SCUBA -Goodman grip/Rig - DIY

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem

18 november 2018, 23:34

Hallå

Totalt icke motorrelaterad sak, men i helgen hann jag med att bygga ihop en sk. Goodman grip/rig för en uw-kamera och uw-lampa.
Använde lite bilprylar, jag hade i garaget. ;-)
Det enda prylen jag inte hade hemma var den röda spiralkabeln, från en dödmansgrepp från Biltema.

Borde finnas några tech-dykare här på forumet, tar gärna emot feedback på konstruktionen.
Skenorna är aluminium och den långa skruven är en gammal hood-pin, från min gamla Rex.

Gapet mellan skenorna är justerbart tack vare vingmuttrar, så det passar både utan handskar och med våt-/torrhandskar och det är fjäderbrickor under varje mutter.

Fastsättningen av lampan är med bungee, som går att ställa längden på, och bungeen spänns ner mot en gammal mässingsknopp från en byrålåda .
Draghandtaget på bungeen kommer från en nykelrem

Sen har jag satt en handleds-bungee, så att man kan släppa taget under vattnet, utan att den trillar av handen.
Men om man skulle tappa den så har man den röda dödmans-spiralen, som fäster mot BCD.

En selfie-pinne fick donera det universala kamera-fästet.
upifrån.jpg
bak-utr.jpg
fram-utr.jpg
hand-bak.jpg
hand-fram.jpg
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
GroundX
Påläst
Påläst
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Kontakt:

21 december 2018, 23:41

En sån där skulle jag exakt aldrig ha användning utav, men säkerligen bra för den som dyker :)
Civic EG6 B18 VTi - 92
Accord CB8 F22 - 92
FR-V BE1 R18 - 07
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem

19 januari 2019, 17:25

Då har jag fått facit på hur bra det har fungerat med kamerariggen.
Helt över förväntan. 8)
Dock hade jag uppgraderat belysningen, strax innan avfärden till Koh Lanta, med en 950 lumen OrcaTorch.

Här är en kort nerklippt version på 9min, (av totalt 5,5h uw-film,)
Ni som gillade filmen "Hitta Nemo" kommer att tycka om den. :D

Mvh Benci_Hovanyi
Skriv svar