Är du blodgivare?
Jag lämnade blod förra onsdagen och medan jag låg där och sippade på en apelsin-mer så funderade jag på om fler här på forumet är blodgivare..? För övrigt så fick jag ett litet klistermärke format som en liten bloddroppe på tröjan där det stod "Jag gav idag", tjusigt värre..!
Nåja, till frågorna: Vilka här ger blod? Hur länge har ni gett blod? Varför ger ni blod? Varför ger ni INTE blod?
Själv ser jag det som en liiiiiiten hjälteinsats iaf, det är coolt att folk slipper dö för att man går och chillar i en buss i en kvart och dessutom får mackor och saft som tack för besväret..
Jag har själv blivit opererad ett par gånger (typ 6 ggr, 200+ stygn
) och då behövde jag ju själv blod, så nu "ger jag tillbaka" så att säga 
Om ni inte har en susning om vad jag pratar om ens så finns det info på <a href="http://www.geblod.nu" target="_blank">http://www.geblod.nu</a>
//Åberg - En positiv nolla! (blodgrupp 0+)
Nåja, till frågorna: Vilka här ger blod? Hur länge har ni gett blod? Varför ger ni blod? Varför ger ni INTE blod?
Själv ser jag det som en liiiiiiten hjälteinsats iaf, det är coolt att folk slipper dö för att man går och chillar i en buss i en kvart och dessutom får mackor och saft som tack för besväret..
Om ni inte har en susning om vad jag pratar om ens så finns det info på <a href="http://www.geblod.nu" target="_blank">http://www.geblod.nu</a>
//Åberg - En positiv nolla! (blodgrupp 0+)
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
HPC IRC CREW, SWEDEN
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
AB- här. Jag har gett blod typ 20 ggr snart och började samtidigt som jag började jobba år 2000. Blodbussen stannade utanför jobbet och jag tyckte att det var ett bra sätt att göra en god gärning samtidigt som jag faktiskt tyckte att det var ett enkelt sätt att få sitt blod HIV-testat. Jag vet att man inte ska göra det av den anledningen men så var det. Till mitt försvar vill jag tillägga att jag på intet sätt befunnit mig i någon riskzon innan jag gjorde detta, utan snarare tvärt om tagit mindre risker än de flesta jag känner. Just därför tyckte jag att det var helt meningslöst att gå till någon könssjukdomsmottagning och utföra testet när jag kunde få det svart på vitt genom att ge lite blod.
Hur som helst så har jag iallafall samlat på mig ett antal ljushållare, kaffekoppar som kastats, trisslotter och annat smått och gott.
Jag känner mig så skönt avslappnad efter att ha gett blod. Try it you'll like it!
Hur som helst så har jag iallafall samlat på mig ett antal ljushållare, kaffekoppar som kastats, trisslotter och annat smått och gott.
Jag känner mig så skönt avslappnad efter att ha gett blod. Try it you'll like it!
Senast redigerad av Steffo den 13 juni 2009, 11:09, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Jag gjorde ett tappert försök att bota min sprutskräck för ca 2 år sedan.
Men jag svimmade redan när det var dags att testa vilken blodgrupp jag hade.
Så dom sa att "det här är nog inget för dig", så jag fick vingla hem på cykeln igen
Men jag svimmade redan när det var dags att testa vilken blodgrupp jag hade.
Så dom sa att "det här är nog inget för dig", så jag fick vingla hem på cykeln igen
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Jag är som Asse, håller på att svimma av ett stick i fingret bara så ge blod är nog inget för mig.
Över huvudtaget hela sjukhusmiljön osv får det att yra i knoppen...
Över huvudtaget hela sjukhusmiljön osv får det att yra i knoppen...
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
ingen aning om blodgrupp, vet inte var blodbussen är, och ja. jag vet inte. har helt enkelt inte kommit för mej. Är tveksam till om mitt blod ens är dugligt för andra pga ett levertillstånd. inget farligt för mej, men vet inte hur nyttigt mitt blod är för dej. ska väl åka o göra det.. nångång.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
jag är aktiv blodplasma-givare och lämnar var 14e dag och blod 2 ggr per år (har gjort det nu i 1,5 år)
jag ser det som en god gärning, känner mig piggare efteråt, de kollar också blodvärdet ca 2 ggr per år (att blodvärdet blir dåligt är ju bland de första tecknen på att allt inte står rätt till) så man får en liten hälsocheck med på köpet.
enda nackdelen förutom dieselkostnaden (ca 2,5 mil enkel väg) är att man ser ut som en sprutnarkoman i armvecken
jag ser det som en god gärning, känner mig piggare efteråt, de kollar också blodvärdet ca 2 ggr per år (att blodvärdet blir dåligt är ju bland de första tecknen på att allt inte står rätt till) så man får en liten hälsocheck med på köpet.
enda nackdelen förutom dieselkostnaden (ca 2,5 mil enkel väg) är att man ser ut som en sprutnarkoman i armvecken
Senast redigerad av SiR den 11 juni 2009, 20:58, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Hagman
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
Givetvis.. är A+ å lämnar ett par ggr om året... Tar alltid t-skirts.. är roligt när andra blodgivare känner igen en å börjar snacka.. 
Senast redigerad av smacke den 11 juni 2009, 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
SMacke #364
Var och började för ett bra tag sedan men så åkte jag på konferens till USA... då får man inte ge på 6mån... sen när det var dags igen hade jag precis varit på ny resa som gav ytterligare 6mån... sen var jag i USA igen... sen i Brasilien (som ger 12mån man inte får ge på har jag för mig).
Men nu var det ett tag sen jag reste så jag skall ta mig tiden att ge igen.
Har absolut ingen sprutskräck och tydligen har jag blod som alla kan få av... plus att jag har ganska bra tryck i ådrorna... blev dubbla förband sist och jag fick tillsägelse att jag INTE fick klämma på den där bollen man får som man skall klämma på... det sprutade blod lite här o där.
Men nu var det ett tag sen jag reste så jag skall ta mig tiden att ge igen.
Har absolut ingen sprutskräck och tydligen har jag blod som alla kan få av... plus att jag har ganska bra tryck i ådrorna... blev dubbla förband sist och jag fick tillsägelse att jag INTE fick klämma på den där bollen man får som man skall klämma på... det sprutade blod lite här o där.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
-
Vtec_Lambo
- Bil: CR-V PHEV 2024
- Namn: Mathias Beijer
Har lämnat blod 2ggr och kommer att fortsätta med det.
(Blodgrupp 0-)
(Blodgrupp 0-)
Honda CR-V PHEV
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Jag ger blod 2-3ggr om året för att kolla mina blodvärden osv så att jag är "frisk"...detta pga min diabetes. Mitt blod håller jag för mig själv, ingen jävel ska komma och snylta på mig! 
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
- \/ision
- Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
- Namn: Calle Berletin
hahaaJonny skrev:Ogillar nålar/sprutor så in i vassen, så jag står över.
säger han som har hela armarna tatuerande
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!