Fungerande originalframhögtalare 6,5" till Accord 2009 köpes.
Professional Audio System ska tilläggas.
Köpes: Original högtalare fram Accord CU 2009 -
-
K Willstrand
- Bil: Honda accord tourer 2011
- Namn: kristoffer willstrand
släng i ett par dls ?
- Poncho
- Bil: Honda Accord Exe -09
- Namn: Jesper S
Tanken att montera andra högtalare har självklart slagit mig. Men hur hittar jag motsvarande högtalare som matchar resten av originalhögtalarna... impedans och känslighet. Det är 9 högtalare totalt i bilen och det blir dyrt att byta alla. Vill ju inte att de nya högtalarna exempelvis spelar dubbelt så högt som högtalarna jag inte byter.
-
K Willstrand
- Bil: Honda accord tourer 2011
- Namn: kristoffer willstrand
är d fram högtalarna d gäller spelar d inte så stor roll det är ett 2 vägs system du byter förmodligen bas elementet ..du ska ju bara ha bas i bas elementet ändå .. dls skickar med eget filter som är avstämt i rätt hz
bara välja ett par med samma ohm tal som dom gamla så orkar d driva som vanligt..
bara välja ett par med samma ohm tal som dom gamla så orkar d driva som vanligt..
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Det sitter väl redan filter i bilen, det lär bli filter på filter då. Vetetusan om det är så nice? Kanske funkar, men så mycket kostar väl inte originalhögtalarna hos Honda? Om det dessutom bara är ena sidan som är paj...
Ett eftermarknadsfilter lär dessutom inte va avstämt mot den diskant som sitter i bilen så frekvenserna lär inte va detsamma, om du förstår vad jag menar. Man lär byta både diskant och mellanregistret isåfall. För basen sitter i mitten på hatthyllan/bagaget. Förstärkaren sitter också där brevid om jag inte minns fel.
Jag tror det är svårt att få till ljudet bra om man ska börja blanda, det är trots allt 10 högtalare (glöm inte den på instrumentbrädan).
Finns säkert bra grejer att köpa, men det lär vara betydligt dyrare och mer jobb att få till det, i en annars helt okej originalstereo. Den bästa jag hört i en Honda är det iaf.
Edit: jag tror det var runt tusenlappen för en bakhögtalare när jag kollade. Kanske lite mer i fram då? Eller så är det samma element. Min lagade dock sig själv
Tror det var mitt huvud som spökade, eller min aux-kabel från eBay....
Ett eftermarknadsfilter lär dessutom inte va avstämt mot den diskant som sitter i bilen så frekvenserna lär inte va detsamma, om du förstår vad jag menar. Man lär byta både diskant och mellanregistret isåfall. För basen sitter i mitten på hatthyllan/bagaget. Förstärkaren sitter också där brevid om jag inte minns fel.
Jag tror det är svårt att få till ljudet bra om man ska börja blanda, det är trots allt 10 högtalare (glöm inte den på instrumentbrädan).
Finns säkert bra grejer att köpa, men det lär vara betydligt dyrare och mer jobb att få till det, i en annars helt okej originalstereo. Den bästa jag hört i en Honda är det iaf.
Edit: jag tror det var runt tusenlappen för en bakhögtalare när jag kollade. Kanske lite mer i fram då? Eller så är det samma element. Min lagade dock sig själv
- Poncho
Ett nytt 6,5"-element från Honda kostar drygt 1200kr. Känns lite saftigt om man jämför med vad man kan få för eftermarknadsstrutar. Men originalhögtalarna har en impedans på 2ohm vilket ställer till det i. Finns inte mycket att välja på då de flesta tillverkare kör med 4ohm. Har läst på TSX-forum att det ska vara lugnt att montera 4ohmare men som musiker vet jag att snedlast är känsligt, tex 4ohm last in i 2ohm förstärkare kan få stärkaren att släppa ut röken.
Äh, lutar åt att köpa ett originalelement.
Just det, 10 högtalare är det. Ska vara samma högtalare i framdörrarna och i bakdörrarna har jag förstått.
Och Premium Audio System heter det, inget annat.
Äh, lutar åt att köpa ett originalelement.
Just det, 10 högtalare är det. Ska vara samma högtalare i framdörrarna och i bakdörrarna har jag förstått.
Och Premium Audio System heter det, inget annat.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Kolla på skroten om de inte har några begagnade högtalare.
Men jag hade nog kört på eftermarknads, många tillverkare har ju modeller med 3ohms impedans men det lär knappast vara någon fara att köra med 4 heller.
Det är betydligt mer vanskligt att använda högtalare med lägre impedans än vad förstärkaren är konstruerad för.
Men jag hade nog kört på eftermarknads, många tillverkare har ju modeller med 3ohms impedans men det lär knappast vara någon fara att köra med 4 heller.
Det är betydligt mer vanskligt att använda högtalare med lägre impedans än vad förstärkaren är konstruerad för.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Mja jag köpte ett JBL GTO 609C komponentsystem till framdörrarna och ett par JBL CS 762 till bakdörrarna på min Focus för ett tag sen.
Det gick på ca 1200kr inkl frakt från tysklandet, denna sida http://www.belves.de
Riktigt nöjd med framsystemet men har inte orkat byta bak än, vet inte riktigt om det är värt besväret heller, kör lite extra fejdning fram istället
Det gick på ca 1200kr inkl frakt från tysklandet, denna sida http://www.belves.de
Riktigt nöjd med framsystemet men har inte orkat byta bak än, vet inte riktigt om det är värt besväret heller, kör lite extra fejdning fram istället
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Mja. OEM är ju helt klart smidigast iaf, och jag ser ingen anledning att uppgradera egentligen.
Men om du bestämmer dig för att testa så glöm inte återkomma med resultatet
Men om du bestämmer dig för att testa så glöm inte återkomma med resultatet
- Poncho
Skrotarna har jag också kollat av och kammat noll tyvärr. Går jag på eftermarknad tillkommer högtalaradapter typ denna
http://www.brl.se/sv/artiklar/hogtalara ... 5-tum.html
så det lutar mer och mer åt ny original.
http://www.brl.se/sv/artiklar/hogtalara ... 5-tum.html
så det lutar mer och mer åt ny original.
- NitraM
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 86 times
Maila mig på martin@karstorpsbildemontering.se
Med reg nr imorgon så ska jag se vad jag kan fixa fram åt dig.
Med reg nr imorgon så ska jag se vad jag kan fixa fram åt dig.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
- NitraM
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 86 times
Premium och vanliga lär nog inte va samma.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten