Gröngöling vill börja med banracing

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Sakuraba39
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 april 2015, 01:43
Bil: FN2
Namn: Carl
Ort: Örebro

God kväll kamrater! , jag har sent omsider (är inte 39 men de som fattar....fattar) skaffat mig en FN2 och skulle nu vilja komma igång med banracing. Jag har kollat runt lite och blivit imponerad av de videor som medlemmar lagt upp från sina dagar på banan...vilket också sänkt min egen självbild om vilken förträfflig förare jag är haha :D .

Hur kommer man igång som ett vitbälte ?. Kanske finns det en tråd som besvarar allt om licenser o vilken hjälm som är att föredra etc. men jag fann ingen sådan så jag skapar denna "Racing for dummies" tråd :)

Jag ska googla och försöka sätta mig in i det hela men är samtidigt tacksam för alla tips o råd man kan få
Användarvisningsbild
posterman360
Inlägg: 480
Blev medlem: 14 april 2013, 15:22
Bil: civic type R ep3
Namn: Robert påhlsson
Ort: göteborg

Tjenare!

Välkommen! Och kul att du vill börja köra på bana.
mitt tips är att du kommer till hondaklubbens bandag på
mantorp den 10 maj , så får du själv se hur det är och du kan gå runt och fråga och få en mycket bättre inblick på plats än här.
det ända du behöver är en hjälm och bomulls kläder sen köper du en engångs försäkring så kan du prova på att köra.
_____________
Robert Påhlsson
Team Japtuning
Kör : Ep3
070-4700787
_____________
Sponsorer
Japtuning AB
Däckhuset i mölndal
E.S.F el service AB
jir måleri AB
Ivarssons RÖR AB
ventilationskontroll aeolus AB
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Välkommen!

Att köra på "riktigt" i någon serie kostar massor jämfört med att prova på lite bankörning på våra banträffar!

Heltäckande bomulls klädsel, tex jeans och långärmat och sedan en hjälm. Moped/MC går bra.
SMA försäkring, antingen helår 500kr eller engångs på plats för 150 (tror jag det är fortfarande?)
http://www.svenskamotorsportalliansen.se/
Sedan det viktigaste :) Du måste vara betalande medlem i klubben såklart.

Kom i tid på morgonen, va med på förarmötet och följevarv, och försök åka med någon rutinerad, eller få med en instruktör i bilen.

Största problemet med att börja åka bana brukar va att man blir snabbt beroende......
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Fixxe skrev:
Största problemet med att börja åka bana brukar va att man blir snabbt beroende......
Eller insikten av hur dålig man är som förare egentligen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
devildancer
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 juni 2006, 12:21
Bil: typ en R
Namn: pelle sewerin
Ort: västerås

Är i exakt samma sits som Sakuraba, men får nog vänta tills nästa tills nästa år=) men fyll på intressant att läsa och kunan förbereda med grejer som behövs.
pererik sewerin
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

kom till mantorp, titta, sup in känslan, skaffa sma, åk med folk.
M Scotte skrev: Eller insikten av hur dålig man är som förare egentligen.
Ja, vilket triggar en att köra mer och utvecklas mer, och sedan utveckla bilen mer...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Fixxe skrev:
M Scotte skrev: Eller insikten av hur dålig man är som förare egentligen.
Ja, vilket triggar en att köra mer och utvecklas mer, och sedan utveckla bilen mer...
Oops, jag fastnade nånstans där med att utveckla bilen :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Det är ändå bra Malkolm :) Scotte fastnade ju vid insikten om sig själv som förare ;p
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Tyvärr är den insikten helt korrekt, för varje gång jag kör bana med instruktör så inser jag hur kass man är.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Sakuraba39
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 april 2015, 01:43
Bil: FN2
Namn: Carl
Ort: Örebro

Jag tackar allesamman för svar. Jag ska gå med i Hondaklubben nästa vecka och kommer ta mig till Mantorp 10:e maj.

Jag får spendera söndagen med att kolla igenom försäkringar o annat. Jag är så färsk att jag inte har koll på det men man är väl läskunnig :) , tack fixxe för länken
Sakuraba39
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 april 2015, 01:43
Bil: FN2
Namn: Carl
Ort: Örebro

M Scotte skrev:Tyvärr är den insikten helt korrekt, för varje gång jag kör bana med instruktör så inser jag hur kass man är.
Asch. jag håller med fixxe och det kommer från en person som du endast skulle se i backspegeln.

Jag kommer vara den sämsta banföraren av dem alla men som alltid får jag ha samma inställning som när man börjar ett nytt jobb eller ska lära sig ett nytt språk. Det är som det är men det blir bättre med tiden.

Men med tanke på att detta är en Hondaklubb så är det kanske passande att du "in the spirit of the rising sun" är så självförnedrande och samtidigt inte är någonstans nära "kass" ;)
Skriv svar