Utseendeförändring på min Civic eg
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Några exteriöra delar kommer att bytas lite mindre rostbenäget material samtidigt som lite bubbligt i framkant på vänstra bakskärmen måste åtgärdas.
Alltså kommer bilen se lite olikfärgad ut efter dom operationerna samtidigt som lacken i dagsläget håller mer racingbilsklass än showbil.
Jag har grunnat ett tag på vad man ska göra åt exteriören och då jag anser att det är en gammal skitbil så kan man göra exakt vad som helst utan att någon kan säga rätt eller fel.
Men jag vet inte vad jag vill riktigt.
Kanske ni kan ge lite inspiration, åsikter, feedback, tycken och mål i mun?
(Alla vet ju att folk älskar att yttra sina åsikter
)
I dagsläget är det en captiva blå EG från 1993. Används mest som en slags sommarbrukis för bana, träffar, streetrace, slalom, glassätning och bara köra runt i stan med på sköna kvällar. Bilder finns i projekttråden och här.
Hur skulle DU ha gjort om du fick göra vad du ville med denna bil?
Full racedekor? Vanlig omlack i samma färg? Full showlack i djup candylack? Championship beige? Svart som synden? Alla förslag är otroligt välkomna 

Alltså kommer bilen se lite olikfärgad ut efter dom operationerna samtidigt som lacken i dagsläget håller mer racingbilsklass än showbil.
Jag har grunnat ett tag på vad man ska göra åt exteriören och då jag anser att det är en gammal skitbil så kan man göra exakt vad som helst utan att någon kan säga rätt eller fel.
Men jag vet inte vad jag vill riktigt.
Kanske ni kan ge lite inspiration, åsikter, feedback, tycken och mål i mun?
I dagsläget är det en captiva blå EG från 1993. Används mest som en slags sommarbrukis för bana, träffar, streetrace, slalom, glassätning och bara köra runt i stan med på sköna kvällar. Bilder finns i projekttråden och här.
Hur skulle DU ha gjort om du fick göra vad du ville med denna bil?

Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- David Lundin
- Namn: David Lundin
-
Kimzz
- Bil: Integra Type-R DC5
- Namn: Kim Huseby
- Been thanked: 1 time
Jag hade lackat den i Hondas vita färg och haft den i clean look, kanske en läpp fram och andra fälgar. Mer behöver den inte. 
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
Ha ha ha borås humor... 
Jag resonerar så med min bil att jag gillar att köra bana och konbana, jag kör överlag väldigt hårt med bilen och tycker då de är bortkastade pengar att ha en dyr lack då den tar ofta skada och mer än sällan så kommer man hem med krigsskador från banträffar.
Så lacka om den i samma färg som den har för de är minst jobb och billigast men då blir den fräsch i lacken, förövrigt så är det en snygg färg du har. och sen så läger du pengarna på körupplevelsen för de är ju ändå de du uppskattar mest med bilen eller?
Så summarum av de hela är att behåll den som den är och håll den fräsch men inte så fräsch så du inte vågar satsa fullt vid körningar..
Just my 2 cents...
Jag resonerar så med min bil att jag gillar att köra bana och konbana, jag kör överlag väldigt hårt med bilen och tycker då de är bortkastade pengar att ha en dyr lack då den tar ofta skada och mer än sällan så kommer man hem med krigsskador från banträffar.
Så lacka om den i samma färg som den har för de är minst jobb och billigast men då blir den fräsch i lacken, förövrigt så är det en snygg färg du har. och sen så läger du pengarna på körupplevelsen för de är ju ändå de du uppskattar mest med bilen eller?
Så summarum av de hela är att behåll den som den är och håll den fräsch men inte så fräsch så du inte vågar satsa fullt vid körningar..
Just my 2 cents...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Du har en fräsh EG, så behåll den fräsh istället för att spöka ut den. JSM-looken brukar vara snyggt på fräsha bilar.
Själv så har jag en förkärlek till EG´s i Captivablå, men den gör sig jäkligt fin även i mörkare blå, tex den lamboblåa som Eko byggde, sjukt läcker!
Sen är ALLA Hondor toksnygga och ser rejsiga ut i NH-0, dvs Championshipwhite. Men förberedd dig på att tvätta ofta, men med en solid vit färg så är det sjukt enkelt att bättra lacken eller lacka om enstaka partier.
Men EGs ser bra ut i enkla solida pallettfärger, tex klarblå, spoongul, Marlbororöd, Hemiorange, grå, beige osv.
Sämsta färgen på en EG tycker jag att Svart är, då ser man ju inte de läckra linjerna på bilen.
Själv så har jag en förkärlek till EG´s i Captivablå, men den gör sig jäkligt fin även i mörkare blå, tex den lamboblåa som Eko byggde, sjukt läcker!
Sen är ALLA Hondor toksnygga och ser rejsiga ut i NH-0, dvs Championshipwhite. Men förberedd dig på att tvätta ofta, men med en solid vit färg så är det sjukt enkelt att bättra lacken eller lacka om enstaka partier.
Men EGs ser bra ut i enkla solida pallettfärger, tex klarblå, spoongul, Marlbororöd, Hemiorange, grå, beige osv.
Sämsta färgen på en EG tycker jag att Svart är, då ser man ju inte de läckra linjerna på bilen.
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Om vi skall vara lite seriösare så tycker jag också Captive Blue är en skitsnygg färg, jag skulle nog bara "bättrat på" med samma färg.
-
HildingS
- Bil: JDM ITR -98
- Namn: Hilding Sandström
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Instämmer i det Malkolm säger!
Dvs det är solid färger som gäller! förutom då svart o riktigt mörka färger eftersom de döljer det vackra..
Så din blåa är mycket vacker som den är!
Men den skulle ju bli mycket mera orginell med en ovanligare färg (Läs inte fjortis-lockande-neon-sprackande-candy-crap-färg), sånt jag skulle välja är t.ex beige, brun eller pastell grön, vilket är mina favorit färger på EG just nu
jaa o sen tycker jag Midori grön är mumma
hehe
Hoppas du gör något skoj av den iaf
Dvs det är solid färger som gäller! förutom då svart o riktigt mörka färger eftersom de döljer det vackra..
Så din blåa är mycket vacker som den är!
Men den skulle ju bli mycket mera orginell med en ovanligare färg (Läs inte fjortis-lockande-neon-sprackande-candy-crap-färg), sånt jag skulle välja är t.ex beige, brun eller pastell grön, vilket är mina favorit färger på EG just nu
jaa o sen tycker jag Midori grön är mumma
Hoppas du gör något skoj av den iaf
Kör:
JDM Intergra R -98
Reservdelslager / Framtida projekt?
JDM Integra R -96
Säljes:
Tein Type HA Coilovers för Prelude (och EVO 3)
JDM Intergra R -98
Reservdelslager / Framtida projekt?
JDM Integra R -96
Säljes:
Tein Type HA Coilovers för Prelude (och EVO 3)
- Mordiiax
- Kontakt:
Den kanske ser fräsch ut men det finns tonvis med små bucklor på hela högra sidan (ungefär som om den stått som hinder vid VM finalen i paintball) och det vanliga Hondamöglet har fattat tycke för den.
Förhudsbeige kanske. Närå... Ska titta igenom några hundra sidor bildtråd på diverse forum och se vad man fattar tycke för, men Malkolm har många visa ord som alltid
Förhudsbeige kanske. Närå... Ska titta igenom några hundra sidor bildtråd på diverse forum och se vad man fattar tycke för, men Malkolm har många visa ord som alltid
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Behåll B62p då den fortfarande är en grymt snygg färg och rätt så trendokänslig. En fräsch captiva slår alla gånger en beige.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
cru
- Bil: EG6 Vanilla!
- Namn: Andreas Selahn
Utan tvekan.. älskar den captiva blå. Sjuhelsike läcker på kvällen när det börjat mörkna.M Scotte skrev:Behåll B62p då den fortfarande är en grymt snygg färg och rätt så trendokänslig. En fräsch captiva slår alla gånger en beige.
Vill först säga tack malkolm. Alltid kul att höra sånt.
Kan även tillägga att jag byggde den bilen i fel ände, först lite styling sen kom ban idéerna sen va det kört, kjolar o spoilers och snygg lack håller inte i längden. Man oroar sig mer och kostar onödigt mycke mer. Bc2 paketet tyckte jag va fint, men jag skulle aldrig få för mig glasfiber igen, det är till för båtar och Saab o volvo.
Eg är snyggaste civic modellen, enligt mig är trungs eg bästa bygget jag vet, han har allt utan att ha förstört bilens linjer och funktion för dess användning.
Tips, fixa bulor och polera resten, kör samma lack, snygga fälgar så har du fräsch bil och snygg på banan, den blå färgen är redan klockrent, vitt är snyggt men det ska va rätt saker för att det ska bli fett, blå är alltid en modern och bra färg o ha med o göra. Svart döljer linjer och detaljer.
Mitt enda tips är att kolla japanska eg, där har de ofta grymt snyggt stuk.
Kan även tillägga att jag byggde den bilen i fel ände, först lite styling sen kom ban idéerna sen va det kört, kjolar o spoilers och snygg lack håller inte i längden. Man oroar sig mer och kostar onödigt mycke mer. Bc2 paketet tyckte jag va fint, men jag skulle aldrig få för mig glasfiber igen, det är till för båtar och Saab o volvo.
Eg är snyggaste civic modellen, enligt mig är trungs eg bästa bygget jag vet, han har allt utan att ha förstört bilens linjer och funktion för dess användning.
Tips, fixa bulor och polera resten, kör samma lack, snygga fälgar så har du fräsch bil och snygg på banan, den blå färgen är redan klockrent, vitt är snyggt men det ska va rätt saker för att det ska bli fett, blå är alltid en modern och bra färg o ha med o göra. Svart döljer linjer och detaljer.
Mitt enda tips är att kolla japanska eg, där har de ofta grymt snyggt stuk.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
- Mordiiax
- Kontakt:
Moon rock ser ju riktigt najs ut.

