Timanställd VS Månadsanställd
-
Gisson
- Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
- Namn: Göran Johansson
Halloj!
Det är så att tjejen jobbar på ett 5-6 månaders vikariat inom äldreomsorgen (tidigare enbart tim vikarie), men härom dagen så frågande hennes chef om hon ville ha en månadsanställning i stället eftersom det är under en längre tid som hennes vik pågår. Nu till några frågor. Vad är det för skillnad mellan timvik och månadsanställd, fördelar och nackdelar. Själv har jag inte den blekaste aning om skillnaderna
Det är så att tjejen jobbar på ett 5-6 månaders vikariat inom äldreomsorgen (tidigare enbart tim vikarie), men härom dagen så frågande hennes chef om hon ville ha en månadsanställning i stället eftersom det är under en längre tid som hennes vik pågår. Nu till några frågor. Vad är det för skillnad mellan timvik och månadsanställd, fördelar och nackdelar. Själv har jag inte den blekaste aning om skillnaderna
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Månadsanställd = Hon är garanterad jobb en månad i taget
Timanställd = Hon kan bli "uppsagd" när som helst
Som jag förstår det. Månadsanställning är med andra ord att föredra, för jag antar att lönen är densamma?
Timanställd = Hon kan bli "uppsagd" när som helst
Som jag förstår det. Månadsanställning är med andra ord att föredra, för jag antar att lönen är densamma?
Senast redigerad av Packan den 31 maj 2007, 17:00, redigerad totalt 1 gånger.
Marcus le Leff
Medlemsnr: 1780
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
Jag hade timlön förut, lika säker som någon med månadslön. men har du mindre timmar som timanställd får du mindre lön, det får du inte som månadsanställd. borde det vara.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Som månadsanställd har du två dagars semesterinkuderat i lönen varje månad, om du inte får ut dom i semesterdagar dvs.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Menar inte trådkskaparen tim</b>anställning<b>, och inte tim</b>lön<b>.
Om jag har fel, så är det jag som helt missuppfattat honom.
Edit: det var nog jag som missförstod
Om jag har fel, så är det jag som helt missuppfattat honom.
Edit: det var nog jag som missförstod
Senast redigerad av Packan den 31 maj 2007, 18:23, redigerad totalt 1 gånger.
Marcus le Leff
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
en timmanställd får oftast inte betalt på röda dagar (om denne inte själv väljer att jobba då) medans man med månadslön får det.
man får oftast lönen i sk efterskott som timmanställd..medans man får den som vanligt vid månadsanställning.
finns fler saker sen också som är lite olika beroende på vilket fack och om det är kollektivt osv.
man får oftast lönen i sk efterskott som timmanställd..medans man får den som vanligt vid månadsanställning.
finns fler saker sen också som är lite olika beroende på vilket fack och om det är kollektivt osv.
som månadsanställd (tillsvidare anställd) får du även sjukpenning ifall du skulle vara sjuk....
enligt min mening så finns det inte en ända fördel med att vara timanstäld.
enligt min mening så finns det inte en ända fördel med att vara timanstäld.
Erik Svensson
Civic Vti Sedan -92 SÅLD! golf tdi -00 pendlar vagnen... letar s2000............
Civic Vti Sedan -92 SÅLD! golf tdi -00 pendlar vagnen... letar s2000............
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
sjukpenningen har väl inget med vad för anställning du har?!
ja har fått sjukpenning när ja jobbade på timmar förr.
ja har fått sjukpenning när ja jobbade på timmar förr.
håller med föregående talare, finns nog inga fördelar att vara timanställd annat än för arbetsgivaren. kanske om det innebär att tjejen är fri att sluta omgående men det kräver väl någon form av uppgörelse. månadslön = samma lön oavsett om man har 3 röda dagar i månaden som vid jul och nyår, timlön = ersättning timme för timme och är det då 16 arbetsdagar en månad så blir hon alltså bara ersatt för 16 x 8 timmar..
//banned//
Om man får timlön finns det väl inget som heter övertid?
Kan man välja skulle månadslön gå före varje dag i veckan, om inte annat så för den bättre tryggheten det medför.
Har hon kollat upp vad skillnaden i lön blir och om det är någon?
Kan man välja skulle månadslön gå före varje dag i veckan, om inte annat så för den bättre tryggheten det medför.
Har hon kollat upp vad skillnaden i lön blir och om det är någon?
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Oj så mycket chansningar det var i den här tråden.
1) Oavsett löneform så får man ut semesterersättning.
2) timlön behöver inte betyda att man är anställd per timme, bara att lönen baseras på antalet timmar man jobbar.
