Tätning lister/hjulhus, mm. Honda Acc 92

För Topics som ej är motorrelaterade
nejmeg
Användare
Användare
Bil: Honda Accord -92
Namn: John Mamme

27 december 2014, 23:49

Halloj
Lär göra en frågeställning ang min Honda Accord 92 igen. Försökt på Honda tech utan resultat. Är väldigt svårt med alla begrepp vilket gör det ännu svårare..

Till saken. Har skruvat loss plastinnerskyddet (inner fender ?) fram i båda hjulhus,
tagit loss en list (wheel well trim ?) bak i båda hjulhus,
lossat men ej fått bort tröskelbräddarna (side sill panels) på bägge sidor,
samt tagit loss alla stänkskärmar i hjulhuset

De ska när jag är färdig med att få dit rostskydd skruvas tillbaka, eller som i listens fall tryckas tillbaka.

Kollade i instruktionsboken och listen har tydligen haft nån slags "adhesive" mellan gummit och plåten som jag förstått. Undrar just vad ska man använda för sådan, typ Karlssons klister? Silikon? En del av listen är dessutom lite utbänd vilket bör fogas ihop för att undvika att få in massa skit där sen.

Innerpanelen i fram hjulhus då. Är en glipa mellan plåt och plast som lär kunna läcka in grus, mm. Räckte inte med bara skruvar. Hur fogar man bäst ihop detta tro?

Är samma med stänkskärmarna där de sitter mot plåten, om det bör tätas med nått eller förlita sig på skruvarna där.

Och slutligen tröskelbräddarna, de skruvas förvisso fast men var fullt i grus under, vet inte hur det kom dit men om det bör tätas tro?

Kan tilläggas att utloppsröret från soltakets överskottsvatten tydligen går ut bakom bakre stänkskärmen fram, var detta vatten tar vägen sen när allt är ditskruvat är en annan femma, men kanske är dumt att täta för mycket?

Återkommer snarast med bilder.
Bilagor
image.jpg
Lite mörk bild (mobilkamera) tyvärr. Listen i fråga, den är som synes lite uttänjd.
image.jpg
Bak vänster hjulhus, masktejpen sitter där listen ska till sen
image.jpg
Fram vänster hjulhus/"fender" med glipa (inte fastskruvad än dock)
Användarvisningsbild
GroundX
Påläst
Påläst
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Kontakt:

15 januari 2015, 15:56

nejmeg skrev: De ska när jag är färdig med att få dit rostskydd skruvas tillbaka, eller som i listens fall tryckas tillbaka.

Kollade i instruktionsboken och listen har tydligen haft nån slags "adhesive" mellan gummit och plåten som jag förstått. Undrar just vad ska man använda för sådan, typ Karlssons klister? Silikon? En del av listen är dessutom lite utbänd vilket bör fogas ihop för att undvika att få in massa skit där sen.
Packningssilikon eller någon olja som du "förnyar" med jämna mellanrum. Sistnämnda kör jag på, då får man bra koll på ev. ny rost "på köpet".
nejmeg skrev: Innerpanelen i fram hjulhus då. Är en glipa mellan plåt och plast som lär kunna läcka in grus, mm. Räckte inte med bara skruvar. Hur fogar man bäst ihop detta tro?
Gummipackning klippta i remsor från A4-ark med material kanske? Är ju inte så bra att köra typ PL200/400 eller någon silikon om man vill ha bort det sen.
nejmeg skrev: Är samma med stänkskärmarna där de sitter mot plåten, om det bör tätas med nått eller förlita sig på skruvarna där.
Osäker på vad du menar? Men att täta överallt är inte bra för dräneringen.
nejmeg skrev: Och slutligen tröskelbräddarna, de skruvas förvisso fast men var fullt i grus under, vet inte hur det kom dit men om det bör tätas tro?
Håll det luftigt och oljespruta med jämna mellanrum när du vet att det är tort, imo.
nejmeg skrev: Kan tilläggas att utloppsröret från soltakets överskottsvatten tydligen går ut bakom bakre stänkskärmen fram, var detta vatten tar vägen sen när allt är ditskruvat är en annan femma, men kanske är dumt att täta för mycket?
Ja, du vill ju inte ha vatten som ligger och skvalpar i något hörn. Det är bara en tidsfråga innan det är rost :)
Civic EG6 B18 VTi - 92
Accord CB8 F22 - 92
FR-V BE1 R18 - 07
nejmeg
Användare
Användare
Bil: Honda Accord -92
Namn: John Mamme

20 januari 2015, 14:46

Fick veta att listerna i sig kan vara rostiga innuti (är visst nån metalfläns i gummit runt listerna). Vet inte om det kan ha spridit sig vidare men tankarna går till att införskaffa sig nya (den som påpekade om listerna föreslog skroten.. men jag vet inte, nya kostar tydligen 260 styck). Men packsilikon eller olja, uppfattat.

Anledningen till att jag vill täta i glipan (bara på utsidan) är för att slippa dra in massa extra damm, mm. Den har väl klarat sig hittills, mest som en säkerhetsåtgärd. Är väl en glipa på 5-10 mm om jag inte minns fel.

Gummipackning, hur bör denna fästas i så fall? Silikon som du sa?

När du säger luftigt kring trösklarna, hur menar du då? Vill minnas att det satt ganska tätt mot undersidan m h a plastskruvarna. Är förvisso nån mindre glipa kring skruvhållarna men har haft ett tunt lager underredsmassa in under kanten för att inte få in skit underifrån. Det kanske var en dålig idé? Eller ska jag ha på nån olja eller nått under kanten där?
Är ju hyfsat luftigt mot slutet/början av tröskeln annars.
Skriv svar