Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Pass till tyskland???
Åker till Tyskland imorgon bitti för att fylla på vår lilla bar.
En bussresa med massa pensionärer och lilla jag <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Nu är det som så att jag inte har något pass ännu och fyra (!) personer har frågat om jag har pass. (nu med fotbolls VM och så).
Snälla någon bekräfa att detta är förlegat sedan länge?
Nån som behöver nåt <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo--> hehe
// Micke
En bussresa med massa pensionärer och lilla jag <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Nu är det som så att jag inte har något pass ännu och fyra (!) personer har frågat om jag har pass. (nu med fotbolls VM och så).
Snälla någon bekräfa att detta är förlegat sedan länge?
Nån som behöver nåt <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo--> hehe
// Micke
MICKE BENGTSSON
<span style='color:#5AC64A'>Honda Civic ESi -92</span>
<span style='color:#5AC64A'>Toyota Corolla -92</span>
<span style='color:#404040'>Honda Del Sol -97</span>
<span style='color:#404040'>Volvo V40 2,0T -01</span>
<span style='color:#404040'>Renault Laguna RXE -97</span>
<span style='color:#404040'>VW Jetta CL -91</span>
jag var i tyskland för några veckor sen och då behöde jag inte visa, vi åkte dock tåg från danmark
Robin Magnusson
Ännu mer finbil:<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--> Civic Type R 05:a<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Finbil: <!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Del Sol VTi 93:a<!--colorc--></span><!--/colorc-->Såld
Vinterbil <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic 1,6 89:a<!--colorc--></span><!--/colorc--> Såld
Förstabil <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic 1,6 88:a<!--colorc--></span><!--/colorc--> Såld
Malmö
Ännu mer finbil:<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--> Civic Type R 05:a<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Finbil: <!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Del Sol VTi 93:a<!--colorc--></span><!--/colorc-->Såld
Vinterbil <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic 1,6 89:a<!--colorc--></span><!--/colorc--> Såld
Förstabil <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic 1,6 88:a<!--colorc--></span><!--/colorc--> Såld
Malmö
<!--QuoteBegin-andno+13 Jun 2006, 22:11:09--><div class='quotetop'>QUOTE(andno @ 13 Jun 2006, 22:11:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om du inte har ett EU-leg så måste du ha pass. Vid en kontroll så blir du avvisad direkt ur landet utan.
[right][snapback]297384[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Körkort av nyare modell?
[right][snapback]297384[/snapback][/right]
Körkort av nyare modell?
MICKE BENGTSSON
Nu bär det iväg anyway... det bör väl inte bli några problems tror jag <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
MICKE BENGTSSON
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
Behövs inget pass för länder inom Schengen-avtalet (Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Tyskland och Österrike).
Om man dock blir förfrågad om att visa ID av t.ex. någon polis i landet måste man ha ett pass eller nationellt ID-kort (skaffar man hos polisen och är giltigt i 5 år).
Om man dock blir förfrågad om att visa ID av t.ex. någon polis i landet måste man ha ett pass eller nationellt ID-kort (skaffar man hos polisen och är giltigt i 5 år).
Senast redigerad av Fresa den 14 juni 2006, 08:13, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Pass krävs av t.ex. flybolag, vet ej hur 'r det med bussar.. men åker du tåg/bil så behövs det inte om du har ett nyare legg/kk.
Mvh Paul
http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
-
Fresa
- Kontakt:
Inom norden funkar vanligt ID-kort (körkort, bank ID-kort etc). Flyger man inom Schengen-länderna funkar pass eller nationellt ID-kort.
Passera landsgränser inom Norden = idkort/körkort/pass
Passera landsgränser inom schengen = internationellt id (ej vanligt id/körkort)/pass
Passera landsgränser utanför schengen = Pass
Så enkelt är det. Om ni lyckas med något annat så är det undantag och inte regel.
Passera landsgränser inom schengen = internationellt id (ej vanligt id/körkort)/pass
Passera landsgränser utanför schengen = Pass
Så enkelt är det. Om ni lyckas med något annat så är det undantag och inte regel.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
-
Fresa
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-insigma+14 Jun 2006, 11:06:58--><div class='quotetop'>QUOTE(insigma @ 14 Jun 2006, 11:06:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->märkligt de där.. man får väll köra bil med sitt vanliga körkort i andra länder ?
