Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
hund ägare se hit..
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Jag har gått och suktat efter att skaffa hund i några år nu.
Nån som kan ge mej tips om hur det är att ha hund.
Hunden ska användas som sällskaps hund
Dem raser jag har tittat mkt på är
Stafforsheri terrier
Mops
Golden retriver
West higland white terrier.
jag har alldrig haft en hund så jag vet ingeting..
Vilken av raserna passar mej bäst?
Nån som kan ge mej tips om hur det är att ha hund.
Hunden ska användas som sällskaps hund
Dem raser jag har tittat mkt på är
Stafforsheri terrier
Mops
Golden retriver
West higland white terrier.
jag har alldrig haft en hund så jag vet ingeting..
Vilken av raserna passar mej bäst?
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- Blitzwing

- Bil: FK7 1,5T Sport plus
- Namn: Robin Persson
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 53 times
Jag tror du kan finna en hel del svar här annars: http://www.skk.se/
Men att föredra är väl en hund som inte kräver inutavhelvete mycket pälsvård...
Men att föredra är väl en hund som inte kräver inutavhelvete mycket pälsvård...
Robin Persson |
- Thomas
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Been thanked: 1 time
Jag är uppvuxen med hund och vill ha en egen men det är några få saker som ställer till det.
Hunden klarar inte hålla sig utan att kissa när du är på jobbet, klart det går att träna bort det men om du kan ta med dig hunden eller ser till att den får en promenad på dagen är det lugnt.
Vår hund gick dem sista åren på hunddagis och hunden trivdes så bra med att vara med andra hundar på dagarna att vi märkte på henne att hon vart en gladare hund.
Annars är det inte svårt att ha hund. Ras får du välja själv
Hunden har lägst rang din familj om du ska lära den tidigt!! och även resten av familjen måste den lyda. Träning, bestämdhet och en massa godis o kärlek så får du en ny bästa vän
Familjens hund gick bort förra året, 15år gammal och dem åren med hunden är så värt!!!!!
Det bästa med hund är när man kommer hem och hunden blir så glad att se en att den har svårt att hålla tätt om kissblåsan, det är kärlek det
Hunden klarar inte hålla sig utan att kissa när du är på jobbet, klart det går att träna bort det men om du kan ta med dig hunden eller ser till att den får en promenad på dagen är det lugnt.
Vår hund gick dem sista åren på hunddagis och hunden trivdes så bra med att vara med andra hundar på dagarna att vi märkte på henne att hon vart en gladare hund.
Annars är det inte svårt att ha hund. Ras får du välja själv
Hunden har lägst rang din familj om du ska lära den tidigt!! och även resten av familjen måste den lyda. Träning, bestämdhet och en massa godis o kärlek så får du en ny bästa vän
Familjens hund gick bort förra året, 15år gammal och dem åren med hunden är så värt!!!!!
Det bästa med hund är när man kommer hem och hunden blir så glad att se en att den har svårt att hålla tätt om kissblåsan, det är kärlek det
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
- Xchai
Thomas: Tack för tipset
Ska typ inte fixa hund på engång,men jag håller på att samla så mkt info som det går,typ på vilka raser man bör undvika om man inte är van mm.
just nu kan jag inte betämma mej vilket ras passar mej bäst gilla alla dem där.
Ska typ inte fixa hund på engång,men jag håller på att samla så mkt info som det går,typ på vilka raser man bör undvika om man inte är van mm.
just nu kan jag inte betämma mej vilket ras passar mej bäst gilla alla dem där.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
Hej!
Det första jag tycker du ska tänka igenom är hur mycket tid du är villig att lägga ner på hunden(motion/träning/pälsvård) jag och mitt ex skaffade rottweiler och det slutade med att jag i stort sätt lade ner all min lediga tid under 2år för att få ordning på en rottweiler hanne...den blev kurser i lydnad, spår och tillslut blev det att jag gick med i hemvärnet och utbildade han till bevakningshund.....men nu har jag världens bästa hund.
Tänk på om du vill ha tik eller hanne, hannar har oftare problem med andra hanar än tikar med andra tikar. ( min hanne är lite dominant så han går inte så bra med andra hanar).
En annan sak att tänka på är att vissa raser (läs: Staff, Rottweiler, Dobberman,Pittbull mm) inte alltid är välkomna på kurser/klubbar/hundgårdar och promenader, då dom tycker att detta är mördarhundar....tråkigt men sant.
Har bara haft Rottweiler så jag är inget proffs på olika hundraser, så jag kan bara beskriva de raser jag träffat eller som bekanta har.
