RÖD CRX VTEC -91 STULEN I UPPSALA!

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Natten mellan 3/8 och 4/8 var det någon idiot som snodde min CRX!
Den stod parkerad vid Sivia torg på roslagsgatan.
Kännetecken:
Reg nr: FSU054
RÖD
Styling sidokjolar
Sparco stol på förarplatsen
Röd växelspak + knopp
Toyo 888 däck
litet Apexi klistermärke i bak
Färgen bortskavd på bakre regplåts hållaren.
(till skillnad från bilderna sitter nu en vt-läpp på bilen samt att fronten är lackad som den var original, med svart nederdel)

Bild

mer bilder:
http://www.garaget.org/?car=249734

Om någon ser den vänligen ring till mig på 0708977726 eller polisen 11414
Hittelön utlovas till den som kan ge tips så att bilen återfinns.
(extra hittelön om man även ger tips så att han som har tagit bilen hittas)
Tack på förhand!
Mvh
// Berni
Senast redigerad av berni med stort B den 7 augusti 2011, 13:33, redigerad totalt 1 gånger.
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

Bilen sågs åkandes på Tycho Hedéns väg i riktning mot Bärbyleden/riksväg 55 (Enköping/västerås/Sala-hållet) samma kväll/natt som den försvann runt 00.30 tiden.
Pratade även med personalen på restaurang Lucullus vid parkeringen där den stod och de sa att de hade kommit ut runt kl 00.00 och då hade det inte stått någon bil där.

Ingen som har sett något?
No retreat No surrender!

Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

En person på ett annat forum (OIJOIJ) skrev att han blev omkörd av en CRX som iaf liknar denna väldigt mycket igår när han var påväg från Katrineholm mot Nyköping på väg52 vid 16-17tiden..
Den lät MYCKET och körde FORT i ösregnet som var vid den tiden!

Någon som känner folk i de trakterna som kan hålla utkik?

Tack på förhand!
Mvh
// Berni
No retreat No surrender!

Användarvisningsbild
Scoore
Namn: Johan Hedlund

Hm jag håller utkik om jag nu skulle vara ute och rulla vid nåt tillfälle och se en sån här. ska även memorera regnumret då den troligtvis kan vara omlackerad vid det här laget.
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

tack tack, det uppskattas!
Bilen är anmäld stulen hos polisen, väktarbolag, parkeringsbolag och hos hondahandlarna, dessutom finns det trådar i flera olika forum, bl.a. garaget.org, zatzy, oijoij och lite andra lokala forum.
Jag hoppas innerligt att de hittar bilen oskadd...
No retreat No surrender!

Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

Den sågs idag i Nyköping, Bagaregatan 7

Den var parkerad där i 5minuter ungefär. Kl 11-11.30 idag. 9/8

Två mörkhyade passagerare. Fel reg nummer!!! Ej FSU. personen som såg bilen sa att det var något med K i början.
Oturligt nog hade inte personen i fråga sett tråden förrän han kom hem såg han anteckade inte det "nya" regnumret.
No retreat No surrender!

scorn89
Bil: Civic CRX
Namn: William Westin

helvete att jag inte sett den här tråden tidigare. jobbar som vaktmästare i dom kvarteren i nyköping. ska hålla ögonen öppna utifall den dyker upp igen!
William Westin
Honda Civic CRX -89
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

Någon som har sett den?
Börjar tappa hoppet om att få se min kära honda igen....
// Berni
No retreat No surrender!

Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

bilen troligtvis upphittad, skriver mer om skick och dyl. så fort jag vet något mer...

[kan tilläggas att polisen som var på plats först var totalt oengagerad och tyckte mest att det var jobbigt att vara där...]
No retreat No surrender!

