Svininfluensan

För Topics som ej är motorrelaterade
moggesthlm
Inlägg: 875
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:08
Ort: Sollentuna, Stockholm
Been thanked: 6 times

Hur har ni gjort?
//Morgan Blom, Stockholm


Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Bagarn
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:41
Ort: London, UK

har redan haft svininfluensa och det ar definitivt overreklamerat.

du ska ha grym jeffla otur om det ska vara farligt for dig, i princip inte farligare an vanliga influensan som kommer varje ar, lite annorlunda malgrupp bara.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Självklart vaccinera sig! Jag gör det för min son, och alla er andra som ska slippa bli smittade av mig.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Instämmer med Bagarn, en nära vän till familjen är läkare och syrran frågade honom om hon bör vaccinera sina tre små barn på 5, 3 och 1 år. Han sa att han inte tänker vaccinera sina barn med motiveringen att det är helt ofarligt för människor som INTE tillhör någon riskgrupp. De som tillhör någon riskgrupp är då oftast de som har försvagat immunförsvar som t.ex cancerpatienter. Läkaren i fråga tänker inte vaccinera sina barn som sagt och sa vidare att får dom det en gång så är det ur världen och de riskerar inte att få det igen.

Hype Hype Hype!!!
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Jag resonerar som Scotte och kommer vaccinera mig...

Sen hype eller inte, man kan bli smittad när man redan är sjuk med något annat... då är det inte så skoj längre har jag hört.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
krollan
Inlägg: 276
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:28
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson
Ort: helsingborg

Jag kommer inte att vaccinera mig,mycket för att det har blivit en jäkla mode grej med medias upp hausning om influensan,samt att jag tror på är det meningen att du ska bli sjuk så blir du sjuk oavsett vaccinering eller inte.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

Jag o min familj skall nog ta vaccinet. Läste igår att det var 15 döda i Norge pga influensan varav 5 var helt friska, tillhörde inte någon riskgrupp!
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Tänkte vaccinera mig eftersom det kommer en läkare till jobbet och sprutar oss på löpande band. Det tar 3 minuter av min tid och kostar gratis.
Men jag skulle aldrig ha knallat iväg till en vårdcentral och gjort det. Jag tar hellre smällen och får ett ordentligt skydd på egen hand.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Jag har haft nån sort influensa nu på hösten och är det svininfluensan är jag bara glad. Antikroppar är najs för framtiden och ger ett bättre skydd mot alla möjliga mutationer utav detta virus i framtiden istället för vaccinet som sitter i några månader.
Varför dom äldre inte är känsliga för denna influensa är ju just pga att dom varit utsatt för något liknande tidigare.
Dör man... ja, skitsamma :P
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

vi kommer inte att ta vaccinet, detta trots att vår dotter o vi är i en riskgrupp. Den smittar mycket agrisivare än vanilga influensor, men thats it.

Vi utsätter oss för en potentiell onödig fara, med att ta en vaccination för nya influensan, så då tar vi den hellre den naturliga vägen.

/ Richard.

p.s Min farsa vaccinerar sig varje år mot diverse sjukdomar och blir aldrig sjuk, medans svärmor har aldrig tagit något vaccin alls och har heller aldrig varit sjuk.....
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Varje år kommer "vanliga" influensan och varje gång är det en annan version som ingen då är immun mot. Samma med svininfluensan som är en avart från den vanliga. Jag tror svininfluensan är kraftigt hypad av media för de älskar ju sånt. Dessutom läkemedelsbolag som tjänar enorma pengar.
Hur många dör varje år av den "vanliga" influensan?

Svininfluensan:

"USA är drabbat av influensapandemin. Fall har rapporterats från 46 av landets 50 delstater, miljoner människor har insjuknat och över 1 000 dött.

Runt om i världen har hittills omkring 5 000 dött i svininfluensan."

Vanliga:

"I den vanliga säsongsbundna influensan vårdas varje år 200 000 amerikaner på sjukhus och omkring 36 000 dör. Men då sker över 90 procent av dödsfallen bland de äldre medan svininfluensan oftare drabbar unga, skriver New York Times."

Detta gäller då USA, i Sverige verkar det vara runt 3000 som dör årligen i vanlig influensa. Både i Sverige och USA är det överhängande stor del gamla.
Så ser man då hur många som dör av vanliga och som nu dött av svininfluensan så förstår man ju att det är överhypat. Inte mkt liv i luckan när standardinfluensan är igång och har ihjäl runt 35000 amerikanare men nu är det ren panik..

