Solfilm på nya CTR ?

Diskussioner om styling och stereo.
Janu4ri

Hej

hur ska man göra med bakrutan på nya CTR GT ?

jag hade tänkt tona alla mina rutor (inkl. framdörrarna) med ljus toningsfilm.

men nu fick jag reda på av solfilmsmontörerna att bakrutans nederdel är av plast och därför går den inte att tona med vanlig solfilm utan man får lägga folie på den då glasten när den tonas avger gaser och kan därför uppstå bubblor på solfilmen man lagt där.. och när man sedan tar bort solfilmen blir klisteret kvar och när man försöker ta bort klistret får man repor på plasten.

ska man lägga folie (vilket endast går att få i mörk svart) och sedan lägga ljus toning på alla andra rotorna, eller ska man välja bort att tona dörrarna och sätta svart på alla bak ?

jag ville ha en clean look.. därför hade jag tyckt att det vaore snyggare med väldigt ljus toning på alla rutor.. men blir det snyggt med ljus toning om man sätter svart på den rutan under bakvingen..

någon som är duktig på Photoshop som kan visa de olika toningarna på en svart CTR GT !?

era åsikter är viktiga för mig, och jag skulle uppskatta om ni delade med er av era synpunkter i denna frågan.

tack på förhand!

//kluven
<a href="http://www.garaget.org/Helsingborg" target="_blank">Garaget.Org</a>
ei9440
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

<a href="index.php?showtopic=53460" target="_blank">Kolla denna tråd...</a>
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Shamzin
Kontakt:

Jag körde såkallad solarplexius på min FN2 och jag blev skitnöjd! billigare alternativ och inga bubblor eller filmsläpp:) Hela kalaset kostade 1199:-
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Janu4ri

Shamzin skrev:Jag körde såkallad solarplexius på min FN2 och jag blev skitnöjd! billigare alternativ och inga bubblor eller filmsläpp:) Hela kalaset kostade 1199:-
inga bilder på dem monterade ?

funderar på att tona alla rutor och köpa plexus till "banan" rutan, men vet inte hur mörk den är tonad

vill inte sätta vinyl/folie heller.. tror inte man kommer se ett skvatt ut genom bakrutan då.. och de blir bara jobbigt i längden

om man tonar alla rutor ljust och skippar den lilla rutan helt.. men är rädd att man ser att den inte är tonad då.. ska ju va snyggt även om det är praktiskt.

vettefan vad jag ska göra nu.. får gnugga de små grå lite till över detta.. vore endå trevligt och höra vad ni andra valde för toning på era FN2or
Senast redigerad av Janu4ri den 19 juni 2009, 01:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

Jag kör tonat runt om och även då den nedersta rutan, har suttit i nästan två år, börjat släpa lite nu men det går att trycka tillbaks det.
Funderar dock på att montera dit ny film för att få det helt 100 igen.
Så att det inte går att tona rutan är fel...däremot är det långt ifrån enkelt elr bra förutsättningar så det är lätt att det bara blir skit av det.
Många firmor gör det inte och dom som gör det lämnar ingen kvalitetsgaranti på nedre rutan.

Killen som gjorde mina rutor är jäkligt vass, han hade dessutom en lös plastruta från en civic som han använde som mall för att skära till filmen först, då man ju inte gärna skär till filmen mot den rutan som sitter i bilen.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Janu4ri

freddej skrev:Jag kör tonat runt om och även då den nedersta rutan, har suttit i nästan två år, börjat släpa lite nu men det går att trycka tillbaks det.
Funderar dock på att montera dit ny film för att få det helt 100 igen.
Så att det inte går att tona rutan är fel...däremot är det långt ifrån enkelt elr bra förutsättningar så det är lätt att det bara blir skit av det.
Många firmor gör det inte och dom som gör det lämnar ingen kvalitetsgaranti på nedre rutan.

Killen som gjorde mina rutor är jäkligt vass, han hade dessutom en lös plastruta från en civic som han använde som mall för att skära till filmen först, då man ju inte gärna skär till filmen mot den rutan som sitter i bilen.
har beställt en solarplexus ruta till "banan" rutan under vingen.. vet bra inte om jag ska tona alla rutor (uton framruta) ljusare eller om jag ska tona de bakre bara mörkare.

plexi rutan gör ju att det blir mörk toning på den lilla rutan undeer vingen.. frågan är om det ser dumt ut med resten i ljus toning då !? eller det blir så mörkt i coupen när alla andra rutor är tonade att det kanske inte gör någon skillnad ?
Användarvisningsbild
freddej