Användarvisningsbild
Scoore

Fyfan så skönt!! Hoppas den fortfarande mår bra! :D
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Håller tummarna för att allt är i sin ordning och att den inte är sönderknarkad eller nåt!
J04an
Namn: Johan Johansson

Hoppas den är i gott skick fortfarande!
Johan Johansson
073-800 63 44
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

För att göra en lång historia kort:
Bilen hittades parkerad i Stjärnhov mellan Gnesta och Flen.
Den har stått på samma ställe till och från i ca 14 dagar enl hon som anmälde att den stod där.
Bilen är enl verkstaden den står på, hyffsat fin utvändigt, inga karosskador eller repor som han kunde se direkt. (han har inte tvättat den än och den är skitig som fan)
Han har dessutom inte hunnit starta den än då batteriet är helt slut.
För övrigt är den:
Skitig som fan invändigt, ligger fimpar och ciggpaket och skräp lite överallt.
Stereon är borta och det är uppbrutet runt stereon.
Det sitter en halv sax inkörd hårt i tändningslåset och uppbrutet runt den.
Däcken är helt slut.

Det positiva om man får se det så är:
Mina solglasögon (dyra) ligger kvar
Ett löst insugsspjäll som jag hade liggandes i bilen är också kvar.
likaså en massa krimskrams, typ multitång, papper, keps, paraply, m.m.

Det väldigt tråkiga i historien är att hon som anmälde att bilen stod där den stod anmälde det till polisen 11414(med reg nummer)
första gången för mer än 14 dagar sen, den 6/8-2011
Hon ringde då min bil var parkerad så att hon fick svårigheter att köra ut från sin p-plats, blev lovad att polisen skulle skicka en bil för att kolla.
Efter ca 1 vecka stod den kvar så hon kollade upp bilen på tranportstyrelsen.se och såg att den var anmäld stulen, varpå hon rinde ytterliggare
en gång till polisen 11414 och talade om att bilen stod fortfarande kvar och att hon nu visste att det var en stulen bil.
De noterade detta och sa att de skulle skicka någon som kolla upp den. Vid denna gång så uppgav hon fel reg nr, hon sade FCU054, men hon kom på sig själv och
ringde upp direkt och berättade att hon hade sagt fel reg nummer på den bil hon hade ringt om tidigare.
Det sa, jaha ok då vet vi, vi skickar en bil som kollar upp den.
Igår när det hade gått 16 dagar så lessnade hon helt och ringde polisen 11414 igen, denna gång sa hon att trots att hon hade ringt två gånger tidigare
stod bilen kvar, var fortfarande anmäld som stulen och var fortfarande i vägen för henne när hon skulle in och ut ur garaget.
Hon blev nu kopplad till polisen i Sörmland, där frågade hon vad det var för försäkringsbolag som hade bilen för att de kanske undrade vad deras objekt
stod parkerad någonstans.
Hon fick veta av polisen i Sörmland att det var Länsförsäkringar i Uppsala. Än en gång sade de, alltså polisen fast denna gång i
Sörmland att de skulle skicka en bil.
Kvinnan ringde direkt till mitt försäkringsbolag som i sin tur kontaktade mig.
Det skumma sa de var att min bil stod fortfarande anmäld som efterlyst, det fick jag själv kolla upp varpå jag
ringde till polisen 11414 och de kopplade mig vidare till polisen i Sörmland.
Där fick jag veta att de hade fått informationen om att bilen var upphittad men de hade själva inte varit dit så de hade inte tagot bort efterlysningen.
Jag tyckte att de borde åka dit på en gång eftersom personer hade uppenbarligen åkt runt med bilen och att det fanns
en stor risk att de skulle åka iväg med den igen.
Fick som svar att vi åker dit när vi får tid, troligtvis någon gång i eftermiddag...
Jag frågar om de inte bara kan åka dit direkt och sätta en bit "polis-tejp" på sidospegeln och sen åka och undersöka bilen när de får tid.
Bara för att visa de som har stulit bilen att polisen har varit där och de har koll på bilen.
fick som svar att nej, sånt gjorde inte dom.
Jag frågade om jag fick åka dit och hämta tillbaka bilen eller stå och vakta den tills polisen kom.
fick svar att nej, det var egenmäktigt förfarande, jag fick inte röra bilen, ta kort på bilen eller vakta bilen eftersom den var anmäld stulen så
är det inte min?! Utan jag fick snällt vänta tills de hade varit där.
Jag förklarade än en gång att det fanns en stor risk att bilen försvann igen om ingen åkte dit direkt.
Fick som svar att de åkte dit när det får tid, det hjälpte inte att jag tjatade.