Men visst... Captiva är fan läcker i mörkret

Men visst... Captiva är fan läcker i mörkret
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Chrille79
- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 20 times
Vad har du för budget på det ?
Har man inte mycket får man ju välja. Lönlöst att satsa både på motor/väghållning och "styling". Har man 100k att gräva ner i bilen så är det ju en annan femma.
Att lägga för mycket pengar på lack och rostlagning är oxå lönlöst då dom ändå bara börjar rosta igen.
Det som mest utmärker en bil är fälgar. Så mitt tips är:
Fixa rosten och lacka dom delarna
Polera upp resten
Lägg resten av pengarna på ett par riktigt feta & exklusiva fälgar.
Har man inte mycket får man ju välja. Lönlöst att satsa både på motor/väghållning och "styling". Har man 100k att gräva ner i bilen så är det ju en annan femma.
Att lägga för mycket pengar på lack och rostlagning är oxå lönlöst då dom ändå bara börjar rosta igen.
Det som mest utmärker en bil är fälgar. Så mitt tips är:
Fixa rosten och lacka dom delarna
Polera upp resten
Lägg resten av pengarna på ett par riktigt feta & exklusiva fälgar.
Gammal räv...
-
Malkolm
Chrille verkar vara fälgskadad, själv är jag lackskadad, om man nu kan kalla det så, för det första får det inte vara någon rost, men sen ska den vara rak i plåten och INGA färgnyanser på olika delar, typ som skärm o dörr får inte skilja i lyster eller nyans. Du verkar se på din EG som att den kommer att dö när som helst, och att rosten MÅSTE komma tillbaka, om 5-7år så är EGs kult precis som cleana GolfII är idag. Med tennspackling så kommer inte rosten att komma tillbaka, det kan du lita på! Du verkar ju redan ha bestämt dig för att misslyckas... En bil som är rak i plåten och har fräsh lack gör mig knäsvag, spelar ingen roll om det är en 50-tals Porshe eller en Civic från tidigt 90-tal, tom en volvo 142 kan se het ut med rätt utseende. Så om du inte redan har sett tråden så kommer lite inspiration för Captivablå med en touch av Spoon
http://www.k20a.org/forum/showthread.ph ... 62&page=24

http://www.k20a.org/forum/showthread.ph ... 62&page=24

- Mordiiax
- Kontakt:
Är ingen showbil och kommer inte vara det heller, vill mest av allt bara åka snabbt på bana.
Men för att inte bilen ska upphöra existera om några år så måste lite saker fixas och lack därtill. Trist som fan bara att lacka om för 20k i samma kulör och inte en enda kotte kommer notera utgiften
Fälgarnas utseende är nog det sista jag bryr mig om, mer viktigt för mig att dom har rätt egenskaper och mått än att dom ser bra ut.
När det gäller att raggar brudar så älskar dom min brukis
Men för att inte bilen ska upphöra existera om några år så måste lite saker fixas och lack därtill. Trist som fan bara att lacka om för 20k i samma kulör och inte en enda kotte kommer notera utgiften
Fälgarnas utseende är nog det sista jag bryr mig om, mer viktigt för mig att dom har rätt egenskaper och mått än att dom ser bra ut.
När det gäller att raggar brudar så älskar dom min brukis
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
- Mordiiax
- Kontakt:
Spoongul med blå dekor i framkant som "taggas" av i höjd med a-stolpens början har jag haft lite funderingar på.. 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
-
Malkolm
Haha, det har jag funderat på till min Jazz oxå, spoongul med blå front eller CW.Mordiiax skrev:Spoongul med blå dekor i framkant som "taggas" av i höjd med a-stolpens början har jag haft lite funderingar på..
- Mordiiax
- Kontakt:
Finns för lite racerbilsreplikor i Hondakretsarna 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW