Civic Tourer 1.6 d-tec - underskattad?

För Topics som ej är motorrelaterade
Focusrite
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

5 februari 2015, 00:09

Civic tourer 1.6 d-tec underskattad?

Jag är inte speciellt motorkunnig men har jämfört fakta från massvis med tester med Civic tourer, då jag är går i köpartankar. Vad jag undrar över, och som förbryllar mig, är att bilen klår alla konkurrenter i körglädje/väghållning, växellåda, förbrukning, nm, bagageutrymme och smarta lösningar. Detta är alla kriterier som är viktigast för mig (förutom rostskydd, som jag tänkt fixa hos Dinitrol el liknande vid ev köp). Trots detta förlorar Civicen de flesta tester mot Seat Leon, Peugout 308 eller Golf kombin. Är det något jag missat, eller har den någon "akilleshäl" jag missat när jag prövat den som gör att de andra alternativen är bättre?

Det verkar inte vara några journalister som tar med driftsäkerheten i beräkningarna, för då skulle alla de tre konkurrenterna hamna långt bakom enligt mina erfarenheter. Tog mig igenom många Volvo och tyska bilar innan jag upptäckte Hondan, och jag byter alla dagar i veckan interiörens premiumkänsla mot driftsäkerhet och körglädje.

Skulle uppskatta om någon upplyst kan dela med sig av sin visdom - kanske äger du själv Civic Tourer?

Mvh Jonathan
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5198
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

5 februari 2015, 07:01

mor och far köpte en tourer 1,6d executive i september.

det som de stört sig på är:
el styrd förarstol är bra, men man snålade och det är manuell på passagerarsidan.
menysystemet tog dom ett tag att fatta, men varfan de är 60+.... (haha, tur de inte läser här, då hade arvet rykt)

de körde en a6 från 2003 innan och den va något tystare i kupen på motorvägen.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Focusrite
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

5 februari 2015, 22:39

Fixxe:

Okey, det var inte så farliga klagomål, ungefär som väntat då Honda kan släppa in lite väg- eller motorljud.

Men det borde finnas många här inne med lite kunskaper om bilen, eller är det mest bensinare som ägs av forumets medlemmar?
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2156
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

6 februari 2015, 10:11

Vi äger en bensinare, och bilen som sådan är smått fantastisk. Visst finns det ett par mindre saker som kunde gjorts bättre, men på det stora hela är bilen precis så bra som man hoppats, och faktiskt bättre i många fall.

Utrymmen, körglädje, utrustning, utseende, ekonomi och coolhetsfaktor (över att inte köra en Passat, V70 eller Toyota som alla andra) är på topp. Vi har adaptiv stötdämpning bak som tillval och (sitter på lifestylenivå och executive), och det är helt suveränt. Jag stör mig på att backkameran slammar igen av vägsmuts så man måste torka av den ganska ofta med fingret, och att det är i princip helt omöjligt att veta var man har framskärmarna när man ska parkera. DAB-radion tappar lätt mottagning och övergår till FM (vet inte om detta är radions fel eller sändningarnas fel iofs).

Motormässigt så valde vi bensinaren bara för att det körs ganska mycket korta sträckor i stadstrafik, och då är bensin smartare än diesel. Men annars hade jag hellre valt dieseln. Bättre bottendrag, snålare och mer potential att trimma enkelt iom turbon.

Provkör en med diesel och känn efter själv.
Lite om motorn http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ec-118271/
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Focusrite
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

6 februari 2015, 10:46

Steffo skrev:Vi äger en bensinare, och bilen som sådan är smått fantastisk. Visst finns det ett par mindre saker som kunde gjorts bättre, men på det stora hela är bilen precis så bra som man hoppats, och faktiskt bättre i många fall.

Utrymmen, körglädje, utrustning, utseende, ekonomi och coolhetsfaktor (över att inte köra en Passat, V70 eller Toyota som alla andra) är på topp. Vi har adaptiv stötdämpning bak som tillval och (sitter på lifestylenivå och executive), och det är helt suveränt. Jag stör mig på att backkameran slammar igen av vägsmuts så man måste torka av den ganska ofta med fingret, och att det är i princip helt omöjligt att veta var man har framskärmarna när man ska parkera. DAB-radion tappar lätt mottagning och övergår till FM (vet inte om detta är radions fel eller sändningarnas fel iofs).

Motormässigt så valde vi bensinaren bara för att det körs ganska mycket korta sträckor i stadstrafik, och då är bensin smartare än diesel. Men annars hade jag hellre valt dieseln. Bättre bottendrag, snålare och mer potential att trimma enkelt iom turbon.

Provkör en med diesel och känn efter själv.
Lite om motorn http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ec-118271/

Steffo:

Det låter ju bra - ungefär vad jag har hört;-)

Att det är svårt att veta var man har framskärmarna låter obra - brukar ju bara bakdelen som är svår enligt min erfarenhet.

Jag har läst i något test att det är svårt att förankra och få plats med bakåtvända barnstolar - inget du använder? (Mailade en Honda-säljare som gav mig korta svaret att han sålde till massa barnfamiljer och ej fått några klagomål på det området..)


