Köpa stationär dator

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Min bärbara la ner sin verksamhet. Har ju rå kollat internet nu, men vad tycker ni. Ska man satsa på en 2,3 eller 4 kärning processor? 2,4 eller kanske 8gb minne. Grafikkort?.

Köper hellre en billig som jag kan bygga ut om nåt år. Datorn ska kosta så absolut lite som möjligt. gärna runt 5-6k.

Kommer köra det som htpc, det vill säga film, musik osv. Kommer använda min 42" plasma som skärm. Men gärna nåt trevligt spel. Ska gärna klara typ FSX i högsta grafik.

Bygga sj pallar jag inte. Så gärna färdigt. Tips på bra försäljare oxå. Gärna där man kan skräddarsy exakt.

Shoooot.....
Gammal räv...
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Chrille79 skrev:Min bärbara la ner sin verksamhet. Har ju rå kollat internet nu, men vad tycker ni. Ska man satsa på en 2,3 eller 4 kärning processor? 2,4 eller kanske 8gb minne. Grafikkort?.

Köper hellre en billig som jag kan bygga ut om nåt år. Datorn ska kosta så absolut lite som möjligt. gärna runt 5-6k.

Kommer köra det som htpc, det vill säga film, musik osv. Kommer använda min 42" plasma som skärm. Men gärna nåt trevligt spel. Ska gärna klara typ FSX i högsta grafik.

Bygga sj pallar jag inte. Så gärna färdigt. Tips på bra försäljare oxå. Gärna där man kan skräddarsy exakt.

Shoooot.....
<a href="http://www.webhallen.com/prod.php?id=98469" target="_blank">http://www.webhallen.com/prod.php?id=98469</a>

Jag tycker den verkar ball, blueray osv.
I övrigt är webhallen grymma! Speciellt ifall du ska bygga en egen dator vilket jag igentligen rekommenderar dig. Det är inte så jobbigt.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
jomppa
Inlägg: 0
Blev medlem: 29 juni 2007, 21:58
Ort: Sirkka/Finland

om du ska bygga "vidare" på datorn så skulle ja nästan säga quad core o win 64bit. win 32bit klarar bara 4gb ram minne. blu-ray vet ja inte om det är nåt o ha än. kostar ju så jäla mycket mer om det sitter en blu-ray spelare i datorn eller inte. t.ex. min dator inkl. skärm 7000kr. samma dator med blu-ray 9000kr. då 1 år sen när ja köpte.
Senast redigerad av jomppa den 4 juli 2009, 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

jomppa skrev:om du ska bygga "vidare" på datorn så skulle ja nästan säga quad core o win 64bit. win 32bit klarar bara 4gb ram minne. blu-ray vet ja inte om det är nåt o ha än. kostar ju så jäla mycket mer om det sitter en blu-ray spelare i datorn eller inte. t.ex. min dator inkl. skärm 7000kr. samma dator med blu-ray 9000kr. då 1 år sen när ja köpte.
Äh. jag tycker 64bit e useless. En vanlig användare skulle inte märka nåt. Och hur ofta behöver man mer än 4gb ram kan du säga mig det? Det är inte så man sitter o redigerar filmer åt pixar. Dessutom om man ska ha den som htpc är bluray :thumbup:
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
jomppa
Inlägg: 0
Blev medlem: 29 juni 2007, 21:58
Ort: Sirkka/Finland

jo men han fråga/sa om man ska bygga vidare. minns tiden då 64mb ram minne va större än gud. :) o jag märker själv stor skillnad på min dator 3gb ram o kusinens 16gb ram minne o win 64 förutom OS o ram så är datorerna rätt så lika/samma. allting öppnas snabbare o det behövs inge laddande även då det bara skulle va 0.1ms men ändå.
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Förvisso. Men jag skulle iaf föredra att ha en bluray än att windows startar 10sec snabbare :P Men jag förstår vad du menar.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Undvik absolut Packard Bell.

Egentligen borde du bygga själv för då får du produkter som håller måttet, dessa märkesdatorer har speciellt moderkort med inbyggda grafikkort osv osv.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
jomppa
Inlägg: 0
Blev medlem: 29 juni 2007, 21:58
Ort: Sirkka/Finland

