ska det va obeligatorisk körtkortskoll efter man fyllt 60 år

För Topics som ej är motorrelaterade
Jimmy
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Mening va att det här skulle va en röstings topic men skitsamma skriv vad ni tycker,
kan ju redan nu säga att jag har krocka idag
kärringen va närmare 90 hade opererat sig för nån månad sen, kunde knappt gå å tvärnita när hon hade kört ut mer än halva bilen i en rondell. före det så KANSKE hon snudda 40 strecket på 50 väg
så jag röstar för obigatorisk körtkorts koll efter 50 sen vart 5 år efter det

JA

NEJ

Det borde vara koll när man fyller 50

Det borde vara koll vid 50 och vart femte år efter det

Satkärringar över 65 ska inte köra bil
Senast redigerad av Jimmy den 12 juni 2007, 16:53, redigerad totalt 1 gånger.
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

ja drängde dit en röstning.. :)

fast 65 tycker passar bättre..
SMacke #364
Vtec_Lambo
Bil: CR-V PHEV 2024
Namn: Mathias Beijer

Vet hur det känns, blev själv påkörd av en 92-årig äldre "herre" för ett par år sen...
Håller dock med Smacke att 65 är bättre.
Honda CR-V PHEV
hondapower
Been thanked: 3 times

Detta har ju varit tal om tidigare i regeringen,men dom fick så hård påtryckning från alla pensionärs partier m,m m,m så dett aförslav lades i graven.
Ser man på skade kostnads biten så ligger fortfarande ungdomarna högst på listan vad gäller olyckor med skador.
men ser man istället på dom äldre individerna så ligger deras skade nivå högre vad gäller mindre skador/olyckor.(tex,parkerings skador m,m m,m).

Rök tex ihop med en äldre herre för bara några veckor sen,orkar inte gå in på detaljer.
Men,det hela inträffade när jag och tjejen satt i bilen och skulle gå in till affären när denne gube parkerar bredvid oss.
ja pratade i telefonen och så hördes och kändes det,DUNK!
Gubben slår i sin dörr i min.
jag går genast ut för att inspektera och ser då gubben som knappt klarar att ta sig ur sin bil.
ser inga skador och ber gubben ta det lugnt när han öppnar sin dörr framöver så han inte slår i flera närliggande bilar.
DÅ får gubben spelet och börjar gapa på mig m,m.
jag säger till honom att det inte blev nån skada DENNA gång,men han fortsätter fortfarande gapa ungjäkel,inte visa nån repsekt för äldre osv osv.(dock förstod ja inte vad jag i detta fall skall visa respekt för när ja pratar med lugn ton).
Efter en stund så säger ja:Fan det är ju sjukt så jävla blinda ni äldre människor är och inte kan acceptera när ni gjort nått fel som denna gång då det inte ens blev nån skada av det.
Sen fortsatte det med att han hotade mig om att ja skulle passa mig osv osv.

Skulle väl uppskatta gubben till kanske 65-75år nått sånt.

SÅÅÅÅÅ JA TACK TILL KÖRKORTSKONTROLL vad gäller körningen och div uppfriskning av div grund regler OCH FRAMFÖR ALLT EN OBLIGATORISK HÄLSOUNDERKÖKNING!
Senast redigerad av hondapower den 12 juni 2007, 17:14, redigerad totalt 1 gånger.
wick3d

Mmm borde det vara, jag får nästan ångest av att parkera i stan pga av såna skäl som Tommy sa. Sen blir man så sur när man ser nån gammal ligga och köra mitt i vägen och krama om ratten, sen inte bry sig om uppsyn än något annat än rakt fram... :shock1:
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Michael Wahlgren<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Volvo V40 T4 Trophy -03<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[i]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda Civic 1.6 VTI VTEC -00<!--colorc--></span><!--/colorc--> (<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->såld<!--colorc--></span><!--/colorc-->)[/i]
[i]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda Civic 1.4 -96<!--colorc--></span><!--/colorc--> (<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->såld<!--colorc--></span><!--/colorc-->)[/i]
ToLo
Kontakt:

Nej, tycker 60 är för tidigt. Efter 65 skulle det kunna vara en årlig koll (dock inte som körkortsprov, utan något snabbare/enklare). Det märks ganska enkelt om en förare hör hemma bakom ratten eller ej...
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
TheSilencer

