Sida 4 av 5

Postat: 30 juni 2008, 20:48
av M Scotte
Har du tur kommer du kunna polera gamla lacken till n'stan samma nyans som den nya, med tanke pa att den totallackerades 2005.

Postat: 30 juni 2008, 20:51
av Elvis_EG2
precis martin, han visade mig lite på vänster dörrens kant precis vid bakskärmen , o visst gick det så snart går ja lös me rondellpolermaskinen ja köpte idag :P tips på medel? fjällans pappa har nått medel hemma som han fått av sin kompis som är bilrekondare, så ja tänkte använda det

Postat: 30 juni 2008, 21:50
av M Scotte
Jag har alltid kört med Meguirs, och nuförtiden kan man köpa det hos micro, dem har mycket trevliga medel för sådant här arbete. Rekondmedel är som religion, alla har sin favorit.

Postat: 30 juni 2008, 21:59
av Elvis_EG2
där sa du något. har faktist en flaska meguiars nano-tec som ja köpte för 400kr på vallåkra.. har glömt den totalt

Postat: 1 juli 2008, 00:03
av PatrikGBG
jag hade näääästan ringt bolaget o krävt hellack...försöka går ju

Postat: 1 juli 2008, 09:07
av Andreas79
Jag trodde du skulle få hellack på bilen, lite synd faktiskt, hoppas verkligen inte det
blir någon vidare nyansskillnad när du polerat vissa delar av bilen, jämfört med nya
lacken men kanske inte så jättestor chans eftersom den som sagt lackerades 2005 som
Scotte skrev

Postat: 1 juli 2008, 20:31
av crazygreek
PatrikGBG skrev:jag hade näääästan ringt bolaget o krävt hellack...försöka går ju
tror du de själv eller ? dom vill ju betala så lite som möjligt..sen skiter ju dom i hur sur ägaren blir..

ja kan rekomender produkter från Autoglym, dom har riktigt grymma produkter !
sen en annan fråga, han har väl inte lagt färg på hela bakskärmarna? utan bara gjort en bättring på bakskärmarna o sen klarlack över resten? då ska de inte bli nyansskillnad...

Postat: 1 juli 2008, 21:40
av PatrikGBG
jag vet inte vad för fattiga bolag du har försäkring hos, förmodligen de billigaste du hittade, då e de ju så...
men har man ett bolag som vill göra kunden nöjd så lackar de hela bilen OM inte en polering (vilket de står för) hjälper.

nyansskillnader e inte godkänt

Postat: 1 juli 2008, 21:45
av Elvis_EG2
han hade länsförsäkringar. det var hans bolag som betalade inte mitt.

mer bilder kommer efter poleringen :) .. inte så jätte stora lackskillnader (kommer med sidbild sen ikväll)

Bild

Postat: 1 juli 2008, 21:56
av Antonio
M Scotte skrev:Rekondmedel är som religion, alla har sin favorit.
Mao finns bara skit på marknaden :D

Postat: 1 juli 2008, 22:53
av Elvis_EG2
Bild

Postat: 1 juli 2008, 22:58
av crazygreek
PatrikGBG skrev:jag vet inte vad för fattiga bolag du har försäkring hos, förmodligen de billigaste du hittade, då e de ju så...
men har man ett bolag som vill göra kunden nöjd så lackar de hela bilen OM inte en polering (vilket de står för) hjälper.

nyansskillnader e inte godkänt
haha jag jobbar med försäkringsbolagen dagligen så jag vet va dom går för..o nyansskillnad på en 10år gammal bil e godkänd..om du smäller fronten o de skiljer i färg mot skärmarna eller dörrar säjjer vi, du tror väl inte försäkringsbolaget betalar lack på hela bilen bara för de, de skulle bli billigare för dem o lösa in bilen i många fall då..så de finns inte en chans.. de e ju sånna som du som e "pain in the ass" för oss som lackar o reparerar krockade bilar, vi kan inte rå för om du smäller din bil, sen om de inte e ditt fel de klart de är surt..men thats life..en 10år gammal lack blir sliten så e de..lacken blir sliten efter bara 1vinter i salten..

o sen lackar man inte om hela bilen utan man gör en så kallad "mer yta" mot den detaljen de skiljer i nyans..

sorry för OT...

Postat: 1 juli 2008, 23:04
av PatrikGBG
ser bra ut elvis.

och till den galna greken, ja de känns ju tryggt att höra från en som jobbar mot försäkringsbolagen att han anser en KUND vara pain in the ass för att rätt ska vara rätt.

