Nankang AR-1 , utvärdering av Benci, prisvärt r-däck!

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

Hej

Har vart och kört på Gotland Ring, 2 dagar i förra veckan.

På Torsdagen körde jag ca 50 varv med AutoLife gänget och på Söndagen blev det drygt 60 varv på Allmänhetens körning.
Totalt blev det ca. 110 varv.

Har skrivit en utförlig rapport om däcken på Rejsa.nu, med bl.a. bilder på slitaget.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1496604#1496604
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Klistrar in det här också, för den som inte orkar gå in på Rejsa. :-)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Bilen är min CRX VT med 150 hk (org. effekt), ca 1100 kg med mig i.
- Däckdimension var 205/50/R15 på TeamDynamics 8'' fälgar. Däcken var inte inkörda (sk.heat cyclade) innan.
- Varmtrycket höll jag på 2,2 Bar fram och ca 2 Bar bak.
- Har 4 - 4,5 graders camber och noll i toe, runt om.
Detta har nog bidragit att slitaget inte gick upp på däcksidan.
Bild
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter dag 1 och 50 varv såg det ut så här:

Höger Bak: liten och jämn slitage, inga väck i mitten.
Bild

- Höger Fram: medium, ca 50%, men jämn slitage, något mer sliten i mitten på däcket.
Bild

- Vänster Bak: lite mer slitet än höger bak, men jämn och fin slitagebild
Bild

- Vänster Fram: mycket slitet i mitten av slitbanan, ca 80-90% av gummit borta. Slitbanan borta fläckvis.
Bild
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För att förlänga livslängden på däcken så kastade jag om dem X-vis inför dag 2:
- Vänster Fram => Höger Bak, Höger Fram => Vänster Bak
- Vänster Bak => Höger Fram, Höger Bak => Vänster Fram
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter dag 2 och ytterligare 60 varv såg det ut så här:

- Vänster Fram: ca 90% av slitbanan borta i mitten på däcket och fläckvis helt borta. Men slitaget är ändå ganska jämt. Skulle funka som bakdäck i ca 10 varv till.
Bild

- Vänster Bak: ca 80% borta, men jämn slitage. Skulle funka som framdäck i ca 5-6 varv till.
Bild

- Höger Fram: ca 90-95% borta, men jämn slitage. Skulle funka som bakdäck i ca 10-15 varv till.
Bild

Höger Bak: Helt slut i mitten av slitbanan (har gått som VF dag1). Slitbanan borta på 10 st. fläckar med 20 cm mellanrum.
Bild
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kallgrepp: Hyfsat kallgrepp, men gick att provocera fram bakvagnssläpp direkt ut ur depån.
Stor skillnad jämfört med varmgreppet.

Varmgrepp: Mycket bra varmgrepp!
I inbromsningen överlägsen nog de andra däck jag har provat. Inga tendenser till upplåsning, bettade fantastiskt. Kunde bromsa efter depåutsläppet, utan att känna panik.

Drivet ut ur kurvorna kunde vara bättre, men det kan bero på att det är endast 205 breda. Hade behövt 225-er.
Instyrningen var också mycket bra, missade nästan aldrig apex.

Bra fäste i tvära och snabba kurvor där jag fick bakhjulslyft.

Däcket kom snabbt upp i temp, även i bakvagnen. Fram kunde jag jobba upp så passa mycket värme att man knappt kunde ha handflatan på efter 2 kylvarv.

Sidogrepp:
Sidogreppet mycket bra, i klass med Kumho V70 medium. Släpper långsamt och mjukt. Råkade inte ut för några hastiga släpp. Mao toppen!

Livslängd:
- Bra, men slits fort i början, lite som Kumho V70 Medium.
Efter en heat cycle verkar takten på slitaget minska något.
Man kan säkert få däcket att hålla i 200 varv, om man inte överkör så mycket.
Tyvärr är framhjulsdrift och min körstil inte så snälla mot däcken. :D

Varvtider: Hade ganska jämna varvtider mellan 1:37 - 1:38, när man gick på 90-95%
Vid 100% attack så tog det ett tag men sen kom jag ner och körde några varv på höga 1:36-tider.

Det konstiga var att det var just under sista passet, båda dagarna som jag lyckade med det.
Dag 1 satte jag två lika snabba varv 1:36,73 vardera på sista passet
Och dag 2, under sista passet återigen, körde jag på 1:36,78 samt 1:36,95 efter varandra.
Mao så var däcken snabba trots att slitaget var påtaglig i slutet på dag 2.

Sammanfattningsvis är jag mycket positivt överraskad av dessa däck. Det ger mycket prestanda för pengarna.
Det skall tydligen komma i 225/45/R15 nästa år.
Det behövs att få mer fäste fram, jag vill ha bättre driv ut ur kurvorna.
Mvh Benci_Hovanyi
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Bra info!!!
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Mycket bra info Benci! Köp nu ett par direzza 03g och gör samma utvärdering.
Var köpte du dessa? Demontweeks?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1248
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Nangkang borde sponsra dig med en uppsättning.

Bra info, tack.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

M Scotte skrev: Köp nu ett par direzza 03g och gör samma utvärdering.
Var köpte du dessa? Demontweeks?
Köpte Nankang hos https://www.r-dack.se/, det är gamla Nelson däck i Nacka här i Stockholm.
Det var bara att åka dit och plocka upp, jag hatar att beställa sånt här från utlandet.

Tycker du att Direzza Medium slits mycket snabbare än Hard ?
Har Hard mycket sämre fäste än Medium ?
Mvh Benci_Hovanyi
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Medium slits fort, men jag kör R1 som är mellan hård och medium och slitaget är ok.
Hard är riktigt bra fäste vs r888 tex men medium är löjligt bra fäste i.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
RedDevil
Inlägg: 135
Blev medlem: 26 juli 2004, 09:25
Bil: crx-89 turbo!
Namn: Peter Johansson
Ort: Norrköping/Vikbolandet
Kontakt:

Mycket bra resumerat Benci!
Kör själv med 225/45-17 som träningsdäck, går som sagt att köra ganska hårt med däcken utan oförutsatta släpp.
Men håller V70 som klart bättre, där kör jag medium fram 235 och 225 soft bak!
Bra skrivet Benci! :D
peter johansson
honda crx -89
RedDevil
<span style='color:red'>15,84, Action meet 2006....får ligga i träning!! men det var ju utan baklucka!!! tappad mitt på strippen :o)</span>
<a href="http://www.reddevil.dinstudio.se" target="_blank">http://www.reddevil.dinstudio.se</a>
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Hur står sig din 1.36.7x tid mot andra däck du provat Benci?

Mvh , Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Skriv svar