GarageRapport #1 Surikaten

För Topics som ej är motorrelaterade
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

HPC Garage #1 Surikaten

Jag fick en ide efter årsmötet i höstas, och har hållt lite uppdateringar om garagereportage här på forumet, ett par intervjuer är gjorda, och fler kan vara påväg. Jag tänkte börja med mig själv, men eftersom jag fann det svårt att intervjua mig själv så kör jag första reportaget som en presentation och kort sammanfattning av min bil.

Hade jag druckit kaffe hade jag varit Flash. Ständigt i rörelse, inte en lugn stund. Sällan i alla fall. Och tålamod vet jag inte vad det är.
Jag heter Tim, aka Surikaten, och här är mitt garage.

Kort fakta:

Ålder: 30år
Familj: Sambo & 2 barn.
Yrke: Service- och vindrutetekniker på Toyota/Lexus.
Första bil: Opel Calibra 16v
Sämsta bil: BMW 320i e91
Saknad bil: Honda Civic Ed6 ”Vtec inside”
Drömbil: Toyota Chaser Tourer V eller Lexus LFA om man hade pengar.
Det bästa som finns: När saker går som man vill.
Favoritverktyg: Vinkelslip.

Historia.
Redan vid 6 års ålder kom japs intresset, när morsans kille körde en Primera GT och en gul Datsun 240z, som senare ersattes av en Nissan 300zx. Jag mins att han skröt en del om sina Volk fälgar för så och så många tusen, direkt från Japan. ”Innan Svensson visste vad Volk var.” heter det idag. Ovetande själv om bilar då tyckte man bara de såg fränt ut.
Någonstans runt -03 köpte morsan en Cr-x, och då hade man ju redan kollat sönder Fast and furious. Att morsan körde en sport Honda va det coolaste. Vi besökte hpc på mantorp -04 och jag blev bara mer såld. Men 4 år senare körde polarna Opel Calibra… 8 vavlare. Dem såg ju tuffa ut, och gick okej, antar jag. Jag föll för grupptrycket och köpte en 16 ventilare. Den var i alla fall snabbare. Men det var bara fel på den. Första månaden fick jag börja med att byta låda. Och felen fortsatte komma.
Något år senare, och ett par bilar smartare letade jag efter en Civic och ringde på en som kom ut på blocket. Original, 10k mil, 3 ägare och typ ingen rost. MAX 8 minuter hade den varit ute, och någon var redan på väg. Bitter och tvär som fan blev jag. Men ägaren ringde tillbaka senare och sa att spekulanten tyckte bilen var för liten.
#1.jpg
Kort sagt, bästa och roligaste bilen jag ägt, och den är saknad. Bilen såldes 2015 pga. barn och bristande tid och plats. Bilen såldes obesiktad med B16a1 efter att ha kört både original D16z6 och all motor z6. En lite tragisk historia tycker jag dock. Mitt första swap. En D16z6, dpfi to mpfi motorpiska, extraktor och rosfritt catback bla. Ca 2 veckor, en dag på mantorp och en träff i Norrköping han jag med, där polaren generator gav upp i hans Sunny Gti påväg hem från Norrköping. Och min bil var rensad efter dagen på mantorp. Så vi for in till Linköping för att hitta en bogserlina mitt i natten. På väg tillbaka koka motorn, fläkten hade gett upp. Brorsans fick köra oss till civilisationen i sin Corrado vr6 som gick varmt för jämnan. Tror jag kom i säng runt 7 på morgonen när alla bilar var hemma. Totalt 7 pers blev inblandade. En natt att minas.
Motorn byggdes på nytt. Planat block o topp, högkompskolvar, Skunk2 insug m.m. ett par uppstarter hade gjorts, men när bilen skulle köras ut hoppade remen. Då blev det B16 motorn, som antagligen såldes utan bil eftersom lådan visade sig vara skrot när jag väl skulle köra motorn i min bil, och B-serie lådor med kabel växte inte på träd. Ett år senare var den körklar igen och redo för besiktning. Allt som behövdes var en katt. Men som sagt, det var här den såldes, och nya ägaren fick igenom den med blanka papper efter att katten monterats bla. Story of my life.
#2.jpg
#3.jpg
Civic ej2 Coupe.
Historien bakom den Civic coupe, eller ej2, som jag äger nu börjar egentligen med en bilbrand i en Audi a4 jag brukade. I garaget hade jag då en Accord cb7, en sån äldre med 2.2l motorn. En sån som jag tittat på/efter i väldigt många år. Tyvärr var rosten överväldigande, men vad kan man räkna med i en bil för 700:-.
Brukisen brann upp och projektet var en ”dead end”. Jag behövde något bättre, men ekonomin var begränsad. Samtidigt som jag fortfarande saknade ed6an så fanns ju en, en som funnits i klubben i många år. ”Paxtern”. Tidigare byggde med kompressormatad D16z6 av Nitram samtidigt som jag byggde z6 i min ed6. Men nu med B16 och Crx front bla. som jag förstod. Komplett, men i väldigt många delar tydligen.
Men så dök coupen upp på blocket. Ny besiktad och körklar för 10’000:-. Jag åkte upp till Nynäshamn och kände och klämde. Jag tvekade inte. Det kändes rätt. Och gör än idag. Lite nyare, men samma glädje.
#4.jpg
Coupen idag.