det bästa skulle ju va om nån du känner kunde sitta o plocka ihop en dator åt dej. dem flesta butikerna som säljer komponenter har även ihop plock o testning av datorn. o som krister sa "märkesdatorer" har sina egna små saker. t.ex. min HP kan man int byta ut annat än graffikkortet. allt annat är "maxxat" så att säga. men det är ju gjort så för att kunden ska köpa ny "märkesdator" så fort nuvarande blivit för klen.
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Såg att de var packardbell chassi. Men vad jag vet så kör de inte packardbell moderkort, processor osv. De kör fortfarande med intel processorer osv. Det är en gammal myt att man inte kan byta ut delarna. Har haft flera märkes datorer genom tiderna och bytt delar i dem utan problem. Packard Bell, Dell, IBM/Lenovo, HP osv.
Du kommer automatiskt få en "märkes dator" om du inte bygger skiten själv eller köper nåt via en dator firma som bygger egna.
Men gör som du vill, jag skiter i vilket. Ska inte tvingan åt att köpa nåt, visade en länk på nåt som var bra för din smak. Ni verkar ha bra koll grabbar så hjälp honom ni istället.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

såklart att de kör med intelprocessor... ja, kanske AMD då då men inte fan bygger de egna processorer... däremot bygger de egna moderkort som inskränker på just möjligheterna att byta hur man vill fram och tillbaka.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
NilsG
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

de flesta moderkort har inbyggd grafik och ljud numera, men går ju montera annat senare om man vill så det känns inte som ett problem
har (men inte länge till) en hp bla. just nu, och den hade annat grafikkort och ljudkort från början med det inbyggda avstängt
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

NilsG skrev:de flesta moderkort har inbyggd grafik och ljud numera, men går ju montera annat senare om man vill så det känns inte som ett problem
har (men inte länge till) en hp bla. just nu, och den hade annat grafikkort och ljudkort från början med det inbyggda avstängt
Sure, men problemet kommer när man vill byta till ett annat moderkort för att få i en annan processor för de har bytt processorsockel, då inser man att HP´s egna moderkort inte följer någon standard för var skruvhålen finns och därför kan man inte sätta i ett annat moderkort utan måste köpa en ny dator.

Sen i deras egna varianter så kan man i de flesta fall stänga av det interna grafikkortet och ljudkortet men det brukar inte finnas särskilt många expansionsplatser utan de är redan "upptagna" av det interna... "varför sätta dit en PCI-Expressport för när vi har ett grafikkort i moderkortet redan" lite sånt tänk.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
NilsG
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

ok mycket möjligt det finns tillverkare som har "konstiga" moderkort/datorlådor med skruvhål på fel ställen, men har gammal ibm och hp och de är det inga konstigheter med iaf.
gillar inte heller märkesdatorer utan bygger hellre själv, men dessa har varit helt ok
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
jomppa
Inlägg: 0
Blev medlem: 29 juni 2007, 21:58
Ort: Sirkka/Finland

jo men gamla va ju "normal" stora. min HP e "small/medium" chassi o följer ingen standard vad gäller moderkort osv. o det går inte att bygga ut datorn på någe vis. fick nätt o tätt plats med ett ati radeon hd4870 o då köpte ja modellen som va "minst" ett x2 kort finns d inge möjlighet att få in i mitt chassi. som ja nämnde tidigare så är det "ultimata" att bygga själv. o välja komponenter så att man kan köpa schysst dator nu för lite pengar men ändå ha möjlighet att utöka senare.
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Så inget tips på vad jag ska ha då ? :)
Gammal räv...
FonziE
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 juni 2005, 16:08
Ort: Malmö

hade jag köpt en stationär dator idag så hade det blivit IMac eller Mac Pro
Aleksandar Petrovic
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

2 kärnig är billigt som fan, kör jag för jag kör verkligen ingenting som ens använder 4 kärnor. då får du högre klockfrekvens vilket är trevligare.
grafikkort, tja, jag vet inte, men mitt ati funkarfinemang, 4750 eller va de hette. spelar de flesta nya spel på nära maxad grafik och kostar en spotstyver.
jao. sen har jag ett moderkort som stöder crossfire så jag kan slänga i ett till grafikkort om jag tycker det skulle bli för mesigt med det jag har. sen har jag 4 gb minne o kör windows 7 64 bit, vilket funkar som en dröm för mej.
bygg själv, eller gå in till en datorfirma och be dem bygga ihop. köp inte nåt färdigt. bara skit oftast ändå. denna dator jag har klarar det mesta men är inte grymmast i världen, kostade 8000 i oktober förra året och har inga problem med prestandan än så länge.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
c0k3
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 augusti 2005, 21:54
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson
Ort: Örebro

Ja dubbla kärnor är minimum men prisskillnaden mellan 2 och 4 kärnor är inte särskilt stor. Sitter man mycket med video rendering eller 3d rendering så gör det rätt stor skillnad mellan 2 kärnor och 4, eller processer som antivirus scanning och liknande.

