Swapa d15b2 till b16a1

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Civiceg89
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2015, 18:50
Bil: Civic eg
Namn: Daniel Simonsson
Ort: Helsingborg

Hej.
Jag funderar att swapa motor på min civic eg 92:a d15b2.
Har liggandes kabelhärva och ECU (P9K) från b18c4.
En polare säljer b16a1 motor och låda som jag har tänkt köpa.

Min fråga är då kan man använda härvan och ecu från b18c4 och
Vad mer behöver man för att swapa?

Tacksam för svar:)
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Någon får rätta mig om ja har fel men B16a1 ä OBD0 och B18c4 ä OBD2, vilket innebär att du måste ha bla. en OBD2 fördelare för att de ska funka. hur vida kontakter osv matchar vet ja inte. Gissningsvis behöver du en OBD jumper och Dpfi to Mpfi härva.
I övrigt behöver du motorfästen, drivaxlar (3x) och slangar.
Gjorde detta swap i min Civic ED -88 o konv. till OBD1, vilket din EG ska vara. (?!)

Mvh Tim
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Civiceg89
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2015, 18:50
Bil: Civic eg
Namn: Daniel Simonsson
Ort: Helsingborg

GrEEn_NeoN skrev:Någon får rätta mig om ja har fel men B16a1 ä OBD0 och B18c4 ä OBD2, vilket innebär att du måste ha bla. en OBD2 fördelare för att de ska funka. hur vida kontakter osv matchar vet ja inte. Gissningsvis behöver du en OBD jumper och Dpfi to Mpfi härva.
I övrigt behöver du motorfästen, drivaxlar (3x) och slangar.
Gjorde detta swap i min Civic ED -88 o konv. till OBD1, vilket din EG ska vara. (?!)

Mvh Tim
Okej. Tack för svar.
Hur kan man kolla vilken OBD man har?
Vad är det mer än fördelaren man måste byta?
Vad är OBD jumper o dpfi to mpfi härva?
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Vet faktiskt inte hur man kan kolla vilken OBD man har, enklast ä nog o kolla vilken ecu du har, men som ja förstår de... om du har DPFI (Dual point fuel injection/två spridare) så ska du ha obd0, men om du har MPFI (multipoint fuel injection/fyra spridare) så ska du ha OBD1.
Vet du vilken ecu du har, PM5 lr P04? de står på sidan av ecu'n.

DPFI to MPFI härva ä en motorhärva som kompletterar de kablar du inte har från motor till ecu och en OBD jumper ä en lite härva vid ecu'n som gör att kontakterna passar till en annan OBD ecu.
Men ska du köra B16a1 så har ja en ecu från min motor som aldrig blev använd, då behöver du inte byta obd lr fördelare osv.

Till nästa problem ja tror du stöter på ä växellådan... har du wire lr hydraulisk koppling? B16a1 har wire och har du inte de måste du hitta en hydraulisk låda lr bygga om för wire i bilen.

Mvh Tim
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Skriv svar