Stafforshire terrier: (finns engelsk och amerikansk, jag har träffat en engelsk)
Väldigt pigg och intensiv kräver att man blir "ledare" över hunden(gärna i tidig ålder), detta kan vara lite svårt för en helt "rookie" hundägare men om man lägger tid/energi och träning så går det. Hårar inte så mycket
Mops:
En stor hund i liten förpackning, hade en kompis med två stora rottweiler som skaffade en mops och från det att den klev innanför dörren var det den som bestämde. behöver inte så mycket motion(promenader). lugn. Hårar inte så mycket.
Det första jag tycker du ska tänka igenom är hur mycket tid du är villig att lägga ner på hunden(motion/träning/pälsvård) jag och mitt ex skaffade rottweiler och det slutade med att jag i stort sätt lade ner all min lediga tid under 2år för att få ordning på en rottweiler hanne...den blev kurser i lydnad, spår och tillslut blev det att jag gick med i hemvärnet och utbildade han till bevakningshund.....men nu har jag världens bästa hund.
Tänk på om du vill ha tik eller hanne, hannar har oftare problem med andra hanar än tikar med andra tikar. ( min hanne är lite dominant så han går inte så bra med andra hanar).
En annan sak att tänka på är att vissa raser (läs: Staff, Rottweiler, Dobberman,Pittbull mm) inte alltid är välkomna på kurser/klubbar/hundgårdar och promenader, då dom tycker att detta är mördarhundar....tråkigt men sant.
Har bara haft Rottweiler så jag är inget proffs på olika hundraser, så jag kan bara beskriva de raser jag träffat eller som bekanta har.
Stafforshire terrier: (finns engelsk och amerikansk, jag har träffat en engelsk)
Väldigt pigg och intensiv kräver att man blir "ledare" över hunden(gärna i tidig ålder), detta kan vara lite svårt för en helt "rookie" hundägare men om man lägger tid/energi och träning så går det. Hårar inte så mycket
Mops:
En stor hund i liten förpackning, hade en kompis med två stora rottweiler som skaffade en mops och från det att den klev innanför dörren var det den som bestämde. behöver inte så mycket motion(promenader). lugn. Hårar inte så mycket.
Daniel Nedin #1636
- Thomas
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Been thanked: 1 time
VI hade En Norrbottenspets som är en spets såklart och används så gott som alltid som jakthundar.
Vi fick 5 valpar med henne alla såldes innan dem blev födda och blev jakthundar.
Sjukt envis och har en mycket egen vilja. Det tog många år innan vi fick pli på henne.
Bara jag och pappa som kunde gå utan koppel med henne bland andra hundar och få henne att stå still. Hon var rätt aggresiv mot andra hundar innan hunddagis. Men världens snällaste och mysigaste hund mot alla människor hon träffade, förutom barn då gick hon därifrån.
Rekommenderas inte som första hund
Vi fick 5 valpar med henne alla såldes innan dem blev födda och blev jakthundar.
Sjukt envis och har en mycket egen vilja. Det tog många år innan vi fick pli på henne.
Bara jag och pappa som kunde gå utan koppel med henne bland andra hundar och få henne att stå still. Hon var rätt aggresiv mot andra hundar innan hunddagis. Men världens snällaste och mysigaste hund mot alla människor hon träffade, förutom barn då gick hon därifrån.
Rekommenderas inte som första hund
Civic VT championship white (såld)
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Tjejen har en olde english bulldog. Vi har lärt oss att man bör kolla upp hur vanligt det är att vovvarna blir sjuk. Somliga raser verkar vara mer benägna att få vissa fel än andra osv. Så försök få tag på en som troligen kommer vara frisk. Veterinär är mongodyrt och man kan inte gärna skjuta på sådant till en mer lämplig månad heller.
Men dom är galet charmiga dom små liven
Men dom är galet charmiga dom små liven
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Xchai
Ännumera tips ..fan va bra..
oki,kanske man kan sålla bort staffordsheri(den engelska) om man inte ha hundvana,synd sjukfina är dem med
Nej rottis blir det inte,en liten tjej på 45kg dra den ikull lätt,så det måste vara en hund som även hon kan ta hand om.
Jag bor bott på en gård med 2st engelsk bulldog,sjuk roliga hundar, men fick höra att man skall kolla upp det så man inte få en hund med massa problem
Fransk bulldog är också tjusiga
thomas,oki då vet jag det,på bilden ser den rätt busig ut
oki,kanske man kan sålla bort staffordsheri(den engelska) om man inte ha hundvana,synd sjukfina är dem med
Nej rottis blir det inte,en liten tjej på 45kg dra den ikull lätt,så det måste vara en hund som även hon kan ta hand om.