Jag hade aldrig accepterat nyansskillnader på en hobbybil som man vårdar ömt.
Det har hänt mig , och det blev som JAG ville (du vet den där pain in the ass:et).

Du som jobbar med det borde veta att ålder har inte ett skit med saken att göra, säger du annat så ljuger du.
En Ferrari Daytona som blir påbackad, e för gammal för i bli seriöst lackad hälsar du!

edit. din Prelude borde väl inte vara värd mer än typ 5000:- den e ju gammal och inte ens orginal?eller?

Postat: 1 juli 2008, 23:16
av crazygreek
PatrikGBG skrev:Du som jobbar med det borde veta att ålder har inte ett skit med saken att göra, säger du annat så ljuger du.
En Ferrari Daytona som blir påbackad, e för gammal för i bli seriöst lackad hälsar du!
de klart åldern spelar roll..en gammal Volvo 940 som är röd e ju helt jävla matt i lacken, om han smäller fronten o f-bolag lagar fronten, de e ju självklart att den nya lacken e 10gånger fräshare, inte fan betalar f-bolag hela bilen för lack bara för den e blek..eller? de har ju då inte jag varit med om !

Postat: 1 juli 2008, 23:20
av PatrikGBG
okejmen då har du inte jobbat så mkt med detta som du hävdar...för det händer dagligen.
senast en månad sen fick min far hela sidan lackad för ett dörruppslag i framdörren...men men

för att förlänga OT, så självklart inte för att den bara är solblekt som du skriver för det har vi ju redan avklarat högre upp.

Postat: 1 juli 2008, 23:28
av crazygreek
PatrikGBG skrev:okejmen då har du inte jobbat så mkt med detta som du hävdar...för det händer dagligen
4a år tycker jag e en rätt lång tid som skadereparatör.. du bor i gbg om ja förstått de hela rätt, o där gör dom verkligen inga sånna lacker som du hävdar..

kanske på Ferrarin som du nämde ovan, men inte på en gammal 940 tex..

o de jag menar e att en nyansskillnad de får man helt enkelt ta om bilen e gammal så e de..e bilen ny de självklart man gör en "mer yta" utan o diskutera, även om f-bolag inte betalar en "mer yta" så gör ja den som "good will" för ägarens skull, om de e en kulör som strular ..

nog om detta..tillbaka till topicen nu...

va inte min mening o reta upp dej Patrik..

Postat: 1 juli 2008, 23:35
av PatrikGBG
du har inte retat upp mig för fem öre!
men du vet inte riktigt vad du pratar om för ingen hade nämt nån röd 940 förrens du gjorde det.
vi pratade om Elvis bil, den är värd rätt mkt mer.

Allt handlar om värde i världen, inte personligt värde, utan vad de på pappret e värt!
Blir inte kunden nöjd, så antingen gör man kunden nöjd eller så går man vidare.

Hade det gällt en 940 så hade nog kunden skitit fullständigt i vilket, inklusive migsjälv, men inte om de gällt en Porsche från -68 eller en S2K från -03.
Vi pratade hobbybilar med lite mer värde i.

Skit samma nu vi båda har fått sagt våra poäng, där lämnar vi det.

back 2 elvis costello

Postat: 2 juli 2008, 10:42
av adio
Tyvärr Patrik så har han rätt, försäkringen täcker inte nyanskillnader som kan uppstå på äldre bilar.
Där emot är lackeraren duktig kan han blanda färgen så att skillnaden blir minimal.

Men i försäkringssynpunkt så ser de det som en förbättring och det är inte det försäkringen täcker.
Försäkringsbolagen skiter totalt i om du ringer och klagar över en nyansskillnad.

Lycka till med bilen Elvis, jag tror som de andra säger att du kan pollera när lacken är så pass ny :)

Postat: 2 juli 2008, 11:47
av NeMoo
Annars är det ju säkert JDM med tvåtons-R81.
Jag hade nog lämnat bilen till Chrille14, vilket jag av en händelse faktiskt kommer att göra själv idag. :)

Postat: 2 juli 2008, 11:58
av Foz
Alltså kort sammanfattat så behöver bolagen inte betala mer än "Återställd till ursprungligt skick". Allt utöver det är en bonus för bilägaren.