Nu är ju det tänkt att vara just en familjebil, men OM man skulle bli lite ungdomlig och vilja chip-trimma - är det verkligen smart utifrån ett perspektiv där jag vill att motorn och bilen ska hålla länge? (jag vill tex inte behöva byta fjädring och liknande för att bilen ska Hålla för trimningen...)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2156
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

6 februari 2015, 11:13

Jag pratade mest ur mitt eget omogna perspektiv, där trimning alltid är nödvändigt. Jag kan inte låta bra vara bra, utan måste förbättra allt jag äger fordonsväg...
Man ska givetvis inte haka på vad som helst och köpa första bästa triumsats, utan se till att läsa in sig ordentligt så man köper något som är välbeprövat och erkänt bra. Man behöver absolut inte byta fjädring bara för att man tar ur några hästar extra ur motorn, så för den delen kan du vara lugn.

Angående parkering och svårighet att veta var man har skärmarna, så är bakpartiet på vår bil väl omhändertagen med backspeglar, parkeringssensorer och backkamera. Fram finns parkeringsensorer också så även där är man tryggad, men jag ser inte var skärmarna slutar och det är något som jag själv stör mig på. Man får lita på sensorerna om man ska parkera nära något helt enkelt.

Vi kör två bakåtvända stolar i bilen nu. Ett babyskydd som sitter med Isofix-fästen, och en Brio-stol som sitter med bälte och remmar som jag fäst i staget till magic seats, samt har främre stolen dikt an mot ryggstödet på barnstolen.. Kan tänka mig att någon kan ha saknat fästpunkter för remmarna under framsätet som på vissa europeiska bilar, men det går ju att lösa ändå. Det är ju bältet som ska hålla barnstolen. Remmarna är mest till för att hindra stolen från att vicka i sidled.
Har ni Isofix så finns det på tre platser i bilen (passagerarstol fram, och båda sidoplatserna bak).

Angående att Tourern får stryk av andra bilar i testerna, så är det inget konstigt. Så är det alltid med fördel europeiska bilar i europeiska tester. Det ska till en fullständigt överlägsen japansk bil för att bli en klassvinnare. Om de bara är 10-20% bättre än europeerna, så hamnar de på typ andra till femte plats i testerna ;).
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Focusrite
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

6 februari 2015, 13:27

Steffo:

Låter mycket bra! Har ni ena babystolen fram? Har numera hört att det ska vara helt säkert med att stänga av airbagen...

Har du rostskyddsbehandlat den hos firma? Står mellan Dinitrol och Rostskyddsspecialisten i uppslala, som jag hört mycket om, men inte vet om det är värt 20 mils resa för...

Angående testerna så bekräftar du en av mina teser;-) Har själv nästan uteslutande ägt Tyska bilar och även om de är fina och tysta i kupén så har jag svårt att förstå varför inte fler vågar pröva japanska, som jag tycker är så mycket roligare att ratta (Okey, en del BMW är kul förstås). Men min Civic -97 med en trött v-tech håller sig stabilt på vintervägarna trots min rally-hybris och oförsiktighet. Det är den bilen med bäst väghållning jag kört hittills, skulle jag tro. Tyvärr ska den pensioneras nu när det mesta börjar trilla sönder;-)
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

6 februari 2015, 14:07

Farsan hämtade ut sin nya Civic Tourer 1.6 d sport för bara någon timme sedan. Han har inte hunnit köra så mycket men deras gamla Civic -12 hade rullat 7k mil och det finns en anledning till att det blev samma modell igen med dom små förändringarna som kombi och diesel och det var att det var bästa bilen han ägt under sina 55 år. Jag har kört flertalet på jobb och jag kan säga att tourer 1.6d är den mest praktiska jämte ekonomiska och körglada bilen man kan köpa enligt mig.

Att läsa recensioner där VAG hela tiden är jämförsbilen, där driftsäkerhet aldrig belyses och där reportrarna fortfarande har en avigsida till japanska bilar är helt meningslöst. Läs istället riktiga ägarrecensioner på tex civinfo.com. :)
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2156
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

6 februari 2015, 14:30

Focusrite skrev:Steffo:

Låter mycket bra! Har ni ena babystolen fram? Har numera hört att det ska vara helt säkert med att stänga av airbagen...

Har du rostskyddsbehandlat den hos firma? Står mellan Dinitrol och Rostskyddsspecialisten i uppslala, som jag hört mycket om, men inte vet om det är värt 20 mils resa för...

Angående testerna så bekräftar du en av mina teser;-) Har själv nästan uteslutande ägt Tyska bilar och även om de är fina och tysta i kupén så har jag svårt att förstå varför inte fler vågar pröva japanska, som jag tycker är så mycket roligare att ratta (Okey, en del BMW är kul förstås). Men min Civic -97 med en trött v-tech håller sig stabilt på vintervägarna trots min rally-hybris och oförsiktighet. Det är den bilen med bäst väghållning jag kört hittills, skulle jag tro. Tyvärr ska den pensioneras nu när det mesta börjar trilla sönder;-)
Båda barnstolarna bak, men det går att stänga av airbagen på främre passagerarplatsen med nyckel, så det ska vara safe.
Vi rostskyddsbehandlade bilen för att öka skyddet. Men i ärlighetens namn så är varningarna om dåligt rostskydd i pressen fjup överdrivna. Jag har inte sett en enda rostig Civic Type R (samma modell som jag själv har) och då är dessa bilar numera 10 år eller äldre. Plåten som Honda använder har riktigt bra galvning, och står emot det mesta. Men att lämna in en sprillans bil på hålrumsbehandling och underredsbehandling är nog aldrig en dålig investering om man planerar att behålla bilen 10 år eller mer.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Focusrite
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

6 februari 2015, 22:04

Eisenhut:

Alltid kul att höra så goda vitsord. På civicinfo hittade mycket nyttigt, så tack för tipset!
Skriv svar