Råd ang köp av dator.

För Topics som ej är motorrelaterade
Charly
Användare
Användare

18 juli 2008, 18:49

en stationär dator för att spela Championship manager?

Jag förstår inte varför du inte vill ha en bärbar dator, finns ju knappt några fördelar med en stationär längre.
Hårddisk kan man lägga till, minne räcker gott med 4GB, sen så kan man ju sitta ute på altanen med en kall och surfa eller spela när det är lite väder.
Jag sitter och utvecklar på min och kör virtuella miljöer och det fungerar alldeles perfekt.
Medlem 427
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

20 juli 2008, 19:37

Jag e helt enkelt inte sa fortjust i barbara datorer, sen surfar jag bara i sovrummet och har helt enkelt inget behov av en barbar.

Cok3: Aight jag far titta lite narmare pa det da.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

20 juli 2008, 19:40

Sen sa skrev jag inte att jag ska ha en dator for att lira CM, utan att jag ska ha en dator och att jag inte behover ngt über grafikkort for att jag bara lirar CM, differance you see ;)
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

24 augusti 2008, 19:01

Uppar denna tråden lite.

Kikar på ny dator också. Surfar mkt, gilalr bildbehandling & klippa filmer osv. Ser att allt fler o fler går över på bärbart. Har en bärbar burk i jobbet, men är det dags att skaffa en bärbar privat också? De börjar ju få ner ganska mkt kapacitet i de små datorerna. Vad är vitsen med en stationär dator? Plats för många hårddiskar osv? Är en stationär dator mer hållbar som har mer utrymme för alla prylar?
Antonio Pozzi
Krister
Användare
Användare

24 augusti 2008, 21:57

I bärbara så jobbar man mycket med att spara ström för att få batteriet att räcka länge, därmed så har man processor som drar ned på prestandan när den inte behövs så den inte drar så mycket ström, detta märks även av jämfört med "likadan" stationär.
Sen att en bärbar oftast har sämre skärm och sämre tangentbord kontra vad en stationär har gör inte saken bättre.
Och då har vi inte ens kommit in på grafikortet än... där har du oftast ett kort som delar minne med resten av datorn istället för ett dedikerat snabbt minne enbart för grafik som på en stationär.

Så varför köper så många bärbara... oftast för att de tror att de tar upp mindre plats, men så köper de en bärbar med 17" skärm som blir hur stor som helst, långsammare än en jämförbar (billigare) stationär och ändå får en stationär plats där det hade blivit estetiskt snyggare med en stationär dator.

Om man inte använder datorn lite här och där (som vi, har den i knät överallt i radhuset) så är en stationär alltid att föredra anser jag.

Sen om du "bara" skall köra med foto, video, mail och surf så skulle jag rekommendera att snegla lite på Apple också... mer problemfritt går knappt att köpa sig.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Charly
Användare
Användare

24 augusti 2008, 22:08

skärmen håller inte, om man köper en vaio så äger skärmen en hel del stationära skärmar.
Så länge man köper en Bärbar med dualcore samt 4GB minne och dedikerat grafikkort så har du en bra bärbar.
Medlem 427
Skriv svar