B20 swap Aerodeck Vti

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 881
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 56 times
Been thanked: 93 times

UPPDATERAD.

Hej. Jag lägger tråden här.

Håller på med ett B20 swap i min Aerodeck VTi, och har jobbat förfullt med en egen obd adapter.

*VIKTIGT*
Bilen är en B18c4 obd1-isch. Nu med B20z1 och obd2b ecu.

Ja, det hade varit lättare att ta en obd1 ecu eller liknande och mappa, men pga flytt och... livet, så har jag inte den möjligheten idag. Så jag får vackert krångla, och ber nu om hjälp.

Det är nära. Bilen går, men inte helt 100. Jag har moddat en obd1 motorhärva o jag har testat att köra B20 med B18/bilens oem ecu, och då går den klockrent, men vissar inget varvtal eftersom IGR/blå kabel på fördelaren saknas på obd2 fördelaren.

(IGP/svart/gul kabel sitter stiftad i den port som var tom i obd1 härvan. Dvs 10 är stiftad till 5, för att få en fungerande obd2.)

Som sagt, med B18 boxen går den klockrent, men med obd2b/phk boxen är den trött och smäller en del i avgassystemet.

Problemet jag sollat ner till är fördelarkablarna bla. Se bifogat.
20240719_084946.jpg
Screenshot_20240719_081826_Chrome.jpg
Screenshot_20240719_081805_Chrome.jpg
Screenshot_20240719_084743_Chrome.jpg
Screenshot_20240719_084703_Chrome.jpg
Om man swapar obd2 - obd1 tipsas det om att NEP ska på ICM.
Utan NEP verkar inte bilen starta alls, och varvmätaren vissas inte fören IGR (den som är över från fördelaren) kopplas på NEP. Alltså har jag satt NEP, ICM, IGR ihop nu. (Men har kört utan IGR, ingen skillnad på motorns gång)

Förviringen blir också när det på obd1 ICM står det om att IGP1 & 2 är ihop. Och att det i chassimodellen står att CKFP & CKFM ska bort vid annan obd1 ecu, kan de gälla phk-ecun? (Insåg att CKF inte finns på varken B18 eller B20 ecu)

Jag har krossmatchat alla portar i obd1 och obd2b, både placering o färger på kablar, jag har dubbelkollat att det är kontakt ände till ä de, dubbelkollat allt 8 gånger o allt ser ut att stämma. Frågan är om ICM, IGP, IGR & NEP är som sig bör, eller kan jag missat nåt annat? Ska igp1 o 2 ihop?

Mvh
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Surikaten
Regionombud
Inlägg: 881
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 56 times
Been thanked: 93 times

Uppdaterad
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1117
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Ser inte i din text, men har du testat med b18c4 fördelaren?

Mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1117
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Skriv svar