Ja det ska det. Kommer själv göra det, kan jag lova.
Känner allt för många som är strax över 60 och börjar få snabbt förändrande syn, rörlighet osv.
Om jag fick välja skulle det finnas en period direkt efter att du tagit körkort, med kontroller på hur du efter en tid bakom ratten hanterar bilen. nått år efter eller så.
Sen när man börjar komma upp i åren, 60-65 så är det väl självklart att man skall kontrollera så att man inte är en fara i trafiken. Att man blir äldre måste man väl ändå acceptera.
[i]"Asfalterat? Här i Värmland kallar vi allt grusväg."[/i]

<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->//Johan Mossfeldt
Medlemsnr 1569<!--sizec--></span><!--/sizec-->
hondapower

Det tråkiga i fallet med äldre är att dom flesta suttit bakom ratten i kanske 40-50år och kört bil.
och sen när det börjar bli till åren med både hörsel och syn osv så är det nog kanske rätt svårt att själv vilja/kunna acceptera detta.
Man blir så "låst" osv kanske man anseer då.

men ett faktum är att många av dom äldre individerna saknar mycket motorisk förmåga bakom ratten idag,motorisk förmåga som tex: uppmärksamheten,säkert framförande av sitt fordon etc etc.
precis som nästan alla vi nu sitter här och "gnäller" så "gnäller" lika många äldre på oss ungdomar.
Så frågan är om det inte blir ett dödläge i slutet!?

Men ja skulle gärna se att denna fråga togs upp på allvar av regeringen och andra berörda myndigheter i framtiden.
kanske det borde vara dags runt 60-65,men kan lika gärna redan va för sent då!
Så varför inte ny körning var 5år för alla individer? och kanske var 2år för personer över 60.
Då har man inte kört över nån på vägen och man kommer nog även kunna sålla ut en hel del skit bakom spakarna.
Användarvisningsbild
nenilsson
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson

Ett sådant förslag skulle ju bara kosta en massa pengar. Pengar som jag mycket hellre ser går till upprustningen av våra vägar i detta land.
Skulle vara intressant att se statistik på hur många olyckor äldre orsakar, får för mig att de flesta olyckor är lindrigare.
Skulle även va kul att veta vad en 70åring betalar i försäkring.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
andno

Tycker nog att ett körkort endast skulle ha gällt i kanske 5 år och högst 10. Folk kan inte trafikregler och då är det inte hastigheten jag tänker främst på.
Detta skulle gälla direkt efter att man tagit sitt körkort och då kanske med tätare omprövning ju äldre man blir.
Läkarkontroll, teori och uppkörning på nytt. Tror absolut att detta skulle gallra ut de farligaste och tvinga folk i allmänhet att uppdatera sina kunskaper!

Tänk er en flygare som inte skulle behöva bevisa sina kunskaper regelbundet. Skulle ni flyga med en sådan?
Det är inte en rättighet att inneha ett körkort och framförallt inte att framföra ett fordon!

På vägen hem från arbetet idag så kom jag i en korsning där trafikljuset bara blinkade gult. Det rådde djungelns lag och vad som verkligen gäller tror jag att få kände till. Jag körde på en huvudled och då har korsande trafik väjningsplikt mot mig men man fick tränga sig genom korset. Fullt kaos som vanligt när de stänger av trafikljusen!
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
NeMoo
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

jag röstar för ökad beteendekontroll i trafiken av polisen...
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Kristian

varför inte en hälsokontroll som den som lastbils chauförer måste genomgå ? man märker ganska fort om en person är lämplig att köra bil på en hälsokoll...
kanske skulle vara lämplig att göra varje gång man förnyar körkortet (var 10onde år) och när man uppnår en viss ålder typ 65 göra kontrollen vartannat år eftersom hälsan kan försämras väldigt hastigt när man börjar komma till åren (visst kan hälsan förändras hastigt i yngre år åxå men då uppsöks oftast läkare i samband med "försämringen" och då kan den läkaren avgöra om man är lämplig bilförare).
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson

vet aldeles för många som är 65+ o som verkligen inte borde köra.
inte utan o få någon form av ny utbildning. massor med nya regler dom inte ens vet att dom finns.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson

andno skrev:Tycker nog att ett körkort endast skulle ha gällt i kanske 5 år och högst 10. Folk kan inte trafikregler och då är det inte hastigheten jag tänker främst på.
Detta skulle gälla direkt efter att man tagit sitt körkort och då kanske med tätare omprövning ju äldre man blir.
Läkarkontroll, teori och uppkörning på nytt. Tror absolut att detta skulle gallra ut de farligaste och tvinga folk i allmänhet att uppdatera sina kunskaper!