[right][snapback]297479[/snapback][/right]
Absolut, men körkortet är inte ett giltigt ID utomlands (förutom i de nordiska länderna då). Så om du åker fast för fortkörning eller nått så måste du kunna visa körkort förståss, men förmodligen också kunna styrka din identitet. Och då är det bara pass som gäller utanför Schengen-länderna, eller även nationellt ID-kort inom Schengen-länderna.
[right][snapback]297479[/snapback][/right]
Absolut, men körkortet är inte ett giltigt ID utomlands (förutom i de nordiska länderna då). Så om du åker fast för fortkörning eller nått så måste du kunna visa körkort förståss, men förmodligen också kunna styrka din identitet. Och då är det bara pass som gäller utanför Schengen-länderna, eller även nationellt ID-kort inom Schengen-länderna.
<!--QuoteBegin-Krister+14 Jun 2006, 11:22:06--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 14 Jun 2006, 11:22:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Passera landsgränser inom Norden = idkort/körkort/pass
Nja, inte så ofta de kontrollera pass mellan Sverige - Danmark/Norge.
Har aldrig behövt visa upp något ID när jag passerar gränsen och det gör jag två gånger varje dag!
Har aldrig behövt visa upp något ID när jag passerar gränsen och det gör jag två gånger varje dag!
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
<!--QuoteBegin-Angelicus+14 Jun 2006, 15:37:44--><div class='quotetop'>QUOTE(Angelicus @ 14 Jun 2006, 15:37:44)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Krister+14 Jun 2006, 11:22:06--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 14 Jun 2006, 11:22:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Passera landsgränser inom Norden = idkort/körkort/pass
[right][snapback]297572[/snapback][/right]
Nää... MEN, de KAN göra det och då räcker det med IDkort/Körkort/Pass...
Nää... MEN, de KAN göra det och då räcker det med IDkort/Körkort/Pass...
Kör:
Kör:
jo det KAN göra det men ja tänkte mer på din mening:
<!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
<!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
-
MagnusL
- Bil: Accord 99
- Namn: Magnus Lovgren
<!--QuoteBegin-Angelicus+14 Jun 2006, 14:37:44--><div class='quotetop'>QUOTE(Angelicus @ 14 Jun 2006, 14:37:44)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Krister+14 Jun 2006, 11:22:06--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 14 Jun 2006, 11:22:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Passera landsgränser inom Norden = idkort/körkort/pass
Händer ganska ofta att jag får visa nån form av ID när jag flyger inom Norden.
2008 wrx sti
2008 wrx sti
Och eftersom jag gillar att diskutera frågor och sånt så slänger jag in följande...
Jag tycker det är lite skumt att om du skall ut på krogen/handla alkohol på bolaget/rösta/what ever... så måste du visa ID och då gäller ID-kort/Körkort men inte pass.
När du åker utomlands så gäller inte idkort som identifikation utan då är det pass som gäller...
Var gäller inte pass som id i sverige för?
Jag tycker det är lite skumt att om du skall ut på krogen/handla alkohol på bolaget/rösta/what ever... så måste du visa ID och då gäller ID-kort/Körkort men inte pass.
När du åker utomlands så gäller inte idkort som identifikation utan då är det pass som gäller...
Kör:
Kör:
<!--QuoteBegin-MagnusL+14 Jun 2006, 15:44:58--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL @ 14 Jun 2006, 15:44:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Angelicus+14 Jun 2006, 14:37:44--><div class='quotetop'>QUOTE(Angelicus @ 14 Jun 2006, 14:37:44)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Krister+14 Jun 2006, 11:22:06--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 14 Jun 2006, 11:22:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Passera landsgränser inom Norden = idkort/körkort/pass
[right][snapback]297579[/snapback][/right]
Jo, men ofta kollar de någon typ av ID för att säkerställa att en passagerare som har checkat in bagage för transport också medföljer på flygningen.