Kul info: <a href="http://www.vitamera.se/artikel-fragor-o ... n-p69.html" target="_blank">http://www.vitamera.se/artikel-fragor-o ... 69.html</a>
Senast redigerad av Yobaman den 6 november 2009, 14:44, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Elvis_EG2
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

fått hem lappar men gör inte det ändå..
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Trodde inte det fanns så många spruträdda människor i vuxen ålder? Vad anser ni talar mot att vaccinera sig? Eller är det bara skräcken som sätter in för nålen i armen?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Featherweight
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

min chef sa idag att det i sverige dött 3st pga svininfluensan, men att det också dött 2 i sverige pga vaccinet.. är detta sant?
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Var hos min läkare förra veckan pga att jag har haft besvär med ryggen senaste tiden och då passade jag på att fråga ang vaccinering.

Frågade honom om man ska ta den vaccinet eller ej och om hade han vaccinerat ägna barn om han hade varit istället för mig?

Han svar var: Från medicinskt aspekt nej från solidariskt aspekt man kan göra det. Vi bestämmde oss att inte tar den,fast att min fru jobbar som butiks chef på Lidex där hon träffar massor med människor dagligen och löper stor risk att bli smittad och smitta resten av familjen.

Läkaren i frågen har varit Chef för hela Malmö primärvården med 16.000 anställda och jag har varit hans patient i 12år och jag litar på honom...
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

The Swine Flew
Bild
Senast redigerad av Mordiiax den 6 november 2009, 18:00, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Elvis_EG2
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

scotte: inte rädd för sprutr ,utan bara den grejen att 2 dött av vaccinet, jag anser att det inte är tillräckligt testat.. för mkt biverkningar
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Jag har skiten nu, så det är väl försent att vaccinera sig nu antar jag... I själva verket inte så jävla farligt, men jag hade ju hellre varit frisk och varit på jobbet än hemma och sjuk.
Robin Persson |
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

För min del tar jag vaccinet för att förhindra smittbildning, jag blir aldrig sjuk personligen. Återigen, vad är era argument för att inte ta vaccinet?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Mattias
Inlägg: 294
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:12
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Ort: Huddinge
Kontakt:

Resonerar precis som Scotte ovan och att dem dessutom kommer till jobbet och gör det är ju änu bättre.
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
FonziE
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 juni 2005, 16:08
Ort: Malmö

Nej ingen spruta här inte.. darwins lag..
Aleksandar Petrovic
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Darwins lag??? WTF? Så om du smittar ned en annan med denna sjukdom och denna person dör så är det rätt? Säg istället att du inte klarar små nålar i armen, det är ok.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
ziggy
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 juni 2005, 15:27
Ort: Stockholm

Hade inte tänkt att ta den om jag var tvungen att pallra mig iväg till en vårdcentral. Men nu fick jag frågan på jobbet om jag vill ta den då en läkare kommer och ger oss. Känner så att om jag tackar nej då så kommer jag garanterat att få den. Men visst, allt nytt är lite läskigt, men jag kommer att ta den nu då det är gratis och bekvämt. Vaccinerar mig varje år mot influensan och är sällan sjuk. Har kanske 2 sjukdagar/år normalt.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
\/ision
Inlägg: 94
Blev medlem: 6 oktober 2004, 15:32
Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
Namn: Calle Berletin
Ort: Öland/Kalmar

har nog inte tänkt ta vaccinet, jag har grymt immunförsvar och blir aldrig sjuk. jag jobbar inom handel och möter ca 1000 kunder om dagen, så om jag hade varit mottaglig mot viruset hade jag varit sjuk för länge sen
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02

SuperStage 1.28

Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Jag tycker det är skit larvigt och överreklamerat med att namnge alla olika influensor varje år och att säga att dom är så dödliga osv, Det är precis som vilken influensa som helst i mina ögon och det är bara bra för kroppen att jobba och bygga upp sitt immun försvar så man klarar av att tackla en förkylning på egen hand istället för massa medicin. Det har absolut inte att göra med att jag är spruträdd eller slö, jag hade fått den på jobbet gratis utan att gå någonstans och dessutom så tar jag sprutor dagligen just nu ändå så det är verkligen inte därför.