Jag bor bott på en gård med 2st engelsk bulldog,sjuk roliga hundar, men fick höra att man skall kolla upp det så man inte få en hund med massa problem
Fransk bulldog är också tjusiga
thomas,oki då vet jag det,på bilden ser den rätt busig ut
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 52 times
Min Golden blev 14.5 år, snäll i alla väder.
Har även en Bordercollie/brörnhund/samojed blandning som är på sitt 16 år , men lever nog inte så länge till.
Har även haft en Cainterrier men där har du en megahund i liten förpackning iaf var våran det.
Jag har har varit aktiv i SBK med lydnad/Agility/Mentalbeskrivning/Korning med 2 av hundarna och det är skitkul.
Min Golden var Tjänstehund Bevakning i Hemvärnet.
Finns hur mycket som helst att hitta på.
Men tänk på om du köper en hund med hängande öron att man måste hålla koll så dom inte får infektioner.
Skall du ha en Renrasig hund så kolla upp höfter, ögonlysning och mentalbeskrivning på Föräldrarna.
Skaffa en bra försäkring med så mycket som möjligt på Veterinärvård, dyrt som f-n att operera.
Jag brukar alltid ha 10KKR i buffert om det händer något med hunden.
Finns Data baser man kan söka i på flera rasklubbar.
Lycka till!
Har även en Bordercollie/brörnhund/samojed blandning som är på sitt 16 år , men lever nog inte så länge till.
Har även haft en Cainterrier men där har du en megahund i liten förpackning iaf var våran det.
Jag har har varit aktiv i SBK med lydnad/Agility/Mentalbeskrivning/Korning med 2 av hundarna och det är skitkul.
Min Golden var Tjänstehund Bevakning i Hemvärnet.
Finns hur mycket som helst att hitta på.
Men tänk på om du köper en hund med hängande öron att man måste hålla koll så dom inte får infektioner.
Skall du ha en Renrasig hund så kolla upp höfter, ögonlysning och mentalbeskrivning på Föräldrarna.
Skaffa en bra försäkring med så mycket som möjligt på Veterinärvård, dyrt som f-n att operera.
Jag brukar alltid ha 10KKR i buffert om det händer något med hunden.
Finns Data baser man kan söka i på flera rasklubbar.
Lycka till!
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Min syster har en British Staffordshire Bullterrier tik på 6 år som jag var med och uppfostrade, passade och tränade. Tyvärr har hunden nu flyttat med till Australien vilket grämer mig. Jag kommer att handla en då det passar in med min livssituation.
Om du går i tankarna runt en Staffy så ska du tänka på att precis som Nedin skriver så ses dom ofta som kamphundar av andra hundägare. Detta är en extremt förutfattad mening, då en staffy i rätt händer är en underbar familje/sällskapshund. Med det sagt så ska du ha MYCKET tid över och gärna friluftintressen då en Staffy behöver göra sig av med sin energi. Blir det en lägenhetshund med en massa uppdämd energi så kan du ha en tickande bomb i koppel.
En fast hand, mycket träning och tålamod så har du den perfekta hundrasen. (detta är min personliga uppfattning om de hundar du listat). En aktiv hund som leker i 100kmh för att sedan ligga på soffan med dig o kolla på F1. Hårar inte mycket. Extremt bra med barn (kallas Nanny-dog i Aus). Sämre med andra hundar som dom inte känner.
Sedan att hundrasen är väldigt fint byggd gör inte saken sämre. Vår lilla Pip väger 18kg men stark som en Rottis.
Specifika problem för rasen är blindhet (hunden bör vara ögonlyst vid försäljning). Även höftproblem finns i generna.
Bifogar en bild på henne och hennes "lillebror" Bruce
Om du går i tankarna runt en Staffy så ska du tänka på att precis som Nedin skriver så ses dom ofta som kamphundar av andra hundägare. Detta är en extremt förutfattad mening, då en staffy i rätt händer är en underbar familje/sällskapshund. Med det sagt så ska du ha MYCKET tid över och gärna friluftintressen då en Staffy behöver göra sig av med sin energi. Blir det en lägenhetshund med en massa uppdämd energi så kan du ha en tickande bomb i koppel.
En fast hand, mycket träning och tålamod så har du den perfekta hundrasen. (detta är min personliga uppfattning om de hundar du listat). En aktiv hund som leker i 100kmh för att sedan ligga på soffan med dig o kolla på F1. Hårar inte mycket. Extremt bra med barn (kallas Nanny-dog i Aus). Sämre med andra hundar som dom inte känner.
Sedan att hundrasen är väldigt fint byggd gör inte saken sämre. Vår lilla Pip väger 18kg men stark som en Rottis.
