Ek civic och rost?

För Topics som ej är motorrelaterade
Peppe_e
Inlägg: 341
Blev medlem: 3 maj 2011, 14:25
Bil: Honda Civic Ek3 -97
Namn: Hans-Peter Engström
Ort: Fristad

Sålde precis min ed3 då jag inte har tiden att lägga på rostlagning och inte ville se den rosta bort. Hur är det med Ek civic? Är dem tåligare mot rost? Har kollat på en som såg fräsch ut och fick ett bra pris på underredsbehandling
Om jag slår till. Något mer man kan göra för att förhindra den bruna odågan?
Användarvisningsbild
Axzza
Inlägg: 1266
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

EK är väll iprincip samma som alla andra äldre Hondor, dem rostar tyvärr en del.
Kolla noggrant i hjulhusen, trösklar, under dörrar, runt backspeglar, framkant av motorhuven, bakluckan, reservhjulsbaljan samt undertill så gott det går!
Kolla väldigt noga och gärna i dagsljus, Jag var dum nog att köpa en bil i ett rätt mörkt parkeringshus, såg jättefin ut men var dessvärre "lagad" med papp och PL400 o lite spackel o färg på utsidan. Kostade mig 10k att göra vid det. Dock vet jag numera att bilen är så gott som rostfri och det dröjer lääääänge tills den rostar i bakskärmarna igen!
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Etingelholm
Inlägg: 783
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Största problemet med rost som jag själv har märkt är i bakre skärmkanter. Kofångaren bak sitter skruvad i bakskärmen och det samlas lätt skit där ovh börjar rosta. Även framskärmarna bakom stänkskydden blir det en heldel rost. Givetvis ska man alltid syna dörrar osv. Lätt hänt att dom sväller i plåten i nedre kant.
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Balken där trailerarmsbussningen sitter bultad, närmast tanken. End links krängarna fram. Undre länkarmar fram kan vara rostiga annars är rosten "ärlig" det som syns finns.

OT: EJ9 är med 74 eller 90 hk. EK3 114 hk och den bästa motorn som brukis.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Peppe_e
Inlägg: 341
Blev medlem: 3 maj 2011, 14:25
Bil: Honda Civic Ek3 -97
Namn: Hans-Peter Engström
Ort: Fristad

Tack för alla tips! Är en ek3 med 1.5 vtec. 2 ägare å 16k mil. Kamrem bytt vid 12k. Var mörkt ute ikväll. Ska dit på dagen imorrn. Var lagade bakskärmar. Men känner killarna som äger firman och det var dem som rostlagat den. Sen är dem inga nära vänner, men kändes bättre än att nån silvertejpsskojare varit i farten :) Var bra att veta på nåt med krängningshämmaren och rost i fjädertornen som dom fixat. Får den till ett bra pris tror jag (runt 10k).
Hörde lite vin från ett hjullager bak. Brukar väl inte va så jätte dyrt å fixa iofs.
Skriv svar