Hur många här inne har bilförmån? och är det värt det ?

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Jag jobbar som resemontör,istort sett 99% av mitt jobb ligger minst 70km från bostade.

Jag kör firmanbilen till och från jobbet,men använder inte firmabilen privat,då chefen har sagt att vi inte får använda bilen privat.

räknas det som en bilförmån? Jag tycker inte det allfall.Vad säger ni andra?

Jag vill tillägga att jag måste ha en firmabil då massa verktyg och sånt måste jag ha med mej för att kunna utföra mitt jobb,som gasflaskor,spett,mm
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
posterman360
Inlägg: 480
Blev medlem: 14 april 2013, 15:22
Bil: civic type R ep3
Namn: Robert påhlsson
Ort: göteborg

Det är en slags förmån eftersom att du inte betalar bensin,
jag har själv firmabil men som inte är skriven på företaget utan det är en av mina chefers privata bilar som jag har , då kan jag köra i privat bruk, det kan vara så att den bilen du har är lisad och om man kör med den privat så kan man få kraftiga böter från skattevärket :)
_____________
Robert Påhlsson
Team Japtuning
Kör : Ep3
070-4700787
_____________
Sponsorer
Japtuning AB
Däckhuset i mölndal
E.S.F el service AB
jir måleri AB
Ivarssons RÖR AB
ventilationskontroll aeolus AB
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Jag tror inte att den är leasad längre,,den är ju 5.5år gammal nu.

Jaha,då ställer jag bilen i verkstan efter arbetsveckans slut,tänker inte blir beskattad för nån förmånsbil speciellt inte denna skit bil.
Tar min eg iställe,den är fan så mkt roligare att köra,och dra av milersättningen iställe.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

Nja riktigt så enkelt är det inte.
Det beror på vad som står i ditt anställningskontrakt. Det finns fortfarande kryphål som går att utnyttja. Om du har ett anställningsbevis där det står att du utgår från hemmet så är det ok att använda en firmabil så länge du har en färdskrivare eller skriver resedagbok! Står det dock i ditt anställningsbevis att du utgår från er firma så funkar det ej att ta bilen hem då även det räknas som förmån och ska beskattas.

Att däremot använda firmabilen för privat är ett big nono då det ska förmånsbeskattas och kan stå dig dyrt om det inte sköts!

Det finns olika former av förmånsbil...generellt sett skulle jag säga att ju mer du kör privat, desto mer lönar det sig. Det finns någon breakeven-point jag inte har koll på.
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Det står inget om bilen i kontrakt och inget heller om var vi ska utgå.men enklas för både mej och min chef är att jag utgår från mitt bostad söndag eftermidda. Då vi har jobb på olika orter.men med mitt jobb så ska dem hålla med en bil.


Nej jag kör inte privat med firma bilen..den är slö jag hatar slöa bilar.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Står inget om bil i vårat kontrakt heller, vi skriver körjournal och får egentligen inte åka från vårat hem till jobbet på morgonen, det är inte okej.
Vi får däremot åka till kund, dra handbromsen, släppa handbromsen och åka till jobbet. :lol:

Vi får åka 10 resor per år, max 100 mil totalt privat utan att förmånskattas enligt papper vi fick från skatteverket. Men många på firman hämtar barnen, åker till ica osv. Bara journalen stämmer med milen så bryr sig ingen. :)
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Så pass...nee jag kan gärna betala bilförmån skatt men då ska det vara en vettig bil att skatta för..denna är katastrof..jag blev frånkört av en lastbil med släp i en uppförsbacke..då vet ni hur värdelöst den är..

Det kommer att finnas elektronisk körsjounal i denna så att försöka med nåt är ingen ide.
Vi har nu sån självfylla i var man kör osv..
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Har själv förmånsbil och bara momentet att inte behöva tänka på något efter att jag betalt månadsfltmånen gör att jag tycker det är värt det. Inga övriga utgifter utom drivmedel och avdraget på lönen är guld värt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Om man hade en vettig bil så.kan det vara värt..mitt jobb krävs skåpbil pga alla verktyg som behövs för att utföra jobbet.
Jag tycker inte för min del är värt avdrag på lönen mm..

Jag räknade i en kalkyl på den bilmodellen vad förmåns värde är 2900/mån plus drivmedel.Nej tack säger jag.
då jag har 2 bruksbilar kan jag lika gärna köra nån av dem.jag betalar ju ändå skatt och försäkring på dessa.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Du behöver en Honda Ridgeline som firmabil så du kan sälja din privata brukis ;)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Ja det skulle vara nåt..men jag tror knappas att chefen är intresserad av förslaget.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
devildancer
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 juni 2006, 12:21
Bil: typ en R
Namn: pelle sewerin
Ort: västerås

Precis som Liamo skriver så finns det en del kryphål. Dock så är det privatpersonen som blir straffad fastän företaget gör fel.

Ex: Det finns inget i kontraktet som säger vart du ska utgå ifrån. Hemma eller arbetet. Tar du firmabilen till och från jobbet är det som Liamo skrev, max 100 mil per år. Annars räknas det som bilförmån. Finns en annan gräns också om 4 tankningar eller något sådant.

Det går tyvärr inte att säga att man inte kände till eller visste till Skv. Det går även att beskatta någon i efterhand, tex om de kan bevisa att du tagit bilen hem och till jobbet flera år tillbaka.

MEN de måste även kunna bevisa att det är så, varför det är möjligt att hämta upp barn åka till Ica på hemvägen, men då ska det ingå på vägen hem, inte orsaka en stor omväg.

Det var några år sedan jag satt med det här, men det är grovt sett de viktigaste reglerna.
pererik sewerin
Skriv svar