Men det är ju modernt att vara så rädd om sin hälsa och folket gör vadsomhelst för att hålla sej friska och till vilket pris som helst att dom faktiskt kanske glömmer bort att kroppen behöver vara sjuk för att bygga upp sej. Tex rädslan för att barn ska vara allergiska mot allt möjligt så deras föräldrar är så rädda för allt möjligt trams helt i onödan, barnen växer upp i steril miljö och får därav ett kasst immun försvar som följd och även massa allergier.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Jag kommer vaccinera mig senare för att slippa köer, aldrig i livet att jag står i kö på vårdcentralen med alla hypokondriker och folk som känner sig dåliga. Risken att smittas är nog rätt stor i den kön.

Det inte många jag känner som har tänkt vaccinera sig.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

M Scotte skrev:Trodde inte det fanns så många spruträdda människor i vuxen ålder? Vad anser ni talar mot att vaccinera sig? Eller är det bara skräcken som sätter in för nålen i armen?
Jag gillar visserligen inte sprutor överlag men jag skulle ta den om jag vill. Jag och många andra har tatuering och då kan man inte vara särskilt orolig över nålar tror jag. Jag vill bara inte spruta in mediciner i kroppen överlag om det inte är absolut nödvändigt.

Har du läst vad jag skrivit innan, länken och så? Intressant tycker jag. Det är överhypat och inte i närheten av så många döda som med vanliga influensan, inte ens en bråkdel. Med nuvarande statistik räknas det vara ca 400 svenskar som avlider av svininfluensan de närmsta 2 åren då de beräknar att var 3:e människa på jorden har varit smittad. Jämför det med 2-3000 per år i sverige för vanliga och 35000/år i USA. 500 dör av bilolyckor i sverige varje år som exempel.

Jag anser att alla som vill tar en spruta, då är det ju omöjligt för någon som valt att inte vaccinera sig att smitta någon som är orolig för influensan eftersom den personen då har vaccinerat sig.
Alla snackar alltid om det där "Gör det för alla andras skull" vaccinera er ni som vill så slipper ni bry er och således är det inget problem. Det är väl ganska enkel logik?
Jag får förövrigt inte vaccinera mig än då de fortfarande kör riskgrupper och vill inte riskera att vaccinet tar slut som det gjort lite här och var. Möjligt att jag hade den för några veckor sedan då jag var sjuk, vad vet jag. Kanske vaccinerar jag mig senare, det återstår att se.
Senast redigerad av Yobaman den 7 november 2009, 00:30, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Scotte: Jag tar ca 10 sprutor varje dag och har gjort det i över 5 års tid (Det är alltså ca 20.000 sprutor) så att jag skulle vara rädd för sprutor stämmer inte riktigt. Jag anser som Xzbatt att det är bättre att låta kroppen skydda sig själv och det är egentligen som vilken influensa som helst...det finns ju som det redan skrivits ovan folk som dör av vanliga influensor oxå men inte är det lika stor hysteri för att vaccinera sig mot det. Jag är isf oxå mer rädd för att få biverkningar av något vaccin än att dö av baconfebern.
Senast redigerad av Dani den 7 november 2009, 02:50, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Lite intressanta "fakta" ni kommer med.

* Kan någon länka till något bevis på att 2 personer dött av vaccinet i Sverige?
* Visst, folk dör av vanliga influensan, och man misstänker att det kommer vara fler än av den här nya influensan, men den här riktar in sig på en annan målgrupp som normalt inte har så höga dödsantal som den vanliga influensan, tagit det i beaktning?
* Darwins lag och att man sällan blir sjuk osv osv osv, visst, men du kan fortfarande bära på smittan på ge den till alla de där 1000 som du träffar varje dag.

Men roligaste anledning av alla tycker jag ändå är den om att man inte kommer ta vaccinet för att media har blåst upp det så rejält... vad är det för resonemang???
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Oj oj.... vilket engagemang för lite förkylning...

Så är tonen i diskusionerna här, känns det som. Vissa proklamerar att man är rädd för sprutor om man inte tar vaccinet, kanske det OCH????

Att bevisa att någon dött av vaccinet är ungefär lika lätt att bevisa att någon dött av influensan, Detta är väldigt svårt, då de flesta människor lider av en eller annan åkomma.

Framför allt undrar jag varför man tar den om man aldrig är sjuk, då har man bevisligen bra immunförsvar ??

De som verkligen behöver denna får den inte, dvs 3dje världen.

Det finns inget rätt eller fel i detta, precis som i så många andra fall. Det är upp till var och en att bedömma.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Skriv svar