Jag har mörkare (dock inte kolsvart) toning på mina bakre rutor samt snäppet ljusare på framdörrarna, blev jäkligt bra.
Killen som tonade min hade gjort ett par innan och tyckte det såg bäst ut med tanke på den svarta ramen som är på dom bakre sidorutorna, de hade han nog rätt i ;)
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Janu4ri

freddej skrev:Jag har mörkare (dock inte kolsvart) toning på mina bakre rutor samt snäppet ljusare på framdörrarna, blev jäkligt bra.
Killen som tonade min hade gjort ett par innan och tyckte det såg bäst ut med tanke på den svarta ramen som är på dom bakre sidorutorna, de hade han nog rätt i ;)
har du några bra bilder på toningen ?

du tror inte det skär sig om man tonar bakrutorna mörkare då ?
Användarvisningsbild
freddej

Jag tycker inte att det är några problem att det skär sig, hade nog däremot sett konstigt ut med ljusare film på sidobakrutan pga den svarta kanten som finns på den rutan.
På en hb kaross tycker jag det kan funka med mörkare toning i bak medan en sedan ser snyggare ut med ljust runtom.
Svårt att få tag på några bilder som gör tonningen rättvisa. Ibland kan bilen se kolsvart runtom och ibland bara lite lätt rökfärgad.
Har dessutom dåligt med bilder annat än från senaste lunda körningen, lägger med några därifrån hoppas de kan va till någon hjälp.
Finns några till bilder på bilen i bildtråden från lunda.

Bild

Bild
Focus RS mkII -10

Tidigare:
habtal

Shamzin skrev:Jag körde såkallad solarplexius på min FN2 och jag blev skitnöjd! billigare alternativ och inga bubblor eller filmsläpp:) Hela kalaset kostade 1199:-

Funkar det bra med solarplexus?? knarr?? imma?? mm
funderar oxå på det men det är många som klagar på det.
Jante
Bil: Mazda 3 MPS
Namn: Thomas Hempel

habtal skrev:<!--quoteo(post=553096:date=18 Jun 2009, 17:06:15:name=Shamzin)--><div class='quotetop'>QUOTE(Shamzin @ 18 Jun 2009, 17:06:15) <a href="index.php?act=findpost&pid=553096"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag körde såkallad solarplexius på min FN2 och jag blev skitnöjd! billigare alternativ och inga bubblor eller filmsläpp:) Hela kalaset kostade 1199:-

Funkar det bra med solarplexus?? knarr?? imma?? mm
funderar oxå på det men det är många som klagar på det.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Har bara solarplexus på den lilla rutan bak å det knarrar inget om den.. imma har jag inte märkt av..
enda som är lite surt är att toningen är brun när man kollar ut igenom den å min andra syns det nästan inte att det är toning på alls..
Thomas Hempel
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010

http://www.garaget.org/CTR-Jante
Linus
Has thanked: 4 times

Har heltonat ljust,HP Supreme 42% hette filmen. Varken för mörk eller för ljus enligt mig. Snyggt på en Nighthawk Black i alla fall. Montören ville inte filma nedersta bakrutan eftersom det inte går att lämna nån garanti på den monteringen och det är inget jag stör mig på heller att ha den o-tonad. Har tyvärr inga bilder än.
Tror inte polisen blir alltför upprörd eftersom det är en ganska ljus toning men klart synlig. Mycket cleant utseende.

Finns några Civic bilder längst ner här med den filmen, dock så upplever jag toningen något mörkare IRL än på deras bilder: <a href="http://www.lulesolfilm.se" target="_blank">http://www.lulesolfilm.se</a> - kolla under Produkter-Solfilm Bil-Bildgalleri.
Janu4ri

freddej skrev:Jag tycker inte att det är några problem att det skär sig, hade nog däremot sett konstigt ut med ljusare film på sidobakrutan pga den svarta kanten som finns på den rutan.
På en hb kaross tycker jag det kan funka med mörkare toning i bak medan en sedan ser snyggare ut med ljust runtom.
Svårt att få tag på några bilder som gör tonningen rättvisa. Ibland kan bilen se kolsvart runtom och ibland bara lite lätt rökfärgad.
Har dessutom dåligt med bilder annat än från senaste lunda körningen, lägger med några därifrån hoppas de kan va till någon hjälp.
Finns några till bilder på bilen i bildtråden från lunda.
ser bra ut de där.. kommer göra som dig.. hade ultra dark solfilm på min bamla E36 (bmw) med rökfärgat fram, men det blev aldeles för svart fram även med röktonat när man hade så svart bak.

men kommer köra med mörk toning bak, plexi för banan rutan och ljusaste toningen på dörrarna.. tror det kommer bli bra.