Tänk er en flygare som inte skulle behöva bevisa sina kunskaper regelbundet. Skulle ni flyga med en sådan?
Det är inte en rättighet att inneha ett körkort och framförallt inte att framföra ett fordon!

På vägen hem från arbetet idag så kom jag i en korsning där trafikljuset bara blinkade gult. Det rådde djungelns lag och vad som verkligen gäller tror jag att få kände till. Jag körde på en huvudled och då har korsande trafik väjningsplikt mot mig men man fick tränga sig genom korset. Fullt kaos som vanligt när de stänger av trafikljusen!
hur ska de funka i praktiken ?
då blir de helt plötsligt ännu mer en klass fråga.
så om man har de kass ekonomiskt så skulle man bli av me kortet. och då oxå få de ännu sämre...

låter jätte genomtänkt...
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Alfahannen

Tror många äldre trots allt har tillräcklig självinsikt för att veta när det är dags att sluta köra. Undantagen finns självklart, men jag tror de är färre än antalet buskörande ungdomar, vilka även bevisligen är ett större problem. Så jag röstade nej.

Tycker Hondapowers historia är intressant. De äldre skyller på åldersgruppen ungdomar, och vice versa. Ogillar allmänna kategoriseringar av människor och anser att individen i sig är ansvarig. För att uttrycka sig klart: Det finns idioter i alla åldersgrupper, i alla länder. Likväl som det finns schyssta människor, som du och jag...
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->David Madås
Tony Kart '03
Honda Civic 1.5 '98
Honda Integra Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->'98 (såld)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Krister

Själv anser jag att själva förnyelsen av körkortet som man gör var 10:e år skall innehålla ett uppfräschningsprov också.
Så med andra ord är jag inne på samma bana som Andno.

Linus: Enkelt, det funkar genom att du förnyar körkortet med ett test hos vägverket precis som med körkortet idag. Dock skall det inte vara samma rigorösa test som när man tar kortet första gången.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
maniac
HPC Guld Medlem
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Has thanked: 2 times

tycker det borde vara mer koll på läkare som låter gamla personer köra bil trotts sjukdom.
har blivit påkörd 2 gånger sista gången av en gammal tant som tänkte smita från olyckan då hon tyckte att det inte var så farligt
...gången innan var det 2 18åringar som inte märkte att det blev kö utan pressade sönder min förra crx så den blev skrot..dom frågade även om vi kunde skjuta på krockdatumet då dom bara hade halvförsäkring..never sa jag.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Instämmer med Christer och Andno. Koll vart 10:e år från den dag man tar kortet. Om man är över 50 när man tar sitt kort så gäller 5 år i stöten för dessa återtagningar av körkortet.

Det skall inte vara en lika omfattande grej som när man tar kortet första gången, men ett enkelt teoriprov som visar att man fortfarande minns de viktiga reglerna (blinka, högerregel, filkörning, stanna vid övergångsställe och stopplikt etc). Sedan en kort uppkörning där dessa testas i praktiken.

jag håller på att slita mitt hår på alla nötter som skiter i blinkers, byter fil utan att se sig för mitt i en rondell så att jag får tvärnita för att rädda min bil från en kapad sida, folk som kastar sig ut i omkörningsfiler mitt framför näsan på mig som just är på väg att köra om dem, folk som tror att omkörningsfilen är deras egen och föredrar att köra där eftersom de kan hålla 80 på 90-väg utan att bli omkörda där etc etc! JAG KRÄKS SNART!!!!!!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Gladen

Vid vilken ålder vet jag inte riktigt men helt klart att det ska vara en kontroll :)
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
andno

LinusE ---> Du säger klassfråga och jag menar att det handlar om trafiksäkerhet. Återigen, det är ingen rättighet att köra ett fordon! Klarar inte bilen besiktningen så får den inte köra längre och detsamma måste då även gälla dess förare.

Jag ser dagligen, på mitt arbete (SBP), förare av bilar och annat som inte skulle köra, ja en del är t.o.m livsfarliga. Dom klarar inte av att köra genom porten, de kör in och svänger max åt något håll, de kör på besiktningsmannen, de kör in i lyften några meter framför där de borde stanna, de kör längst med byggnaden för att sedan göra en tvär sväng in genom porten ... Listan kan göras hur lång som helst och då har jag inte tagit upp noll förståelse för att ett fordon behöver bromsar, bra däck, vindrutetorkare, fastsättning av stolar, belysning, blinkers, chassi som kan bära upp bilen ...