3) du får lika mycket OB om du har månadslön som om du har timlön, om jobbet i sig har OB dvs. (jag t.ex. har ingen ob men har 6 veckor semester istället)
4) sjukpenning får du ändå, bara att du själv måste gå och snacka med sjukförsäkringskassan.
1) Oavsett löneform så får man ut semesterersättning.
2) timlön behöver inte betyda att man är anställd per timme, bara att lönen baseras på antalet timmar man jobbar.
3) du får lika mycket OB om du har månadslön som om du har timlön, om jobbet i sig har OB dvs. (jag t.ex. har ingen ob men har 6 veckor semester istället)
4) sjukpenning får du ändå, bara att du själv måste gå och snacka med sjukförsäkringskassan.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
-
maniac

- Bil: crx
- Namn: Peter Åstrand
- Has thanked: 2 times
bra skrivet krister.Många som inte vet skillnad på timanställd o timlön tydligen
är hon timanställd så kan schemat se ut nästan hur som helst=hon kan jobba som ersättare för flera personer dvs hon jobbar när hon behövs
är hon månads anställd går hon efter ett schema så hon kan se i förväg när hon jobbar/är ledig .
är hon timanställd så kan schemat se ut nästan hur som helst=hon kan jobba som ersättare för flera personer dvs hon jobbar när hon behövs
är hon månads anställd går hon efter ett schema så hon kan se i förväg när hon jobbar/är ledig .
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Sen har du en jävla fördel att efter schemat är lagt så måste företaget betala för de dagar du är schemalagd och de kan inte komma och säga att nu behöver jag dig inte idag, jag bokade fel utan då måste de betala för dagen.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Nu har jag egentligen inte heller direkt OB utan mer muntliga uppgörelser med min projektledare och vd, men krister vet du hur lite övertid du behöver göra för att dina 6 veckors semester ska tjänas in av arbetsgivaren kontra ob?
jobbar du 1h ob i veckan så blir det 1 * 50 = 50h ... inte så mycket direkt.
Jag har varit timanställd, och vill i princip aldrig bli det igen om jag inte får betalt på röda dagar, ... det är en sådan osäkerhetsfaktor vad man får ut i lön varje månad så de "feta" månaderna på 23 arbetsdagar väger inte upp.
April och maj är riktigt tråkiga månader...
dvs månadsanställning alla gånger om, och om din tjej har lit skinn på näsan så kan hon passa på att kräva några kronor mer i lön när de ändå är på gång (man kan alltid förhandla om lönen).
jobbar du 1h ob i veckan så blir det 1 * 50 = 50h ... inte så mycket direkt.
Jag har varit timanställd, och vill i princip aldrig bli det igen om jag inte får betalt på röda dagar, ... det är en sådan osäkerhetsfaktor vad man får ut i lön varje månad så de "feta" månaderna på 23 arbetsdagar väger inte upp.
April och maj är riktigt tråkiga månader...
dvs månadsanställning alla gånger om, och om din tjej har lit skinn på näsan så kan hon passa på att kräva några kronor mer i lön när de ändå är på gång (man kan alltid förhandla om lönen).
Senast redigerad av Charly den 1 juni 2007, 10:57, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427
Charly: Jag vet... men saken är den att om jag behöver jobba över eller OB så är det för att jag själv valt det... senaste året jobbade jag ca 10h på obekväma tider och det kompenserade jag med att gå lite tidigare andra dagar. Så i mitt fall så är det bara jag själv som tjänar på det.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Kör:
-
MagnusL
- Bil: Accord 99
- Namn: Magnus Lovgren
Det är därför man även ser till att förhandla till sig en högre lön. I mitt kontrakt står det att i lönesättningen skall det beaktas att jag inte får OB.Charly skrev:Nu har jag egentligen inte heller direkt OB utan mer muntliga uppgörelser med min projektledare och vd, men krister vet du hur lite övertid du behöver göra för att dina 6 veckors semester ska tjänas in av arbetsgivaren kontra ob?
Senast redigerad av MagnusL den 1 juni 2007, 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
2008 wrx sti
2008 wrx sti
-
MagnusL
- Bil: Accord 99
- Namn: Magnus Lovgren
Ja.. Eller både Du och arbetsgivaren.. Win - Win = precis som det skall varaKrister skrev:Charly: Jag vet... men saken är den att om jag behöver jobba över eller OB så är det för att jag själv valt det... senaste året jobbade jag ca 10h på obekväma tider och det kompenserade jag med att gå lite tidigare andra dagar. Så i mitt fall så är det bara jag själv som tjänar på det.
2008 wrx sti
2008 wrx sti