De datorpaket med dubbla kärnor är mest prisvärda för tillfället. Jag skulle ändå rekommendera att bygga själv ( eller be nån kompis som kan).
Typ detta paketet: <a href="http://www.dustinhome.se/pd_5010308984.aspx" target="_blank">http://www.dustinhome.se/pd_5010308984.aspx</a>
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

FonziE skrev:hade jag köpt en stationär dator idag så hade det blivit IMac eller Mac Pro
Amen to that! :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
c0k3
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 augusti 2005, 21:54
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson
Ort: Örebro

Angående den där datorn på webhallen så skulle ja inte köpa den.
Den har 2 stora svagheter
1. Processorn är för klen (intels klenaste med dubbla kärnor)
2. Grafikkortet (nvidia 9300 är ett riktigt skitkort)

För ca 1000-1500kr mer får du en dator med betydligt bättre prestanda.
Användarvisningsbild
c0k3
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 augusti 2005, 21:54
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson
Ort: Örebro

Krister skrev:<!--quoteo(post=555368:date=6 Jul 2009, 23:21:25:name=FonziE)--><div class='quotetop'>QUOTE(FonziE @ 6 Jul 2009, 23:21:25) <a href="index.php?act=findpost&pid=555368"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->hade jag köpt en stationär dator idag så hade det blivit IMac eller Mac Pro
Amen to that! :)
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Billigaste Mac Pro kostar ju 27 000, och den billigaste iMac kostar 13 000... priserna motsvarar inte riktigt prestandan direkt.
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Sen äre väl inte den ultimata HTPCn att ha en Imac :P
Sen till ni andra, man kan alltid hitta en värre processor, värre grafikkort, värre värre osv. Man måste väl hitta nåt som fixar det man ska göra med datorn. Man får inte så mycket bättre för 4-5k kr med bluray. Jag skulle tjacka den iaf, skit i vad de andra säger. De verkar ju ha noll koll ändå.. Ingen kommer med förslag. De bara snackar.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
FonziE
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 juni 2005, 16:08
Ort: Malmö

c0k3 skrev:<!--quoteo(post=555384:date=7 Jul 2009, 08:36:25:name=Krister)--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 7 Jul 2009, 08:36:25) <a href="index.php?act=findpost&pid=555384"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=555368:date=6 Jul 2009, 23:21:25:name=FonziE)--><div class='quotetop'>QUOTE(FonziE @ 6 Jul 2009, 23:21:25) <a href="index.php?act=findpost&pid=555368"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->hade jag köpt en stationär dator idag så hade det blivit IMac eller Mac Pro
Amen to that! :)
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Billigaste Mac Pro kostar ju 27 000, och den billigaste iMac kostar 13 000... priserna motsvarar inte riktigt prestandan direkt.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

nähä det är din åsikt. jag hade gärna betalt överpris för o slippa bluescreens virus och alla problem som kommer med en pc.
sen så kan du aldrig hitta en pc som slår en mac på fingrarna.
Aleksandar Petrovic
jomppa
Inlägg: 0
Blev medlem: 29 juni 2007, 21:58
Ort: Sirkka/Finland

hade själv en ibook G3 för nåra år sen. spelar man inte spel så är nog MAC det bästa man kan få för pengar. om man vill slippa alla fel meddelanden osv.
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Hur ser denna ut? Verkar ok enligt mig iaf: <a href="http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... EOXPJZtSxN" target="_blank">http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... PJZtSxN</a>

Sen ang Mac, been there done that å aldrig mer :)
Gammal räv...
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

AMD :P buh säger jag
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

om du nu prompt ska ha en färdig dator så rekommenderar jag komplett.se
<a href="http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787" target="_blank">http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787</a> den är förvisso i delar men allt finns där och den funkar nog fint. Du får seriöst SÅ mycket mer för pengarna om du har en kompis som kan plocka ihop datorn åt dej.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
jomppa
Inlägg: 0
Blev medlem: 29 juni 2007, 21:58
Ort: Sirkka/Finland

håller med eccibaka. och paketet såg helt okej ut för det där priset. krävs inte mye IQ för att plocka ihop en datorn. e som att bygga lego :)
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Ne är ju inte helt tappad bakom en vagn :). Kan montera ihop en dator. Är ren lathet och ev strul som kan uppstå. Skönare att bara trycka på on knappen.

Men den på komplett hade inte hdmi, visserligen dvi men ändå. Sen var grafik kortet bara på 512mb, men kanske spelar mindre roll ? Är ju oxå "bara" en duo. Men kanske kan macha AMD quad ?
Senast redigerad av Chrille79 den 7 juli 2009, 18:20, redigerad totalt 1 gånger.
Gammal räv...
jomppa
Inlägg: 0
Blev medlem: 29 juni 2007, 21:58
Ort: Sirkka/Finland

finns plugs. va inte HDMI på mitt HD4870 heller utan följde med plug så det blir HDMI utgång. och bilden blir lika skarp som via xbox 360 o HD resolution.
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
Skriv svar