Exteriör.
Lackad i ”Coke” grå efter rostlagning.
Dimljus och läpp fram.
”Trötta Hästen” stickers på framskärmarna.

Interiör.
Original ”facelifte” svart/grå
Svart lackat innertak och stolpklädsel.
Sony huvudenhet och GZ 5.25” i hatthyllan.

Chassi.
Billiga coilovers och Spoon-bussningar i nedre länkarmar bak.
Toyo R888r ädck på 15” JP Wheels.

Motor.
K20a1 på pall.

Allt framför dörrar och vindruta är idag nedplockat. Planen är att förbereda för K20, fräscha upp och ev. lacka motorrummet, underredet och hjulhusen. Jag ska dra om bromsrör och elen i motorrummet så det blir snyggare, men ändå praktiskt. Ifall problem uppstår någon gång så vill jag inte ha massa extra jobb bara för att ”inget ska synas”.
Just nu är framvagnsbalken renoverad, det högra motorfästet är ersatt av Hasport k-swap fäste. Tanken är att både fram och bakvagn ska få sig en genomgång, uppfräschning med lack och bussningar, eller ersätta något helt om det behövs/krävs. Bakvagnen med trumbromsar vill jag ersätta med skivbromsar, planen är att gå igenom bakvagnen höst/vinter 2021. Och motor och framvagn till sommaren. Och det blir nog inget åka i sommar mer än in o ut ur garaget. Planen för sommaren är karossen, och det vill jag delvis vara ute för. (pga. ventilation bla.)

Vägen hit.
När jag köpte bilen var den original, utöver den bakreljuddämparen som var ersatt ett ett rakt rör, ditt satt med självborrarnde och en jävla massa ljuddämpartejp. Så det första jag gjorde var att montera en ljuddämpare.
Under sensommaren hade jag en semestervecka inbokad då jag tänkte börja fixa cb7’an. Men den skickade jag till skroten och gick istället igenom coupen. Jag plockade ut inredningen, lackade innertak och stolpklädseln svart, kollade över rosten som syntes i bakskärmar och trösklar, och monterade en frontläpp bla.
#5.jpg
Sen började jag med rosten. Pust, vilket jobb. Jag mins att jag noterade bubblor bakom ena sidorutan, så den skar jag ut, tejpade över en däcksäck och körde hem bilen från jobbet och in i garaget. Passa in nya skärmarna, kapa ut, passa in lite till, kapa ut trösklarna och lite i hjulhusen, passa in lite till, kapa lite till. Det blev mycket tid med vinkelharry och svetsen i alla fall. Och säkert ännu mer tid med slippapper efter ja lagt på spackel. Men för att aldrig hållt på med karosseri tidigare blev jag väldigt nöjd. Förarbetet innan ja lackade hela bilen kunde gjorts bättre, men men, det blir en bättre lack i framtiden hoppas jag.
Jag fick ute bilen mitten på februari 2020 igen och brukade den flitigt. Jag visste sen tidigare att Lars_P hade en lågmilad D16z6 på lager, och köpte den helt enkelt. D16z6, vilka minen. Vid 10 tiden en lördag i mars körde jag igång med swapet, runt lunch var motorn ur och kl 22 på kvällen var jag ute och körde igen. Både motorn och lådan gjorde sitt gent emot den original D15b7 som satt i bilen innan. Helt klart en underskattad motor. Men för mig kändes det gjort självklart. Jag hade sen jag köpt bilen planerat på D16 turbo, men efter en del planering kändes det ovärt av kostnadsskäl.
Våren kom och jag hade inga kul sommarhjul. Så jag beställde ett sett 16” till schysst pris av en i Tyskland jag handlat av förr. Men dem var ”lite” för breda. Men nån stolle närmare Göteborg ville köpa dem och mellan Gbg och mig vet jag att Viinikka satt på ett sett 15” med Toyo R888r. Hela affären, med köpet från Tyskland, gjorde att jag gick 1000:- plus och fick på ett sett R-däck på bilen. Gött! Men, den behövde mer… låg. Så jag klickade hem ett sett billigare coils från ebay och monterade dem. Så ja. Grepp och, stuk, typ. Jag hade en kul sommar.
#6.jpg
#7.jpg
20200904_153033[1].jpg
I slutet av juli fick jag ett sms och en förfrågan om jag kunde säga till när jag ville sälja motorn. Jag möte upp med personen som satt att hans grabb och han ville bygga något enklare i deras eg hatch med D15b2. Han vart såld efter en provtur och vi kom överens om ett pris. I slutet av september plockade jag ur motorn igen och levererade den. Strax där efter hämtade jag en K20 hos Nitram. Japp, jag följer strömmen och kör K20. Motorn som står är en K20a1 från Stream på 156hk. Ett bra insteg tänker jag tills jag känner att chassi och bromsar orkar med högre effekt. Jag själv har inte hört om någon K20 coupe i lilla landet lagom, men någonstans kanske det gömmer sig någon redan… och nu är vi typ ifatt.
#8.jpg
En kort sammanfattande mening, som jag även började med. Jag kan inte vara still.
Men om jag ska dra lite planer i korta drag för min coupe också. Kortsiktigt ska framvagn och motorn bli klar, karossen ska få en makeover och nästa vinter ska bakvagnen få sig en omgång. Vad gäller kupen så vill jag ha fällbara ”sitta-still-stolar”, deepdish ratt, centerkonsol, armstöd och bra ljud bla. Så småning om ska dem billiga coilsen ersättas med bättre, en krängare bak och en värre k20 önskar jag. Målet jag har på framhjulen är ca 240 N/A hästar. Jag hade gärna gått bananas och köra turbo och awd, men det känns så fall väldigt långt bort, men, vem vet.


