Stereo ljudet försvinner efter några sekunder?

Diskussioner om styling och stereo.
cazzman
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 oktober 2017, 16:27
Namn: Mikael Cassegård
Ort: Varberg

Hej!

Jag är totalt kass på bilar och bil stereo :-) Jag köpte en Civic Type-R ep3 strax innan hösten. Stereon fungerade hur bra som helst i början men för ca: 1 månad sen så rätt som det var dog ljudet? stereon fungerar och den spelar men ljudet är borta.
Har lossat stereo kablar och tryckt dit dom igen men ingen skillnad, igår märkte jag att kopplar jag ur stereon och sedan plugar i ISO kontakten igen så har jag ljud, men bara i några sekunder sedan är ljudet borta igen. Varje gång jag kopplar ur den och pluggar i ISO kontakten har jag ljud några sekunder? Någon som vet vad det kan vara för den fungerade som sagt hur bra som helst i början?

Jag bor i Södra Sverige i Varberg, vet inte om detta har nått med det att göra men när jag tänkte efter började detta när vintern närmade sig, när dom första minus graderna kom, vi har ju inte så många dagar med minus men ganska fuktigt, om det kan vara fukt i ISO kontakten, vet ju inte hur väl isolerade dessa bilar är med tanke på att dom ska vara lätta :-) Eller jag vet inte, som sagt ganska nollad på såna här saker :-)

/
Cazzman
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Låter ju som något vajsing med förstärkaren i stereon. Provat med annan stereo?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

då ludet tvärt dör så är det garanterat inte ett analogt fel (dvs kabel problem eller liknande) jag tror exempelvis på slutsteget i själva stereon som har nått trasigt o den kanske överhettar eller överbelastar och därav slår ifrån.
testa om du kan med en annan enhet som pasen säger, att det beror på kablarna eller ison tor jag knappast.
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
cazzman
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 oktober 2017, 16:27
Namn: Mikael Cassegård
Ort: Varberg

Hej!

Stereon är de inte för jag har provat med två st. Första gången det kom satt stereon i som förre ägaren haft, en 1-din. Då bytte jag till min, en 2-din och det är samma problem
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Lokalisera vilka stift i ISO-kontakten som går till högtalarna, sen mäter du resistansen där på varje högtalare.
Bör ligga nånstans kring 3 ohm.
Om det är kortis i någon av dem kan det kanske vara nån skyddsfunktion som slår ifrån slutstegen.
Skriv svar