Har ni undrat någon gång när ni bromsar om bilen bakom har bromsar? Balken som husvagnen sitter fast i bilen egentligen inte ens duger att hänga en cykel på! Vid ett gupp så hoppar kanske släpet av bilens dragkrok och fungerar då katastrofbromsen? Står bilen kvar vid stoppskylten tills du har passerat?
Eller varför inte dagens händelse på E6:an: En långtradarchaufför tittade i sin dator och körde rakt in i ett antal bilar som stod stilla/körde sakta vid ett vägarbete.

Vågar man köra till jobbet imorgon!?
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

Definitivt kontroll! Klassfråga är bara dumt att lägga in i diskussionen, det handlar om trafiksäkerhet och att rädda liv. som det tidigare sägs; det är inte en rättighet att få köra bil, det är en förmån man måste förtjäna genom att avlägga förarprov och hälsokontroller. var 10e år bör det MINST vara en hälsokontroll iallafall o ev ett litet prov. Folk kan nog reglerna även om de struntar iatt följa dem, men syn och, hörsel och allmän förmåga att uppfatta saker sjunker med åren o borde hålla en viss nivå för att få framföra fordon på allmän väg. tycker jag iaf.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

Jimmy skrev:kan ju redan nu säga att jag har krocka idag
btw, hur gick de me bilen ??
SMacke #364
Jimmy
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

intryckt front, liten skada på huven men bilen ska ju lackas i juli så ja grina inte så mycket
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Användarvisningsbild
gnagis
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Been thanked: 6 times
Kontakt:

min mormor fick brev om att hon kunde hämta ut ett förnyat körkort :D
......hon är bara 83år och har varit 85% blind dom senaste 6åren!

typ.. WTF?
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Krister

Min mormor hade körkort tills hon dog när hon var 82 år gammal... dock hade hon varit blind sen 25...

Kör:
Theis

Utan problem tycker jag att samtliga förare kan göra en liten rundkörning i stan med vägverket var 10onde år då på tok för många glömmer alla regler och ur man skall köra i trafiken. kan erkänna att jag har glömt en del osså :whistling:
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Krister skrev:Själv anser jag att själva förnyelsen av körkortet som man gör var 10:e år skall innehålla ett uppfräschningsprov också.
Så med andra ord är jag inne på samma bana som Andno.

Linus: Enkelt, det funkar genom att du förnyar körkortet med ett test hos vägverket precis som med körkortet idag. Dock skall det inte vara samma rigorösa test som när man tar kortet första gången.
Håller med till fullo. Kanske en obligatorisk körlektion och test av synen vart 5:e eller 10:e år, där de värsta förarna även kan bli tvingade till hälsoundersökning eller liknande.
Alfahannen

Synkontroll köper jag. Låter bra. Tror dock inte gamla (o)vanor som att inte blinka överhuvudtaget kommer förändras av ett prov var 5:e/10:e år.
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->David Madås
Tony Kart '03
Honda Civic 1.5 '98
Honda Integra Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->'98 (såld)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Sussi

Allt det ni säger med kontroll var 5/10 år låter ju bra men det är ju något som jag tror inte fungerar i praktiken. Som någon skrev har detta redan tagits upp i regeringen utan att det har blivit något. Dessutom tror jag att kostnaden vore enorm.

Vi har idag regler där läkare skall anmäla när någon är olämplig att ha körkort. Skrämmande att höra när era halv/helblinda mormödrar har kvar sina körkort. Antar att de har haft kontakt med läkare och denna inte anmält dem olämpliga som innehavare av körkort.

Jag har inom mitt jobb i psykiatrin varit med vid ett fåtal tillfällen där patienter har anmälts som olämpliga men då har det handlat om missbruk.

Jag har själv en anhörig som är över 80 som är ute och kör, och att han inte har drabbats av en olycka beror på andra i trafiken som är uppmärksamma på honom.

Så jag säger att vi skall utnyttja de regler vi har, påminna läkaran om deras anmälningsplikt som de har. Sen är jag mer för att resurser skall läggas på nykterhetskontroller och körkortskontroller. Är mer rädd för en rattfull eller en drogpåverkad förare än en äldre förare. Så därför röstade jag nej i denna poll.
Susanne Eriksson
Integra Type R
Krister

Sussi: Borde du som ändå jobbar inom sjukvården påtala för din anhöriges doktor att körkortet borde dras in?

Nej, jag är fortfarande för att man skall till vägverket och göra något test... kan vara syn + reaktionstest eller nåt sånt.

Kör:
Skriv svar