Bestrida faktura

För Topics som ej är motorrelaterade
Elvis_EG2
Namn: Elvis

Hej!

Jag har fått en faktura hem från vår störningsjuour på en 500 lapp (inte mycket pengar) , jag hade en fest hemma så kom jouren ut 2 gånger på 40min!! (!!) . Enligt abk så får vakten komma ut en gång och då slipper man betala men kommer han ut två gånger så blir man ersättningskyldig. okey so far.. MEN

Det står ingenstans i hyreskontraktet eller på deras sida, och själva har dem sagt att dem precis börjat med det men inte skrivit ut det någonstans. Jag själv hade ingen info om detta.

Går detta bestrida eller vad säger ni?
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

För det första vad är abk ??

Öppnade du dörren båda gångerna och bekräftade att det var du som var innehavaren av lägenheten ??
Var de 2st väktare båda gångerna ??
Skrev du på något/ erkände du störningen ??
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Elvis_EG2

ursäkta

ABK är min hyresvärd AB Kristianstadbyggen
Jepp jag öppnade och sa att jag var lägenhetsinnehavaren, han bad mig o sänka så jag sänkte, men de va tydligne inte tillräckligt. det var samma väktare, ne jag skrev inte under något
Elvis

Användarvisningsbild
Brox
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

ingen underskrift = inget erkännande ....
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Elvis_EG2

jo.. men.. grannarna klagade och de har det i systemet att det var jag...
Elvis

M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Betala, sedan kan du bestrida fakturan, inte innan, då kommer du få problem.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Betala absolut inte, detta kan ses som ett formelt erkännande. Bestrid detta med hänvisning till avsaknad info på hemsidan, samt att de ej gjort något utskick eller satt upp info på någon anslagstavla eller ingen info om detta från väktaren. Ta stöd i Hyreslagen genom definitioner av störande (dvs hur det förehöll sig för just din kväll).
Störande är väldigt subjektivt, dvs tolkningsbart.

Många tror att det måste vara tyst efter ett visst klockslag eller så, detta kan ej vara mer fel. Du kan få röja asmycket en lördagkväll, men kan få böta tex en tisdag em. :roll:

Ingen granne som pratade med dig innan???
Du säkte till en volym som väktaren godtog, denna volym höll du sedan resten av kvällen ?????

Vad du inte skall missa är att om inbetalnings tiden är på väg att rinna ut så måste du betala in denna till (tror) kronofogden med hänvisning att den bestrids. På så vis kan den inte gå vidare under bestridandet då du fullgjort ditt betalningsplikt. Det skadar inte att meddela bolaget att du gjort din inbetalning till Kronofogden.

Kolla upp detta om inbetalningen, då det var ca 10år sedan jag vet att det gällde.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Elvis_EG2

Så här ligger det till:

den 25e juni dagen innan min födelsedag så hade jag en liten förfest visst det var högljudt, när vakten kom första gången så sänkte jag avsevärt mycket, men han kom tillbaka efter 40min och sa att jag ska sänka mer , eller ta förfesten någon annan stans. Han sa absolut inget om betalning etc. Jag har fått en varning tidigare kl 20.10 på lördag , för att vakten kom upp men då betala jag inget. Bara det säger om att mina grannar är usla som inte vågar knacka på och säga till då jag lagt upp lappar med telefonnr och info om att jag ska ha fest och att dem kan kontakta mig

Jag sänkte volymen först, så då godtog väl vakten det.

Så du menar att istället för att betala fakturan till ABK som de står på fakturan så betalar jag till Kronofogden och skriver att den ska bestridas? När jag snacka med abk så erkände dem själva att dem inte skrivit ut info om detta. Därför tycker jag det är fel att dem ska skicka ut denna faktura.

tycker ni jag borde ringa dem igen o säga att jag inte ska betala detta pga det inte är info om detta?
Elvis

Användarvisningsbild
Dop3Dawg
Namn: Anders Boström

Jag tycker du helt klart ska bestrida det med tanke på att informationen inte nått ut till alla hyresgäster.
Kan inte tänka mig att du ska bli skyldig något då du meddelat att det skulle vara en fest och att du även bifogade kontaktinformation... eftersom de har brustit i deras led så kan jag inte se dem kunna kräva dig på något!
Men för säkerhets skull så kontakta Hyresgästföreningen på 0771-443 443 och få alla de rätta svaren, istället för våra spekulationer.
Daniel J

Du behöver aldrig erkänna en störning eftersom störningsjouren/väktaren bara rapporterar vad han/hon upplever på plats och rapporterar det till bostadsbolaget/förvaltaren så dom har ett underlag. Fakturering är vanligt i bostadsrättsföreningar tex. Ett normalt ryck brukar ligga på ca 1000:-
Skriv svar