Accord Tourer -09 med 10 000 mil, är den nått att ha?

För Topics som ej är motorrelaterade
Toko

Som rubriken...

Alltid haft en honda här och där men nu står jag utan och har en passat kombi -03.

Iaf till ämnet, vad har ni för erfarenheter av Accord Tourer 2.0 Automat -09?

Ändamålet är en bekväm familjebil med hyffsad ekonomi....men jag vill veta brister om ni vet några.

Hur ser service priserna ut? 10,12 och 14000 mil tex.(ca priser är jag ute efter)

Tack
Thomas
Thomas Kolmskog
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

Jag har en icke-tourer 2.0 Executive Manuell.
Och det är min första dyra brukis. Jag har fortfarande nån mental spärr för dyra brukisar... men än står jag ut.

Jag var inne på tidigare generationen först, men jag gillade inte ljudnivå och utrustningen så det blev aldrig nån. Då skulle det vart Type-S och de var lite dyra enligt mig.

Jag tycker min är aldeles utmärkt, jättesköna stolar, man sitter bra, ratten är bra, grymt bra ljud i stereon, den drar lite bensin, inte så dyr skatt, stort bagage, jag har AUX, går även lösa Bluetooth A2DP-AUX enkelt. Och handsfree-bluetooth funkar faktiskt om man inte kör för snabbt.

Det enda jag saknar är adaptiv farthållare (lyx-problem, finns att välja till ändå! få som gör det...)
Sen tycker jag den är rätt slö tyvärr, iaf om man ska snålköra.
Utan min S2000 att gasa av mig med hade jag nog inte stått ut.

Dieseln har ju lite mer vrid, men den drar nog inte så mkt mindre soppa heller, inte enligt Christer på rosenholtz iaf. Nån annan kanske kan uttala sig?

Om jag ligger på farthållare i 90 på fin väg så drar den 0,55-0,6 på mätaren (enbart landsväg alltså). Ligger jag i 110-120 och blandad körning så drar den kanske 0,7 utspritt på en hel tank.

Den drog 0,82 ner till Elmia, men där var jag periodvis uppe i 170.
Tänk på att det skiljer sig liite i utrustning mellan en Elegance och en Executive, men alla kan välja till LKAS/ACC/CMBS och Navigation.

Om det är nå intressant så har du lite statistik som jag har fört här: https://www.dropbox.com/s/xcuey47np3a9a ... 170151.csv

Ang service vet jag inte riktigt, är väl som alla andra hondor.
Jag servade min nyss vid 8400 mil, 4400kr, Luftfilter, olja, kupefilter, mjukvara, lite felsökning (stötdämparklonk) och "bromsservice", vad det nu innebär vet jag inte - det fanns inga bytta delar där.
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

vi har en diesel tourer som vi hunnit köra många tusen mil med.

Servicekostnaden är som vanligt låg, dock är jag otroligt missnöjd med servicetypen ala BMW där man får upp olika typer av service beroende på körstil o grejjer, för de känns som man inte alls kan beräkna när var hur den ska servas.
Detta kan vad jag vet ändras till vanlig milsbestämd service, men jag har inte ändrat.
Men den e billigare än snittet utan tvekan i kostnad.

som nu, ett halvår efter relativt stor service, så ska jag plötsligt bara byta soppafilter lite sådär. känns könstigt!

Bakvagnen brusar ngt enormt (styrs av att alltid ha BRA däck bak) i förhållande till den tystaste Hondan jag ägt överlag.

Väldigt påkostad interiör, inte i närheten av tidigare "plastiga" hondor. Denna är europeisk :) (jag uppskattar båda delarna dock)

Vi snittar exakt 0.72 stadstrafik (några kilometer sen stopp) och med vagn ca 1 liter, utan vagn blandad landsväg/motorväg 0.5.

Har som lägst noterat verklig förbrukning 0.42
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Hämtade för två veckor sedan en Tourer executive diesel -10 med 17400 mil på mätaren..
Manuell. Hade velat haft automataren egentligen.
Kan dock tänka mig att 2,0 med automat kan kännas lite slö..

i övrigt håller jag med SluttePatte ovan.
Skönaste bil jag kört, enda felet är att jag borde skaffat en tidigare än jag gjorde :P
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toko

Tack för svar och tankar, slog iaf till.... 130k:- får hämta ut nya vinterdäck på alu samt att den får drag monterat idag.

Blir till att fin-åka lite i helgen =)
Thomas Kolmskog
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

vilken utr nivå? grattis!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Skriv svar