Postat: 2 juli 2008, 17:52
av eko
grazygreek: jag tycker synd om kunder som lämnar bilen där du jobbar, va e de för servicemind du har? en kund har rätt att få sin bil i samma skick den var i minst sagt! elvis bakskärmar är riktade och du vet väl inte hur långt fram så du säger "mer yta" på bakskärm när det är bakskärmarna som ingår i skadan och ska lackas? jag kan förklara var mer yta är för dig, MER YTA ÄR MER ÄN DEN SKADADE YTAN! ALLTSÅ MER YTA I ELVIS FALL BLIR FRAMDÖRRAR ! INTE BAKSKÄRM ! alltstå röd färg som tonas av framåt så skarven mellan dörr och bakskärm går ihop och det blir en syninbillning att färgen är korrekt men i själva verket inte är det och klarlack över framdörr med. en 10 år gammal bil eller 50 år gammal, kan dom inte få fram rätt färg så får bolaget lacka tills kunden blir och inte alltid de täcker hellack, men de gör så gott de bara kan! och vissa kulörer är svåra och tyvärr får man acceptera, men som sagt så kan dom gå så långt tills kunden får rätt gör dom inte det så kan kunden även lägga en mellanskillnad till ett bra pris, ok om det är en rostig ovårdad 244 och kunden skiter i vilket men den som har bilar som hobby eller älskar sin bil ska gå så långt som det bara går och i detta fallet skulle du kunna göra precis som patrikGBG säger ända tills han är nöjd och du har inget och säga till om det är bolaget och patrik och du gör jobbet men DU ser till så det blir fackmässigt rätt utfört så kunden slipper klaga och får mer kunder pga 1 nöjd kund, men eftersom jag vet att patrikGBG aldrig hade lämnat sin bil hos dig så kommer du inte behöva en pain in the ass kund som är den som betalar din lön i slutändan!

du behöver heller inte skriva tillbaks på detta inlägget för jag kommer såga dina inlägg för ditt tankesätt går mig fett på nerverna!

jag har själv rensat den bilen på dimljus o antenn och varit med och förberett inför lack som min vän lacka till jocke som hade den innan och då blev det inga nyans skillnader varken på bakskärm nummerskylthållade eller sidokjolar. Detta med sikkens vattenfärg som blev hur fint som helst. elvis har säkert bilder annars har jag under arbetets gång.

Postat: 2 juli 2008, 18:51
av Chrille79
Jävlar vad OT det blev nu.

Gött att bilen är ihop. Ser bra ut för fan. :thumbup:

Postat: 2 juli 2008, 20:17
av Elvis_EG2
hahah håller med.. satan vilket ot :) nog snackat om det :)

tack så mycket

Postat: 2 juli 2008, 20:21
av PatrikGBG
me like EKO...

antagligen är vissa totalt talanglösa eller så ÄR det sån otrolig skillnad på service i olika städer/bolag.

Postat: 2 juli 2008, 20:58
av crazygreek
finns ju ett par som vet va jag menar iaf..
i jkpg kan du faktiskt glömma att f-bolagen betalar en hellack pga skadad bil, dom lagar de som e skadat..

säger inget mer..

o jag vet mycket väl va en meryta är...

Postat: 2 juli 2008, 21:55
av Kristian
skillnaden ligger mellan företagen. Vissa är måna om sitt rykte och ser bilägaren som kund, andra ser försäkringsbolaget som kund...

Postat: 3 juli 2008, 02:49
av Flygare
Om du borde lacka nått så är det fälgarna lämna dem till emilo ffs ser ju ghetto ut nu ..

Postat: 3 juli 2008, 20:58
av Elvis_EG2
japp ska lackas.. han ska bara skaffa sig ett liv bara :P jävla toffel

Postat: 3 juli 2008, 23:15
av smacke
Jag tror att det mycket handlar om vad man ställer för krav som kund.. Om man tackar å bockar å inte tjötar imot så givetvis så försöker bolagen komma undan så billigt som möjligt..

Ex:
Jag fick en gammal bil påkörd och besiktningsmannen från bolaget ville ge mig max 3.000: vilket jag ansåg va på tok för lite....
Men han vägrade ge sig fast de gick 3 veckor..
Så jag ringde till hans chef och förklarade situationen å sa att ju längre ni "bråkar" desto längre kommer ja köra hyrbilen som ni betalar.... "Do the math" liksom...

Jag fick 9500:- efter de samtalet... :D Hade ja inte varit en "pain in the ass" så hade jag fått 6500:- mindre...


sorry för ytterligare OT.. skönt att bilen blir snygg å bra igen.. :)

Postat: 3 juli 2008, 23:30
av PatrikGBG
Elvis ska få OT så de skriker om de... :)

Jag har ont i foten som FAN!

Lite värd OT eeee du allt Elvis...liiiite