Hjälp med digitaltv

För Topics som ej är motorrelaterade
wriid
Namn: Johnny Åkerlind

Jag köpte för inte så länge sen en ny tv och i den så finns dubbla mottagare en sk Digitalmottagare och en analog. Sen finns det något som heter PCMCIA/ Cardslot där man tydligen ska kunna sätta in någon form av adapter med ett ex. boxerkort, right?

Om jag nu skulle vilja köra Boxer och jag har ett sånt programkort och en sån PCMCIA adapter att sätta kortet i som jag sätter i tv:n. Hur gör jag sen?

Jag tänkte ha en sån här
<a href='http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=17160' target='_blank'>Philips VL1400</a>

Den ena är kopplad till en antenn och står på balkongen t.ex och skickar vidare signalerna till en mottagare som ska kopplas till digitalboxen som sedan är kopplad till TVn.

Men om jag vill köra utan box, eftersom jag ska ha en sån inbyggd mottagare, och koppla in direkt i tvn. Hur gör jag? Vilken ingång ska jag använda? Vilka kablar ska man ha för bästa ljud/ bild?

Såhär ser baksidan på tvn ut.
<a href='http://i33.photobucket.com/albums/d54/j ... tled-1.jpg' target='_blank'>Bild</a>

Sen så undrar jag över en sak till...
DTV vad står det för? Står det för Digital TV? Hur använder man den?
[b]Medlem #1535[/b]
Zonic_boom

har också en phillips tv. o jag kör på boxen i tv:n med extra antenn. o det funkar kanon.

DTV är den digitala delen i tvn alltså boxen. analogt kör du bara med om du har kabeltv eller om du inte har något boxerkort.

Stämmer bra PCMCIA är adaptern till boxerkortet du måste ha den om du ska köra på den digitala delen. kostar ca 500:- extra.

med kortet o PCMCIA sätter du bara i kortet går in i inställningar över den digitala delen o gör en ny programsökning sen är det klart alla kanaler ska vara där.

tyvärr kan jag inte hjälpa dig med mottagaren då jag själv har problem med att skicka signalerna till min andra tv. vad jag har förstått går det bara att skicka o ta emot signaler med den analoga delen. men är inte helt säker då jag själv har problem med detta.
Sonny Nilsson

Honda Accord BC2 Edition
stumpen
Bil: Prelude -92a
Namn: Fredrik Björkman

även kallad modul och modul plats/hållare i tv´n.

och den modul du behöver är en Viaccess-modul. (viaccess=kodsystemet)

och om du ska skicka signalerna vidare så lär du väl göra det via scarten!?!!!

om du vill tilll exempel skicka det till videon eller en bild/ljud trådlös sänadare då måste du ha philips tv igång medans du spelar in på videon eller tittar på den andra tv (som e kopplad till trådlösa mottagaren)!

har det varit hittils på philips tv´na!
wriid

Tack så mycket!!!

Fast jag har ingen Philips tv utan en LG men jag tänkte föra över bild/ljud via en Philips VL1400...

Jag bor i lägenhet och har tv'n och allt för långt från fönstret så jag får ingen signal från bordsantennen så då måste jag sätta antennen i ett fönster längre bort och sedan koppla den till ena delen av Philips VL1400 som trådlöst för över ljud/bild till den andra delen som är kopplad till boxer mottagare.

Så om jag vill ta bort digitalboxen så borde man ju dra sladden direkt från Philips VL1400 till tv'n istället... Men till vilken ingån ska jag ansluta den?

ska den in i antenn-ingången då eller? För när man söker efter nya kanaler så leter väl tv'n bara på antenn-ingången?

hoppas att ni förstår vad jag menar <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Jag ritade lite för att förtydliga lite

EDIT* Krister, du som har svar på alla frågor och lösningar på allt, var är du när man behöver dig??? <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av wriid den 25 november 2006, 18:54, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Medlem #1535[/b]
stumpen
Bil: Prelude -92a
Namn: Fredrik Björkman

neee så som du har ritat funkar inte..
den skickar alltså bara bild/ljud från till exempel video,dvd,box(lös box),satelittmottagare,mm inte digitala 1-0 ifrån antenn eller analog antenn signal.

så ska du få de där o funka så får du koppla

antenn- boxer(lös, inte inbyggd)- vl1400 (borta vid fönstret)

vl1400 - tv (vid tv´n)

så de enda sättet du kan få boxern i tv att funka är genom att koppla in bords antennen direkt till tv(inbyggda boxern) in i antenn in på tv.

så kan du koppla

men mellan tv och vl1400 ska du köra någon typ utav scart inte antenn.
så kan du göra men då använder du inte den inbyggda boxern!
ska du använda den så måste du dra kabel hela vägen från antenn till tv´n!

rött=trådlöst
Senast redigerad av stumpen den 25 november 2006, 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
wriid

jaha, det var ju sådär...
Men hur blir det med ljudet då? Boxern tar väl upp digitala marksända signaler för både ljud och bild eller hur? I min box har jag ju en optisk samt coaxial utgång för ljudet som jag tidigare har kopplat till min reciever så man får lite bättre ljud.
Måste jag då dra en lång sladd från boxern (lösa) till recievern?

I och för sig så har jag även en optisk utgång i tv'n så jag skulle kunna koppla den direkt till recievern istället
[b]Medlem #1535[/b]
Skriv svar