Specifika problem för rasen är blindhet (hunden bör vara ögonlyst vid försäljning). Även höftproblem finns i generna.
Bifogar en bild på henne och hennes "lillebror" Bruce
A. Regestam
0703636373
0703636373
- Xchai
Fina hundar dem där staff...ja det kommer att bli lite lägenhets hund.då passar den inte i min miljö
Jag har ju resejobb så det under lättar inte heller.
Har ni några knep på att lära valparna att blir rumsrena snabbt?
Jag misstänker att den kommer att pissa och skit i huset innan den lär sej.
Har ni några knep på att lära valparna att blir rumsrena snabbt?
Jag misstänker att den kommer att pissa och skit i huset innan den lär sej.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Schnauzer lägger jag min röst på. Dvärg, mellan eller Riesen är upp till den som ska köpa. Jag är uppvuxen med två mellan och det är svårt trevliga hundar, som dock kräver en rejält fast hand.
Numera har vi en 8 år gammal dvärgschnauzertik och bättre familjehund är svårt att få. Perfekt storlek och fäller inte. Hade fått panik på hundhår överallt.
Numera har vi en 8 år gammal dvärgschnauzertik och bättre familjehund är svårt att få. Perfekt storlek och fäller inte. Hade fått panik på hundhår överallt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
Eisenhut
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Röstar också för en mindre hund, dom är oftast minst lika mycket hund som dom större.
Men framförallt röstar jag för att ta en räddningshund. Min hund köpte jag, men min systers hund är en räddningshund och det fungerar precis lika bra som att köpa en "ny". Inte bara det att man sparar ca 15k, men i min värld är det fruktansvärt att man tvingas behöva avliva fullt friska hundar för att folk hellre beställer renrasiga kennelvalpar.
Nästa hund kommer bli en räddningshund mest största sannolikhet.
Men framförallt röstar jag för att ta en räddningshund. Min hund köpte jag, men min systers hund är en räddningshund och det fungerar precis lika bra som att köpa en "ny". Inte bara det att man sparar ca 15k, men i min värld är det fruktansvärt att man tvingas behöva avliva fullt friska hundar för att folk hellre beställer renrasiga kennelvalpar.
Nästa hund kommer bli en räddningshund mest största sannolikhet.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Och att de inte direkt är lämpliga för vårt varma klimat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Jag har märkt att man kan ha roligt med en bulldogs underbett. Man kan få dom att se väldigt elaka ut 

Men för det mesta somnar dom väl på en på något vis

Men för det mesta somnar dom väl på en på något vis

Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Har själv aldrig haft hund, men varit väldigt sugen. men pga div saker har det aldrig blivit av... tex kan kräva mycket tid och motion, svårighet att vara spontan vid resor m.m.Xchai skrev:Fina hundar dem där staff...ja det kommer att bli lite lägenhets hund.då passar den inte i min miljö
Att köpa en hund för att den sedan ska tillbringa 8-10h i en läghenhet tycker jag inte är ok.
Köp en liten hund som kan åka med i bilen och bo på hotellen med dig, då får du verkligen en livskamrat
Lycka till / Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Xchai
Richard..hehe jag tog i lite när jag skrev att det ska vara en lägenhets hund.riktig så är det inte.
Det blir jag och min tjej och hennes kusin som kommer att ta hand om hunden när det blir aktuellt.
Jag börja blir mer och mer intresserad för britt staff..liten men endå stor hund.samt en mops ligger bra till i mina önskingar
Just nu har jag fått lite mera kött på.benen om hur det är att äga en hund.men jag forsätter ta reda på mer fakta
I bla rasklubbarna mm.
Tack för tips och råd gubbar.
Det blir jag och min tjej och hennes kusin som kommer att ta hand om hunden när det blir aktuellt.
Jag börja blir mer och mer intresserad för britt staff..liten men endå stor hund.samt en mops ligger bra till i mina önskingar
Just nu har jag fått lite mera kött på.benen om hur det är att äga en hund.men jag forsätter ta reda på mer fakta
I bla rasklubbarna mm.
Tack för tips och råd gubbar.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
Micha-J
- Bil: ED9 B18C
- Namn: Michel Jansson
Vi har en amstaff, underbara hundar,kräver aktivering men det har man igen, trofastare hund får man leta efter. Ja jo finns ju fler hundraser som är det
vi är inte bara medlemmar på Hpc även på svenska amstaff klubben, så blir både bilträffar och hundträffar/utställningar
ställer dock ut hunden mer på utställningar än bilarna hehe.

Michel Jansson. Tomelilla
0738331368
Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
0738331368
Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B