EK4 till b20z1

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Ja som vissa läst i min projekttråd så är min nyinköpta nyrenoverade b18c6 motor trasig och kommer behöva renoveras.

Så för att jag billigt och snabbt ska kunna få min bil körbar funderar jag på att köpa en b20z1 motor för 2000-3000kr
Inte alls lika roligt, men då jag sålde min b16a2 motor dagen innan jag starta min bil med nya motorn så är det ett kast jag får stå.

Så nu till lite frågor.

Om jag köper en b20z1 (block och topp ) med kabelhärva. insug och spjällhus.
Vad kommer jag mer behöva?
Jag har varken tid eller råd med gissningar.

Vissa säger att mitt performance x insug och itr spjällhus passar, vissa säger emot.

De flesta swap trådar bygger på vanliga ej9or och ek3or osv från usa.
Nu sitter ju inte jag med en sådan bil.

Jag kommer köra med min s80 låda osv så all kring utrustning bör funka fint så som motorfästen osv.

Hur blir det med kabelhärva, kommer min ek4 härva funka invändigt?
Jag kommer köra med Hondata s300

Tacksam för snabba ärliga svar.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

har nu spenderat 2 timmar av denna dag och försökt googla fram något vettigt.
Men allt jag hittar är b20vtec i ek4or /ek9or osv.

alternativt b20 swap i amerikanska bilar som är d-serie motorer från början. Och det hjälper ju inte mig överdrivet mycket.

Är det någon som vet svaret?
Eller som är bättre på att googla än vad jag är förtillfället

Desto snabbare jag får svar, desto snabbare kan jag få hem motorn.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Hinner du inte fixa den nya motorn då? On det bara är ventilerna? :(
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

är det bara ventilerna så ska jag nog hinna med det. och det är väl det jag hoppas på.

För vem vill åka b20z1 när det finns b18c6.

Jag bara planerar inför worst case scenario
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 3 times

Tråkigt att höra mannen, hoppas att det löser sig snabbt!

Över problematiserar du inte det hela lite för mycket, är det verkligen så stor skillnad mellan dom olika EK
modellerna!? Jag tror att den kommer glida ner fint, och med tanke på att du varit i branschen ett bra tag
så tippar jag på att det kommer att gå bra, saknar du något så ligger det redan i garaget.
NitraM skrev:För vem vill åka b20z1 när det finns b18c6.
B20Z1 är fan fett, hur menar du? Kommer du köra på hel B20 utan typ B16/18 topp, då kan jag förstå.
Men med rätt topp och det vanliga runt omkring så går det riktigt bra, då får man stryk även om man har B18C6
så är det :(

/J
Skriv svar