Nästa post, och först besöket är hos Martin ”Nitram” Augustsson.

Tim ”Surikaten” Rask
2021.
Senast redigerad av Surikaten den 13 februari 2021, 16:07, redigerad totalt 3 gång.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


ogge81
Inlägg: 31
Blev medlem: 28 juli 2005, 11:43
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Mycket trevlig läsning! Ser redan fram mot nästa reportage! :D
Kuriosa kring diverse biläventyr är alltid uppskattat.
Skulle gärna bjudit in mig till mitt garage när du ändå var i krokarna, dessvärre saknar det fortfarande väggar, tak och en hobbybil. :lol:
Men snart så! :roll:
Oskar Rönnberg


Civic Tourer -14
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

superkul!!!!
läste precis hela! (Y)

Du är varmt välkommen hit om du har vägarna förbi.
Dock sålt bilen bara den där fk8-tjänstebilen kvar...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
T-Eriksson
HPC Guld Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
Bil: ED6 -91 med K24
Namn: Tony Eriksson
Ort: Borgholm
Has thanked: 42 times
Been thanked: 32 times

Mycket bra. Blir kul att läsa och se lite vad som händer i garagen runt om i landet..
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Väl skrivet och mycket underhållande att läsa! Projekttrådar i all ära men en sådan här sammanfattning är ju oslagbar.
Ser fram emot nästa reportage!
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3732
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Håller med Lärfors!

Riktigt trevlig läsning och som alla andra har jag fått mersmak!

👏👏👏
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Toppen inslag här på forumet.
Riktigt kul att du tar dig tid.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
fredrik
Styrelsen Gold
Inlägg: 2005
Blev medlem: 3 februari 2005, 18:22
Bil: S2000
Namn: Fredrik Hellström
Ort: Borås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 19 times

Kul läsning!
Fredrik Hellström
0709 80 80 35

Honda S2000 AP1 '00
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Fixxe skrev: 12 januari 2021, 14:29 Dock sålt bilen bara den där fk8-tjänstebilen kvar...
732799e82d41662e44bb1f20962012a0.gif
732799e82d41662e44bb1f20962012a0.gif (495.5 KiB) Visad 720 gånger


Kul läsning :)
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Med den responsen fortsätter jag gärna. :D Reportaget hos Nitram är klart, men jag håller på de ca en månad... 8)
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


T-Eriksson
HPC Guld Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
Bil: ED6 -91 med K24
Namn: Tony Eriksson
Ort: Borgholm
Has thanked: 42 times
Been thanked: 32 times

Surikaten skrev: 13 januari 2021, 18:04 Med den responsen fortsätter jag gärna. :D Reportaget hos Nitram är klart, men jag håller på de ca en månad... 8)
Så du håller på det... kanske du kan bestämma datum så jag vet och kan förbereda mig för nästa bästa bidrag till motorkultur journalistik :D
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Riktigt bra!
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 473
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Bra och underhållande läsning Tim! Ser fram emot att du fortsätter skriva!
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Skriv svar