dock kommer det nog dröja någon månad innan jag gör de eftersom det är semester snart och pengarna behövs till annat =)

men allt har sin tid.. tack för bilderna..
enzodiac

Hur gör ni vid besiktningen ?
Jag fick nämligen underkänt för den lilla toningen som var på mina främre sidorutor...
Andreas Fougner
Janu4ri

enzodiac skrev:Hur gör ni vid besiktningen ?
Jag fick nämligen underkänt för den lilla toningen som var på mina främre sidorutor...
har hittat filmare till min som tar tusenlappen för bakrutorna (utom den lilla då), men han ville inte tona mina framrutor då han saknade kundskap om hur man plockar av dörrsidorna på den

någon som vet vart jag kan hitta manual på dörrsidorna, typ sprängskiss eller liknande så man ser exakt hur man ska göra ?
Shamzin
Kontakt:

Janu4ri skrev:<!--quoteo(post=555973:date=10 Jul 2009, 20:03:10:name=enzodiac)--><div class='quotetop'>QUOTE(enzodiac @ 10 Jul 2009, 20:03:10) <a href="index.php?act=findpost&pid=555973"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hur gör ni vid besiktningen ?
har hittat filmare till min som tar tusenlappen för bakrutorna (utom den lilla då), men han ville inte tona mina framrutor då han saknade kundskap om hur man plockar av dörrsidorna på den

någon som vet vart jag kan hitta manual på dörrsidorna, typ sprängskiss eller liknande så man ser exakt hur man ska göra ?

Som av en händelse så plockade jag av dörrsidorna på min bil i helgen, väldigt enkel operation.'
Förs lyfter du bort den lilla insatsen som ligger i dörrhandtaget, under där sitter en skruv. efter det plockar du bort plasten som sitter bakom handtaget du öppnar dörren med där under sitter två skruvar. När du har gjort detta börjar du med att lossa clipsen nere vid bashögtalaren genom att dra i dörrsidan försiktigt hela dörrsidan sitter nu bara i clips så du arbetar dig uppåt tills dörrsidan är lös. Efter det så lossar du de två vajrarna (konstigt ord) samt kablarna, och vips så är den borta:) Glöm bara inte att du måste koppla in båda dörrsidorna för att fönsterhissarna ska fungera.

MVH Jocke
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Janu4ri

Shamzin skrev:<!--quoteo(post=556308:date=13 Jul 2009, 23:28:29:name=Janu4ri)--><div class='quotetop'>QUOTE(Janu4ri @ 13 Jul 2009, 23:28:29) <a href="index.php?act=findpost&pid=556308"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=555973:date=10 Jul 2009, 20:03:10:name=enzodiac)--><div class='quotetop'>QUOTE(enzodiac @ 10 Jul 2009, 20:03:10) <a href="index.php?act=findpost&pid=555973"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hur gör ni vid besiktningen ?

Som av en händelse så plockade jag av dörrsidorna på min bil i helgen, väldigt enkel operation.'
Förs lyfter du bort den lilla insatsen som ligger i dörrhandtaget, under där sitter en skruv. efter det plockar du bort plasten som sitter bakom handtaget du öppnar dörren med där under sitter två skruvar. När du har gjort detta börjar du med att lossa clipsen nere vid bashögtalaren genom att dra i dörrsidan försiktigt hela dörrsidan sitter nu bara i clips så du arbetar dig uppåt tills dörrsidan är lös. Efter det så lossar du de två vajrarna (konstigt ord) samt kablarna, och vips så är den borta:) Glöm bara inte att du måste koppla in båda dörrsidorna för att fönsterhissarna ska fungera.

MVH Jocke
gött.. tack så mkt.

hur sitter själva kontrollpanelen som fönsterknappar osv sitter på..
är det bara att slänga in en skruvmejsel och benda upp den försiktigt så den sitter bara med "clips" ?
Shamzin
Kontakt:

"kontrollpanelen" behöver du inte avlägsna från dörrsidan då du ska tona rutorna, det låter iallafall som merarbete för mig. Jag tog loss hela dörrsidan som en hel enhet och då behövde jag bara lossa de tre ovan nämnda skruvarna och sen bända med en smörkniv i plast nere vid baselementet.
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Janu4ri

Shamzin skrev:"kontrollpanelen" behöver du inte avlägsna från dörrsidan då du ska tona rutorna, det låter iallafall som merarbete för mig. Jag tog loss hela dörrsidan som en hel enhet och då behövde jag bara lossa de tre ovan nämnda skruvarna och sen bända med en smörkniv i plast nere vid baselementet.
allvar.. sitter den bara på de skruvarna.. trodde de skulle sitta mer.. jaja.. vi får se hur vi löser de till helgen :D
Skriv svar