni.
Vilka passar bakom 15" fälgar?
Är bromsar något jag borde börja fundera på än alls?
När jag körde bana senast för 100år sedan så var Motul Rbf600 populär om jag minns rätt. Är det något som används fortfarande?
Den hade hög kokpunkt och var skapligt prissatt.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Om du ändå skall kosta på dig en dyr spak så kör på K-tuned den är beprövad och bra.

Legend eller NSX ok är vägen att gå om du vill uppgradera och båda funkar under 15".
Men efter som du inte kört bana på länge så kanske du skall börja med bättre belägg och bromskylning.
Japp RBF 600 är en mycket bra bromsvätska.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
shaftish
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2014, 15:48
Bil: Integra Type R
Namn: Lars Östman
Ort: Dalarna

Det finns 2st olika K-spakar,
Vilken förespråkas?
Vad gäller belägg så sitter det Ferodo 3000 resp 2500 på.
Det borde hålla ett tag tycker jag?

Vilka Prelude modeller söker jag efter i så fall?
and1
Inlägg: 1097
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

Legend o nsx har 2 kolvsok. Prelude o itr har likadana ok.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
shaftish
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2014, 15:48
Bil: Integra Type R
Namn: Lars Östman
Ort: Dalarna

K tuned Pro circout på väg mot Sverige.
Kul!
Skriv svar