Byte från H23 till H22
Hallo lägger upp en till tråd ang mitt motor byte.
nu är det så att jag ska byta motorn och inte bara kanske.
så mina frågor lyder:
Det är en H22A5 motor från Prelude 5th gen. som ska i en Prelude 4th gen
vad behöver jag byta ? drivaxlar , ecu, motor fästen? elkablage? m.m.
samt hur kan jag använda växellådan som sitter i min h23 eller ska jag använda h22 lådan?
ja det finns många frågor så snälla kom med kloka svar så jag inte gör bort min när jag ska byta motor för första gången
Tack på Förhand // Kopenga
nu är det så att jag ska byta motorn och inte bara kanske.
så mina frågor lyder:
Det är en H22A5 motor från Prelude 5th gen. som ska i en Prelude 4th gen
vad behöver jag byta ? drivaxlar , ecu, motor fästen? elkablage? m.m.
samt hur kan jag använda växellådan som sitter i min h23 eller ska jag använda h22 lådan?
ja det finns många frågor så snälla kom med kloka svar så jag inte gör bort min när jag ska byta motor för första gången
Tack på Förhand // Kopenga
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Bra info här om de olika utväxlingarna på lådorna: http://www.preludezone.com/general-tech ... -faqs.html
H22 verkar ha kortare växlar generellt (även om det skiljer mellan olika varianter) så det är nog den roligare lådan...
Båda lådorna passar dock.
H22 verkar ha kortare växlar generellt (även om det skiljer mellan olika varianter) så det är nog den roligare lådan...
Båda lådorna passar dock.
Det är ett lätt swap och det är inte mycket som behöver bytas. Nu har jag gjort h22a swap och inte a5 men det är istortsätt samma, du behöver ha andra spridare alternativt koppla förbi resistorn som sitter i högra hörnet på motorutrymmet, detta pga att gen4 och gen5 har olika ohm på spridarna.
Nu minns jag inte riktigt vilken av dom som har hög och låg men det kan du googla, sen behöver du dra 3 kablar för vtec om det nu inte är så att din bil har fördraget, vilket vissa har. Sen behöver du nog swappa över kabelhärvan mellan motornerna alternativt göra om kablarna till spridarna om du beslutar dig att koppla förbi resistorn. Du kan inte använda spridarna ifrån din h23 då dessa är på nånstanns 240cc och du behöver ha minst 280cc till h22an, det går dock att starta på h23 spridarna vilket jag inte rekomenderar.
(här rekomenderar jag bosh turqosa(blå) ifrån bla volvo 740/940 turbo. dom är på 330cc och kostar under 500lappen och passar fint)
Sen måste du ha orginal ecu till h22an alternativt en chippad p28 med h22 mapp(rekomenderar p28an istället för orginal, mappning är alltid det bästa) även här går det att provstarta h22an med en h23 box, jag rekomenderar dock inte det heller =)
Jag rekomenderar dig att inhandla en workshop manual till prelude samt googla runt efter en step by step guide på vad som ska bytas när du byter till vtec.
För mig tog det tre kvällar, mest för att jag tog det lugnt och va helt själv. jag tippar på att med 2st gör man hela swappet på en kväll om man ligger i.
Lycka till! mvh ronny
Nu minns jag inte riktigt vilken av dom som har hög och låg men det kan du googla, sen behöver du dra 3 kablar för vtec om det nu inte är så att din bil har fördraget, vilket vissa har. Sen behöver du nog swappa över kabelhärvan mellan motornerna alternativt göra om kablarna till spridarna om du beslutar dig att koppla förbi resistorn. Du kan inte använda spridarna ifrån din h23 då dessa är på nånstanns 240cc och du behöver ha minst 280cc till h22an, det går dock att starta på h23 spridarna vilket jag inte rekomenderar.
(här rekomenderar jag bosh turqosa(blå) ifrån bla volvo 740/940 turbo. dom är på 330cc och kostar under 500lappen och passar fint)
Sen måste du ha orginal ecu till h22an alternativt en chippad p28 med h22 mapp(rekomenderar p28an istället för orginal, mappning är alltid det bästa) även här går det att provstarta h22an med en h23 box, jag rekomenderar dock inte det heller =)
Jag rekomenderar dig att inhandla en workshop manual till prelude samt googla runt efter en step by step guide på vad som ska bytas när du byter till vtec.
För mig tog det tre kvällar, mest för att jag tog det lugnt och va helt själv. jag tippar på att med 2st gör man hela swappet på en kväll om man ligger i.
Lycka till! mvh ronny
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
Hallo har nu ställt på preluden och har nu kommit igång med den igen för sommaren, och vill verkligen ha en Vtec motor, men nu kommer jag med en ny fråga!, ang H23 swap till B18 motorn, är detta svårt eller är det enklast att inhandla en H22 ? har för mig att växel länkaget , drivaxlar samt stryboxar osv ska passa hyffsat bra i min bil bara rakt på eller är jag helt ute efter som båda dessa motorer även är dohc motorer med dubbla kamaxlar ,
Skulle vara tufft att skaffa sig en Prelude Type R , om någon vet något ang detta swap om detta är möjligt så snälla hjälp mig! behöver all info och hjälp med detta om jag ska kunna lyckas med detta
Mvh Jocke
Skulle vara tufft att skaffa sig en Prelude Type R , om någon vet något ang detta swap om detta är möjligt så snälla hjälp mig! behöver all info och hjälp med detta om jag ska kunna lyckas med detta
Mvh Jocke
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
Din tilltänkte Prelude typ R blir långsammare än en prelude VTi eller (vtec som den hette i 4gen)
H22 är nog det lättaste swapet..
om du inte är säker på din sak så kan nog Malkolm swappa åt dig. Jag hade personligen anlitat honom om jag skulle hitta på något i swapväg.
H22 är nog det lättaste swapet..
om du inte är säker på din sak så kan nog Malkolm swappa åt dig. Jag hade personligen anlitat honom om jag skulle hitta på något i swapväg.
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Finns fästen osv för att sätta i en k20, och ja tycker iaf att det är mer vettigt att slänga i en sådan, eller tex en k24.
H22 serien är inte så superlätt att hitta och k20 serien är en nyare bättre motor.
Dyrt men kul =)
H22 serien är inte så superlätt att hitta och k20 serien är en nyare bättre motor.
Dyrt men kul =)
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659