Några timmar(!) senare ringer en polis på min mobil och säger att han står vid min bil.
Kanon tycker jag,
-hur ser den ut frågar jag.
polisen svarar: vaddå hur ser den ut?
-vilket skick är den i den har varit borta sen den 3/8 -frågar jag.
polisen svarar: den är röd.
-jaha sa jag, men den ska vara röd, har alltid varit röd, hur är det almänna skicket? -frågar jag.
polisen svarar: den är i vanligt skick.
-ok, vaddå vanligt skick? Är det något som saknas? Sitter däcken och fälgarna kvar? Det var väldigt dyra däck på den, hur är skicket på däcken?
polisen svarar: de är svarta och runda, som däck brukar vara, sen skrattar han.
jag blir irriterad som fan över hans attityd och frågar:
-kan du se några brytmärken eller karosskador, är det något som saknas i bilen, hur är skicket invändigt?
polisen svarar och suckar: hur ska jag kunna veta vad som saknas i bilen, jag vet inte vad du hade i bilen innan.
-är stereon kvar? -frågar jag.
polisen svarar: Nja typ, de har brytit sönder konsollen runt stereon och hållt på härjat och fronten är borta, sitter nåt skit
i tändningslåset också och de verkar ha brytit sönder en massa runt det också.
-Men då är den väl fan inte i vanligt skick, eller hur fan bedömmer du vad vanligt skick är, har du kanske trasigt och
uppbrutet runt din stereo och tändningslås eller? - svarar jag
polisen svarar och skrattar lite: ligger fimpar och ciggpaket här också, röker du?
-nej, jag röker inte! Ligger det något annat i bilen? -frågar jag.
polisen svarar: då är det väl den som stal den som har rökt, bilen är helt stendöd.
-ok, svarar jag, vart ska ni bärga den någonstans?
polisen svarar: vaddå bärga? Vi bärgar inte bilar!
än en gång blir jag förbannad och upplyser honom om att
-när jag gjorde anmälan så frågade polisen om jag ville hämta den själv eller om jag ville att polisen skulle ombesörja bärgning till närmaste
verstad och att jag hade sagt till att de skulle bärga den.
polisen svarar: det där vet jag ingenting om det får du ta med ditt försäkringsbolag
jag svarar än en gång att: - men ni ska ju bärga den nu, den kan inte stå kvar, de som stal den har ju uppenbarligen kört med bilen
efter att de stal den vad är det som säger att den inte kommer att försvinna igen? Är bilen olåst?
polisen svarar: ja, den är olåst men den är heldöd, de kommer ingenstans.
- kan du inte hänga upp en polistejp på sido spegeln? så att de vet att polisen har varit där, då kanske de inte kör iväg med den igen. -frågade jag.
polisen svarade: sånt har jag inte tid med, dessutom har jag ingen sån tejp, jag är civilpolis.
Då lessnade jag helt och frågade: -vad fan är det du har tid med då? nu får du fan ta och göra ditt jävla jobb! Du ska se till så att ingen tar min bil igen!
det är ditt ansvar som polis att lösa och förhindra brott!
polisen svarade: -med den attityden kommer du ingen vart, nu har du blivit meddelad att bilen står här, bara att komma och
hämta, nu tar jag bort efterlysningen...
Nu blev jag asförbannad och sa till honom: Du kan väl för fan inte ta bort efterlysningen när bilen står på annan ort innan någon har
varit där och hämtat den! Du lär vänta på bärgaren annars anmäler jag dig för tjänstefel!
sen frågade jag om hans namn och vilket distrikt han tillhörde.
polisen svarade: det har inte du med att göra, nu har jag andra ärenden jag måste prioritera. ha en bra dag!

Det slutade med att jag fick ringa en bärgare, som lyckligtvis var jätte trevlig som körde bilen till en seriös verkstad där bilen står nu.
Man blir så jävla less! Jag har aldrig haft något otalt med polisen förut men nu förstår man och håller med folk som ogillar polisen!
Jävla klåpare!
No retreat No surrender!

Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Jävla nötter. Men du kan själv ta reda på vem det var, lär ju knappast vara hemligstämplat, alltså är det offentlig uppgift.

Vad säger försäkringsbolaget nu då?
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

försäkringsbolaget ska dit och titta på bilen imorgon.
De har frågat om jag kan tänka mig att behålla bilen och få ersättning eller om jag hellre vill att de löser in den.
Jag svarade att innan bilen är provkörd och om nu motor/låda fungerar som de ska så vill jag inte uttala mig om det men,
får jag behålla bilen vill jag ha ersättning som täcker för att återställa bilen så att den var i det skick som innan den försvann.
Ska de lösa bilen vill jag ha 40000 plus att jag vill behålla Supersprint grenröret och det som låg löst i bilen.

Vill de inte ge mig grenröret och de andra sakerna vill jag ha 50000, inte en krona mindre.
No retreat No surrender!

Användarvisningsbild
Scoore

Fyfan vilken jävla attityd av polisen.. konstigt att man tappar förtroendet var dag man hör sånt här.. Ibland kan de vara bra,men du verkar ju ha fått sveriges värsta stolpskott till polis.

Skönt iaf att det var rätt bil.. bara hoppas nu att motor och sådan fortfarande mår bra,så man orkar fortsätta äga bilen.

Hejjar på dig!
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

Kan inte varit mycket mellan öronen på snubben..
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Du skulle ha anmält att en fortkörare setts köra som en galning i en röd Honda och nu hoppat ur bilen där den var parkerad. Då hade de kommit med ett helt uppbåd poliser och kanske till och med helikopter.

Väldigt tråkig läsning tycker jag... Jag har väldigt blandade erfarenheter av polisen. I några fall liknande tecken som du nu upplevt och i några andra fall helt fantastiska och långt över förväntan. De är människor de också, och vissa är rötägg medan andra är kanon helt enkelt.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis

Tråkigt att läsa mannen.

Polisen=tummen ner
Honda Civic EK4 -00

N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

Kul du hittat den och tyvär e väll detta en spegelbild av varför allt blir som de blir..
Poliser e översitarkräk, dålig humor och ointresserad av o hjälpa folk,
Vill käfta och slås... Som vakter men med lagen på sin sida....
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
GroundX
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Has thanked: 22 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Poliser verkar beté sig mer och mer som svin i detta land. Som jag brukar säga så är det inte längre polisen MED folket utan polisen MOT folket. Riktigt synd men det är nog ingenting att göra åt.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
Koffe89
Namn: Kristoffer Fredriksson
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

fy fan för dessa jävla svin -.- Hur fick det nötet sitt jobb-.- Han är tvungen att lämna ut sina uppgifter på vem han är... Annars har du rätt att ringa hans chef.
Honda CRX Vtec - 90
Honda Civic Aerodeck -00
Honda Civic MB6 VTi -97
Volvo 740 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

Nu ännu mer "roligt" strul...

