Lackfärg lossnat, mindre del

För Topics som ej är motorrelaterade
nejmeg
Användare
Användare
Bil: Honda Accord -92
Namn: John Mamme

2 januari 2015, 19:37

Halloj,
Gott nytt år till er gott folk.

Upptäckte en sak på en del av plåten baktill på bilen i hjulhuset där lackfärgen följde med mask.tejpen jag satt där. Har inte gjort så mycket mer där än att tvätta med rödsprit. Vill inte pilla för mycket med risk för att mer färg trillar av.

Även sett att det lossnar färg kring vissa av de fyra förstärkningar som används för domkraften som kom med bilen. Ingen höjdare om de rostar sönder för då blir det problem att byta däck...

Ska sitta en gummilist över plåten jag nämnde så färgen är inte så viktig, samma med förstärkningarna. Lackfärgen på burk jag hade har täppts igen.

Hur sjutton beter jag mig i ett sånt här läge?

Skrapa bort ev rost/färg?
På med... vadå?
Sen nått rostskydd (har kört med F40 rostskyddsmassa under bilen)

Kan tilläggas att det är ganska trångt där, sitter en annan list (tröskelbräddare) som jag inte fått loss.

Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
GroundX
Påläst
Påläst
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Kontakt:

9 januari 2015, 12:06

Såhär brukar jag göra:
1) Använd helst bläster, annars försök få bort så mycket rost som möjligt.
2) På med "rostätare" som även fungerar som primer
3) På med färg med högt zinkinnehåll (zinkfärg)
4) Rugga upp ytan försiktigt
5) På med valfri lack
6) Om det är under lister (exempelvis listen som sitter på skärmkanten bak) så brukar jag lägga på ganska flödigt med linolja.

Förstärkningarna är bara att ta bort så mycket skit som möjligt och lägga på underredsmassa. Man får komma ihåg att kolla till dom ganska ofta då de är utsatta - speciellt vid däckbyte.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Accord CB8 F22 - 92
FR-V BE1 R18 - 07
nejmeg
Användare
Användare

9 januari 2015, 13:41

Bläster har jag ingen tillgång till tyvärr. Den ena rostfläcken sitter lite illa till, precis vid tröskelbräddaren som jag (skrev i annan tråd) aldrig fick loss till min frustration...

Blir lite nyfiken på vad linoljan ska göra för effekt, så det inte skrapas loss eller något annat?

Det där med rostätare har jag hört både si å så om. Vissa säger att det är skit, andra att det är underverk. Sen finns det typ rostomvandlare också. Nån annan rekommenderade nån syra...
Användarvisningsbild
GroundX
Påläst
Påläst
Kontakt:

15 januari 2015, 15:45

Haha, ja. Det finns nog lika många varianter som det finns personer.
Men de två tumreglerna är: bort med all rost, på med någonting som skyddar plåten.

Linolja ger en seg hinna som stöter ifrån sig fukt och är en superb rostbarriär där det inte syns (för snyggt blir det inte).
På alla Hondor jag haft så har jag lagat rosten under den list som sitter runt hjulhusen bak, och sedan 2ggr/år kladdat i ny linolja, rosten har icke kommit tillbaka!

"Rostätare" är inget underverk. Om folk litat blint på vad som står på förpackningen så förstår jag att de blir besvikna :)
Civic EG6 B18 VTi - 92
Accord CB8 F22 - 92
FR-V BE1 R18 - 07
nejmeg
Användare
Användare

15 januari 2015, 17:04

Det får bli att lämna in den på verkstaden, den ska ändå servas snart så. Känner att jag är på tok för petig för att orka ge mig an det där. Det slutar med att jag får psykbryt och ger upp och gör något halvdant av det i slutändan ändå.

Rostomvandlare då? Enligt affären där jag såg en sån så ska den funka "bättre" som primer än vad en rostätare ev skulle göra.

Handlar nu om ett område baktill på bilen, bakom stötdämparen (som jag för närvarande inte får loss...).

Är vad som liknar ytrost på vissa "metallstänger" kring balkarna bak samt lite mer grövre rost på en i efterhand fastmonterad hållare för löstagbar drakrok (puh, lång mening).

Använder just aldrig dragkroken (ingen på besiktningen påpekade något om detta.

Som sagt så har jag knappt tid och ork längre att själv greja detta. Via hörsägen sägs att jag bara kunde tvätta rent och spraya på rostskydd Carosol F40... eller så ska man använda rostomvandlare som primer och sen på med rostskydd.

Låter säkert jäkligt lat, verkstaden ville inte ta sig an det (eller menade att det var lättare för mig att göra (?), men det behöver inte se så snyggt ut där då det inte syns. Huvudsaken är att jag får bort rosten och kan skydda.
Användarvisningsbild
GroundX
Påläst
Påläst
Kontakt:

20 januari 2015, 10:43

Känns som att du komplicerar saker och ting. En verkstad kommer förmodligen göra det där sämre än vad du gör, om du inte hitta någon som är erkänt duktig på rostlagning.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Accord CB8 F22 - 92
FR-V BE1 R18 - 07
nejmeg
Användare
Användare

20 januari 2015, 12:54

Har inte så mycket annat val. Har knappt nån tid över till att fixa med bilen nu för tiden. Det skulle ta flera månader för mig att få det gjort. Det sitter så jäkligt till så det är inte bara att slipa och spackla och ha sig. Tror inte jag skulle kunna göra det så mycket bättre ändå tyvärr =/

Det är ingen sån där märkesverkstad i den bemärkelsen utan mer lokalverkstad. De har så vitt jag vet en kille där som är duktig med rostlagning. Vill just inte åka för långt med den heller utanför orten med risk för att det blir värre.

Ledsen om jag låter väldigt negativ men omständigheter har gjort att jag inte har så mycket tid övers.
Skriv svar