Dum fråga om friktionsdäck

För Topics som ej är motorrelaterade
DFJ
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 september 2017, 11:31
Namn: Sebastian Andersson
Ort: MOTALA

Kan jag ha dom här året om däcken? https://www.hjulonline.se/friktionsdack en aning skumt låter det? någon som vet med säkerhet.

/Tompa (Ny här)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ja i rätt dimension kan du det. Tänk på att de slits ut mycket snabbare under sommartid och också har mycket sämre bromssträcka än vanliga sommardäck under sommartid.

Nu framgick det inte bilmodell eller ens däckmodell i länken. Jag menar friktionsdäck i allmänhet.

Ett friktionsdäck har i regel sämre vägegenskaper på vintern än ett dubbdäck, och sämre vägegenskaper än ett sommardäck under sommaren. En kompromiss. Själv kör jag friktionsdäck vintertid och Dunlop RT Sport Max sommartid. Funkar fint i Stockholm.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

De är dåliga hela tiden :)
Men kör man väldigt lite och inte är beroende av att kunna ta bilen när det är riktigt halt på vintern så funkar det kanske.
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Jag har kört friktionsdäck i 10 år. På vintern funkar de klockrent om man har något bakom pannbenet och håller avståndet. Har man en backe hemma eller på jobbet som blir isig rekommenderar jag dock dubb.

På sommaren när man sommardäck och på vintern när man med vinterdäck. Europeiska friktionsdäck ska man inte köra på vintern.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Krolleg
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Själv väljer jag aldrig annat än sommardäck på sommaren och dubbdäck på vintern.

Varför inte ge sig själv den bästa möjliga chansen att väja/bromsa eller på annat sätt kunna klara en oförutsedd händelse? Visst friktionsdäck funkar fint på vintern när man kör försiktigt och planerar sin körning. Men du kan ju inte planera när älgen eller en unge eller annat springer upp på vägen precis när du åker på ett parti med blankis.

Som sagt alla väljer vad man vill ha för däck. Men jag värdesätter mitt liv högre än ca 4-5000 som de kostar att få en vettig uppsättning däck till bilen, nu säger jag inte att olyckor inte händer när man har dubbdäck men jag vet iaf att jag har gett mig själv de bästa förutsättningarna för att klara halka.

Och på sommaren slits som sagt friktionsdäck bara man tittar på dom. Min bror köpte friktionsdäck en vinter, men han hatade dom och sa aldrig mer å tänkte att han kör en sommar på dom å slänger på dubb på vintern igen, men redan i augusti fick han byta till de sommardäck han hade liggande för då va däcken slut. detta kan jämföras mot vanliga sommardäck som håller 2-3 sommrar för han.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Skriv svar