Måndagen den 29/8 var besiktningsmannen från LF i sörmland dit och skulle titta och proköra bilen, sen skulle han höra av sig till mig. Jag ringde till honom men fick inget svar då ringde jag direkt till verkstaden.
Fick som svar att:
-jo han var här imorse men han hade inga nycklar med sig så han kunde inte starta bilen!?
Jag frågade om de inte hade kunnat starta bilen med saxen som satt i bilen när den hittade men det hade inte besiktningsmannen velat, utan bilen måste startas med nyckel. Jag tyckte att det verkade konstigt eftersom det inte ens är säkert att nyckeln fungerar i tändningslåset överhuvudtaget, det höll verkstadsmannen med om men han sa att:
-tyvärr är det inte upp till mig, LF har sina regler.
Jag ringde besiktningsmannen igen och nu svarade han, jag frågade hur det hade gått, han svarade:
-Jo jag var där och tittade på den imorse, men jag hade inte fått nyckeln så jag kunde inte starta den.
jaha sa jag, varför åkte du dit överhuvudtaget då? Om det var själva prövningen av motorn och lådan som var det viktiga? Att det inte är kaross skador visste du väl redan om?
-Jag hade avsatt tid för att åka och titta på den och därför åkte jag...
-Ok svarade jag. När ska du dit och starta bilen då?
-Nycklarna låg här på kontoret så jag åker när jag får tid. svarade han.
Jaha så du glömde alltså nycklarna? Då tycker jag inte att du ska åka när du får tid, du ska åka så fort som möjligt, du får ta dig tid! Jag har varit utan bil i snart en månad, bilen hittades den 6/8 två dagar efter att den försvann, upphittaren ringde 4 ggr till polisen och till slut till LF i Uppsala som sen kontaktade mig den 22/8, sen fick jag ringa och tjata på polisen att de skulle åka dit och bla. bla. bla...
Då skulle han åka så fort som möjligt sa han.
31/8 ringde jag till verkstan igen;
-nu har vi provkört bilen, vi fick starta den med startgas och batteri hjälp efterssom batteriet är helt dött, dessutom hade din tomgångreglerventil hakat upp sig så jag fick blåsa rent den, men sen så startade den.. Tyckte besiktningsmannen sa att du kan komma och hämta den nu. Du får ringa till honom och höra hur du ska göra.
Jag frågade verkstaden hur de hade testat den och de sa att de hade startat den, kört några varv runt huset, kollat så att växlarna gick i som de skulle, jag frågade om komptest, om de hade kollat så att vtec:en gick i, och om lådan skrapade och dyl.
-Nej, tyvärr har vi inte gjort det. jag erbjöd mig att göra allt det eftersom jag vet hur vtec och sånt funkar men besiktningsmannen sa att det får de fixa på verkstan i Uppsala. Verkade nästan som att han bara ville få bort den från våran verkstad....
Då ringde jag till besiktningsmannen och han sa:
-bilen är startad och provkörd, det är bara att hämta den.
Jag frågade hur han hade testat den, om han hade kollat kompressionen (eftersom kylfläkten gick på manuell strömbrytare kunde de ha kört den varm), att vtec:en gick i som den skulle,
att lådan inte skrapade och dyl.
han svarade att:
- nja, den är startad, provkörd och så har vi kollat så att alla växlarna fungerar. Så nu kunde jag komma och hämta den och köra den till en verkstad i Uppsala.
Jag frågade om det inte var farligt att köra en bil där tändningslåset blivit forcerat med ett främmande föremål, i det här fallet en sax?
-varför skulle det vara det? frågade han
-För att rattlåset kunde vara defekt och därmed hoppa i medan man körde.. svarade jag
-Nja, det BÖR inte hända, dessutom så gick den att starta med nyckeln utan problem, så han trodde inte att tändningslåset var så trasigt...
-Motorn och lådan är ju inte ens testade ordentligt? Den kan ju rasa så fort jag kommer utanför Malmköping? vad händer då? Frågade jag.
-Då måste den bogseras till närmaste verkstad igen. svarade han och skrattade lite.
Jag svarade att jag inte ville eller tänkte ge mig ut och köra på motorvägen om rattlåset ev kunde hoppa i. Dessutom ville jag inte riskera att bli ståendes på motorvägen med motorras. Så jag ville helst att bilen bärgades till en verkstad i Uppsala om så var fallet...
Det fick jag kolla upp med LF i Uppsala sa han, det var inget han kunde bestämma.
Jag provade att ringa till min handläggare men hon var på utbildning hela dagen.
Den 1/9 ringde jag till LF i Uppsala och bad om att få prata med min handläggare, MEN hon hade bytt arbetsuppgifter så nu skulle jag få en ny handläggare.
Pratade med den nya handläggaren och fick ta hela historien från början. Hon tyckte att det var beklagligt det som hade hänt och hur jag hade blivit bemött av både polis och besiktningsman.
Men hon trodde som verkstaden, eftersom jag är kund hos LF i Uppsala och inte i Nyköping så har inte de något intresse i att laga eller lägga ner tid på min bil, de vill bara få bort den till en verkstad i Uppsala. Jag förklarade hur de hade testat bilen och hon tyckte det var lite lustigt, speciellt att jag skulle köra hem en bil där motor/låda inte ens var ordentligt testat.
-Då får ju vi stå för en bärgning till och det vill vi ju inte..
Hon sa iofs att om man kan starta och köra den med nyckeln i så ska inte rattlåset gå i, hon tyckte däremot att verkstaden i Malmköping skulle komptesta bilen, kolla så motor, vtec, låda, vätskor, bromsar och allt fungerade som de skulle.
Skulle det vara något galet skulle bilen bärgas till Uppsala. Och hon sa att de skulle göras på en gång, så att jag kunde hämta bilen så fort som möjligt och köra den till en verkstad i Uppsala...

