K-swap S2000

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5052
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

3 september 2012, 23:46

Kom över denna länk.
http://balladesports.weebly.com/s2000.html#

K20/24 swap till s2000, galet? Vad tror ni k-kunniga om detta? Bra eller anus? :mrgreen:
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5150
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

3 september 2012, 23:53

Den främsta fördelen med k-serien är VTC som s2000 saknar. Men nu går det ju att lonvertera vtc på en f20c och då finns det inget skäl till att swappa.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5052
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

4 september 2012, 00:01

http://www.s2ki.com/s2000/topic/793303- ... fo-page-9/
Du tänker på Pauls s2k? Känns ändå som k24 är snäppet vassare?

Edit: man kan ju undra dock, motorerna är ju designade att köras tvärställda, lär väl finnas ett och annat som är anpassat för just det som blir påverkat när man vänder på den.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5150
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

4 september 2012, 10:12

2.0l gillar att varvas högt och mycket. Går med RÄTT medel att få bra effekt.
2.4l ger massor vrid och bra register. Gillar inte att varvas mer än max 8k, effekten brukar ta slut vid 7500rpm.

De har olika karaktärer, som att jämföra röda äpplen med grönt päron. Om du struntar i ljud känsla, pengar, mekkunskap osv och endast är ute efter så myvke effekt som möjligt så är det 2.4l man ska ha.

Du behöver inte swappa till k24 för att få 2.4l. Byt vevaxel till k24 och stakar till h22 i din nuvarande maskin så har du samma storlek. Och så vtc konvertera förstås. Men snälla skaffa då Kpro för enkelheten och prisets skull.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5052
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

4 september 2012, 11:42

Hade inte tänkt swappa själv, känns vettigare att lägga pengarna på överladd Isåfall. Tyckte mest att det var rätt ballt att det börjat swappas k-serie i s2000 nu med :mrgreen:
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5150
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

4 september 2012, 12:27

Om jag bygger en s2k igen så blir det 2.0l med vtc och stor turbo. Det blir underbart.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5052
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

4 september 2012, 15:15

Hur pass krångligt är det att vtc-konvertera? Känns som att det inte är så många som sysslar med det?
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

4 september 2012, 15:54

Ska man inte plocka det absolut sista, så räcker det gott med en kompressor som i krafts/bromans fall, det stillar nog effektbegäret en riktigt bra stund. Självklart ger VTC-konvertering ännu mer på en överladdad bil, men kanske inte steg ett på saker att göra för mer effekt.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5052
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

4 september 2012, 17:24

Jo, ur ekonomiskt perspektiv lär överladd ge mest valuta för pengarna :cool:
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5150
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

4 september 2012, 17:47

Vtc handlar inte om toppeffekt utan om register och körbarhet.
Att konvertera innebär en del jobb, men nu när MrPKs funkar finfint så kommer resterande oxå att funka.

Både Krafts o bromans hade fått finare register med vtc. Men dem lägger hellre de pengarna på väghållning, däck o bankörning.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

4 september 2012, 21:22

Malkolm skrev:Vtc handlar inte om toppeffekt utan om register och körbarhet.
Att konvertera innebär en del jobb, men nu när MrPKs funkar finfint så kommer resterande oxå att funka.

Både Krafts o bromans hade fått finare register med vtc. Men dem lägger hellre de pengarna på väghållning, däck o bankörning.
Precis det jag skrev i mitt inlägg.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Kraft
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 810
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

4 september 2012, 23:59

Vill man ha en stark bil från 2-4000 varv, kan man ju alltid köpa sig en diesel.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Användarvisningsbild
Karlhakan
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 740
Blev medlem: 30 november 2010, 19:58
Bil: S2000 AP1 2008
Namn: Håkan Nilsson
Ort: Göteborg, Hisingen
Has thanked: 1 time

5 september 2012, 11:30

Kraft skrev:Vill man ha en stark bil från 2-4000 varv, kan man ju alltid köpa sig en diesel.
:lol:
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

22 september 2012, 08:27

Idioti att k swappa en s2k. Speciellt om man ska turbo ladda. S2k är ju i princip skottsäkra utan att behöva byta kolvar och stakar Att vtc konvertera är svårmotiverat då man då låser sig på specialkammar och man vinner i princip bara effekt/vrid under vtec om inte kammarna man byter även är vassare på högvarvskammen..

Sedan om man ändrar motorns varvtals register så påverkar det utväxlingen så man kan stå där med en långsammare bil trotts att man kanske har aningens mer effekt.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
101crx
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 401
Blev medlem: 27 juni 2009, 22:52
Namn: Jimmie thungren

4 mars 2013, 22:14

M Scotte skrev:Ska man inte plocka det absolut sista, så räcker det gott med en kompressor som i krafts/bromans fall, det stillar nog effektbegäret en riktigt bra stund. Självklart ger VTC-konvertering ännu mer på en överladdad bil, men kanske inte steg ett på saker att göra för mer effekt.

vad är vtc?
Jimmie thungren
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

4 mars 2013, 22:28

101crx skrev:
M Scotte skrev:Ska man inte plocka det absolut sista, så räcker det gott med en kompressor som i krafts/bromans fall, det stillar nog effektbegäret en riktigt bra stund. Självklart ger VTC-konvertering ännu mer på en överladdad bil, men kanske inte steg ett på saker att göra för mer effekt.

vad är vtc?
Variable Timing Control för kamaxeln.
http://www.honda.co.nz/technology/engine/VTC/
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Rogge/AUTOMONTAGE
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 12 november 2007, 23:31
Bil: S2000, VW Transporter
Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
Ort: Västerhaninge
Been thanked: 1 time

5 mars 2013, 00:29

101crx skrev: vad är vtc?
Funkar inte på Fiat :wink:
Roger Ohlsson
0733200002




Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
Användarvisningsbild
Thomas
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna

5 mars 2013, 16:44

Om man rasat sin F20c kan det löna sig penga mässigt att köpa k20 istället?
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
101crx
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 401
Blev medlem: 27 juni 2009, 22:52
Namn: Jimmie thungren

5 mars 2013, 19:03

Rogge/AUTOMONTAGE skrev:
101crx skrev: vad är vtc?
Funkar inte på Fiat :wink:

haha..
Jimmie thungren
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4205
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

5 mars 2013, 19:44

Thomas skrev:Om man rasat sin F20c kan det löna sig penga mässigt att köpa k20 istället?
Nej det är många kring kostnader för att k20 skall funka.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Skriv svar