Detta kan och händer ibland när man flyger inrikes.
För att ta sig från Sverige till danmark, precis som ta sig från Sverige - danmark - Tyskland kan göras väldigt lätt då det fin motorvägar/tåg och båttrafik.
När jag åker till Tyskland för handla Öl, då med bil har jag aldrig behövt visa upp något pass.
[right][snapback]297579[/snapback][/right]
Jo, men ofta kollar de någon typ av ID för att säkerställa att en passagerare som har checkat in bagage för transport också medföljer på flygningen.
Detta kan och händer ibland när man flyger inrikes.
För att ta sig från Sverige till danmark, precis som ta sig från Sverige - danmark - Tyskland kan göras väldigt lätt då det fin motorvägar/tåg och båttrafik.
När jag åker till Tyskland för handla Öl, då med bil har jag aldrig behövt visa upp något pass.
<!--QuoteBegin-Krister+14 Jun 2006, 15:45:35--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 14 Jun 2006, 15:45:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag tycker det är lite skumt att om du skall ut på krogen/handla alkohol på bolaget/rösta/what ever... så måste du visa ID och då gäller ID-kort/Körkort men inte pass.
[right][snapback]297580[/snapback][/right]
Är du säker på detta? Jag har för mig att Passet gäller som ID-handling, vid röstning, betalning med bankkort m.m.
Skulle de neka dig passet så tror jag tyvärr de gör fel.
Är du säker på detta? Jag har för mig att Passet gäller som ID-handling, vid röstning, betalning med bankkort m.m.
Skulle de neka dig passet så tror jag tyvärr de gör fel.
<!--QuoteBegin-Krister+14 Jun 2006, 15:45:35--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 14 Jun 2006, 15:45:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Och eftersom jag gillar att diskutera frågor och sånt så slänger jag in följande...
Jag har använt passet vid krogbesök och vidare. Innan jag tog körkortet t.ex. Det du beskrev har jag aldrig hört talas om tidigare. I och för sig så använder inte jag passet som ID längre men ändå. Vet andra som gör det.
Jag har använt passet vid krogbesök och vidare. Innan jag tog körkortet t.ex. Det du beskrev har jag aldrig hört talas om tidigare. I och för sig så använder inte jag passet som ID längre men ändå. Vet andra som gör det.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Alltså, passet funkar för det mesta men det gäller inte som IDhandling i sverige egentligen. Skall se om jag kan fixa länk till info.
Ok, information hittad... tydligen gäller de nya passen som idhandling.
Vet däremot att de gamla inte gör det.
<a href='http://www.polisen.se/inter/nodeid=4059 ... ion=1.html' target='_blank'>http://www.polisen.se/inter/nodeid=4059 ... =1.html</a>
Ok, information hittad... tydligen gäller de nya passen som idhandling.
Vet däremot att de gamla inte gör det.
<a href='http://www.polisen.se/inter/nodeid=4059 ... ion=1.html' target='_blank'>http://www.polisen.se/inter/nodeid=4059 ... =1.html</a>
Senast redigerad av Krister den 14 juni 2006, 17:38, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:
Kör:
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Ska tilläggas också att du inte kan avkrävas på att visa ID vid ingång till krog.. Finns inget stöd i lagen för det...
Dock är det en inarbetad regel som folk tror att de måste..
är ganska så snårigt regelverk när det gäller det där...
Dock är det en inarbetad regel som folk tror att de måste..
är ganska så snårigt regelverk när det gäller det där...
Благодаря мутра!
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
Clabbe: men bör tilläggas att krogar väljer själva sina kunder, du behöver således inte visa leg, men gör bäst i det om du vill in <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Mnjae... Det får man inte heller göra enligt lag...
Alla ska ha lika rätt <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
Men som jag skrev..: Det är en snårig djungel med de lagarna..
En Dörrvakt har t.ex inte rätt att stoppa mig i dörren...
Alla ska ha lika rätt <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
Men som jag skrev..: Det är en snårig djungel med de lagarna..
En Dörrvakt har t.ex inte rätt att stoppa mig i dörren...
Благодаря мутра!