SUCK, Ibland önskar man att bilen inte hade blivit upphittad....
Senast redigerad av berni med stort B den 2 september 2011, 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
No retreat No surrender!

Användarvisningsbild
Renshi
Bil: civic
Namn: Olof Dahlstedt

Dags för ett byte av försäkringsbolag?
Har LF själv men är förskonad från något likanande
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Mycket korkade saker du råkat ut för. Men i ärlighetens namn så tycker jag att du tänjer lite på gränserna för vad man kan förvänta sig av ett försäkringsbolag / verkstad. Om de nu testat att bilen går att köra med och att alla växlar funkar etc, så skulle jag ha plockat upp den och kört den till Uppsala utan att knorra ännu mer. Du får ju inte bilen snabbare för att du drar ut på processen mer.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

Steffo: kan vara att tänja på gränserna lite vad gäller test av motor/låda, MEN att köra en bil från Malmköping till Uppsala där risken fanns att rattlåset går in under färd känns inte så kul...

Nu har verkstaden kollat motor/låda. Kompet var 12:0 11:5 10:0 10:0 och växelådan växlade som den skulle under påfrestning, likaså vtec kickade in som den skulle, han har svängt mycket med den utan att rattlåset har gått i.
Så på måndag ska jag hämta bilen och köra den till verkstaden i Uppsala... Ringde och skulle boka tid nyss, tidigast i slutet av oktober...
No retreat No surrender!

Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Kontakt:

Nu har jag varit och hämtat hondan.
hondan var i mycket bättre skick än vad jag hade förväntat mig, utsidan var (förutom ett märken i fronten och att däcken var slut) precis som innan, lite skitigare bara. Interiören var smutsig men absolut inget extremt, mittkonsollen var däremot ganska sabbad pga de hade försökt ta ut stereon med en polygrip. men helheten så ok ut!
Innan jag åkte kollade jag med verkstan i Malköping igen så att de verkligen hade kollat igenom bilen noga och att det fanns olja och dyl. i motorn.
Kör iväg med bilen utan problem, stannar till vid en mack tankar fullt och sen är jag på väg...
Kör ner på motorvägen och när hastighetsmätaren passerar 100km/h så tänds motorlampan
-faaaaaaan tänker jag! och stannar till vid en mack och stänger av bilen.
jag ringer sen till verkstan igen och berättar att motorlampan har tänts.
-oj, det var konstigt det gjorde det inte för oss... ring till försäkringsbolaget och kolla vad du ska göra. säger han.
jag ringer till LF och de svarar:
-jaha, men vaddå fungerar det inte att köra med bilen nu?
jag svarar: - jo det gör det men det är inte bra, vad som helst kan vara galet, kan ni inte skicka en bärgare annars finns det risk att det går sönder ordentligt.
-Men om det går att köra med bilen så tycker jag att du ska göra det, finns ingen anledning att bärga en fungerande bil. svarar hon.
-Ok, då får jag väl göra det. svarar jag.
Startar bilen och kör vidare, motorlampan är nu släckt.
Jag kör förbi strängnäs och precis innan jag kommer in i enköping så tänds motorlampan igen, denna gång rusar även motortempen snabbt mot det röda.
Stannar till vid första bästa ställe, när jag kommer fram så är tempen på det röda (trots att elfläkten går för fullt).
jag öppnar huven och ser att expansionskärlet är fullt med vatten som kokar, jag känner på slangarna till kylaren och de är typ tomma. Jag fyller på med vatten och låter motorn svalna.
Jag ringer verkstaden igen och de säger ajdå, låter som att toppen eller något annat är riktigt trasigt, vad tråkigt för dig, ring till LF och kolla med dem vad du ska göra.
Ringer LF igen och berättar det som har hänt och undrar än en gång om det finns en möjlighet att få bilen bärgad, denna gång från Enköping till Uppsala för att annars kommer det troligtvis, om det inte redan är att bli mycket skador på motorn.
Än en gång får jag svaret att går bilen att starta och köra så är det det man får göra, de skickar ingen bärgare i onödan...
-klart det går att köra med bilen frågan är bara hur länge! svarar jag.
-Men nu är du inte så långt från Uppsala. säger hon.
så jag startar bilen (motorlampan tänds direkt) och kör vidare mot Uppsala, jag får hålla ca 120-130 för att inte tempen ska nudda det röda och så länge jag kör på motorväg/riksväg så fungerade det hyffsat, sen kom jag in i Uppsala.
Vid första rödljuset (kvarnbolund) så går motortempen in på det röda, sen med all trafik och alla rödljus kan jag inte köra fortare än 40-50km/h då med tempen på det röda.
När jag kommer fram till verkstaden och kliver ur bilen har motorn ändrat både ljud och karaktär.
Jag hämtar verkstadskillen och han säger bara:
ojojoj, stäng av den där på en gång, hur länge har du kört så här?
jag svarade: -ca 6-7mil, från enköping
-varför bärgade du inte bilen?
jag berättade hela historien och han bara skakade på huvudet...
Vi öppnade huven och tittade på motorn, expansionskärlet kokade igen, slangarna var tomma, det har sprutat ut olja mellan block och topp. Sen har det sprutat olja från där vtec solenoiden sitter, olje locket satt så hårt att vi knappt fick bort det, vi tittade på oljestickan och det lilla olja som var kvar hade typ bränts fast på stickan.
-Den här motorn är körd. sa verkstadschefen....
Ringde sen till LF och berättade att jag var framme och det som hade hänt med bilen/motorn, fick till svar att:
-oj, vad tråkigt, vi kanske skulle ha bärgat den ändå, men nu får verkstan titta på bilen så hör vi av oss i slutet på veckan.

MAN BLIR JU LITE LESS!!!

(varför jag ringde verkstan i Malmköping så fort det var något under resan var för att verkstadschefen sa att om det var något skulle jag ringa honom direkt)
Senast redigerad av berni med stort B den 8 september 2011, 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
No retreat No surrender!

J04an
Namn: Johan Johansson

Asså Fyfan så illa av Lf.... Hade blitt skogstokig!! ;/

Hoppas allt löser sig!!
Johan Johansson
073-800 63 44
Användarvisningsbild
Semir
Bil: Civic 1.6d -16
Namn: Semir Daifallah

Fy fan va surt!

Jobbig sits detta...
Hoppas du löser det!
Semir Daifallah Göteborg
Civic 2016
I love my Honda :)
torake
Namn: Tor-Åke Fransson

Länsförsäkringar använder sig av okvalificerad personal i kundtjänst efter kontorstid och alltid i skadeanmälantelefonen. De har ingen koll alls utan de skall bara klara av enkla uppgifter. Du hade nog behövt ljuga och säga att bilen inte gick att köra med då när den överhettade, för att få en bärgare. Killen eller tjejen som kört bärgaren hade nog utan tvekan skrivit under på att bilen inte var körbar.
Tråkigt att du var tvungen att köra helt slut på motorn, men jag tycker ändå det var bättre än att du hade ett lurkande litet fel som hade orsakat problem några hundra mil senare, då hade ansvarsfrågan varit knivig.

Hoppas du får en redig reparation eller motorbyte nu då, så att de inte bara vill lösa in bilen till skambud. Lycka till!
Skriv svar